Każda osoba rozpoczynająca przygodę z pozycjonowaniem strony internetowej trafia na hasło „słowa kluczowe” i dowiaduje się, iż stanowią podstawę działań SEO. Może jednak odnieść wrażenie, że do osiągnięcia pożądanych pozycji w wynikach wyszukiwania wystarczy wybór odpowiednich fraz i umieszczenie ich na stronie. Nic bardziej mylnego! Ważny jest również wskaźnik keyword density, który odpowiada za to, czy frazy zostaną potraktowane przez algorytm wyszukiwarki jako istotne. Czym jest keyword density? Ile słów kluczowych powinno być w tekście? Jak optymalizować teksty, aby zawierały odpowiednio dużo fraz? Sprawdźmy to!

Co to jest keyword density?
Keyword density – inaczej zagęszczenie słów kluczowych – to wskaźnik związany z optymalizacją treści na stronie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Odnosi się do procentowego udziału konkretnej frazy w całym tekście. Zagęszczenie oblicza się poprzez stosunek powtórzeń danej frazy do całkowitej liczby słów w tekście. Tym samym keyword density jest jednym z podstawowych wskaźników SEO, pozwalających robotom wyszukiwarek powiązać stronę z preferowanymi przez jej właściciela słowami kluczowymi.
Keyword density (zagęszczenie słów kluczowych) spotkasz także pod nazwami: gęstość słów kluczowych, częstotliwość słów kluczowych, nasycenie słowami kluczowymi.
Zagęszczenie słów kluczowych: ile fraz w tekście?
Optymalne zagęszczenie słów kluczowych w tekście SEO wynosi zazwyczaj od 1% do 3%.* Przekroczenie tej wartości może prowadzić do nadmiernego nasycenia, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Z kolei osiągnięcie wartości poniżej zalecanej może sprawić, że frazy nie wyróżnią się na tle innych, zwykłych wyrazów – algorytm może uznać je za nieznaczące lub mało znaczące.
* Dokłada optymalna wartość keyword density zależy od konkretnego przypadku (strony) i celu. Warto przetestować różne wartości i sprawdzić, która daje najlepsze efekty.
Jak obliczyć keyword density?
Wartość keyword density oblicza się poprzez podzielenie liczby wystąpień danego słowa kluczowego przez całkowitą liczbę słów w tekście, a następnie pomnożenie wyniku przez sto procent. W rezultacie otrzymana wartość zagęszczenia słów kluczowych wyrażana jest w procentach.

Przykład pierwszy: w tekście liczącym sto wyrazów dana fraza została użyta pięciokrotnie. Należy zatem podzielić 5 przez 100, co daje 0,05. Teraz wystarczy pomnożyć otrzymaną wartość przez 100%, czyli 0,05 x 100%. Ostateczny wynik wyrażany jest w procentach – keyword density w tym przypadku wynosi 5%.
Przykład drugi: w zależności od narzędzia weryfikującego (keyword density checker; jest to narzędzie dostępne za darmo online) wskaźnik zagęszczenia słów kluczowych dla frazy „keyword density” w niniejszym artykule wynosi 1,82%, 1,9% lub 2,17%.
Keyword density – to ważne!Jeżeli Twoja fraza kluczowa składa się z więcej niż jednego słowa (np. buty damskie, dobry fryzjer Warszawa), należy ją potraktować jako jeden wyraz. Jeżeli w tekście używałeś wyrazów wchodzących w skład frazy poza daną frazą (np. ładne buty, akcesoria damskie, dobry pomysł, profesjonalny fryzjer), nie wliczasz ich do liczby użyć frazy. Uwzględniasz wyłącznie pełne wystąpienia fraz. |
Wskazówka praktyczna: Jeżeli chcesz zastosować się do rekomendacji, w każdych stu słowach tekstu możesz użyć preferowanej frazy nie więcej niż trzykrotnie.
Na jakich podstronach liczy się zagęszczenie słów kluczowych?
Optymalna wartość keyword density jest ważna na… wszystkich podstronach. A przynajmniej wszystkich, które chcesz wypozycjonować (wyjątki to zatem regulamin, polityka prywatności czy też panel logowania klienta). Ma ogromne znaczenie na stronie głównej, podstronach ofertowych, a także w kategoriach i produktach. Jest także bardzo ważna podczas dodawania nowych artykułów na blog. Niezależnie od podstrony zagęszczenie słów kluczowych należy traktować jako podstawowy element strategii content marketingu.
Jak optymalizować treści na stronie, uwzględniając keyword density?
Aby zwiększyć widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach, należy wplatać słowa kluczowe w tekst w sposób umiejętny. Ważne, aby słowa kluczowe były naturalnie zintegrowane z treścią.
- Unikaj sztucznego upychania fraz – nie umieszczaj ich tam, gdzie nie znalazłyby się, gdybyś pisał wyłącznie do ludzi, a nie do robotów wyszukiwarek.
- Skup się na jakości tekstu i jego wartości dla czytelnika – Google i inne wyszukiwarki oceniają wysoko te treści, które są realnie wartościowe dla użytkowników, więc kiedy dbasz o swoich żywych odbiorców, pośrednio dbasz o SEO.
- Używaj synonimów i odmian gramatycznych, aby zachować płynność języka – algorytmy wyszukiwarek są coraz bardziej zaawansowane, dzięki czemu rozumieją nie tylko słowa odmienione przez przypadki, ale także kontekst.
- Umieszczaj słowa kluczowe w strategicznych miejscach – najważniejszych z punktu widzenia zarówno użytkowników, jak i robotów. Są to m.in. tytuły (H1), meta title (tytuły metadanych), nagłówki (Hx), URL podstrony (adres podstrony), pierwszy akapit tekstu, anchory (teksty linków), opisy obrazków (widoczne dla użytkowników i alternatywne).
Regularne monitorowanie wyników pozwala dostosować strategię i poprawić efektywność działań SEO. Weź sobie to zalecenie do serca, ponieważ dotyczy wszelkich działań na rzecz pozycjonowania strony – nie tylko keyword density.
Dodatkowo dobrą praktyką może być stała analiza konkurencji – przede wszystkim tej, która zajmuje wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Skoro algorytm ocenia dane treści tak dobrze, Twoi konkurenci zapewne wykonują pracę tak, jak się powinno. Możesz wziąć z nich przykład, chociaż pamiętaj, by nie kopiować treści, a jedynie zainspirować się technicznie!

Zagęszczenie słów kluczowych: im więcej, tym lepiej?
Nie tak dawno, bo jeszcze we wczesnych latach 2000, wiele osób nastawionych na wyniki w pozycjonowaniu stosowało zasadę: im więcej słów kluczowych, tym lepiej. Nic dziwnego – algorytmy wyszukiwarek nie tylko nie karały za przesadzone, nienaturalne zagęszczenie słów kluczowych w tekście, ale także promowały strony internetowe wypełnione tego typu tekstami.
Wszystko zaczęło się zmieniać w 2011 roku wraz z wprowadzeniem przez firmę Google algorytmu Panda, odpowiedzialnego za weryfikację jakości tekstu na stronach. W skład zadań algorytmu wchodzi również ocena sposobu wykorzystania słów kluczowych. Stosowane wcześniej praktyki – takie jak opisany wyżej keyword stuffing, czyli po prostu upychanie słów kluczowych – zaczęły prowadzić do spadków widoczności.

Obecnie, w efekcie zmian w algorytmach wyszukiwarek, zwłaszcza Google’a, należy kłaść nacisk na optymalne zagęszczenie słów kluczowych, jakość treści oraz jej naturalność. Pamiętaj, że nadmierne nasycenie tekstu słowami kluczowymi może prowadzić do negatywnych konsekwencji, takich jak obniżenie pozycji strony czy nawet nałożenie kary skutkujące zniknięciem strony z wyszukiwarki.
Czy keyword density to czynnik rankingowy i należy go obliczać?
Na koniec trzeba powiedzieć jasno: keyword density to nie jest czynnik rankingowy Google’a ani żadnej innej wyszukiwarki. Jest ważny i zawsze należy go brać pod uwagę podczas tworzenia treści SEO na stronę, jednak nie trzeba traktować go jako wyroczni. Ba! nie trzeba nawet za każdym razem obliczać zagęszczenia słów kluczowych w tekście przed publikacją.
Współcześnie, w dobie zaawansowanych algorytmów, bierze się pod uwagę jakość tekstu, wartość dla żywego użytkownika oraz kontekst. Faktyczna liczba powtórzeń słów kluczowych schodzi na dalszy plan. Algorytmy analizują semantykę i intencje użytkowników, wobec czego doceniane są treści naturalne i niosące odbiorcom korzyści, zorientowane na żywych ludzi i pisane z myślą o nich.

Skoro tak, po co ta cała opowieść o keyword density? Ponieważ zagęszczenie słów kluczowych nadal jest ważne – przekona się o tym każdy, kto albo nie używa fraz, albo używa ich za mało, albo odwrotnie: sztucznie je upycha, praktykując keyword stuffing. Istotne jest znalezienie złotego środka i nauczenie się intuicyjnego stosowania słów kluczowych. Początkowo można podpierać się wskaźnikiem keyword density, by analizować, które teksty radzą sobie najlepiej w wynikach wyszukiwania. Długofalowo jednak – kiedy już stosowanie słów kluczowych wejdzie w nawyk – należy skupić się na merytoryce, poprawnej polszczyźnie i intencji użytkownika, do którego ma dotrzeć dany tekst.