Wygląda na to, że wchodzimy w kolejny etap rewolucji zapoczątkowanej pojawieniem się sztucznej inteligencji. Najnowsze badania wskazują, że niezwykle szybko rośnie udział modeli językowych w ruchu wyszukiwarek. Coraz wyższy odsetek ruchu pochodzi właśnie od crawlerów modułów AI, które przeczesują sieć, także z wykorzystaniem wyszukiwarek internetowych, takich jak Microsoft Bing czy Google Search.

Sztuczna inteligencja zmienia rynek wyszukiwania
Najnowsza analiza ruchu z wyszukiwarek wskazuje na wzrost znaczenia narzędzi AI w kontekście wyszukiwania. Mamy wręcz do czynienia z nagłą transformacją rynku wyszukiwania na skutek działań sztucznej inteligencji. Moduły AI i ich crawlery cały czas przeczesują sieć w poszukiwaniu informacji potrzebnych do generowania odpowiedzi na prompty użytkowników. To, w jaki sposób faktycznie działają crawlery AI, opisujemy zresztą w unikatowym kompendium Funkymedia: Poznaj GEO, czyli pozycjonowanie w modułach AI.
Na bazie ostatnich raportów widać wyraźnie, że tradycyjny ruch organiczny zaczyna się kurczyć. Zjawisko to jest bezprecedensowe w całej historii wyszukiwania. Wszystko to spowodowane jest działalnością modułów AI. Przeprowadzone badania wskazują na systematyczny wzrost wykorzystania chatbotów sztucznej inteligencji w procesie pozyskiwania informacji online – przy użyciu wyszukiwarek. Zmniejsza się udział odwiedzin rzeczywistych użytkowników na rzecz otwarcia strony przez boty AI. Struktura organicznego ruchu przychodzącego na strony internetowe statystycznie zaczyna się zmieniać właśnie na korzyść narzędzi AI. Taka sytuacja, nieobserwowana jeszcze nigdy dotąd, może mieć poważne przełożenie na szereg działalności, które bazują wyłącznie na pozyskanym ruchu z wyszukiwarki.
Czy moduły AI mogą powodować problemy z SEO?
Rosnącą popularność narzędzi opartych na sztucznej inteligencji zaczyna być problemem dla zwykłych właścicieli stron internetowych. Nie jest jeszcze jasne, co może oznaczać spadek odwiedzin faktycznych użytkowników na rzecz wzrostu zainteresowania modułów AI. Tak, jak wielokrotnie pisaliśmy w Funkymedia, pojawienie się modułów SGE / AI, takich jak AI Overviews w Google, może realnie ograniczyć wyświetlanie się niżej usytuowanych stron i spadki w ruchu organicznym.
Samo przeszukiwanie wyszukiwarek i stron przez moduły AI nie powinno bezpośrednio wpływać negatywnie na SEO, ale może wpływać na wydajność strony. Idąc dalej, wzmożony ruch crawlerów może powodować wyższe zużycie zasobów, a w skrajnych przypadkach także problemy z prawidłowym wczytywaniem strony dla rzeczywistych użytkowników. To już z kolei z pewnością musi się przełożyć na pozycjonowanie, bo jednymi z kluczowych kategorii rankingowych Google Search są właśnie te, które dotyczą szybkości ładowania strony i jej dostępności.
Coraz więcej ruchu pochodzi z modeli językowych AI
Na podstawie najnowszych analiz przeprowadzonych przez firmę Previsible można stwierdzić, że najpopularniejsze narzędzia AI, m.in. ChatGPT i Perplexity, zaczynają odgrywać coraz większą rolę w generowaniu ruchu na stronach. Najbardziej widoczne jest to w sektorze finansowym, w którym zaobserwowano najwyższy poziom koncentracji ruchu pochodzącego z systemów opartych na modelach językowych.
Badania pokazują, że Perplexity i ChatGPT generują łącznie około 37% ruchu pochodzącego z modeli językowych. Kolejne miejsca zajmują Microsoft Copilot i Google Gemini, odpowiadające za mniej więcej 12-14% ruchu każdy. We wspomnianym już sektorze finansowym sytuacja jest jeszcze ciekawsza. Aktywność botów AI odpowiada tam już za 84% wszystkich analizowanych przekierowań. Tak wysoki wynik w tej branży prawdopodobnie jest konsekwencją różnego rodzaju integracjom technicznym i partnerstwom technologicznym, dlatego trzeba zastrzec, że dane te mogą nie być w 100% obiektywne. I tak jednak skłaniają do myślenia!

Równie ciekawie prezentuje się kwestia dystrybucji treści w kontekście ruchu modułów sztucznej inteligencji. Okazuje się bowiem, że najwięcej ruchu AI przyciągają artykuły blogowe (aż 77,35% ruchu kierowanego przez modele językowe). To chyba ostateczny argument dla wszystkich, którzy do niedawna twierdzili, że blog w strategii content marketingowej jest działaniem przestarzałym. Okazuje się, że wprost przeciwnie – AI sprawia, że blogi stają się jeszcze ważniejsze – o ile, oczywiście, są odpowiednio prowadzone.
Zmiany w zachowaniach użytkowników
Ostatnie badania pokazują też zmiany w zachowaniach użytkowników. Są one szczególnie istotne pod względem SEO, a konkretnie takich obszarów, jak optymalizacja współczynnika konwersji i planowanie ścieżki użytkownika. Szczególnie istotna jest optymalizacja kart produktów. Strony produktowe dość rzadko pojawiają się w odpowiedziach generowanych przez modele językowe – otrzymują one zaledwie 0,5% ruchu.
Kolejna zmiana czegoś, co moglibyśmy określić jako behawiorystyka wyszukiwania, dotyczy sposobu podejścia do wyszukiwarki w ogóle. Użytkownicy coraz częściej traktują Google Search niczym moduł sztucznej inteligencji. Chcą odpowiedzi szybko, teraz, od razu. Mniej interesuje ich scrollowanie i sprawdzanie wyników organicznych. Do takich zachowań przyzwyczajają nas zresztą nie tylko modele językowe, co same wyszukiwarki, m.in. poprzez implementację kolejnych snippetów, czyli wyróżnionych fragmentów wyświetlanych w górnej części wyników.
Jakie strony najwięcej zyskują na ruchu AI?
Chociaż obecny udział ruchu pochodzącego z modeli językowych stanowi około 0,25% całkowitego ruchu, odsetek ten szybko się zmienia. Według analizy Previsible wyróżnić można też kilka sektorów, które nieoczekiwanie mają znacznie wyższy potencjał wzrostu generowania ruchu przez modele językowe. Najciekawsze wnioski z badania przedstawiają się następująco:
- sektor eventowy odnotował aż 900% wzrostu ruchu z wyszukiwania sieciowego poprzez ChatGPT,
- branże e-commerce i finanse zarejestrowały średnio ponad 400% wzrostu,
- wszystkie modele językowe systematycznie zwiększają swój udział w generowaniu ruchu na stronach.
Przy utrzymaniu obecnych trendów wzrostowych w przeciągu 12 miesięcy udział ruchu pochodzącego z modułów AI może wzrosnąć z 0,25% do poziomu 20%. Jeżeli poważnie myślimy o pozycjonowaniu, najwyższy czas zacząć korzystać z nowych strategii, takich jak oferowane w Funkymedia pozycjonowanie GEO, czyli pozycjonowanie w modułach AI!

Moduły AI zdominują ruch organiczny? Podsumowanie
Dynamika wzrostu udziału AI w ruchu przychodzącym pokazuje, że nie można dłużej ignorować tego źródła. Analizy wskazują na to, że 2025 r. może mieć taką samą wagę, jak przełom 2022 i 2023 r., czyli okresu, kiedy na świat przyszedł ChatGPT. Mimo że obecnie ruch generowany przez modele językowe stanowi stosunkowo niewielki procent całkowitego ruchu, pod koniec 2025 r. może już wynosić 20%. Rola modeli językowych z miesiąca na miesiąca rośnie, a znaczny wzrost ich udziału w ruchu może skutkować implikacjami dla SEO.
Widzimy jednocześnie, czego najbardziej łase są crawlery AI. Sztucznej inteligencji najmniej do gustu przypadają strony produktowe, najbardziej zaś – specjalistyczne artykuły blogowe. Nie warto więc rezygnować ze strategii content marketingowych, ale uzupełniać je o dodatkowe działania GEO, związane z pozycjonowanie w obrębie modułów AI. Bazując na przedstawianych trendach, korzyści z takich działań możemy obserwować już w nadchodzących miesiącach.