Jak zwiększyć częstotliwość crawlowania stron przez Googlebota? Wpływ jakości treści

Boty wyszukiwarek nieustannie crawlują strony internetowe w poszukiwaniu zmian i nowych informacji. Czasem jednak procesy te zachodzą zbyt wolno względem bieżących potrzeb, co szczególnie może spotykać mniejsze serwisy. O ile w Google Search Console można zlecić indeksację danej strony, o tyle nie mamy bezpośredniego wpływu na to, kiedy boty Google ją odwiedzą i z jaką częstotliwością będą przeprowadzać crawling. Istnieje jednak kilka czynników, które pozytywnie wpływają na przyspieszenie tych procesów. Zobacz, jak zmusić Googlebota do częstszego przeglądania Twojej strony internetowej!

Jakość treści a częstotliwość indeksowania strony

Jakość treści publikowanej na stronie internetowej jest jednym z czynników, które pozytywnie wpływają na częstotliwość crawlowania i indeksowania przez Googlebota. Boty są bardziej skłonne do częstszego odwiedzania tych witryn, które oferują wysokiej jakości, wartościowe treści. Wynika to z tego, że stronom ocenianym przez Google jako takie, które dostarczają  użytkownikom użytecznych informacji i spełniają ich oczekiwania, przysługiwać ma wyższy priorytet. Lepiej traktowane mają być także strony z wiadomościami, które są indeksowane przez Google News i nie tylko.

Wysoka jakość treści może być definiowana na różne sposoby. Choć najbardziej szczegółowe dane dotyczące tego zagadnienia są wciąż mgliste i bazują głównie na przeciekach, prawdopodobnie Google mocno liczy się z takimi parametrami, jak średni czas sesji użytkownika na stronie. Współczynnik ten pokazuje, czy publikowane treści faktycznie są w stanie zainteresowanie użytkownika, czy też ludzie przechodzą obok nich obojętnie.

Do pozostałych sygnałów możemy zaliczyć różne inne wskaźniki zaangażowania użytkowników. To między innymi liczba interakcji na stronie, liczba powrotów użytkowników na stronę itd. Parametry te mają odzwierciedlać, w jakim stopniu strona gwarantuje treść, która spotyka się z zainteresowaniem odbiorców. Wysokiej jakości treści generują pozytywne sygnały behawioralne, które mogą być interpretowane przez algorytmy jako wskazówki dotyczące wartości strony, co z kolei może prowadzić do zwiększenia częstotliwości indeksowania.

Regularność publikacji a indeksowanie strony

Na to, jak często boty wyszukiwarek skanują stronę, wpływa także częstotliwość zmian na stronie. W przypadku gotowej strony rzadziej mamy do czynienia z tworzeniem nowych podstron. Strona cały czas może się jednak rozwijać i powiększać poprzez sekcję blogową (lub podobną), albo nowe strony kategorii produktowych w przypadku sklepu e-commerce.

Regularność i częstotliwość publikacji nowych treści na stronie internetowej, systematyczność publikacji, pokazują algorytmom zaangażowanie właściciela. Gdy Google dostrzega, że strona jest aktywna i stale aktualizowana, crawlery są bardziej skłonne do częstszego sprawdzania zawartości stron.

Aktywność wyrażana poprzez częste publikacje może też wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jakość – pomimo całej rewolucji treści generowanych przez sztuczną inteligencję – jest ważniejsza od ilości. W dłuższym okresie czasu obroni się sama, jeśli będzie miała odbiorców. Z tego powodu ważne jest, aby nie tylko zwiększać liczbę publikowanych treści, ale także dbać o ich jakość i spójność z resztą zawartości na stronie. Przykładem może być publikowanie treści o zbliżonej tematyce, co pozwala na budowanie autorytetu w danej dziedzinie oraz przyciąganie zainteresowanej grupy odbiorców.

Spójność treści na stronie

Kolejnym aspektem pośrednio przekładającym się na zainteresowanie crawlerów naszą stroną jest spójność. Strony, które są aglomeratami treści o różnej, niepowiązanej ze sobą tematyce, które nie mają dużego zainteresowania użytkowników, z roku na rok zajmują coraz niższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google monitorują nie tylko jakość pojedynczych stron, ale także ogólny poziom całej witryny. Spójność i jakość treści są ze sobą nierozerwalnie związane. Googlebot może zmniejszyć swoją aktywność na stronie, jeśli algorytmy stwierdzą, że ogólna jakość treści spada.

Spójność treści to również kolejny aspekt, który wpływa na zachowania użytkowników. Strony chaotyczne, blogi afiliacyjne i witryny stworzone sztucznie wyłącznie z myślą o czerpaniu zysków z link buildingu, coraz bardziej będą zrażać użytkowników. Ich wypozycjonowanie może być trudniejsze i w dłuższej perspektywie czasu – mniej opłacalne. Mnogość poruszanych tematów sprawia, że algorytmy Google odczytują takie strony jako niespójne, co jest negatywnych sygnałem mogącym wpływać na dalsze obniżenie oceny.

Koncepcja - integracja z systemami zarządzania treścią (CMS)
Regularne aktualizowanie wtyczek zwiększa szanse na częstszy crawling botów wyszukiwarek.

Poprawa indeksowania poprzez regularne aktualizacje

Algorytmy wyszukiwarek zwracają uwagę na to, w jakim stopniu strona się zmienia i jak często. Odzwierciedla to zaangażowanie właścicieli strony. Z tego powodu regularne przeprowadzenie aktualizacji pomaga w utrzymaniu strony nie tylko w dobrej kondycji pod względem technicznym, ale także daje pozytywne sygnały dla wyszukiwarek.

Aktualizacje strony wpływają oczywiście na bezpieczeństwo. Przestarzały PHP, WordPress i wtyczki mogą być narażone na ataki. Crawlery wyszukiwarek weryfikują, jakie są wersje poszczególnych elementów, a przestarzałe mogą wpływać negatywnie na ocenę jakości Google. Ta z kolei dalej może przekładać się na zainteresowanie stroną.

Istotne znaczenie w kontekście aktualizacji ma też regularne przeprowadzanie optymalizacji treści. Aktualizacja treści może obejmować zarówno dodawanie nowych informacji, jak i usuwanie przestarzałych lub nieaktualnych fragmentów. Dotychczasowe artykuły blogowe można odświeżać i uzupełniać nowymi informacjami, np. wprowadzając nowsze badania czy dane statystyczne. Chociaż istotne jest to, aby działania te były podyktowane budowaniem długoterminowej wartości dla użytkowników, optymalizacja treści powinna również obejmować aspekty techniczne. Chodzi przede wszystkim o regularne dbanie o strukturę strony, optymalizację nagłówków, dodanie tagów meta description, jeśli ich brakuje oraz optymalizację pod kątem słów kluczowych.

Grafika, symbolika influencerów w mediach społecznościowych, którzy planują treści i partnerstwa
Publikacje treści onsite powinny być reklamowane w serwisach społecznościowych, co spowoduje częstsze odwiedzanie strony przez crawlery wyszukiwarek.

Strategie optymalizacji treści pod kątem szybszego indeksowania Google

Nie ma jednego, uniwersalnego działania, które wpłynęłoby na to, z jaką częstotliwością boty crawlujące strony odwiedzają witrynę. Czas indeksowania zależy od wielu czynników, w tym m.in. od wewnętrznych preferencji Google’a. Kompleksowa strategia SEO, włącznie z optymalizacją treści, może jednak pomóc w uatrakcyjnieniu strony w oczach algorytmów wyszukiwarek, pokazując, że content na niej prezentowany jest ważny, aktualny i powinien szybko docierać do nowych użytkowników. Za tego typu skuteczne działania możemy uznać:

  • tworzenie treści unikalnych i autentycznych – Google stawia na wiarygodność danych zgodnie z grafami wiedzy E-E-A-T (później: N-E-A-T-T). Tworzenie treści powinno być jak najbardziej spersonalizowane. W ostatnich miesiącach zauważalnie rośnie rola personalnego brandingu, dlatego postawienie na artykuły, podcasty czy materiały wideo tworzone przez ekspertów, najlepiej rozpoznawalnych w branży, będzie doskonałym krokiem także pod względem SEO.
  • dostosowanie treści do intencji użytkowników – jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji treści jest dostosowanie contentu do intencji użytkowników. Treści muszą być spójne i odpowiadać bezpośrednio na potrzeby naszych odbiorców, rozwiązując problemy, z którymi się spotykają. Ten aspekt bezpośrednio przekłada się na poziom zainteresowania i zaangażowania użytkowników, wyrażany m.in. przez wskaźniki średniej długości sesji onsite.
  • robienie content planów – większość firm nie skupia się na długoterminowych celach swoich publikacji, zamawiając bądź realizując treści, które ich zdaniem są dobre “tu i teraz”. To błąd. Nie chodzi o to, aby dostarczać wyłącznie treści typu evergreen content. Ważne jest skrupulatne zaplanowanie cykli publikacyjnych. Powinny one wyczerpywać różne zagadnienia i zawierać materiały luźniejsze, jak i bardziej eksperckie; te marketingowe, budujące autorytet, jak i te bardziej specjalistyczne.
Radosny młody twórca treści z brodą i czapką uśmiecha się podczas konfigurowania sprzętu fotograficznego w jasnym, nowoczesnym studiu produkcji wideo
Specjalistyczne treści w alternatywnych formatach, tworzone przez rozpoznawalnych ekspertów, zwrócą uwagę botów Google bardziej, niż standardowe artykuły.

Czynniki techniczne, które przekładają się na częstszy crawling strony

Nie możemy zapominać o technicznym SEO, które w dużym stopniu przekłada się na to, jak często crawlery wyszukiwarek będą przeczesywać naszą stronę. Najważniejsze czynniki z tej perspektywy to:

  • dostosowanie strony pod względem technicznym – szybkość ładowania, kompatybilność z urządzeniami mobilnymi, poprawna hierarchia stron i struktura linków wewnętrznych – te czynniki również wpływają na to, jak często Googlebot odwiedza stronę. Algorytmy wyszukiwarek preferują te strony, które są przede wszystkim łatwe do indeksowania i mają przyjazną strukturę linków. W sieci zresztą nie brakuje żywych eksperymentów SEO udowadniających, jak istotne są linki na stronie prowadzące odpowiednio do pozostałych podstron. Czynnik ten w dużym stopniu przekłada się na częstotliwość crawlingu wyszukiwarek.
  • wykorzystanie danych strukturalnych – kolejnym elementem optymalizacji jest korzystanie z danych strukturalnych (schema.org), które pomagają Googlebotowi lepiej zrozumieć jej zawartość. Poprawne wdrożenie danych strukturalnych może zwiększyć szanse na uzyskanie wyróżnionych fragmentów w wynikach wyszukiwania – featured snippets. Może się to korzystnie przełożyć zarówno na ruch organiczny, jak i na częstotliwość sprawdzania strony przez roboty wyszukiwarek.
  • dystrybucja treści na innych platformach – treści powinny być odpowiednio osadzone i opisane tagami, a następnie należy zadbać o to, by prowadziło do nich wiele odnośników. Rozpopularyzowanie treści na platformach zewnętrznych, przede wszystkim mediach społecznościowych, newsletterach, blogach gościnnych, przełoży się na to, że crawlery analizujące inne witryny częściej odwiedzą także naszą. Dystrybucja treści na różnych platformach zwiększy także ogólną widoczność strony i pomoże przyciągnąć nowych odbiorców.

Jak zwiększyć częstotliwość wizyt Googlebota? Podsumowanie

Do czynników mających wpływ na częstotliwość crawlingu zaliczyć należy także szereg innych działań, w tym bezsprzecznie istotne linkowanie zewnętrzne. Jak jednak pokazujemy powyżej, treść i jej optymalizacja również ma ogromne znaczenie, dlatego nie warto bagatelizować roli publikacji na stronie.

Wszystkie opisane wyżej czynniki mają pośredni wpływ na częstotliwość indeksowania przez Googlebota. Wyszukiwarka to system naczyń połączonych, dlatego aby uzyskać lepsze wyniki w jednym obszarze, z reguły należy zadbać o całość. Wysoka jakość treści i ich spójność, regularność publikacji, częste aktualizacje i optymalizacja techniczna to działania, które mogą przekładać się na to, że crawlery bardziej polubią naszą stronę.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *