W lipcu pisaliśmy o zapowiedziach kolejnej aktualizacji rdzeniowej Google, która miałaby mieć miejsce jeszcze przed końcem wakacji. Stało się – wieczorem 15 sierpnia Google publikuje nową aktualizację rdzenia. August 2024 Core Update ma na celu przywrócenie znaczenia treściom małych firm i niezależnych stron. Chociaż oficjalne informacje brzmią nieco inaczej, cel w praktyce może być taki sam, jak poprzednio – ograniczenie wpływu stron spamowych i treści A.I. na wyniki wyszukiwania. Co nowego Google zgotowało nam tym razem?
August Core Update – druga aktualizacja rdzeniowa 2024 roku
Aktualizacja rdzeniowa pojawiła się pod koniec 15 sierpnia 2024 roku. Na stronie Google Search Central pojawił się wpis sygnowany przez Johna Muellera, który informuje o wprowadzeniu aktualizacji. Zgodnie z oficjalnym komunikatem: “aktualizacja ta ma na celu dalsze ulepszanie jakości wyników wyszukiwania poprzez wyświetlanie większej ilości treści, które ludzie uważają za naprawdę przydatne, oraz mniejszej ilości treści, które wydają się stworzone tylko po to, aby dobrze wypadały w wyszukiwarce”.
Pomimo tego, że Google deklaruje “dążenie do łączenia użytkowników z różnymi stronami, także małymi i niezależnymi”, wszystko wskazuje na to, że mamy tak naprawdę bardzo podobną aktualizację do poprzednich. Możliwe, że mówienie o potrzebie zwrócenia uwagi na strony mniejsze i niezależne stanowi jedynie element przekazu marketingowego. Główny cel aktualizacji rdzeniowej może być taki sam, jak wcześniej – porządki w SERP i ograniczenie stron spamerskich.
Oprócz głównego celu update’u Google informuje w komunikacie także o potrzebie znajdowania ulepszeń oraz aktualizacji strony wsparcia: “aktualizacja ta ma również na celu lepsze wychwytywanie ulepszeń, które mogły zostać wprowadzone na stronach, abyśmy mogli nadal pokazywać to, co najlepsze w sieci. (…) Zaktualizowaliśmy również naszą stronę pomocy dotyczącą aktualizacji głównych, która zawiera bardziej szczegółowe wskazówki dla tych, którzy mogą zauważyć zmiany po aktualizacji”.
Sierpniowa aktualizacja Google Search na tle pozostałych
Przypomnijmy, że pierwsza aktualizacja rdzeniowa w tym roku, March Core Update, była przeprowadzana w rekordowo długim okresie – od marca do maja. Była to jedna z największych aktualizacji wyszukiwarki w ogóle, a jej głównym celem było przywrócenie porządku w Google Search, które od momentu wprowadzenia generatywnej sztucznej inteligencji cierpi na nadmiarową podaż stron prezentujących niskiej jakości treści.
Dotychczasowa chronologia aktualizacji Google Search od początku 2023 r. do teraz prezentuje się następująco:
- marzec 2023 r. – aktualizacja główna March 2023 Core Update,
- sierpień-wrzesień 2023 r. – aktualizacja August 2023 Broad Core Update,
- wrzesień 2023 r. – aktualizacja Helpful Content,
- październik 2023 r. – rdzeniowa aktualizacja October 2023 Core Update,
- listopad – 2023 r. – November 2023 Core Update; czwarta, ostatnia aktualizacja rdzeniowa 2023 r.,
- marzec-maj 2024 r. – aktualizacja rdzeniowa March Core Update 2024; jedna z największych i najdłużej przeprowadzanych aktualizacji Google Search,
- czerwiec 2024 r. – pomniejsza aktualizacja antyspamowa, która miała charakter poprawkowy względem poprzedniej,
- sierpień 2024 r. – August 2024 Core Update – najnowsza aktualizacja rdzeniowa Google Search.
Nietypowa aktualizacja Google
Aktualizacja August Core Update nie jest zwykłą aktualizacją rdzeniową. Sierpniowy update ma uwzględniać opinie, jakie Google otrzymało od czasu wrześniowej aktualizacji Helpful Content z 2023 r. Miała ona bardzo negatywny wpływ na wielu małych i niezależnych wydawców. Kilka miesięcy temu pisaliśmy na blogu o tym, że do teraz większość stron, które straciło pozycje w Google po tamtej aktualizacji, wciąż nie zbliżyło się do wcześniejszych wyników.
Tym razem ma być jednak inaczej. To właśnie małe, niezależne strony, zarówno firmowe, jak i indywidualne, mają być objęte priorytetem. Google podaje, że August Core Update ma na celu promowanie użytecznych treści od małych i niezależnych wydawców, ma promować wysokiej jakości treści tak, aby na wprowadzanych modyfikacjach nie traciły wartościowe, mniejsze strony.
Jak pisze w komunikacie John Mueller, aktualizacja rdzenia z sierpnia 2024 r. „ma na celu lepsze wychwytywanie ulepszeń, które mogły zostać wprowadzone na stronach, abyśmy mogli nadal prezentować to, co najlepsze w sieci”. Jednocześnie wskazuje, że „nie ma nic nowego ani specjalnego, co twórcy muszą zrobić w związku z tą aktualizacją, o ile tworzą satysfakcjonujące treści przeznaczone dla ludzi”.
Ogromna niestabilność w SERP
Jak zwykle wprowadzenie aktualizacji widoczne jest także z pozycji poziomu zmienności SERP. Wyniki wyszukiwania szaleją od 15 sierpnia 2024 r. Obserwowana jest ogromna niestabilność w rankingach wyszukiwania Google. Chociaż Google nie opublikowało żadnej dodatkowej informacji, która potwierdzała bez potwierdzałaby zależność sytuacji w SERP względem wprowadzenia update’u, na koincydencję w tym przypadku raczej nie można liczyć.
Podobne zjawisko obserwujemy także w przypadku innych regionów, dlatego trudno mówić o jakimkolwiek przypadku. Poniżej wyniki zmienności SERP dla Niemiec:
Rekordowy poziom zmienności narzędzie Semrush odnotowuje dla Stanów Zjednoczonych. Podwyższony poziom zmienności trwa w przypadku tego regionu już kilka dni, co może oznaczać, że Google zaczęło wprowadzać aktualizację stopniowo i nieco wcześniej w Stanach Zjednoczonych. Poniżej wykres z Semrush, według którego wskaźnik zmienności znajduje się na prawie rekordowym poziomie 9,4/10:
Kolejna aktualizacja wkrótce
Google nie informuje, jak długo potrwa aktualizacja August Core Update 2024. Patrząc na historyczne czasy wdrażania takich zmian, można spodziewać co najmniej kilku tygodni. Pomimo tego, że aktualizacja dopiero co się rozpoczęła, Google informuje już o tym, że niebawem powinniśmy spodziewać się kolejnej. Prawie na pewno oznacza to, że w 2024 r. pojawi się jeszcze co najmniej jedna aktualizacja rdzeniowa.
Bardzo możliwe, że pomiędzy głównymi zmianami Google wdroży jakąś pomniejszą aktualizację. Taka sytuacja miała już miejsce wielokrotnie, ostatnio w przypadku update’u antyspamowego tuż po March Core Update oraz aktualizacji Helpful Content znajdującej się pomiędzy August 2023 Broad Core Update a rdzeniową aktualizacją October Core Update.
Nowa aktualizacja August Core Update 2024 – podsumowanie
Aktualizacja Google August Core Update 2024 ma wprowadzać daleko idące zmiany skutkujące wyższą pozycją stron z wartościowymi treściami w indeksie wyszukiwarki. Google na wstępie przyznaje, że tym razem nie będzie błędów charakterystycznych dla Helpful Content, pomniejszej aktualizacji z września 2023 roku. Priorytetem mają być strony mniejszych firm i wydawców indywidualnych.
W gruncie rzeczy jednak faktyczny cel aktualizacji może być tożsamy z poprzednimi. Bałagan w SERP jak był, tak jest. Wciąż nie brakuje na pierwszych wynikach wyszukiwania stron wypozycjonowanych sztucznie, bazujących na contencie generowanym przez chatboty sztucznej inteligencji. Aktualizacja ta dotyczy wszystkich rodzajów stron internetowych, ale szczególnie wpłynie na te, które nadmiernie polegały na technikach SEO kosztem jakości treści.
Nie mamy jeszcze informacje dotyczących tego, jakie konkretne zmiany i działania Google zamierza wprowadzić. Komunikat Johna Muellera z Google jest stosunkowo lakoniczny. Będziemy na bieżąco obserwowali ten temat sprawdzając, w którym kierunku tym razem podąża nasza ulubiona wyszukiwarka!