Co to jest pozycjonowanie? Działania w ramach serwisu, zmiany w algorytmie, sposoby rozliczeń

Zacznijmy od wyjaśnienia: co to jest pozycjonowanie i dlaczego jest istotne z punktu widzenia przedsiębiorców?

Aby lepiej zrozumieć czym jest pozycjonowanie, zacznę od wyjaśnienia czym jest wyszukiwarka – to narzędzie wyświetlone w postaci strony internetowej ze specjalnym oprogramowaniem, które umożliwia użytkownikom odnalezienie interesujących ich informacji w Internecie. Najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google i korzysta z niej 96 proc. (źródło: ranking.pl) użytkowników internetu.

wyszukiwarka Google

Aby znaleźć informacje w wyszukiwarce, należy wpisać interesujące słowo lub frazy kluczowe. Poprzez ich odpowiedni dobór użytkownik znajduje odnośniki do stron internetowych z konkretnymi informacjami, usługami lub produktami. Z punktu widzenia marketingu w wyszukiwarkach, to frazy kluczowe decydują o widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, dlatego przy planowaniu kampanii reklamowej w wynikach wyszukiwarki Google, są bardzo istotnym elementem.

Podstawą działania wyszukiwarki internetowej jest algorytm wyszukiwania. Google swoje algorytmy definiuje następująco:

„Typowemu zapytaniu odpowiadają tysiące, jeśli nie miliony stron internetowych z pomocnymi informacjami. Algorytmy to formuły i procesy komputerowe, które znajdują odpowiedzi na Twoje pytania. Obecnie algorytmy Google biorą pod uwagę ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników (czy też „wskazówek”), dzięki którym można odgadnąć, czego tak naprawdę szukasz.”

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie, czyli tzw. SEO czyli „search engine optimization” to proces, którego celem jest wprowadzenie w serwisie elementów, które ułatwiają algorytmowi zrozumienie i właściwe przyporządkowanie strony do odpowiednich fraz kluczowych. Czynniki, mające wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce, dzielą się na dwie kategorie – związane bezpośrednio z samą stroną internetową oraz czynniki związane z jej popularnością. Dzięki pozycjonowaniu nasz serwis wyświetli się na wyższej pozycji od stron konkurencji, czego wynikiem będzie pozyskany Klient.

http://www.google.com/intl/pl/search/about/insidesearch/howsearchworks/algorithms.html

Co oznacza słowo proces i czy usługa pozycjonowania jest dla każdego?

Proces oznacza, że zmiany jakie należy wykonać w obrębie strony (tzw. on-site) jak i poza stroną (tzw. off-site) nie dzieją się w ciągu jednego dnia. Działania te odbywają się według pewnej chronologii, na podstawie przyjętej strategii marketingowej. Wyniki tych działań są najczęściej widoczne w przeciągu 1-3 miesięcy (dowiedz się jak długo trwa pozycjonowanie!). Może się to wydawać długo, ale trzeba pamiętać, że podczas gdy jedni dopiero zaczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem, inni stosują tę strategię promocji już od dłuższego czasu. Nie oznacza to również, że nie mamy już szans, skoro jesteśmy w świecie wirtualnym „nowi” – częste zmiany algorytmu wymagają ciągłych zmian, także u konkurencji, która nie zawsze działa szybko i jest na nie otwarta.

Jakie działania wykonywane są w ramach pozycjonowania?

Podstawą dobrej widoczności w wyszukiwarce internetowej jest dobre przygotowanie serwisu internetowego, który musi być przyjazny jednocześnie dla wyszukiwarki i użytkownika, funkcjonalny i użyteczny. Jeżeli chodzi o działania wykonywane w obrębie serwisu, to możemy je podzielić na te wykonywane w obszarze strony ON-SITE, polegające między innymi na poprawie technicznej serwisu – kodu strony, opisu metatagów, nagłówków, pliku robots.txt, stworzeniu mapy strony oraz unikalnych i jednocześnie marketingowych tekstów, zachęcających do skorzystania z oferty. Drugą kategorią działań są te wykonywane poza stroną tzw. OFF-SITE, polegające na budowaniu profili linków zewnętrznych – poprzez działania na forach, blogach, portach branżowych czy chociażby w social media.

Jak wygląda rozliczenie za pozycjonowanie?

Tak jak zmienia się Internet i algorytmy Google, tak zmieniają się formy rozliczeń. Kilka lat temu popularną formą rozliczenia był efekt – konkurencja była niska i wymagała niewielkich nakładów pracy, aby osiągnąć rezultaty. Z czasem jak pojawiała się konkurencja, pozycjonowanie stawało się droższe z uwagi na budowanie zapleczy i wykorzystywanie nowych narzędzi do automatyzacji pracy. Obecnie wraz z algorytmem Pingwin 3.0, który był w 2012 r. jak i obecnym 4.0, który stał się częścią wyszukiwarki, przestała liczyć się ilość, a najważniejsza jest jakość. Obecnie preferowaną formą rozliczeń jest abonament – w związku z koniecznością stałej opieki nad serwisem, związaną ze zmianami, które zachodzą w czasie rzeczywistym. Trzeba także pamiętać, że w procesie pozycjonowania bierze udział przynajmniej 2-3 specjalistów – programista, seowiec, copywriter, grafik. Nie jest powiedziane, że za odpowiednią jakością kryje się wysoka cena, jednak zbyt tanie usługi, które znacznie odbiegają od przyjętych standardów rynkowych, powinny zwrócić naszą uwagę. Warto również wystrzegać się firm, które gwarantują efekty, jest to niezgodne z regulaminem Google.

Jakie wyzwania stoją przed SEO-wcami?

Mówi się, że jedyną stałą i pewną rzeczą w Google jest ciągła zmiana. I nie ma w tym przesady. Google ani na chwilę nie zwalnia tempa: aktualizacja algorytmów, ocen stron internetowych. Tak więc wpisana w pracę SEO-owca jest ciągła obserwacja, testowanie i analiza. W najbliższym czasie wyzwaniem także będzie rosnąca liczba urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *