Update Google zmienia oblicze pozycjonowania
Specjaliści SEO cały czas podejmują kolejne działania, mające na celu wypromowanie danej witryny na najwyższe miejsca w wyszukiwarce Google. Tymczasem, sama organizacja Google chce zadbać o to, aby wyświetlane przez jej wyszukiwarkę wyniki były jak najbardziej rzetelne. Czasami trudno jest połączyć interesy pozycjonerów i pracowników Google – przedstawicie wyszukiwarki twierdzą, iż wprowadzane zmiany dążą do wyeliminowania spamu i stosowania tzw. black hat seo. Co pewien czas wyszukiwarka Google przechodzi Update, w wyniku którego zmieniają się pozycje stron www w wyszukiwarce. Seowcy i właściciele witryn często z niechęcią podchodzą do zmian w Google. Jaki update algorytmu zmiany został wprowadzony w wyszukiwarce w tym roku?
Aktualizacja Panda
Pierwszy raz aktualizację algorytmu wyszukiwania Google pod kryptonimem Panda wprowadzono w sierpniu 2011 roku. Później jednak nastąpiło kilka jej aktualizacji. Ostatni update algorytmu nastąpił w nocy z 23 na 24 lipca 2012 roku. Google Panda Update 3.9 wprowadził kolejne zmiany w wyszukiwaniu stron www. Aktualizacje Panda miały zlikwidować z wysokich pozycji wyszukiwania wszystkie witryny kopiujące treść, a także te, których content ma niską jakość i wartość dla użytkowników. Można powiedzieć, że aktualizacja Panda jest równoznaczna z wprowadzeniem w Internecie algorytmu dobrych jakościowo witryn.
Aktualizacja Pingwin
Aktualizacja nosząca wdzięczną nazwę Pingwin została wprowadzona w kwietniu 2012 roku do wyszukiwarki Google. Jej głównym celem jest walka z tzw. web spamem. Początkowo aktualizacja ta nosiła nazwę Webspam Google Update, ale przemianowano ją na Google Penguin Update. Generalnie, aktualizacja ta została wprowadzona w celu usunięcia w wynikach wyszukiwania działania spamerskiego, a więc stron o wątpliwej wartości merytorycznej. Aktualizacja ma w konsekwencji doprowadzić do znacznej eliminacji spamu, jaki wyświetla się użytkownikom Google w wynikach wyszukiwania. W ten sposób Google chce zwiększać zadowolenie internautów, poprzez dostarczanie im treści adekwatnej do zapytań.
Powodem spadku pozycji wielu stron www w wynikach wyszukiwania jest to, że w odniesieniu do nich były stosowane spamerskie sposoby pozycjonowania. Aby znów powrócić do wyników wyszukiwania na wysokie pozycje, administrator strony musi najpierw usunąć linki pochodzące z nie wartościowych witryn, sprawdzić powiadomienia w narzędziach dla webmasterów i poprawić wszystkie naruszenia wskazane przez Google, które mogą być uznane za spam. Kolejnym krokiem powinno być zdobywanie wartościowych odnośników dla serwisu na innych portalach o podobnej tematyce. Wiele stron internetowych spadło w rankingach wyszukiwań od chwili wprowadzenia aktualizacji Pingwin, a inne przestały się pojawiać nawet po wpisaniu nazwy firmy. Wszystkie strony nie niosące za sobą żadnej wartości dla użytkownika oraz takie, które zawierają spam będą sukcesywnie usuwane z rankingu Google lub wyświetlane bardzo nisko w rankingu. Te zaś które rzeczywiście mają wysoką wartość merytoryczną, będą miały podniesioną pozycję w rankingu wyszukiwania.
Praktyki podejmowane przez właścicieli stron internetowych i pozycjonerów, które mogą zostać objęte represjami Pingwina to:
- Współpraca z systemami wymiany linków,
- Zbyt duże nasycenie contentu strony słowami kluczowymi,
- Nienaturalne linkowanie wewnętrzne na stronie,
- Spamowanie na blogach,
- Publikowanie mało wartościowych tekstów dla użytkowników na stronie www.
Ogólnie rzecz biorąc aktualizacja Google Penguin ma za zadanie wyeliminować tak zwany „webspam”. W związku z tym uderzy we wszystkich tych, którzy korzystają z tzw. „black hat seo”.
Aktualizacja Pingwin znajduje się obecnie dopiero w początkowej fazie rozwoju i jej twórcy zapowiadają, że potrzeba czasu oraz wielu poprawek, aby w końcu osiągnęła zakładane przez Google efekty.
Aktualizacja Google Venice
Specjaliści z branży pozycjonowania oceniają, że najważniejszą aktualizacją wyszukiwarki Google był Venice Update, który został dokonany w czerwcu 2012 roku. Ten update algorytmu zmienił zasady pozycjonowania witryn internetowych i wyświetlania wyników wyszukiwań. Najbardziej istotny z punktu widzenia pozycjonowania jest aktualny podział pozycji 1-10. Otóż wpisując frazę ogólną np. biuro podróży, na pierwszych trzech pozycjach każdy użytkownik wyszukiwarki zobaczy te same serwisy, niezależnie od lokalizacji. Jednak na pozycjach 4-9 zobaczymy już serwisy lokalne, co oznacza, że użytkownik z Częstochowy, wpisujący to samo zapytanie, na pozycjach 4-9 zobaczy wyniki lokalne, tak jakby jego zapytaniem do wyszukiwarki było „biuro podróży Częstochowa”. Na pozycji dziesiątej wyświetlany jest już wynik dla frazy ogólnej. Małe firmy lokalne, pozycjonujące się w sieci internetowej, mają szansę zdobycia dzięki temu większego ruchu na swoją stronę internetową, gdyż będą pojawiać się w wynikach pod frazami, które charakteryzują się większym zainteresowaniem. Pozycjonerzy od chwili wprowadzenia tej aktualizacji algorytmu wyszukiwania mają problemy z wyznaczeniem aktualnej pozycji strony www w wynikach wyszukiwania Google, gdyż w zależności od lokalizacji, może być ona inna.
Inne zmiany w pozycjonowaniu stron w Google przez update algorytmu
Oprócz wszystkich wymienionych powyżej aktualizacji, Google w zasadzie w każdym miesiącu zmienia nieco algorytm wyszukiwania, aby lepiej dopasować go do realnych potrzeb użytkowników wyszukiwarki.
Wśród zmian wymienia się:
- Powiązanie wyników wyszukiwania z zapytaniami nawigacyjnymi. Jeśli użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki adres witryny, wyszukiwarka zwróci mu wynik na górze strony,
- Identyfikacja kraju dla podstrony. Dotychczas jedynie strony główne, subdomeny i katalogi były wiązane przez wyszukiwarkę z określonymi krajami, ale już się to zmieniło.
- Dywersyfikacja domen w wynikach wyszukiwania. Na jednej stronie mają nie wyświetlać się np. 10 czy 8 wyników z tej samej domeny.
- Światowe wsparcie opisów rozszerzonych dla produktów,
- Wyeliminowanie dominujących wyników wyszukiwań ze stronicowanej serii dokumentów,
- Zmiana sposobu oceny występowania i sposobu występowania wyszukiwanej frazy na przeszukiwanych stronach www,
- Promowanie w wynikach wyszukiwania aktualnych treści,
- Poprawienie interpretacji intencji zapytania, korzystając z ostatnich kilku wyszukiwań użytkownika,
- Generowanie zwięzłych i bardziej informacyjnych tytułów w wynikach wyszukiwania.