Pojawienie się modułów AI w wynikach wyszukiwania, szczególnie AI Overviews od Google, zupełnie zmieniło wygląd wyników wyszukiwania. SERP od teraz zdominowane są przez cytowania, a ruch na stronach ograniczony. Nie oznacza to jednak, że w obrębie SEO powinniśmy porzucać te działania, które zapewniają wzrost pozycji i widoczności. Link building, któremu poświęcimy dziś trochę więcej czasu, pomimo reorganizacji SERP przez ostatnie lata wciąż jest kluczową dziedziną pozycjonowania. Niniejszy poradnik Funkymedia przedstawia techniczne aspekty współczesnego link buildingu, pokazując, jak adaptować strategie linkowania do wymogów algorytmów AI oraz jak wykorzystać nowe możliwości, które ta zmiana paradygmatu przynosi. Skupimy się na konkretnych technikach i metodach, odpowiadającym wymaganiom zarówno klasycznych algorytmów rankingowych, jak i systemów AI!

Link building w czasach AI – ważniejszy niż kiedykolwiek?
Pojawienie się AI Overviews sprawiło, że duża część zapytań nie kończy się otworzeniem żadnej strony, ponieważ moduł zawiera informacje, których użytkownik poszukiwał. Wbrew katastroficznym wizjom nie oznacza to jednak, że nie ma już sensu dbać o wysokie pozycjie w tradycyjnym, organicznym wyszukiwaniu. Jeden z głównych obszarów SEO, link building, jest wciąż tak samo ważny, a nawet ważniejszy właśnie dzięki pojawieniu się AI. To dlatego, że linki zwrotne – historycznie postrzegane przez algorytm jako tzw. „głosy” zaufania – w obecnym SERP stają się nowym mechanizmem walidacji źródeł. Google, implementując AI Overviews, musi za wszelką cenę unikać „halucynacji” i podawania fałszywych informacji. Właśnie dlatego zdecydowana większość informacji podawanych przez moduł nie bazuje na wygenerowanych odpowiedziach (tak jak zrobiłby ChatGPT czy Gemini), ale na przetwarzaniu zasobów z innych stron. Metodą zwiększenia szans na to, że to właśnie nasze treści będą wykorzystywane przez AI Overviews, jest link building.
Co więcej, link building zyskuje także w kontekście rozwoju koncepcji E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) i jej adaptacji do nowych rozwiązań AI. Dzieje się tak dlatego, że crwalery sztucznej inteligencji analizując sieć, nie oceniają stron w całkowitej izolacji. Zamiast tego oceniają je przez pryzmat tego, jak jest postrzegana przez resztę “internetu”. Wysokiej jakości linki z autorytatywnych, tematycznie powiązanych domen są najsilniejszym, maszynowo weryfikowalnym sygnałem, że dana treść jest godna zaufania i ekspercka. W tym ujęciu link nie jest już tylko link juice, ale dowodem w sprawie o przyznanie witrynie statusu wiarygodnego źródła, które AI może bez obaw cytować w swoich odpowiedziach!
Analiza profilu linkowego pod kątem sygnałów dla AI
Powyższe uwarunkowania sprawiają, że kluczowe jest zrozumienie, jak systemy AI interpretują profil linkowy. Wymaga to przybliżenia nieco kontekstu mechanizmów analizy grafów wiedzy i przetwarzania języka naturalnego. AI Overviews wykorzystuje bowiem wielowarstwową analizę źródeł, która obejmuje nie tylko bezpośrednie linki, ale także cytowania, wzmianki marki oraz kontekstowe powiązania tematyczne. System przypisuje każdemu źródłu współczynnik wiarygodności bazujący na historii publikacji, konsystencji tematycznej oraz cross-referencjach z innymi uznanymi źródłami w danej dziedzinie. W praktyce więc wymusza to, aby profil linkowy był budowany z myślą o spójności i autorytecie.
Osobnym kontekstem jest temporalny aspekt pozyskiwania linków. Systemy AI są wyjątkowo czułe na nienaturalne wzorce w przyroście linków, analizując nie tylko samą dynamikę, ale także korelacje z wydarzeniami branżowymi, publikacjami treści czy aktywnością konkurencji. Nagły przyrost linków z domen o podobnym profilu tematycznym, które wcześniej nie wykazywały zainteresowania daną tematyką, jest natychmiast oflagowywany jako potencjalna manipulacja.
Przystępując do link buildingu, trzeba przygotowywać naturalny, organiczny rytm pozyskiwania odnośników, odzwierciedlający faktyczne procesy wynikające z działań użytkowników. Powyższe możemy realizować poprzez dokładny monitoring parametru link velocity. Link velocity to tempo, w jakim strona internetowa pozyskuje linki zwrotne (backlinki) z innych witryn. Parametr ten unaocznia szybkość przyrostu linków dla danego adresu URL. Warto pamiętać, że AI analizuje nie tylko bezwzględną liczbę nowych linków, ale porównuje dynamikę z benchmarkami branżowymi i historycznymi wzorcami dla podobnych witryn.
Jak budować profil linków pod AI Overviews i zdobyć cytowania?
Aby strona stała się źródłem dla AI Overviews, trzeba tworzyć i promować treści, które są z natury „cytowalne”. Algorytmy AI poszukują konkretnych, weryfikowalnych danych, unikalnych spostrzeżeń i eksperckich opinii, które mogą wpleść w generowaną odpowiedź. Dlatego strategia link buildingu musi być nierozerwalnie połączona ze strategią content marketingową, skoncentrowaną na produkcji zasobów, którymi użytkownicy będą chcieli się dzielić ze swoimi znajomymi w obrębie mediów społecznościowych itd. Pytanie tylko, jak to zrobić?
Proces ten wymaga zmiany myślenia o treści, gdyż proces pozyskiwania linków zwrotnych musi być jakościowy, a nie ilościowy. Zamiast tworzyć kolejny artykuł „10 sposobów na…”, warto postawić na wiedzę ekspercką, zatrudniając np. profesjonalnych redaktorów. Koszt takiej strategii i tak może być niższy, niż tworzenie dużej ilości generowanych, nie przekazujących oryginalności ani autorytetu, treści. Eksperckie, oryginalne materiały w formie esejów, felietonów, sprawozdań, testów czy recenzji pod nazwiskiem stają się magnesem na linki, ponieważ dostarczają realnej wartości innym. Zdobyty w ten sposób link jest sygnałem dla AI nie tylko o popularności naszej strony, ale przede wszystkim o tym, że jest ona źródłem wartościowych informacji. Strategia ta jest co prawda długoterminowa, ale może zwrócić się znacznie lepiej, niż obciążanie swojego serwera tysiącami niskiej jakości materiałów, które Google może uznać za szkodliwy spam, a z czasem nawet penalizować.

Kluczowe aspekty link buildingu pod AI
Algorytmy sztucznej inteligencji analizują profil linków przez sygnały, które wykraczają dziś daleko poza wskaźniki typu Domain Authority czy Trust Flow. Współczesne modele uczenia maszynowego potrafią interpretować subtelne wzorce i anomalie, które dla ludzkiego oka mogą być niezauważalne. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, na jakie konkretne aspekty techniczne zwracają uwagę systemy sztucznej inteligencji podczas oceny wartości i naturalności profilu linków.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty z zakresu tzw. technicznego SEO, które należy monitorować i optymalizować. Pozwoli to na skuteczny link building pod kątem maksymalizacji szans na cytowanie w przeglądach modułów sztucznej inteligencji, takich jak np. AI Overviews.
Najważniejsze wskaźniki techniczne link buildingu w dobie AI:
- tempo pozyskiwania linków i anomalie czasowe – sztuczna inteligencja śledzi tempo pozyskiwania linków w czasie, identyfikując nienaturalne skoki mogące wskazywać na zakup linków lub kampanie sieci prywatnych blogów (tzw. zaplecza czy PBN; Private Blog Networks). Optymalny wzrost to 15-30% miesięcznie z naturalną zmiennością.
- współczynnik tematycznej spójności – algorytmy obliczają semantyczne podobieństwo między treścią strony linkujące a docelową, premiując linki z kontekstowo powiązanych źródeł powyżej 70% zgodności tematycznej.
- różnorodność typów linków i ich atrybutów – naturalny profil zawiera mieszankę różnego rodzaju linków z różnorodnym rozkładem tekstów kotwiczących (anchor text).
- wskaźnik świeżości linków – sztuczna inteligencja monitoruje „świeżość” linków, premiując profile z regularnym przyrostem nowych odnośników przy jednoczesnym utrzymaniu starych.
- ocena pozycji linku w kontekście – pozycja linku w strukturze HTML i jego otoczenie semantyczne; linki w głównej treści mają 3-5 razy większą wagę niż te w pasku bocznym czy stopce.
- rozpoznawanie powiązań między domenami – sztuczna inteligencja identyfikuje powiązania między domenami na poziomie właścicieli, hostingu i wzorców linkowania, penalizując sztuczne sieci nawet przy różnych danych WHOIS (baza danych właścicieli domen).
- tzw. odbicie linków i cytowania drugiego stopnia – algorytmy śledzą, czy strony linkujące do nas same otrzymują wartościowe linki, tworząc mapę przepływu autorytetu w sieci.
- wartość linków w kontekście Mobile First – doktryna Mobile First obowiązuje w Google od lat, natomiast od 2024 roku priorytet generowania odpowiedzi sztucznej inteligencji w SERP mają właśnie urządzenia mobilne. To właśnie dlatego jeszcze przed oficjalną premierą AI Overviews obserwowaliśmy, jak losowo częściej pojawia się ten moduł przy zapytaniach na telefonie, a nie desktopie. Warto wziąć to pod uwagę przy budowie profilu linków, który będzie przyjazny wyszukiwaniu właśnie z urządzeń mobilnych.
Link building w dobie AI – podsumowanie
Pojawienie się AI Overviews i modeli językowych nie zabiło link buildingu. Wprost przeciwnie: to właśnie na tych działaniach ciąży teraz jeszcze większa odpowiedzialność. Obecnie link building nie może sprowadzać się do korzystania z jakichś zapleczówek, katalogów czy niskiej jakości płatnych stron pozwalających za opłatą na dodanie linku. Wszystkie te źródła nie mają bowiem żadnego znaczenia (lub mają ujemne) w ocenie modułów AI.
Współczesny link building przestaje być dziedziną opartą głównie na relacjach i outreachu, a staje się wysoce techniczną dyscypliną wymagającą głębokiego zrozumienia mechanizmów AI i umiejętności analitycznych. Dziś więc skuteczny link building to proces wymagający cierpliwości, kreatywności i autentyczności. Polega na tworzeniu wyjątkowych, „cytowalnych” treści, budowaniu prawdziwych relacji z liderami opinii w branży i dbaniu o techniczne detale, które potwierdzają naturalność naszego profilu linków. Dzięki temu nawet przy ograniczonym ruchu organicznym nie tylko dbamy o pozycję w Google, ale także cytowania w modułach AI.



