Przekierowanie 301 i 302 – kiedy i jak je stosować?

Przekierowania to jedno z podstawowych narzędzi każdego specjalisty SEO, które towarzyszy nam od samego początku tworzenia stron internetowych. Dzięki przekierowaniom możemy odpowiednio zarządzać ruchem w kontekście stron nieaktualnych lub takich, które nie mają być dostępne dla użytkownika. Możemy mówić o szeregu szczegółowych opcji (303, 304), ale ze względu na główne kryterium, a więc czas trwania przekierowania, najczęściej wyróżniamy przekierowania stałe 301 i tymczasowe 302. Jakie są między nimi różnice? Czy czas trwania jest wyłącznym kryterium, którym należy się kierować? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym mini poradniku.

Czym są i jak działają przekierowania strony?

Przekierowania to jeden z głównych rodzajów odpowiedzi, jakie przeglądarka otrzymuje z serwera strony internetowej. W momencie wejścia na stronę internetową przeglądarka wysyła żądanie do serwera strony o przesłanie danych do jej wczytania. Wyszukiwarki również wysyłają takie prośby w celu indeksacji i rankingu strony. Serwer odpowiada komunikatem, który informuje przeglądarkę lub wyszukiwarkę, czy żądanie zakończyło się sukcesem, czy wystąpił problem. Komunikaty, o których mowa, to nic innego jak statusy odpowiedzi HTTP. Wskazują one przeglądarce, czy w danej sytuacji należy pokazać błąd, czy wykonać inne działanie, takie jak np. przekierowanie na inną stronę.

Wyróżniamy 5 głównych typów statusów odpowiedzi HTTP:

  1. Odpowiedzi informacyjne – kod HTTP 1xx – oznaczają, że serwer otrzymał żądanie i nad nim pracuje, ale proces jeszcze się nie zakończył,
  2. Odpowiedzi pozytywne – kod HTTP 2xx – informują o tym, że proces przebiegł pomyślnie; serwer otrzymał, zrozumiał żądanie i dostarczył stronę zgodnie z oczekiwaniami,
  3. Odpowiedzi przekierowujące – kod HTTP 3xx – informują o przekierowaniu; strona została przeniesiona w inne miejsce, a przeglądarka lub wyszukiwarka musi wyświetlić zasoby z innej lokalizacji,
  4. Odpowiedzi błędu po stronie klienta – kod HTTP 4xx – wystąpił problem z żądaniem od przeglądarki, np. strona nie została znaleziona (typowym przykładem jest błąd 404 Not Found),
  5. Odpowiedzi błędu serwera – kod HTTP 5xx – serwer nie mógł zrealizować żądania, zwykle z powodu problemu po stronie serwera.

Przekierowania to jeden z podstawowych wariantów odpowiedzi. Wskazują one, że strona została przeniesiona na nowy adres URL i nakazują przeglądarce lub wyszukiwarce automatyczne przekierowanie do nowej lokalizacji. Innymi słowy, ustawienie przekierowania oznacza, że serwer będzie przesyłał inną lokalizację docelową w miejscu pierwotnej.

Kiedy korzystamy z przekierowań 301 i 302?

Przekierowania 301 i 302 informują przeglądarki i wyszukiwarki, że strona nie jest już dostępna pod żądanym adresem URL. Przekierowanie 301 oznacza trwałe przeniesienie, które przekazuje moc SEO i ranking starego adresu na nowy. Przekierowanie 302 jest tymczasowe, a główna różnica polega na tym, że wyszukiwarki nadal indeksują oryginalny adres, nie przenosząc jego wartości SEO na nowy link.

Stosowanie przekierowań to podstawa, jeśli chodzi o SEO. Zastosowanie przekierowań jest bardzo szerokie:

  • wskazanie preferowanych wersji adresów URL (np. z „www” lub bez „www”), aby wszyscy odwiedzający i wyszukiwarki były kierowane na tę samą stronę.
  • uruchomienie nowej strony internetowej lub zaktualizowanie strony i przekierowanie użytkowników do właściwych zasobów,
  • wskazanie bezpiecznej wersji witryny (np. przekierowanie z wersji HTTP na HTTPS),
  • tymczasowe przekierowanie użytkowników na inną stronę, podczas gdy oryginalna jest aktualizowana, naprawiana lub treści są aktualizowane do nowszych,
  • naprawienie niedziałających lub usuniętych podstron.

Przekierowanie stałe 301 – trwałe przeniesienie ruchu

Podstawowe przekierowanie 301 jest uznawane za najtwardszy środek, jeśli chcemy w stały sposób poinformować wyszukiwarki o tym, że dana strona została przeniesiona trwale w inne miejsce. W przeciwieństwie do drugiego przekierowania 301 informuje boty o tym, że zasoby pod danym adresem nie tylko nie mają być wyświetlane, ale również nie powinny być indeksowane. Inaczej mówiąc, przekierowanie 301 sygnalizuje, że oryginalny adres URL nie powinien być już używany, a cały ruch należy skierować do nowej lokalizacji.

Nie tak dawno na temat przekierowania 301 wypowiadał się John Mueller z Google. Zaleca on seowcom zostawienie przekierowania 301 także dla tych stron, które mają być usunięte. Jeśli ochrona prywatności tego nie wymaga, ustawienie przekierowania przynajmniej na okres roku ma być znacznie lepszym rozwiązaniem od usuwania podstrony. Mueller argumentuje, że dzięki temu linki do starego adresu URL nie staną się linkami martwymi po usunięciu przekierowania.

Przekierowanie 301 jest więc najbardziej przydatne wtedy, gdy wykonujemy stałe, daleko idące zmiany na stronie. Warto z niego skorzystać w następujących sytuacjach:

  • zmiana lub przenoszenie adresu URL strony – przekierowanie przyda się, gdy zmieniamy adres strony w celu lepszej organizacji lub czytelności i przenosimy ją do innej lokalizacji,
  • naprawa usuniętych stron (błędy 404) – jeśli strona została usunięta, zastosowanie przekierowania 301 pomoże skierować użytkowników na podobną stronę,
  • zmiana domeny – w przypadku zmiany nazwy domeny przekierowanie 301 skieruje ruch na nową domenę, przenosząc moc SEO,
  • konsolidacja stron – przekierowanie 301 przydaje się także wtedy, gdy łączymy różne podobne podstrony i robimy z nich jedną stronę docelową,
  • przekierowanie stron kampanii – 301 przyda się przy trwałym przekierowaniu ruchu ze stron tymczasowych, np. promocyjnych landing pages, aby po zakończeniu kampanii kumulować dalej ten ruch na stronie głównej,  
  • określenie preferowanej domeny – przekierowanie 301 ma zastosowanie także wtedy, gdy zamierzamy wybrać na stałe preferowaną wersję witryny. 

Przekierowanie tymczasowe 302 – idealne przy wprowadzaniu zmian na stronie

Przekierowanie 302 ma charakter tymczasowy. Podobnie jak przekierowanie stałe informuje ono przeglądarki i wyszukiwarki, że strona została przeniesiona na nowy adres URL. Główna różnica polega jednak na tym, że w przypadku przekierowania 302 nie następuje przeniesienie parametrów SEO. Boty wyszukiwarek informowane są o tym, że docelowo oryginalny adres URL będzie ponownie używany w przyszłości.

Różnica ta ma ogromny wpływ pod względem linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, a także budowania prawidłowej hierarchii strony. Przekierowanie 302 jest przydatne, kiedy chcemy jedynie czasowo skierować użytkowników na inną stronę, bez wprowadzania trwałych zmian w witrynie.

Najczęstsze zastosowania przekierowań 302 obejmują:

  • testowanie lub aktualizowanie witryny – przekierowanie przydaje się, gdy wymagane są prace na stronie. W przeciwieństwie do czasowego zablokowania wyświetlania takiej podstrony przekierowanie 302 będzie przyjaźniejsze dla użytkowników i nie spowoduje utraty ruchu, który zostanie przekierowany na inną, wybraną stronę,
  • testy A/B i zmiany treści – przekierowanie 302 stosujemy także w przypadku wykonywania różnych testów strony i wprowadzania zmian treści,
  • tymczasowa promocja innej strony – czasami celowo można zastosować przekierowanie 302 pomimo tego, że strona jest prawidłowo zoptymalizowana technicznie; przekierowanie pomoże w promowaniu innych podstron, jeśli wymagają tego cele marketingowe, 
  • treści sezonowe – za pomocą przekierowania można ustawić wyświetlanie podstron zawierających treści aktualne tylko w określonym czasie.
Robot trzyma klucz obok napisu "htaccess"
Przekierowanie możemy ustawić przy użyciu wtyczki, jak i ręcznie wprowadzić komendę w pliku .htaccess na serwerze.

W jaki sposób ustawić przekierowanie?

Konfiguracja przekierowań nie jest trudna, ale można ją wykonać na kilka różnych sposobów. Zacznijmy od oficjalnych wskazówek, które w formie rekomendacji Google zamieszcza na swoim blogu dla deweloperów. Ustawienie przekierowań po stronie serwera wymaga dostępu do plików konfiguracyjnych serwera (np. pliku .htaccess na Apache) lub ustawienia nagłówków przekierowań przy pomocy skryptów po stronie serwera (np. PHP).

Aby ustawić przekierowanie 301 lub 302 za pomocą pliku .htaccess, należy otworzyć plik w głównym katalogu witryny za pomocą edytora lub menedżera plików w panelu hostingu. Następnie należy dodać linijkę:

`Redirect 301 /stary-adres.html http://www.twojastrona.pl/nowy-adres.html` – gdzie `/stary-adres.html` to ścieżka do strony, którą chcemy przekierować, a `http://www.twojastrona.pl/nowy-adres.html` to nowy adres URL.

W przypadku przekierowania 302 sytuacja jest analogiczna. W tym celu stosujemy polecenie:

`Redirect 302 /stary-adres.html http://www.twojastrona.pl/nowy-adres.html`.

Po zapisaniu tak zmodyfikowanego pliku .htaccess należy sprawdzić, czy przekierowanie działa, co można zrobić po prostu przechodząc na stary adres URL. W niektórych sytuacjach aktualizacja pliku po stronie serwera może chwilę zająć.

Jako że wciąż zdecydowana większość stron internetowych opiera się na systemach CMS, z których najpopularniejszym jest WordPress, przekierowania można ustawić bez konieczności przechodzenia do plików znajdujących się na serwerze. Użytkownicy WordPressa mogą skorzystać z niezliczonej liczby wtyczek, które umożliwiają sprawne konfigurowanie przekierowań 301 i 302. Nie muszą to być nawet dedykowane do tego wtyczki, takie jak Redirection czy Simple 301 Redirects. Wtyczki pod SEO, np. Yoast czy Rank Math, również zapewniają możliwość szybkiego ustawienia dowolnych przekierowań.

Przekierowania 301 i 302 – podsumowanie

Stosowanie przekierowań 301 i 302 pozwala zarządzać dostępem do poszczególnych podstron, przenosić ruch trwale lub tylko czasowo. Dzięki przekierowaniom bez problemu wykonamy prace na stronie, nie tracąc ruchu organicznego, który na czas  wykonywania poprawek będzie przeniesiony na inną podstronę. W ten sposób możemy optymalizować strony bez utraty ruchu i parametrów SEO. Przekierowanie 301 zapewni z kolei trwałe przeniesienie ruchu na nowy adres, ale również da wyszukiwarkom informację o zmianie indeksowania.

Przekierowania były znane SEO od zawsze i wciąż są jednym z głównych fundamentów wielu codziennych prac. Szczególnie przydają się wtedy, gdy zarządzamy większą stroną internetową. Pomimo tego, że istnieje szereg dedykowanych wtyczek, ręczne ustawienie przekierowania 301 lub 302 w pliku .htaccess również nie należy do trudnych zadań. Jeśli jeszcze się tego nie robiło, warto sprawdzić i poćwiczyć już teraz.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *