Tradycyjne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce powoli traci na znaczeniu. Coraz istotniejsze staje się pozycjonowanie z myślą o modułach AI. Dotyczy to zarówno chatbotów pokroju ChatGPT, Claude czy Gemini, jak i rozwiązań typu SGE zintegrowanych z wyszukiwarką, np. Google AI Overviews. Szanse na to, że strona wyświetli się w treści generowanej przez sztuczną inteligencję można nieznacznie zwiększyć, dbając o treści informatywne i techniczne aspekty strony. Jak zabrać się za pozycjonowanie strony pod moduły AI?

Pozycjonowanie w modułach AI
Widoczność w modułach AI to nowe wyzwanie dla każdego, kto rzetelnie podchodzi do pozycjonowania stron. Okazuje się jednak, że trwałe zaistnienie w korpusach modeli językowych może być nierzadko trudniejsze, niż znalezienie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z jednej strony wpływa na to różnica pomiędzy czynnikami rankingowymi, które brane są pod uwagę przez wyszukiwarkę, a czynnikami, które zwiększają szanse na pojawienie się w modułach AI. Z drugiej strony szacuje się, że znaczna część ruchu będzie przeniesiona z wyszukiwarek do chatbotów. W związku z tym wypozycjonowanie zwłaszcza tych nowych stron do TOP10 będzie z czasem jeszcze trudniejsze.
Ze względu na to, że wyszukiwarki masowo dodają funkcje AI, widoczność w nich może być kluczowa. Wystarczy wziąć przykład z Microsoft Bing lub Google Search. W tym drugim przypadku moduł AI Overviews będzie wyświetlany na samym początku, dopiero później będą tradycyjne reklamy PPC w wyszukiwaniu, a w ostatniej kolejności prezentowane będą organiczne wyniki wyszukiwania. To oznacza, że tym samym rola tradycyjnego SEO, skupiającego się na zapewnieniu wyższych pozycji w SERP, stopniowo zaczyna się dewaluować. Potrzeba jest nowych rozwiązań – SEO nastawionego także (a może przede wszystkim) na moduły AI. Pytanie tylko: jak można to osiągnąć?
Jak zwiększyć szanse na wyświetlenia strony w modułach AI?
Według analiz Gartnera do 2026 roku objętość wyszukiwania w wyszukiwarkach spadnie o 25%. Całkowity udział w rynku stracony przez wyszukiwarki zostanie przeniesiony na chatboty i moduły AI, zarówno te działające w obrębie wyszukiwarki (np. AI Overviews), jak i niezależne (np. ChatGPT). Obserwujemy ciekawe tendencje polegające na tym, że rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji zaczynają być substytutami silników odpowiedzi. Stopniowo zastępują one klasyczne zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Takie zmiany sprawiają, że firmy muszą po raz kolejny z rzędu zrewidować swoje strategie dotyczące kanałów marketingowych i sposobów promocji.
Szacuje się, że każdego dnia w Google wykonywanych jest 8,5 miliarda wyszukiwań. Tradycyjnych wyszukiwarek nie można lekceważyć, ale konieczne jest rozszerzenie obecnych strategii o chatboty AI. I tutaj sprawa zaczyna się komplikować, bo obszar ten wciąż jest w gruncie rzeczy niezgłębiony. Nie wiemy bowiem dokładnie, jakie czynniki rankingowe gwarantują (albo czy coś w ogóle może stanowić taką gwarancję) obecność w odpowiedziach modułów AI.
Z jednej strony zaleca się kontynuowanie działań, które zapewniają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ponieważ mogą one pomóc również osiągać dobre wyniki w wyszukiwaniu opartym na sztucznej inteligencji. Z drugiej strony chatboty korzystają z wielu źródeł, w tym z danych szkoleniowych. Ich bazy również nie pokrywają się ze sobą całkowicie. W procesie wyszukiwania informacji w czasie rzeczywistym, co gwarantuje m.in. ChatGPT-4o, dochodzi również do wstępnego selekcjonowania informacji na podstawie czynników, których nie znamy. Jak się w tym wszystkim połapać?
Pozycjonowanie w AI jako… klasyczne pozycjonowanie SEO?
Z przeprowadzonego badania Rich Sanger i Authoritas wynika, że tradycyjne wyniki wyszukiwania w dużym stopniu pokrywają się z wynikami wyszukiwania w modelach AI. Rezultaty badań sugerują, że wraz ze wzrostem wpływu AI Overviews na wyniki wyszukiwania coraz ważniejsze będzie skoncentrowanie się na określonych strategiach, aby utrzymać i poprawić widoczność.
Najlepszą drogą do pojawienia się w wyszukiwaniach zasilanych sztuczną inteligencją jest utrzymanie wysokiej pozycji w tradycyjnych wynikach Google. Dążąc do pojawienia się w modułach AI, warto zatem zwrócić uwagę na czynniki wpływające na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Najważniejsze jest tworzenie wysokiej jakości treści o charakterze informatywnym. Nie chodzi tu o tzw. treści SEO, które naszpikowane są słowami kluczowymi, lecz bardziej artykuły merytorycznie bogate, nawet encyklopedyczne, pisane jednak w sposób bardziej przystępny. Treści muszą być wiarygodne i przydatne dla użytkowników; tworzone przede wszystkim z myślą o użytkownikach, a nie o samym rankingu. Atutem jest także wzbogacanie treści o multimedia, takie jak obrazy, infografiki czy filmy, które przyciągają uwagę użytkowników i tym samym wydłużają średni czas spędzony na stronie. Dobre treści mogą też wpływać na zwiększenie liczby wartościowych linków zwrotnych i częstsze pojawianie się odnośników do strony w mediach społecznościowych.
Kolejnym aspektem jest techniczne SEO i znaczniki schema. Konieczne jest zadbanie o to, aby crawlery modeli AI nie miały żadnego problemu ze zrozumieniem struktury i zawartości strony. Inaczej mówiąc, strona musi być maksymalnie czytelna dla robotów, które ją odwiedzają. Wpływa na to stosowanie znaczników schema, m.in. takich jak FAQ schema i HowTo schema, które pomagają w usystematyzowaniu danych. Istotne są również standardowe parametry techniczne strony, np. szybkość ładowania oraz łatwa dostępność na urządzeniach mobilnych. Z roku na rok liczba użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów do przeglądania sieci stale rośnie. Pod względem technicznym strony mobile friendly tak naprawdę są także stronami AI friendly.

Informatywny przekaz i słowa kluczowe
Według analizy seoClarity słowa kluczowe o charakterze informacyjnym mają większe szanse na pojawienie się w podsumowaniach tworzonych przez moduły AI w porównaniu do transakcyjnych słów kluczowych. Moduły AI bardziej cenią treści informacyjne. Znacznie lepiej potraktują więc frazy ogólne, edukacyjne, np. „jak uprawiać białe truskawki”, a gorzej frazy związane z produktami, np. „białe truskawki cena”. Użytkownicy korzystający z chatbotów, jeśli nie sprecyzują inaczej, bardziej skupiają się na treściach informacyjnych, a głównym celem jest znalezienie konkretnych informacji. Tę samą rolę ma przyjmować m.in. AI Overview.
Idąc dalej, raport seoClarity wykazuje, że słowa kluczowe znajdujące się na wczesnym etapie lejka sprzedażowego (tzw. top-of-funnel keywords), mogą częściej pojawiają się w wyszukiwaniach AI, aniżeli bardziej szczegółowe frazy związane z bezpośrednią sprzedażą. Użytkownicy szukający informacji często chcą zrozumieć dany temat przed podjęciem decyzji zakupowej, dlatego dostarczanie im przydatnych odpowiedzi staje się kluczowe. Tworzenie treści sprzyjającej poznawaniu odpowiedzi na potencjalne kolejne, już bardziej szczegółowe pytania użytkownika, zwiększy szanse na wyświetlanie się strony w module AI.
Long tails i dopasowanie fraz do intencji użytkownika
Oficjalnie wyniki generowane przez AI w wyszukiwarce mają upraszczać proces wyszukiwania, eliminując konieczność przeglądania dziesiątek wyników organicznych. To oczywiście oznacza wspominany już zanik ważności klasycznego SEO. Sprawia to też jednak, że chcąc znaleźć się w module AI, należy koncentrować się na szczegółowych zapytaniach i długich frazach kluczowych. AI rozbija te bardziej złożone pytania, a precyzyjnie dobrane frazy znacząco zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się w wynikach.
Po raz kolejny przewagę mają pokazywać frazy z długim ogonem (long tails). Świetnym przykładem może być zapytanie: „jakie wybrać czarne buty dla mężczyzn”. Pomimo tego, że dotyczy popularnej i rozległej kategorii tematycznej, taka fraza mocno precyzuje i zawęża zakres informacji. Może znacznie lepiej sprawdzić się pod kątem pozycjonowania strony w module AI w porównaniu do ogólnych fraz, np. „czarne buty” czy „buty dla mężczyzn”. Długie frazy lepiej odpowiadają na specyficzne pytania użytkowników.
Dopasowanie do intencji dotyczy nie tylko samych fraz, ale bardziej formatu, którego oczekuje użytkownik. Przykładem mogą być przepisy kulinarne. Strony zawierające wyszczególnioną, odpowiednio otagowaną sekcję składników, które wykorzystywane są do danego przepisu, będą miały przewagę, jeśli chodzi o moduły AI. Intencją użytkownik, który zamierza znaleźć jakiś przepis, z pewnością jest poznanie listy potrzebnych składników, a nie czytanie niesformatowanego, ciągłego tekstu.

Jak pozycjonować się w chatbotach AI? Podsumowanie
Przyszłość wyszukiwarek w dużej mierze zaczyna polegać na modułach AI. W związku z tym widoczność w sieci i możliwość zdobywania klientów również drastycznie przechyla się nie na stronę SEO, ale właśnie chatbotów AI. Świetnym tego przykładem jest AI Overviews w Google, które choć wciąż wdrożone jest tylko testowo dla 15% odbiorców w USA, znacznie ogranicza szanse na to, że użytkownik dotrze do organicznych wyników wyszukiwania.
W związku z tym niezbędne jest już nie tylko klasyczne pozycjonowanie strony w kontekście zajmowania wysokich pozycji w SERP, ale przede wszystkim w celu zwiększenia widoczności w modułach AI. Pozycjonowanie pod kątem AI jest trudniejsze, bo wciąż większość kart jest zakryta. Nie znamy sposobu działania modułów AI tak bardzo, jak poznaliśmy przez ponad dwie dekady Google Search. Wydaje się jednak, że wiele z tych metod, które sprawdzają się w tradycyjnym SEO, dodatnio zadziała również na fragmenty SGE zarządzane przez sztuczną inteligencję.
Optymalizacja pod kątem modułów AI oznacza tworzenie treści dostosowanych do intencji użytkownika, z uwzględnieniem fraz z tzw. długiego ogona oraz słów kluczowych znajdujących się we wczesnym etapie lejka sprzedażowego. Szanse na wzrost wyświetleń w modułach AI zwiększą się, jeśli opieramy się na analizie intencji i preferencji użytkowników. Ostatecznie niezbędne jest także techniczne SEO, dbałość o dostępność strony, prawidłowe indeksowanie i wyświetlanie na urządzeniach mobilnych.