Google właśnie ogłosiło dwie pomniejsze zmiany, które mają jednak praktyczne znaczenie dla SEO. Pierwsza z nich dotyczy wznowienia rekomendacji Google Search Console, które mają oferować dokładniejsze wskazówki i zalecenia związane z pozycjonowaniem strony. Zmienia się również Google Ads, które od teraz posiada nową metrykę, umożliwiającą reklamodawcom śledzenie zaangażowania użytkowników przy użyciu aplikacji WhatsApp. Poniżej dokładnie sprawdzamy, na czym polegają ostatnie zmiany i kiedy warto z nich skorzystać!
Zmiany w Google Search Console i Google Ads
Kolejne aktualizacji Google tym razem dotyczą dwóch usług: Google Ads i Google Search Console. Google regularnie wprowadza pomniejsze modyfikacje swoich narzędzi, które mają zwiększyć ich efektywność i funkcjonalność. Nierzadko zmiany te, nawet jeśli punktowe, mają na celu nie tylko dostarczenie nowych funkcji, ale także uproszczenie procesów optymalizacji witryn czy prowadzenia kampanii reklamowych. Ostatnie nowości to pełne wdrożenie rekomendacji w Google Search Console oraz nowy typ konwersji w Google Ads. To kolejne przykłady modyfikacji, o których mówiło się już długo, a ostatecznie, choć wprowadzone, wchodzą mocno opóźnione.
Szczególnie dobrze widoczne jest to na przykładzie Google Search Console. Przyzwyczailiśmy się już, że nadrzędne narzędzie do monitoringu stanu witryny od Google zawodzi bardzo często. Dwa lata temu mieliśmy do czynienia z ogromnym przestojem kluczowej funkcji pozwalającej na ręczną indeksację witryny. Przez kilka miesięcy nie można było poprosić o to algorytmy Google, co szczególnie odczuły mniejsze serwisy, na które crawlery zaglądają rzadziej. Ostatni problem dotyczył z kolei systemu rekomendacji, czyli wskazówek Google dla webmasterów, które mają pokazywać kluczowe działania do podjęcia na stronie z perspektywy SEO. Po problemach z wyświetlaniem rekomendacji teraz w końcu system znów jest w pełni dostępny.
Nowością jest za to aktualizacja Google Ads, która dodaje nową metrykę służącą do pomiaru poziomu konwersji. Odpowiada ona za możliwość monitoringu rozmów z klientami na WhatsApp. Nawiązanie połączenia przez aplikację może być zasadnym, oddzielnym celem konwersji, którego nie należy bagatelizować. Jeżeli prowadzimy działalność skierowaną głównie dla młodszych odbiorców, zastosowanie tej metryki może być znacznie bardziej zasadne, niż poleganie na śledzeniu tradycyjnych połączeń czy informacjach o wyświetleniach podstrony kontaktowej.
Nowe rekomendacje Google Search Console
W końcu Google w pełni wdrożyło nowy system rekomendacji Google Search Console. Funkcja eksperymentalna była testowana od sierpnia. Sprawdzanie efektywności nowej opcji skutkowało często niedostępnością jakichkolwiek wskazówek w GSC. Problem ten nie jest zbyt poważny, ale początkującym użytkownikom mógł sporo namieszać. Nie jest jasne, które profile były bardziej podatne na błędy.
Chociaż Google zastrzega, że wciąż niektórzy użytkownicy mogą nie widzieć nowego systemu rekomendacji, jest to już tylko kwestia najbliższych dni. Drugą przyczyną, dlaczego możemy nie widzieć wskazówek, jest to, że… po prostu ich nie ma. System rekomendacji nie będzie działał tak, jak się do tego przyzwyczailiśmy. Mają być pokazywane tylko takie porady, które zdaniem Google mają większe przełożenie na pozycjonowanie i stan witryny.
Wskazówki w najnowszej odsłonie, zgodnie z oficjalnym komunikatem Google, są funkcją, która “zapewni witrynom możliwości skutecznej optymalizacji i zasugeruje użytkownikom działania, które mogą podjąć, aby poprawić swoją obecność w wyszukiwarce Google”. Ulepszony system rekomendacji ma pomagać w indeksowaniu i wyświetlaniu na podstawie danych gromadzonych przez Google w Search Console. Chociaż wskazówki mają być nieco bardziej zaawansowane i kierowane przede wszystkim do średniozaawansowanych użytkowników, podobnie jak wcześniej nie należy ich przyjmować bezkrytycznie. Przed wdrożeniem danej rekomendacji warto na własną rękę sprawdzić stan witryny i oszacować konsekwencje proponowanych zmian, które nie zawsze będą w interesie właściciela strony.
Nowa metryka konwersji WhatsApp w Google Ads
Kolejną wprowadzoną ostatnio poprawką jest dodanie nowej metryki do systemu reklamowego Google Ads. Od teraz reklamodawcy mają szersze pole do działania, jeżeli chcą mierzyć efektywność reklam w kontekście skłaniania użytkowników do skontaktowania się. Na tym polu Google Ads oferowało szereg różnych metryk. Pomimo tego najczęściej stosowany przez seowców był pomiar wyświetleń informacji kontaktowych na stronie (lub po prostu przejścia na stronę “Kontakt” z dowolnej innej podstrony lub strony głównej). Alternatywnie w kampaniach reklamowych wykorzystujących funkcję pokazywania numeru kontaktowego, łatwo można ustawić wyświetleń tego fragmentu. Nietrudno również ustawić monitoring wyświetleń informacji kontaktowych w mediach społecznościowych.
Pomimo wielu opcji wciąż jednak czegoś brakowało. Szczególnie mogli to odczuć właściciele sklepów, których asortyment przeznaczony był głównie dla młodych odbiorców. Teraz mają mieć nieco ułatwione zadanie. Google dodaje nową akcję konwersji – „rozpoczęto rozmowę” na WhatsApp. Nowa metryka konwersji Google Ads ma pomagać reklamodawcom śledzić bieżące zaangażowanie w WhatsApp.
Konwersja jest zaliczana w momencie, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z zasobami wiadomości WhatsApp. Google od teraz rejestruje moment przekierowania do WhatsApp, dzięki czemu można sprawdzać zaangażowanie klientów właśnie na płaszczyźnie wiadomości tej aplikacji. Rozwiązania to pozwoli ocenić skuteczność kampanii reklamowych opartych na wiadomościach, zoptymalizować skuteczność reklam i wzmocnić relacje z tymi klientami, dla których komunikacja za pomocą WhatsApp jest najłatwiejsza i którzy najczęściej z niej korzystają.
Nowa metryka szczególnie pomoże tym działalnością, które opierają się na zdalnej sprzedaży produktów i usług skierowanych do młodszych użytkowników. Nie jest to jednak typowa metryka oznaczająca sprzedaż. W zależności od profilu działalności w wielu przypadkach może ona oznaczać, że klient jest na niższym etapie lejka sprzedażowego, niż w przypadku wykonania tradycyjnej akcji, np. przejścia na podstronę kontaktu.
Jest też mały “haczyk”, o którym Google oficjalnie nie mówi. Nowa metryka, choć opublikowana, wciąż jest w fazie beta. Wiadomo, że wyświetla się w sposób ograniczony, dlatego możliwe, że część reklamodawców wciąż nie będzie mogła z niej skorzystać.
Poprawki, które nie mają znaczenia? Podsumowanie
Wprowadzenie nowego systemu rekomendacji do Google Search Console może w jakimś stopniu ułatwić zarządzanie witryną, ale w gruncie rzeczy nie ma większego przełożenia na SEO. Osoby bardziej zaawansowane potrafią zdiagnozować ewentualne problemy nierzadko lepiej, niż treść wskazówek pojawiających się w GSC. Ci zaś, którzy nie interesują się tak tą płaszczyzną, korzystają z usług trzecich firm i rzadko samodzielnie odwiedzają platformę Google.
Nieco bardziej przydatną modyfikacją jest wprowadzenie nowej metryki, która dobrze sprawdzi się, jeżeli celem konwersji mają być wiadomości WhatsApp. Integracja nowej platformy do katalogu metryk Google Ads może zwiastować dalsze rozszerzanie funkcji na inne kanały komunikacji i media społecznościowe. Chociaż dobrze byłoby, gdyby Google w pierwszej kolejności skupiło się m.in. na poprawie wydajności Google Ads i ograniczeniu błędów w raportach, zmianę tę należy oceniać na pewno na plus.