Ostatnia główna aktualizacja Google Search właśnie ujrzała światło dzienne. 11 listopada Google rozpoczęło wdrażanie November 2024 Core Update. Wiedzieliśmy już, że aktualizacja jest przygotowywana, a z wcześniejszych wiadomości można było wnioskować, że będzie wprowadzona mniej więcej w połowie listopada. Chociaż wydaje się, że jest to typowa aktualizacja rdzeniowa, najbardziej zaskakuje chyba brak szczegółowych informacji na temat wprowadzanych zmian czy ulepszeń. Co wiadomo o najnowszej aktualizacji Google November Core Update?
Listopadowa aktualizacja Google Core Update – co o niej wiemy?
Trzecia aktualizacja rdzeniowa, November Core Update, zaczęła być wdrażana 11 listopada ok. 15.30 czasu amerykańskiego. Według informacji Google cały proces ma zająć około dwóch tygodni. To znacznie krócej od czasu implementacji poprzednich aktualizacji rdzeniowych w tych roku. Przypomnijmy, że słynny już łatka March Core Update była wdrażana przez dwa miesiące.
Informacji o krótkim okresie wdrażania towarzyszy zwięzłość i lakoniczność przekazu Google. Tak naprawdę mało wiemy o tym, co jest przedmiotem November Core Update. Aktualizacja listopadowa, w przeciwieństwie do wcześniejszych, jest zupełnie pozbawiona charakterystycznej otoczki marketingowej. Google nie chwali się, ani nie deklaruje, ile rzeczy zmieni się na lepsze w systemie rankingowym. Zamiast tego branża SEO otrzymała za to wyraźne ostrzeżenie, aby nie oczekiwać, że strony poszkodowane przez poprzednie aktualizacje Helpful Content odzyskają swoje pozycje dzięki temu update’owi.
Aktualizacja systemów rankingowych i treści bez rewelacji
Odbiorcy z USA zwracają uwagę na to, że aktualizacja pojawiła się w święto Dnia Weteranów. Równie dobrze można byłoby szukać powiązać z polskim Dniem Niepodległości. To oczywiście zwykłe koincydencje. Faktem jest jednak to, że Google starało się przy doborze daty wprowadzenia aktualizacji przewidzieć ewentualne poślizgi tak, aby update był już gotowy przed Bożym Narodzeniem, który to okres tradycyjnie związany jest ze wzmożonym wyszukiwaniem.
Co jeszcze wiemy o najnowszym core update? Listopadowa szeroka aktualizacja rdzenia Google 2024 ma dotyczyć wszystkich systemów rankingowych Google Search i obejmować także aktualizację treści. Nie ma karać stron o niższym scoringu, ale nagradzać wartościowe strony związane z przydatnymi treściami. Aktualizacja rdzenia wpłynie także na Google Discover i inne funkcje, w tym wyróżnione fragmenty (snippety). Google może aktualizować algorytmy stopniowo, dlatego możliwe są temporalne problemy związane ze spadkiem lub wzrostem wyświetleń.
Już teraz na zagranicznych portalach branżowych społeczność SEO nie szczędzi żartów względem Google. Wszystko bowiem wskazuje na to, że mamy do czynienia z jedną z najmniej istotnych aktualizacji rdzeniowych w historii. Aktualizacją, na temat której nawet Google za bardzo nie wie, co powiedzieć.
Promocja stron z treścią tworzoną dla użytkowników
Jak widać, Google nie podaje zbyt wiele informacji na temat najnowszej aktualizacji. W oficjalnym komunikacie zaznacza za to, że „aktualizacja jest zaprojektowana tak, aby kontynuować działania mające na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez pokazywanie większej ilości treści, które ludzie uważają za naprawdę użyteczne oraz mniejszej ilości treści, które wydają się stworzone wyłącznie w celu uzyskania dobrej pozycji w wyszukiwarce”.
W skrócie komunikat ten może zwiastować następujące zmiany November Core Update:
- strony z dużą ilością treści ocenianej przez Google jako użyteczne i wartościowe mogą zyskać bonus w wyświetleniach,
- analogicznie witryny z mniejszą ilością treści, które dodatkowo noszą znamiona braku autentyczności i mogą być tworzone wyłącznie pod SEO, mogą zanotować spadki pozycji w wyszukiwarce.
Nie trzeba dodawać, że na komunikacie Google nie zostawiono suchej nitki. Poprzednie aktualizacje udowodniły już, że jest poważny problem z identyfikacją, która treść jest tworzona dla użytkowników, np. pisana przez profesjonalnych redaktorów, właścicieli firm, a jaka jest generowana przez sztuczną inteligencję. Nic nie wskazuje na to, by Google odnotowało na tym polu jakieś znaczące postępy. Gdyby bowiem tak było, bazując na dotychczasowej strategii komunikacyjnej giganta, raczej byśmy o tym usłyszeli.
Wpływ November Core Update na AI Overviews
Pomimo ograniczonych informacji jasne jest, że listopadowa aktualizacja rdzenia Google wpłynie zarówno na Google Search, jak i inne usługi oraz funkcje Google, w tym AI Overviews. Potwierdza to najnowsza analizy danych w czasie rzeczywistym wykonana przez zespół BrightEdge. Platforma na bieżąco śledzi miliony wyników wyszukiwania, analizując trendy w funkcji AI Overview oraz wynikach organicznych związanych z trwającą aktualizacją.
Jednym z ostatnich dostrzeżeń BrightEdge jest trend polegający na nakładaniu się stron internetowych cytowanych w AI Overviews na wyniki wyszukiwania organicznego. Zjawisko to, po raz pierwszy zaobserwowane we wrześniu, stało się jeszcze bardziej wyraźne na dniach. Może to wskazywać na to, że November Core Update zwiększy znaczenie AI Overviews w wyszukiwaniu. BrightEdge wskazuje także na to, że treści o wysokiej pozycji w wynikach organicznych mają większe szansę na zostanie cytowanymi w AIO. Innymi słowy, algorytm cytowania AI Overviews coraz bardziej uzależniony jest od wyników wyszukiwania organicznego. Wskazywałoby to na wbrew oficjalnym deklaracjom Google mniejszą rolę jakości treści. Aby “dostać się” do AI Overviews, po prostu trzeba mieć wysoką pozycję w wyszukiwaniu, a to można przecież uczynić za pomocą różnych metod.
Kolejną nowością jest nowy patent Google dotyczący pozyskiwania informacji. Opisuje on częściowo sposób tworzenia rankingu, który ściśle łączy algorytm wyników organicznych z wyszukiwaniem opartym na sztucznej inteligencji. Według BrightEdge to właśnie te zmiany coraz bardziej odpowiadają za to, że istnieje coraz większa zgodność pomiędzy wysokimi wynikami wyszukiwania organicznego i szansą na pojawienie się w module AI Overviews.
Możliwe spadki pozycji w wyszukiwaniu
Według dokumentacji Google większość stron internetowych może nie zauważyć większych zmian po wprowadzeniu listopadowej aktualizacji. Potwierdziłoby to przypuszczenia co do skali tej aktualizacji i tłumaczołyby zarazem, dlaczego komunikaty marketingowe Google są tak ograniczone w tej sprawie. Niemniej jednak Google zastrzega, że niektóre witryny mogą spodziewać się większych zmian, jeśli chodzi o pozycje w wyszukiwaniu. Zanim jednak zaczniemy się niepokoić, lepiej poczekać do zakończenia wdrażania aktualizacji. Często bowiem jest tak, że w trakcie zmieniania systemów rankingowych dochodzi do znacznie większej zmienności i “chaosu” w SERP, który jest jednak tylko czasowy.
Z ostatnich, zdawkowych informacji, które przekazało Google, wiemy, że proces odzyskiwania pozycji może zająć sporo czasu. Nie ma też gwarancji, że określone zmiany doprowadzą do odzyskania pozycji w rankingu. Google przypomina, że wyniki wyszukiwania są dynamiczne i zmieniają się wraz z oczekiwaniami użytkowników oraz ciągłym aktualizowaniem treści w sieci. Właściciele stron mogą śledzić status wdrażania aktualizacji za pomocą Google Search Status Dashboard.
November Core Update – podsumowanie
Nowa aktualizacja systemów rankingowych Google, November Core Update 2024, budzi wątpliwości. Tym razem jednak nie za sprawą rewolucyjnych zmian, które miałoby wdrażać Google, a raczej ze względu na to ograniczone informacje i relatywnie krótki okres wdrażania. Aktualizacja wystartowała 11 listopada i będzie implementowana przez ok. 2 tygodnie.
Chociaż listopadowa aktualizacja wydaje się być mniej rozległa niż poprzednie, jej wpływ na wyniki wyszukiwania nie może być lekceważony. Google podkreśla, że strony o solidnej, wartościowej treści mogą zyskać na tej aktualizacji, podczas gdy witryny z mniej autentycznymi treściami mogą doświadczyć spadków. Oczywiście podobne, choć bardziej stanowcze, informacje mieliśmy chociażby przy okazji wdrażania March Core Update. Ta ostatnia aktualizacja wprowadzana była jednak przez dwa miesiące, którym towarzyszyła niezwykle podwyższona zmienność w SERP. Dziś tak nie jest, co potwierdza, że prawdopodobnie ostatnia w tym roku aktualizacja rdzeniowa Google jest najmniej istotna ze wszystkich zrealizowanych w 2024 r.
Pomimo ograniczonych informacji i skąpych merytorycznie komunikatów Google, analiza BrightEdge pokazuje, że listopadowa aktualizacja Google może mieć duże znaczenie dla wzmocnienia roli AI Overviews. Według analizy zespołu stopniowo zmieniają także czynniki decydujące o tym, czy strona pojawi się w module AI, czy nie. Coraz bardziej widoczna jest integracja modułu z tradycyjnymi wynikami organicznymi, co oznacza, że wyższa pozycja w Google Search bardziej przełoży się na szanse na obecność strony w AI Overviews.
Na bieżąco przyglądamy się procesowi wdrażania November Core Update – więcej informacji już wkrótce!