Wiek domeny: wpływ na SEO i pozycjonowanie

Wiek domeny jest rzadko omawianym czynnikiem rankingowym SEO. Nic dziwnego: kiedy pozycjonuje się stronę z jedną, stałą domeną, nie ma się na niego wpływu. Warto jednak wiedzieć, że istnieje sposób na wykorzystanie długiego wieku domeny na korzyść swojej nowej lub młodej strony. Tego, na czym ów sposób polega, dlaczego w ogóle wiek domeny ma wartość SEO i jak sprawdzić, czy stara domena jest warta uwagi, dowiesz się z niniejszego artykułu. Przeczytaj i wykorzystaj wiek domeny, by zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania!

Wiek domeny a SEO: Jak stara domena wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach?

Wiek domeny to jeden z istotnych czynników, które mogą wpływać na pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Termin „wiek” odnosi się do czasu, jaki upłynął od momentu zarejestrowania domeny. Stare domeny często postrzegane są przez algorytmy wyszukiwarek jako wiarygodne i stabilne, co może przekładać się na lepsze wyniki SEO – wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Wiek domeny może również świadczyć o renomie i ugruntowanej pozycji w sieci, co jest szczególnie ważne dla firm i przedsiębiorców budujących markę online.

Uwaga! Należy wiedzieć, że kiedy wymienia się wiek domeny jako czynnik rankingowy, tak naprawdę ma się na myśli historię domeny. Wiek sam w sobie nie ma żadnego znaczenia i nie jest czynnikiem rankingowym. Dla przykładu: jeśli domena została zarejestrowana dwadzieścia lat temu, ale nikt nigdy nie stworzył pod nią strony internetowej, wieloletnie istnienie adresu nie będzie miało przełożenia na pozycjonowanie.

Dlaczego wiek domeny (historia domeny) ma znaczenie w optymalizacji SEO i pozycjonowaniu stron?

Chociaż wiek domeny (historia domeny) nie jest jedynym ani wystarczającym czynnikiem decydującym o sukcesie strony w internecie – ważne są także działania bieżące, np. optymalizacja techniczna, content marketing i link building – bardzo często przekłada się na korzyści takie jak:

  • widoczność na pożądane słowa kluczowe – stara domena może być widoczna na frazy kluczowe, na których Ci zależy, np. stricte branżowe, sprzedażowe, wizerunkowe, popularne,
  • duża widoczność w wynikach wyszukiwania – wiekowa domena ze względu na długi czas istnienia może cieszyć się dużą widocznością w indeksach wyszukiwarek, czyli wyświetlać się w odpowiedzi na wiele różnych słów kluczowych, np. evergreen, sezonowe, long tail, bardzo popularne, mało popularne, niszowe,
  • bogate zaplecze linków przychodzących – istnieje duża szansa, że przez długie lata istnienia stara domena zgromadziła dużo linków przychodzących, być może nawet z wartościowych serwisów (ocenianych jako wartościowe przez algorytmy wyszukiwarek). Póki te linki będą istnieć, część mocy serwisów zewnętrznych będzie przekazywana Twojej stronie,
  • wysoka wiarygodność i autorytet wygasłej strony pod starą domeną – każda witryna ma swoje „życie” w internecie, na co składają się m.in. publikowane na niej treści, wchodzenie w kontakt z innymi stronami poprzez linki wychodzące i zwrotne, udostępnienia, cytowania w serwisach zewnętrznych, wejścia i konwersje użytkowników. Algorytmy wyszukiwarek przyznają domenom poziom wiarygodności właśnie na podstawie całokształtu „życia” i współżycia z innymi witrynami, ludźmi, robotami,
  • dobra ocena techniczna wygasłej strony pod starą domeną – w toku życia witryny internetowej oceniana jest także jej jakość techniczna, na którą składają się m.in. czas ładowania, struktura linków, struktura nagłówków, długość i czytelność kodu strony. Ocena techniczna przypisywana jest, podobnie jak wiarygodność, do domeny.

Jak wykorzystać potencjał starej domeny, by uzyskać dobre pozycje w wynikach wyszukiwania?

Warto pamiętać, że sam fakt przejęcia starej domeny nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Nawet jeśli taka domena ma świetną widoczność i bogaty profil linków, a do tego została bardzo dobrze oceniona przez algorytmy pod względem wiarygodności, stabilności czy też jakości technicznej, brak bieżących działań po jej przejęciu może wszystko zaprzepaścić – roboty zorientują się, że pod starą domeną nie ma już wartościowej starej strony, tylko jest nowa, zaniedbana, niewarta polecania użytkownikom wyszukiwarek. Należy zatem dopilnować, aby zakup starej domeny był tylko jednym z kroków na wieloletniej drodze nieprzerwanego pozycjonowania strony.

Oto przykłady działań, o które musisz zadbać, by wykorzystać potencjał starej domeny po jej zakupie:

  • utrzymanie widoczności na pożądane słowa kluczowe – miej na uwadze, że wszystkie słowa kluczowe, na które może być aktualnie widoczna stara domena, wygasną, jeśli roboty odwiedzające nową stronę nie będą odnotowywać ich w podobnej formie czy też ilości. Zadbaj o to, by frazy, na których zależy Ci najbardziej, pojawiały się w Twojej witrynie. Aby nie zmarnować już wypozycjonowanych podstron, możesz wykorzystać stare adresy URL: stworzyć takie same lub posłużyć się przekierowaniami 301,
  • utrzymanie dużej widoczności w wyszukiwarkach – duża widoczność wymaga dużego nakładu pracy, a konkretnie zaangażowanego tworzenia treści na stronie. Content marketing pozwoli Ci zachować pożądaną widoczność na wiele różnorodnych słów kluczowych, na które widoczna jest stara domena,
  • podjęcie działań wobec wartościowych linków przychodzących – linki prowadzące do podstrony z błędem 404 są nieporównywalnie mniej wartościowe niż linki kierujące do wartościowych treści. Zadbaj więc o to, by linki przychodzące do starej domeny prowadziły użytkowników i roboty do po pierwsze istniejącego, po drugie jakościowego contentu,
  • zadbanie o wiarygodność, stabilność i optymalizację techniczną swojej strony – korzystanie z wysokich not i autorytetu wiekowej domeny działa tylko przez jakiś czas – aż do momentu, w którym roboty zorientują się, że strona uległa kompletnej zmianie. To oczywiście już samo w sobie jest korzystnym zastrzykiem mocy SEO, natomiast warto zrobić więcej: podjąć realne działania pozycjonujące, aby utrzymać dotychczasowe pozytywne oceny algorytmów w największym możliwym stopniu.

Wiek domeny NIE zawsze ma znaczenie dla pozycjonowania strony

Zakup domeny z długim wiekiem nie zawsze ma sens. Ba! czasem wręcz jest niekorzystny. Oto przypadki, które powinieneś mieć na uwadze, zanim zdecydujesz się wykorzystać wiek domeny do pozycjonowania strony.

Wiek domeny nie ma znaczenia, jeśli: 1) poprzedni właściciel kupił domenę, ale nigdy nie stworzył strony (czyli strona pod daną domeną nigdy nie istniała), 2) strona istniała, ale nie miała żadnej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Zakup starej domeny nie ma sensu, jeśli: 1) stara domena ma niską wartość SEO: małą widoczność w wyszukiwarce, wyłącznie odległe pozycje w indeksie lub widoczność na mało wartościowe słowa kluczowe, ubogi profil linków, 2) stara domena ma autorytet i widoczność, ale w tematyce/branży kompletnie niezwiązanej z Twoją.

Kupienie starej domeny może być niekorzystne, jeśli: 1) na poprzednią stronę przynależącą do starej domeny zostały nałożone kary algorytmiczne lub ręczne, 2) stara domena ma niekorzystny profil linków, np. znaczna większość linków zwrotnych pochodzi z niskiej jakości stron powiązanych ze spamem czy też nielegalną działalnością, 3) stara domena ma niską wartość w ocenie algorytmów i/lub złą reputację użytkowników, np. ze względu na treści niskiej jakości, kontrowersyjne bądź nielegalne albo niską jakość techniczną.

Analiza historii domeny: Jak sprawdzić wiek i historię domeny przed jej zakupem?

Aby nie naciąć się na starą domenę o niskim potencjalne SEO lub wręcz niekorzystną dla pozycjonowania strony, należy wcześniej zweryfikować zarówno wiek domeny, jak i historię domeny. Szczególnie przydatne są narzędzia takie jak:

  1. Baza domen WHOIS – a tak naprawdę bazy domen, w liczbie mnogiej, ponieważ istnieją różne. Domeny z końcówką .pl sprawdzisz np. w krajowej bazie DNS, a domeny z dowolną końcówką w bazie Whois.com. Z tego typu rejestrów dowiesz się m.in., jaki jest wiek domeny (kiedy została zarejestrowana lub czy w ogóle ktoś ją już zarejestrował), jaki podmiot dokonał rejestracji, kiedy upłynie lub upłynął okres rozliczeniowy.
Baza domen WHOIS
Baza domen WHOIS
  1. Domain Age Checker – proste, skrótowe narzędzie do poznawania wieku domeny i innych informacji. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że podaje nie tylko datę rejestracji, ale także czas, jaki upłynął od tego momentu.
Domain Age Checker
  1. Wayback Machine – doskonałe narzędzie do weryfikacji, jak prezentowała się wizualnie i jaki kod miała poprzednia strona przypisana do starej domeny oraz jakie treści znajdowały się na konkretnych podstronach. Archiwum stron internetowych pozwala zajrzeć od kilku miesięcy po blisko trzydzieści lat wstecz.
Wayback Machine
  1. Ahrefs, Majestic, SEMrush lub inne narzędzia SEO do sprawdzania profilu linków – tego typu serwisy-narzędzia pozwolą Ci zweryfikować liczbę, źródło i jakość linków przychodzących do starej domeny. Możesz też sprawdzić, w jakich frazach znajdują się owe linki oraz do jakich podstron prowadzą.
Backlink Checker

Nowa domena vs. stara domena: Kiedy warto inwestować w wiekową domenę przy budowaniu marki online?

Inwestowanie w długi wiek domeny może być korzystne w sytuacji, w której celem jest szybki zastrzyk SEO na start. Stara domena daje stronie autorytet, profil linków i widoczność na wartościowe słowa kluczowe, co jest pomocne samo w sobie. Jednak aby wykorzystać potencjał wieku domeny, należy zadbać o to, by algorytmy podobnie oceniły nową stronę przypisaną do starej domeny. Trzeba to zrobić w miarę szybko, zanim roboty wyszukiwarek zorientują się o kompletnej przemianie witryny. Kluczowy element stanowi dobrze przygotowana strategia marketingowa.

Wykorzystanie długiego wieku domeny wymaga weryfikacji jakości i historii poprzedniej strony, ścisłego dopasowania tematycznego nowej i starej strony, a także intensywnych prac pozycjonerskich, zwłaszcza na początku. W związku z tym może być bardziej pracochłonne niż pozycjonowanie nowej domeny, która stanowi czystą kartę i zapewnia swobodę w kreowaniu unikalnej tożsamości marki. Chociaż pozycjonowanie nowej domeny trwa znacznie dłużej, bo taka domena nie ma jeszcze zaufania algorytmu ani linków przychodzących, nie wymaga spieszenia się – po prostu jest mniej do stracenia, bo wszystko trzeba zrobić od zera. Tutaj oczywiście też przydaje się rozsądnie rozpisana strategia marketingowa, inna niż w przypadku starej domeny.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *