Microsoft aktualizuje narzędzia dla webmasterów. Bing Webmaster Tools otrzymuje szerszy dostęp do danych, dodatkowe rekomendacje oraz opcje związane z Microsoft Copilot. Dzięki tym aktualizacjom Bing Webmaster Tools staje się wydajniejszą platformą do optymalizacji stron internetowych i zarządzania SEO. Złośliwi powiedzą zaś, że coraz bardziej przypomina Google Analytics. Ile jest w tym prawdy? Sprawdzamy, co dokładnie zmieniło się ostatnio w Bing Webmaster Tools!
Microsoft rozwija Bing Webmaster Tools – co znajduje się w nowej aktualizacji?
Chociaż Webmaster Center Microsoftu funkcjonuje od 2009 roku, popularność (już pod nazwą Webmaster Tools) zyskuje dopiero w ostatnich latach. Ma to związek z innymi zmianami, jakie Microsoft wprowadza zarówno w przeglądarce internetowej Edge, jak i wyszukiwarce Bing. Nowe funkcjonalności w Bing Webmaster Tools pozwalają lepiej zarządzać stronami internetowymi – teraz z dostępem do danych historycznych za ostatnie 16 miesięcy. Dotychczas narzędzie oferowało dane za ostatnie 6 miesięcy – mamy więc ponad dwukrotne wydłużenie tego okresu. Opcje „Insights” zostały zastąpione przez „Rekomendacje”, które również mają ulepszone funkcje. Nowy system rekomendacji obejmuje aspekty techniczne związane ze stroną internetową, prezentując porady, które mają być indywidualnie dobrane na bazie dokładnej analizy witryny. Rekomendacje aktualizowane są także w czasie rzeczywistym.
Kolejną nowością jest wprowadzenie ograniczonej wersji Microsoft Copilot. Od teraz Bing Webmaster Tools zyskuje dostęp do wsparcia sztucznej inteligencji, która ma pomagać użytkownikom zarządzać stronami internetowymi. Copilot przejmie funkcje chatu odpowiedzialnego za pomoc w czasie rzeczywistym. Doradzi, jakie metryki zastosować w danym przypadku, pomoże zinterpretować dane za wybrany okres i zasugeruje niezbędne działania. Copilot pojawia się w wersji ograniczonej, a zakres jego funkcjonalności ma stopniowo rozszerzać się wraz z upływem czasu. Tajemnicą Poliszynela jest to, że to właśnie chatboty sztucznej inteligencji mają zajmować kluczowe miejsca w narzędziach służących do optymalizacji stron i śledzeniu ruchu. Pod względem ostatnie zmiany, które wprowadza Microsoft w Bing Webmaster Tools, coraz bardziej upodabniają narzędzie do Google Analytics. Przed Microsoftem jednak jest jeszcze długa droga.
Nowy system rekomendacji zastępuje Insights
W najnowszej aktualizacji Bing Webmaster Tools Microsoft wprowadził nowy system rekomendacji, który ma pomóc w zarządzaniu stronami internetowymi. Dotychczasowa sekcja Insights została zastąpiona przez Rekomendacje. To nowy system, który oferuje bardziej szczegółowe metryki wydajności, dostosowane sugestie związane z optymalizacją strony i porady prezentowane w czasie rzeczywistym. Narzędzie ma cały czas weryfikować stan strony i podawać nowe sugestie, stanowiące odpowiedzi na pojawiające się problemy.
Nowa sekcja ma być znacznie bardziej spersonalizowana w porównaniu do poprzedniej zakładki Insights. Znajdziemy tu wskazówki optymalizacyjne dotyczące zarówno stanu strony, w tym m.in. indeksacji poszczególnych podstron, jak i optymalizacji contentu. Rekomendacje dotyczyć będą także linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Nowe Bing Webmaster Tools ma na bieżąco analizować całe portfolio linków na stronie skuteczniej od starszej wersji. Celem wprowadzenia tych funkcji jest przede wszystkim dostarczenie webmasterom konkretnych, możliwych do podjęcia działań związanych z naprawą błędów, optymalizacją i zwiększeniem widoczności witryny.
Dostęp do danych z ostatnich 16 miesięcy
Kolejna zmiana dotyczy dostępu do danych historycznych. W najnowszej wersji Bing Webmaster Tools możemy analizować szczegółowe dane historyczne użytkownika z ostatnich 16 miesięcy. To wydłużenie okresu możliwego do dokładnej weryfikacji o 10 miesięcy – starsza wersja oferowała dostęp jedynie do ostatnich 6 miesięcy. Aktualizacja umożliwia przeprowadzenie dokładniejszych analiz trendów sezonowych.
W oficjalnym komunikacie Microsoft przekonuje, że zmiana ta nastąpiła po tym, jak użytkownicy wskazywali, że poprzedni przedział czasowy nie był wystarczająco długi do przeprowadzania kompleksowych analiz. To oczywiście prawda, choć warto odnotować, że okres 16 miesięcy również jest daleki od ideału. Dane na poziomie użytkownika, włącznie ze zdarzeniami, w Google Analytics mogą być przechowywane do 14 miesięcy. Korzystając jednak z opcji premium Google Analytics 360 okres ten może być wydłużony do 50 miesięcy. Jeszcze więcej dla użytkowników zaawansowanych oferuje BigQuerry, umożliwiające nieograniczone śledzenie wydarzeń z danych użytkownika.
Sztuczna inteligencja pomoże w wykonywaniu codziennych zadaniach
Najnowsza aktualizacja Bing Webmaster Tools wprowadza także integrację z Microsoft Copilot. Sztuczna inteligencja na ten moment dostępna jest tylko dla ograniczonej puli użytkowników i wciąż jest testowana. Microsoft zapowiada jednak, że Copilot będzie mieć stałe miejsce w narzędziach analitycznych.
Potencjał sztucznej inteligencji jest spory, zwłaszcza w zakresie poprawy doświadczeń użytkowania przez osoby mniej zaawansowane technicznie. Przypomnijmy, że na przestrzeni ostatnich miesięcy największe zmiany w tym zakresie popełniło Google. W Google Ads dostępne jest wsparcie Gemini, które umożliwia nie tylko interakcje z użytkownikiem, ale także wsparcie w tworzeniu opisów i grafik wykorzystywanych w reklamach i treściach sponsorowanych.
W przypadku Webmaster Tools zakres działania AI, nawet w formie testowej, jest na ten moment mocno ograniczony. Funkcje sprowadzają się do wsparcia użytkowników w analizie danych poprzez dostarczanie natychmiastowych, kontekstualnych odpowiedzi. Nowa aktualizacja umożliwia korzystanie z interfejsu chatu napędzanego Copilotem, który odpowie na wątpliwości użytkowników, wyjaśni funkcje narzędzia i pomoże w analizie bieżących danych.
Integracja Copilot może jednak nie tylko automatyzować rutynowe zadania, ale także stanowić wsparcie w zakresie zarządzania danymi z pozostałych usług Microsoftu. Choć na razie nie ma możliwości bezpośredniego raportowania kliknięć i wyświetleń generowanych przez Copilot, głównym celem ma być szeroka integracja i usprawnienie pracy oraz przepływu zadań w obrębie wszystkich usług Microsoftu.
Aktualizacja Bing Webmaster Tools – podsumowanie
Najnowsza aktualizacja Bing Webmaster Tools pokazuje, że Microsoft mały kroczkami zaczyna zbliżać się do swojego głównego konkurenta – Google. Wprowadzone zmiany umożliwiają większą personalizację, precyzyjniejsze rekomendacje i wprowadzają sztuczną inteligencję w postaci Microsoft Copilot. Zastąpieniu funkcji Insights przez Rekomendacje towarzyszy wzrost czasu zapamiętywania szczegółowych danych użytkowników, w tym zdarzeń, z 6 do 16 miesięcy.
Nowe rekomendacje działają w czasie rzeczywistym, a w interpretacji poszczególnych wskazań może pomóc wbudowany chatbot napędzany przez Copilot. Stopniowo Bing Webmaster Tools nadrabia zaległości względem konkurencji – zarówno jeśli chodzi o analizę danych, jak i wsparcie AI. Aktualizacja ta nie zmienia jednak faktu, że do możliwości, które zapewnia Google Analytics, w tym w zakresie automatyzacji, efektywności i łatwości użytkowania, z pewnością jeszcze daleko.