Wpływ Adwords na SEO

Czy można zauważy wpływ Adwords na SEO? Czy pod wpływem prowadzonych kampanii reklamowych może zmienić się pozycja strony w Google? Wiele osób pyta czy nakłady na Google Adwords (dziś Google Ads pozwolą im poprawić pozycję strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Google wyraźnie informuje o tym, że nie ma żadnego związku między płatnymi, a organicznymi wynikami wyszukiwania. Istnieje po temu bardzo dobry powód – taki mechanizm podważyłby zaufanie użytkowników do wyników wyszukiwania i dodatkowo skomercjalizowałby cały system.

Wpływ Adwords na SEO – SEO/SEM

Nadal jednak nie brakuje osób, które w to nie wierzą. Utrzymują one, że Google wykorzystuje swój program reklamowy w charakterze półoficjalnego narzędzia pobierania łapówek za lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania – trochę przypomina to wizytę w restauracji, w której trzeba „pomóc” kelnerowi znaleźć wolny stolik: szybkie przekazanie banknotu, skinięcie głową w kierunku mężczyzny stojącego nieco dalej i słyszysz „Proszę tędy”.

Wydaje się dość oczywiste, że o jakichkolwiek systemach pobierania opłat za poszczególne pozycje w wynikach wyszukiwania nie może być mowy, zwłaszcza w przypadku firmy notowanej na giełdzie. Gdyby Google sprzedawał wyniki wyszukiwania, w ciągu kilku tygodni straciłby swoją reputację rzetelnej wyszukiwarki. W końcu nie bez przyczyny organizacja Consumer Reports nie godzi się na żadne formy reklamy – choćby cień podejrzeń o jakikolwiek konflikt interesów całkowicie zszargałby jej reputację. Po za tym Google wprowadził na rynek usługę AdWords i w pełni oficjalnie pobiera opłaty za wyświetlanie odnośników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zarabiając w ten sposób kilka miliardów dolarów na kwartał. Firma naprawdę nie ma powodów, aby manipulować przy swoim najbardziej wartościowym atucie, czyli przy organicznych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie wpływu Adsów na pozycje w wyszukiwarce

Możemy więc śmiało powiedzieć, że wpływ Adwords na SEO jest praktycznie niemożliwy. Adsy mają wpływ na ruch na stronie i długość wizyty użytkownika w witrynie – a ten czynnik niebezpośrednio wpływa na lepsze rankowanie witryny w wyszukiwarce!