Moduł AI Overviews coraz częściej wyświetla się po wpisaniu frazy w Google. Choć obecnie program rozszerzany jest głównie w regionach anglojęzycznych, lada chwila dotrze też do Polski. A wraz z nim potencjalne problemy z mniejszym ruchem na stronie i ograniczoną widocznością. AI Overviews wyświetla się bowiem na samej górze, tuż nad wynikami wyszukiwania, dlatego obecność wzmianek o firmie w wynikach modułu może być kluczowa. Na podstawie ostatnich analiz radzimy, jak skutecznie zoptymalizować treści na stronie po to, aby zwiększyć szanse na obecność wyświetlenia w AI Overviews!

AI Overviews coraz ważniejsze dla pozycjonowania
AI Overviews może zabrać ruch organiczny jeszcze skuteczniej, niż robi to ChatGPT. Moduł pojawia się na samej górze SEPR po wpisaniu frazy. W przeciwieństwie do tradycyjnych wyników wyszukiwania AI Overviews podsumowują informacje z wielu źródeł. To, co jest dla jednych zagrożeniem, może być jednak szansą dla drugi. Funkcja ta umożliwia zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, nawet dla stron, które tradycyjnie nie znajdują się na pierwszej stronie.
Ponadto wyświetlanie treści w tych podsumowaniach może znacząco zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) oraz budować wiarygodność marki. Aby jednak osiągnąć te cele, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie treści i wdrożenie skutecznych strategii SEO, a właściwie – GEO, czyli pozycjonowania w modułach AI.
Generowane przez sztuczną inteligencję odpowiedzi, które pojawiają się na szczycie wyszukiwania, znacznie różnią się od tradycyjnych wyników wyszukiwania. Zgodnie z nazwą stanowią one mniej lub bardziej dokładne podsumowanie informacji z różnych źródeł. Mogą zawierać konkretne instrukcje, dłuższe fragmenty treści wygenerowane przez AI, a także linki do poszczególnych stron. Te ostatnie wyświetlane są w stałym układzie: odpowiedź AI po lewej stronie, linki do źródeł – po prawej stronie. Google wybiera źródła na podstawie ich wiarygodności oraz zgodności z intencjami wyszukiwania użytkownika (które stara się rozpoznać m.in. po naszej historii wyszukiwania i aktywności w Chrome).
Korzyści z wyświetleń w AI Overviews – nie tylko dla głównych graczy w TOP10
Najnowsze badanie SurferSEO pokazuje, że 52% źródeł wymienionych w AI Overviews pochodzi z pierwszej dziesiątki wyników. Tym samym oznacza to, że niemal połowa pochodzi z dalszych miejsc w rankingu. Czy to dobrze? Jak najbardziej! Jeżeli nie jesteśmy w TOP10, wciąż mamy szanse na dotarcie do klientów – właśnie za pomocą pozycjonowania GEO ukierunkowanego na widoczność w module AI Overviews.
Przy okazji podsumowania 2024 roku w SEO i AI pisaliśmy już w Funkymedia o tym, jak istotne dla pozycjonowania będą wdrażane w tej chwili zmiany w Google. Bycie wymienionym w AI Overviews znacząco zwiększa widoczność strony, bo generowane przez AI odpowiedzi są pierwszym wynikiem widocznym dla użytkownika po wpisaniu zapytania. Z tej samej przyczyny cytowanie w AI Overview zwiększa widoczność i wpływa na rozpoznawalność marki.
Optymalizacja treści – podstawa pozycjonowania GEO
Postanowiliśmy przeanalizować dostępne badania (z uwzględnieniem przytoczonej wcześniej analizy SurferSEO), uwzględniając raport Ahrefs badający 300 000 słów kluczowych i podobny zbiór rekomendacji SE Ranking. Na tej podstawie można wysnuć kilka wniosków, z których jeden jest oczywisty – paradoksalnie dla modułów AI największe znaczenie może mieć treść.
Rola treści w dobie pozycjonowania GEO (optymalizacja stron pod moduły internetowe) zauważalnie rośnie. Nie chodzi jednak o jakąkolwiek treść – zwłaszcza, że o tę nietrudno, angażując do pracy np. ChatGPT. Content wygenerowany przez sztuczną inteligencję może sprawdzać się jednak jedynie do materiałów uzupełniających. Z przytoczonych analiz wynika, że takie moduły jak AI Overviews brak możliwości rozróżniania treści stworzonych przez człowieka i algorytmy mają rekompensować analizą optymalizacji treści. Ta zaś obejmuje nie tylko rodzaj i przeznaczenie treści, ale przede wszystkim jej formatowanie, dane strukturalne, hierarchię serwisy i parametry podstrony. Kluczowe jest także dodawanie informacji o autorze. Anonimowość treści przekazuje modułom sztucznej inteligencji, że w gruncie rzeczy mogą być one mniej istotne i jest większa szansa, że są wynikiem pracy generatywnej AI.

Jak optymalizować treść pod moduły AI? 6 najważniejszych wskazówek
Optymalizacja treści pod moduły AI obejmuje przede wszystkim zmianę w sposobie tworzenia treści oraz większy nacisk na jej optymalizację techniczną. W porównaniu do klasycznego pozycjonowania w wynikach wyszukiwarki pozycjonowanie GEO jeszcze większy nacisk kładzie na dane strukturalne, hierarchię informacji, nagłówków i kontekstualność treści.
Z różnych źródeł, które przeanalizowaliśmy w Funkymedia, wynika, że najczęściej rekomendowane działania można streścić w 6 wskazówkach:
- Twórz treści bogate w konteksty – AI Overviews zostało zaprojektowane z myślą o udzielaniu bezpośrednich odpowiedzi na zapytania użytkowników. Google nagradza treści dobrze ustrukturyzowane i napisane prostym, zrozumiałym językiem. Nawet jeśli myślimy o GEO, wciąż warto używać podobnych technik, jak w przypadku SEO. Świetnym przykładem jest zastosowanie np. Ahrefs do znajdowania słów kluczowych o wysokim potencjale ruchu. Warto strukturyzować treści tak, aby w pełni odpowiadały na pytania, naturalnie wplatając powiązane tematy. Można też korzystać z różnych innych funkcji, np. Google Autocomplete lub People Also Ask, aby identyfikować popularne pytania dotyczące danego tematu.
- Używaj słów kluczowych z długim ogonem – moduł AI Overviews nie pojawia się obecnie przy każdym zapytaniu nawet w samych Stanach Zjednoczonych. Widać za to, że znacznie częściej jego obecność wywołują słowa kluczowe z długim ogonem. Takie ustawienie prawdopodobnie wynika ze strategii Google nastawionej na to, by moduł AI był jak najlepiej dopasowany do bazowych intencji użytkowników. Warto zatem tworzyć treści, które też będą starały się maksymalnie zagospodarować te intencje. W tym celu warto skorzystać m.in. z takich narzędzi, jak AnswerThePublic czy Google Autocomplete do identyfikacji konwersacyjnych terminów wyszukiwania.
- Stosuj dane strukturalne – implementacja danych strukturalnych, takich jak Schema.org, pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst i strukturę treści. Ma to szczególne znaczenie dla AI Overviews – wiemy, że moduł zwraca uwagę na sposób organizacji treści i identyfikuje podstawowe jej parametry właśnie na podstawie tagów schema. Kluczowe typy znaczników to FAQ schema dla treści opartych na pytaniach, Article schema dla postów na blogach i tekstów informacyjnych oraz Breadcrumb schema dla poprawy nawigacji. Można też korzystać z niestandardowych tagów, zwłaszcza że jest bardzo możliwe, że na skutek wzrostu popularności danych strukturalnych podstawowy kanon schema w następnych latach będzie się rozszerzał.
- Zadbaj o hierarchię i uporządkowanie treści – algorytmy modułów AI oceniają treści także po sposobie ich prezentowania. Content odpowiednio ustrukturyzowany, z właściwą hierarchią nagłówków i logicznym porządku następujących po sobie tematów, może mieć większe szanse na lepszą ocenę przez crawlery AI Overviews.
- Optymalizuj SEO na stronie i zadbaj o jej dostępność dla AI – SEO na stronie pozostaje fundamentem, zarówno dla tradycyjnych wyników wyszukiwania, jak i AI Overviews. Jeśli zależy nam na widoczności w modułach sztucznej inteligencji, z działań SEO szczególną uwagę należy zwrócić na użycie podstawowych i dodatkowych słów kluczowych w tytułach oraz nagłówkach i tworzenie atrakcyjnych opisów meta (pod kątem CTR). Strona nie może też mieć żadnych problemów z dostępnością (warto sprawdzić robots.txt i ew. ustawienia różnych wtyczek, aby upewnić się, że crawlery modułów AI mają pozwolenie na przeglądanie zasobów strony).
- Buduj wiarygodność marki – większą szansę na pojawienie się w modułach AI mają te strony, które mają rozpoznawalny brand. Budowanie wiarygodności marki to oczywiście zadanie na długie lata. Wymaga zarówno pracy, jak i kapitału, chociażby na marketing. Jeśli jednak chcemy w miarę szybko przyspieszyć te postępy, możemy rozważyć publikacje w źródłach o wysokim poziomie autorytetu, źródłach encyklopedycznych i naukowych. Przydatne są również wszelkie wzmianki o firmie w uznanych, branżowych publikacjach.
Skuteczne pozycjonowanie GEO to wzrost ruchu na stronie
Już teraz nie brakuje przykładów zza oceanu, kiedy działania GEO przyczyniły się do wzrostu ruchu na stronie za sprawą modułów sztucznej inteligencji. Adam Heitzman w artykule Search Engine Journal podaje kilka konkretów przykładów wpływu takich działań na AI Overviews. Pierwszym kazusem jest strona zajmująca się tematyką zdrowego odżywiania. Dzięki implementacji optymalizacji treści pod GEO ruch organiczny strony zwiększył się o 40%. Nastąpiło to po tym, gdy strona zaczęła wyświetlać się na niektóre zapytania właśnie w module AI Overviews. Inny przypadek dotyczy strony e-commerce, która dzięki odpowiedniemu formatowaniu treści i celowaniu w długie frazy kluczowe, poprawiła swój współczynnik CTR o 25% w ciągu zaledwie trzech miesięcy.
Bycie wymienionym w AI Overviews znacznie zwiększa widoczność strony, ponieważ odpowiedzi te są pierwszym wynikiem widocznym dla użytkownika po wpisaniu zapytania. Może to wpływać na współczynnik klikalności (CTR) – nawet w przypadku tych stron, które nie znajdują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Przypomnijmy raz jeszcze, że według ostatnich analiz 52% źródeł wymienionych w AI Overviews pochodzi z pierwszej dziesiątki wyników, co oznacza, że niemal połowa (48%) pochodzi z dalszych pozycji w rankingu Google.

Optymalizacja treści pod kątem AI Overviews – podsumowanie
Pozycjonowanie GEO w AI Overviews wymaga nie tylko działań znanych z SEO, ale także dostarczania wartościowych i dopasowanych do intencji użytkowników treści, które są świetnie zoptymalizowane. Niezwykle istotne jest uporządkowanie danych, korzystanie z danych strukturalnych schema, regularne aktualizowanie publikacji, aby zachować ich świeżość i trafność. Priorytetem powinno być identyfikowanie i celowanie w specyficzne frazy kluczowe o niskiej konkurencji, które lepiej odpowiadają na intencje wyszukiwania. Ostatecznie warto też sprawdzić ustawienia dostępności strony pod kątem crawlerów AI (m.in. w ustawieniach wtyczek i robots.txt). Niezbędne będzie też wdrożenie długofalowych strategii zwiększania wiarygodności marki, m.in. poprzez zbieranie wzmianek w źródłach o wysokim poziomie autorytetu i aktywność na platformach społecznościowych.
Na podstawie dotychczasowych opracowań wszystkie powyższe czynności powinny realnie zwiększyć szansę na pojawienie się strony w wynikach generowanych przez moduły AI. Zalecenia te nie odnoszą się tylko do AI Overviews, które na dobre do Polski wejdzie prawdopodobnie dopiero w tym roku, ale wszystkich modułów. Warto zawczasu jednak się tym zająć, bo na ten moment statystyki są obiecujące, a AI Overviews może stać się rozwiązaniem także dla tych osób, które są dopiero na początkowym etapie SEO swojej strony.