Największe mity SEO. Poznaj prawdę o pozycjonowaniu!

Największe mity SEO. Poznaj prawdę o pozycjonowaniu!

Temat pozycjonowania stron internetowych jest szeroki, głęboki i nierzadko zawiły. Winą obarczyć można zmieniający się algorytm Google, ale nie tylko. Na stronę internetową i jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania wpływ mają także konkurencyjne witryny, trendy, branża danej firmy, a nawet cechy strony (chociażby wielkość). Ten czy inny fakt lub mit mogą się z czasem zmienić. Istnieją jednak fakty i mity stałe. Warto o nich wiedzieć, by znać prawdę o pozycjonowaniu i czerpać z działań maksimum korzyści. Zapraszamy na wykład!

Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania gwarantują sprzedaż

Jeżeli prowadzisz sklep lub firmę usługową od długiego czasu, na pewno wiesz, że stwierdzenia typu „X gwarantuje sprzedaż” należą do mitów. Ani przeniesienie siedziby firmy, ani zmiana wystroju wnętrz, ani nawet wprowadzenie do oferty nowych produktów nie zapewniają napływu klientów. Dlaczego w internecie miałoby być inaczej? Jeżeli Twoja strona internetowa nie prezentuje się atrakcyjnie, sprzedajesz produkty czy usługi znacznie drożej niż konkurencja albo wprowadziłeś na rynek ofertę, na którą nie ma popytu, sprzedaż nie wzrośnie magicznie dzięki SEO.

Największe mity SEO. Poznaj prawdę o pozycjonowaniu!

Faktem jest natomiast, że pozycjonowanie strony poprawia widoczność w wyszukiwarce. Dzięki niemu na stronę wchodzi znacznie więcej potencjalnych klientów. Twoja w tym rola, by wykorzystać potencjał sprzedażowy, jaki daje stronie pozycjonowanie.

Efekty widać szybko – strona pojawia się w TOP 10

Popularny mit głosi, że efekty pozycjonowania stron internetowych widać szybko. Jest to przynęta zarzucana przez niektórych (nieetycznych) pozycjonerów, żerujących na chęci bezzwłocznego zarabiania przez klientów – właścicieli serwisów. Każda osoba zainteresowana działaniami SEO musi zapamiętać, że jest to proces, na dodatek długofalowy. Zdarza się, że efekty widać szybko, jednak wyłącznie na wybrane słowa kluczowe – te mało konkurencyjne – i raczej w przypadku firm z branż niszowych.

Efekty widać szybko - strona pojawia się w TOP 10

Jeżeli agencja SEO „gwarantuje” szybkie efekty, lepiej trzymać się od niej z daleka. W świetle etycznego i bezpiecznego pozycjonowania błyskawiczne dotarcie na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania na popularne frazy nie jest możliwe. Skoro zaś ktoś twierdzi, że potrafi to zrobić, zapewne planuje wykorzystać działania niedozwolone, karane przez algorytm Google.

Pozycjonowanie stron internetowych trwa kilka tygodni/miesięcy

Wracamy do zdania: „Pozycjonowanie strony stanowi proces długofalowy”. Co to jednak oznacza? Czy długofalowość liczy się w tygodniach? Miesiącach? Otóż zdecydowanym mitem na temat pozycjonowania jest twierdzenie, że zajmuje ono konkretną ilość czasu. W rzeczywistości działania SEO… nie kończą się nigdy. Albo inaczej: mają finał w dniu, w którym rezygnuje się z prowadzenia biznesu lub usuwa stronę. Póki firma prosperuje i chce docierać do nowych potencjalnych klientów, nie powinna przestawać pozycjonować strony.

Pozycjonowanie stron internetowych trwa kilka tygodni/miesięcy

Dlaczego nieustawanie w pozycjonowaniu jest ważne? Chociażby dlatego, że konkurencja nie próżnuje – jeśli staniesz, przegoni Cię. Ponadto algorytm Google ulega zmianom, a podczas aktualizacji pozycje w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe podnoszą się lub spadają.

Im więcej wyszukiwań mają słowa kluczowe, tym lepiej

Dobór słów kluczowych to jeden z najważniejszych etapów poprzedzających pozycjonowanie witryny. Pierwsze pytanie dotyczy optymalnej liczby – zagadnienie omówiliśmy w artykule: Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową? Drugie pytanie wiąże się z jakością owych słów, a dokładnie rzecz biorąc – popularnością. Wielu właścicieli stron internetowych wychodzi z założenia, że należy wybrać te frazy, których liczba wyszukiwań jest pokaźna. Niestety zasada „im więcej, tym lepiej” to mit.

Im więcej wyszukiwań mają słowa kluczowe, tym lepiej

Owszem, liczba wyszukiwań słów kluczowych może świadczyć o jakości, jednak należy je dobrać adekwatnie do wielkości strony, celów biznesowych i możliwości finansowych właściciela. Frazy z długiego ogona – czyli te mniej popularne – dają efekty szybciej, bo mają mniejszą konkurencję i odpowiadają na zapytania szczegółowe, najczęściej nastawione na zakup (lub uzyskanie konkretnych informacji). Z kolei słowa kluczowe bardzo popularne dają ogromną widoczność jedynie teoretycznie – trudno uzyskać na nie pozycje w TOP 10, na kolejne strony wyników wyszukiwania zaś mało kto zagląda.

Jaka jest prawda na temat pozycjonowania w rozliczeniu za efekt?

Ten mit pośrednio obaliliśmy w podpunkcie „Efekty widać szybko – strona pojawia się w TOP 10”. Jeżeli agencja SEO oferuje rozliczanie za efekty (w domyśle: szybkie), oznacza to, że zakłada osiągnięcie wysokich pozycji w krótkim czasie. Spieszy jej się, wszak w przeciwnym wypadku nie zarobi. Ponieważ jednak bezpieczne, zgodne z wytycznymi Google pozycjonowanie daje efekty dopiero po kilku miesiącach, taka agencja musi sięgnąć po metody z repertuaru Black Hat SEO.

Jaka jest prawda na temat pozycjonowania w rozliczeniu za efekt?

Dzięki „czarnemu pozycjonowaniu” możesz – ale nie masz gwarancji! – osiągnąć wysokie pozycje strony szybko. Niestety sporo ryzykujesz. Jeżeli algorytm Google bądź pracownicy ręcznie nałożą na serwis karę, pozbycie się jej zajmie sporo czasu, Ty zaś stracisz pieniądze podwójnie: te, które wydasz, oraz te, których nie zarobisz z uwagi na ograniczenie widoczności w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie nowej witryny jest trudniejsze względem SEO na starej stronie

Trudności w pozycjonowaniu starych i nowych stron internetowych to fakty i mity jednocześnie. W tym wypadku bowiem prawdziwe jest stwierdzenie: to zależy. Na łatwość i szybkość pozycjonowania wpływ mają historia domeny, wcześniej podejmowane działania SEO, linki prowadzące do witryny i wiele innych czynników. Jeżeli strona była wcześniej zaniedbywana, karana lub przeszła znaczący rebranding, pozycjonowanie strony nowej może się okazać łatwiejsze.

Pozycjonowanie nowej witryny jest trudniejsze względem SEO na starej stronie

Wybór pozycji strony przez klienta jest możliwy

Pozycjonowanie z szybkim efektem i możliwość wyboru pozycji strony przez klienta to mity z tej samej kategorii. Jeżeli ktoś oferuje właścicielowi witryny wybór miejsca w wynikach wyszukiwania, kłamie i zwodzi. W rzeczywistości na pozycję strony wpływa tak wiele czynników, że nikt nie jest w stanie jej ani przewidzieć, ani tym bardziej zagwarantować. To algorytm Google ostatecznie decyduje, na której pozycji pojawia się witryna.

Wybór pozycji strony przez klienta jest możliwy

Content marketing – fakty i mity

Nie ulega wątpliwości, że content marketing jest ważny. Bez treści nowych, wartościowych, merytorycznych i pisanych jednocześnie z myślą o użytkownikach i robotach Google pozycjonowanie jest trudne. Dla bezpieczeństwa i wygody zakłada się, że wręcz niemożliwe, co motywuje właścicieli stron do ciągłego tworzenia tekstów. Algorytm Google zwraca uwagę na aktualizacje serwisu (nowe treści) i ocenia zawartość pod kątem użyteczności dla potencjalnych klientów.

Content marketing - fakty i mity

Natomiast mit na temat pozycjonowania poprzez content marketing jest taki, że samo tworzenie treści wystarczy (bez innych działań SEO). Albo że nieważne, jaki jest to content, ważne, żeby był. To prowadzi do tworzenia tekstów byle jakich, kopiowania z innych stron, ignorowania formatowania czy słów kluczowych. Niestety bylejakość treści na stronie może zaszkodzić pozycji w wyszukiwarce.

Kupowanie linków – dobry pomysł na początek

Fakt, zdobywanie linków prowadzących do strony internetowej to jedno z kluczowych działań SEO. Kiedy Google widzi, że ktoś wspomina o witrynie u siebie, uznaje, że jest wartościowa. W efekcie chętniej pokazuje ją wysoko na liście wyników wyszukiwania.

Kupowanie linków - dobry pomysł na początek

Mit: linki można i warto kupować w dużych ilościach, zwłaszcza na początku, aby „rozruszać SEO”. W istocie taka praktyka może przyczynić się do nałożenia na stronę kary. Nieetycznie pozyskiwane linki są jednym z najczęściej wymienianych powodów uzyskania przez witrynę filtra. By odzyskać utracone pozycje, będziesz musiał się ich zrzec, więc i tak wszystkie stracisz.

Pozycjonowanie stron prowadzi do wypracowania stałych pozycji

Pamiętasz fakt dotyczący konieczności ciągłego pozycjonowania strony? Stałe pozycje w wynikach wyszukiwania to jego przeciwieństwo i oczywisty mit. Zmienne trendy, nowe witryny w sieci, nieustanne działania konkurencji i aktualizacje algorytmów są głównymi czynnikami „dbającymi” o to, by Twoja strona nie uzyskała stałej pozycji. Jeśli chcesz się utrzymać w TOP 10, musisz włączyć dobre praktyki pozycjonowania do regularnych działań marketingowych w internecie.

Pozycjonowanie stron prowadzi do wypracowania stałych pozycji

Do pozycjonowania stron wystarczy SEO on-site – optymalizacja strony i tworzenie treści

Pozycjonowanie stron internetowych składa się z SEO on-site i off-site. Fakty i mity na ich temat są nieskończone. Jeden z mitów głosi, że sama optymalizacja witryny i content marketing wystarczą, by dotrzeć na wysokie pozycje w wyszukiwarce. W myśl tego twierdzenia link building nie jest konieczny.

Do pozycjonowania stron wystarczy SEO on-site - optymalizacja strony i tworzenie treści

To fakt, optymalizacja strony stanowi podstawę pozycjonowania. Jeżeli jakość witryny pozostawia wiele do życzenia, dotarcie na wysokie pozycje nie jest łatwe. Wspomnieliśmy też, że content marketing ma na pozycjonowanie duży i korzystny wpływ. Czy jednak pozyskiwanie linków jest nieważne? Bynajmniej! Naturalny, bogaty profil linków buduje zaufanie Google wobec witryny i poprawia jej wartość. Dzięki niemu pozycje osiąga się łatwiej i szybciej. Oczywiście nie wystarczy pozyskiwać byle jakie linki.

Do uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce wystarczy SEO off-site – link building

W nawiązaniu do powyższego akapitu prezentujemy kolejny popularny mit: link building wystarczy, a inne działania SEO są nieważne lub mniej ważne. Nie jest to prawdą, ponieważ przed ukazaniem strony w wyszukiwarce na konkretnej pozycji roboty Google zaglądają na tę stronę. Jeżeli – mimo licznych linków – odnotują niezoptymalizowany serwis i ubogie treści, nie zaufają linkom. Mało tego! Mogą uznać odnośniki za nieadekwatne i obniżyć lub odciąć przekazywaną za ich pośrednictwem moc.

Do uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce wystarczy SEO off-site - link building

Uniwersalna metoda pozycjonowania stron

Oczywiście nie istnieje uniwersalna metoda pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwarki. Działania SEO dobierane są w odniesieniu do wielkości strony internetowej, historii działań, obecnych pozycji w wyszukiwarce, konkurencji, branży, budżetu marketingowego właściciela witryny i wielu innych czynników. Zdecydowanie sprawdza się tu powiedzenie, że „jeśli coś jest dla wszystkich, jest dla nikogo”. Nie bez przyczyny przed przystąpieniem do pozycjonowania wykonuje się audyt!

Uniwersalna metoda pozycjonowania stron

Jednorazowe wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania wystarczy

Ponieważ pozycjonowanie to proces długofalowy i stały, na wszelką jednorazowość działań należy patrzeć z podejrzliwością. Skoro nie da się utrzymać pozycji w wynikach wyszukiwarki, o czym już wspomnieliśmy, niemożliwością jest też zachowanie widoczności. Mit stanowi twierdzenie, że chociaż pozycja nie jest stała, to jednak bez działań SEO można pozostać w TOP 10. Przez jakiś czas – fakt, uda się. Niestety im więcej czasu upłynie, tym więcej czynników wejdzie w reakcję i zepchnie witrynę z pierwszej strony.

Jednorazowe wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania wystarczy

Największe mity: SEO jest nielegalne lub szkodliwe

Fakt: pozycjonowanie strony polega na kreatywnym dostosowywaniu się do regulaminu Google i sprytnym wykorzystywaniu luk w zasadach. Mit: nie należy rozumieć go jako łamanie tego regulaminu, a tym bardziej podejmowania działań niezgodnych z prawem. Jeżeli agencja SEO otwarcie pozycjonuje stronę internetową wbrew wytycznym lub decyduje się na praktyki niezgodne z prawem, należy czym prędzej od niej uciekać.

Największe mity: SEO jest nielegalne lub szkodliwe

Istnieje mnóstwo sposobów na skuteczny marketing w sieci bez konieczności uciekania się do oszustw i ryzykowania nałożenia na stronę kary czy zniszczenia wizerunku w oczach użytkowników. W naszej agencji oferujemy pozycjonowanie łagodne, bezpieczne, w poszanowaniu prawa i regulaminu Google.

Algorytm Google – poznaj prawdę i największe mity

Mit panujący wśród osób mających przeciętną wiedzę o SEO głosi, że algorytm Google jest jeden. Owszem, w artykułach najczęściej pisze się o „algorytmie Google”, jednak w rzeczywistości to zbiór algorytmów sprawdzających witryny pod kątem różnych czynników. Jeden ocenia treści na stronie, inny linki zwrotne, jeszcze inny bierze pod lupę wyłącznie największe serwisy.

Algorytm Google - poznaj prawdę i największe mity

Kolejny mit to stałe wytyczne algorytmów, te bowiem zmieniają się wraz z każdą aktualizacją. Na dodatek algorytmu nie da się poznać do końca. Specjaliści SEO mogą wyciągać trafne wnioski na podstawie zmian, które widzą po aktualizacjach, jednak mechanizm działania owiany jest tajemnicą, której pracownicy Google ani myślą zdradzać.

Pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania można kupić od Google

Pozycje strony w wynikach wyszukiwania niejako da się kupić, ale tylko w odniesieniu do wyników płatnych. Odpowiadają za to kampanie reklamowe Google Ads. Zależnie od budżetu i konkurencyjności słów kluczowych witryna może pojawić się na samej górze wyszukiwarki, jednak zostaje oznaczona jako reklama.

Pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania można kupić od Google

Fakt: za pomocą kampanii nie da się osiągnąć lepszych miejsc w wyszukiwarce w wynikach organicznych. Pozycjonowanie dostępne jest tylko u osób zajmujących się SEO. Oczywiście można też pozycjonować swoją stronę samodzielnie. 🙂

Poznaj prawdę o pozycjonowaniu i jego „śmierci”

Na temat końca ery pozycjonowania słyszy się regularnie od lat. Fakt, że istnieje wiele metod promocji strony w internecie, nie oznacza jednak, że dbanie o widoczność w wynikach wyszukiwarki miałoby nagle stracić sens czy wagę. Wyszukiwarka Google to nadal miejsce, w którym ogrom użytkowników poszukuje informacji o produktach, usługach, firmach, miejscach. Po którym internauci oczekują wskazania porad, inspiracji, ułatwień.

Poznaj prawdę o pozycjonowaniu i jego "śmierci"

Social media są na czasie, ale wykorzystuje się je do innych celów, np. pozostawania w kontakcie z przyjaciółmi czy odprężania się po pracy. Potencjalnych klientów warto szukać i tu, i tu.

SEO stanowi alternatywę dla reklamy w Google Ads

Jak wspomnieliśmy, za pomocą kampanii reklamowych w wyszukiwarce uzyskuje się pozycje w innej sekcji wyników: płatnej. Natomiast pozycjonowanie prowadzi do znalezienia się w wynikach organicznych. Jak wynika z badań, większość użytkowników bardziej ufa tym drugim, bo wydają się naturalne, nieopłacone. Z kolei reklamy mogą przysłużyć się szybkiej sprzedaży czy szerzeniu wizerunku firmy w internecie.

SEO stanowi alternatywę dla reklamy w Google Ads

Z uwagi na realizację odmiennych celów pośrednich Google Ads i pozycjonowanie nie stanowią alternatyw, toteż nie można traktować ich zamiennie. Świetnie za to działają razem, uzupełniają się. Więcej o tym napisaliśmy w artykule: Google Ads vs. SEO – co wybrać?

Reklama wspiera działania SEO i poprawia pozycję w Google

W przypadku tego stwierdzenia należy podkreślić, iż stanowi mit jedynie w sensie bezpośrednim. Faktem jest, że stworzenie kampanii reklamowej w Google Ads nie poprawia pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w okresie trwania promocji. Linki z reklam nie mają atrybutu dofollow ani nie są uwzględniane przez algorytm Google jako linki zwrotne w profilu linków.

Reklama wspiera działania SEO i poprawia pozycję w Google

Ale! Warto wiedzieć, że reklamy w pewnym sensie mogą wesprzeć SEO. Robią to w sposób okrężny i tylko po zaistnieniu odpowiednich warunków. W tym temacie polecamy artykuł: Google Ads vs. SEO – wpływ reklam na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie stron internetowych bez narzędzi Google (Analytics, Search Console) nie jest możliwe

W trakcie pozycjonowania stron poleca się właścicielom założenie darmowych kont w narzędziach należących do Google – przede wszystkim Analytics i Search Console. Oba pozwalają na mierzenie różnych parametrów, m.in. ruchu na stronie, skuteczności, konwersji, pozycji w wynikach wyszukiwania, widoczności na frazy kluczowe. Dzięki narzędziom Google można lepiej zoptymalizować witrynę, a także na bieżąco śledzić efekty SEO.

Pozycjonowanie stron internetowych bez narzędzi Google nie jest możliwe

To wszystko fakty. Gdzie zatem leży mit? W niezbędności. Narzędzia Google są bardzo wartościowe, korzystne i zalecane, ale nie niezbędne. Służą do mierzenia efektów, nie zaś stricte pozycjonowania. Za ich pomocą można lepiej komunikować się z Google, np. sprawdzając raporty błędów i ręcznych działań, ale i bez nich da się prowadzić skuteczne SEO.

Zlecenie działań SEO agencji zwalnia klienta z pracy

Kolejny mit głosi, iż zlecenie pozycjonowania stron zwalnia właścicieli z konieczności dbania o SEO. W rzeczywistości promowanie witryny w internecie – także poprzez pozycjonowanie – wymaga współpracy między agencją/specjalistą a firmą/właścicielem strony. Jeżeli zleceniodawca nie dowie się niczego o SEO, może nieświadomie utrudnić, a nawet uniemożliwić wykonywanie niezbędnych czynności zleceniobiorcy.

Zlecenie SEO agencji zwalnia klienta z prowadzenia działań

Przykładowo agencja SEO stworzy wartościowe opisy produktowe, a właściciel strony wykorzysta je na kilkudziesięciu podstronach, żeby oszczędzić na zamawianiu kolejnych. W ten oto sposób nie tylko nie przysłuży się pozycjom w wyszukiwarce, ale wręcz może im zaszkodzić z uwagi na niską jakość duplikatów. Warto zatem przynajmniej (!) wejść w posiadanie podstawowych informacji o SEO. Oczywiście znacznie lepiej jest wykonywać czynności pozycjonujące wraz ze specjalistą i zgodnie z jego sugestiami. 🙂

Kolejny mit: agencja SEO jest niezbędna w pozycjonowaniu…

Chcesz pozycjonować swoją stronę samodzielnie? Żaden problem! Twierdzenie, że tylko agencja SEO czy specjalista-freelancer jest w stanie doprowadzić witrynę do TOP 10, stanowi mit. Optymalizacji serwisu możesz dokonać sam, podobnie sam poradzisz sobie ze śledzeniem działań SEO konkurencji, obserwowaniem trendów, reagowaniem na aktualizacje algorytmów.

Kolejny mit: agencja SEO jest niezbędna w pozycjonowaniu

Content marketing możesz prowadzić w ramach swojej firmy, np. zlecając artykuł na dany temat temu pracownikowi, który najlepiej się na nim zna (pamiętaj o wplataniu w tekst słów kluczowych!). Natomiast bezpiecznego pozyskiwania linków oraz tych działań, w których nie czujesz się pewnie, nauczysz się z dostępnych w internecie poradników.

Mnóstwo artykułów ze wskazówkami odnośnie pozycjonowania i szerzej: marketingu internetowego, znajdziesz na naszym blogu. Gorąco zachęcamy do regularnego zaglądania – nieustannie publikujemy nowe treści.

…ale warto z nią współpracować – to fakt!

Dobra, dobra, agencja SEO nie jest niezbędna, ale co z właścicielem strony, który nie ma czasu na naukę pozycjonowania ani samodzielne działania? Tutaj, by nie narazić się algorytmowi Google, rzeczywiście warto postawić na współpracę. Napisz właśnie do nas, a wypracujemy wysokie pozycje bezpiecznie i skutecznie!