Googlebot to nazwa robota indeksującego Google, który automatycznie przeszukuje internet, aby zebrać informacje o stronach internetowych i dodać je do indeksu wyszukiwarki Google. Działa jako program komputerowy, podążając za linkami od jednej strony do drugiej i analizując ich zawartość (tekst, obrazy, wideo). Googlebot istnieje w dwóch głównych wersjach: komputerowej i mobilnej, symulując odpowiednio użytkowników komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych.

Googlebot – nazywany również robotem indeksującym lub pająkiem – to zautomatyzowany program stworzony przez firmę Google. Jego celem jest przeszukiwanie stron internetowych: kodu, treści, linków i wielu innych elementów, aby zebrać dane potrzebne do decyzji o umieszczeniu strony w indeksie wyszukiwania oraz określeniu jej pozycji względem konkurencji. Zrozumienie działania Googlebota jest bardzo ważne, ponieważ dzięki dostosowaniu strategii marketingowej do sytemu oceny robota można osiągać lepsze wyniki w pozycjonowaniu. Dziś pochylimy się właśnie nad tym – objaśnieniem sposobu działania Googlebota oraz jego wpływu na SEO.
Jak działa Googlebot? Mechanizmy indeksowania stron internetowych
Podstawą i zarazem sensem działania Googlebota jest zbieranie informacji o stronach internetowych, aby mogły zostać uwzględnione w wynikach wyszukiwania Google’a. (Tutaj warto zaznaczyć, że inne wyszukiwarki mają swoje roboty indeksujące, które działają podobnie). Proces analizy jest złożony, wieloetapowy i de facto nigdy się nie kończy.
- Najważniejszą metodą działania Googlebota jest crawling – „pełzanie” pająka po stronie i przeszukiwanie jej w celu weryfikacji jakości. Googlebot zaczyna proces od sprawdzenia listy URL-i generowanych z poprzednich indeksacji oraz map witryn dostarczonych przez webmasterów, a następnie odkrywa nowe linki dynamicznie podczas przeszukiwania stron. Analizuje podstrony pod kątem zawartości, struktury linków i nagłówków, preferowanych sposobów formatowania i optymalizacji.
- W uproszczeniu to właśnie crawling jest sposobem działania Googlebota. Jednakże warto wspomnieć również o innych metodach pracy, związanych z crawlingiem lub będących jego podtypami. Druga taka metoda to rendering, czyli renderowanie. Robot indeksujący renderuje pobraną stronę na podobieństwo przeglądarki internetowej. Interpretuje kod HTML, CSS i JavaScript, aby zrozumieć pełną treść i układ strony.
- Googlebot nie weryfikuje stron internetowych dla samego weryfikowania – celem ostatecznym jest indeksowanie. Zebrane w toku crawlingu dane są analizowane i przechowywane w indeksie Google’a. Indeks ten zawiera informacje m.in. o treści strony, tytule, meta opisach oraz innych istotnych elementach SEO.
- Działanie Googlebota jest długoterminowe i nie ma końca. Oznacza to, że crawling odbywa się wielokrotnie w ciągu istnienia strony internetowej – częściej w przypadku witryn regularnie aktualizowanych, np. rozbudowywanych treściami lub podstronami, a także popularnych: często odwiedzanych lub linkowanych przez serwisy zewnętrzne. Rzadziej natomiast, gdy na stronie nic się nie dzieje lub nikt o niej nie wspomina. Celem jest ponowna ocena jakości na tle konkurencji i aktualizacja indeksu. Googlebot szuka zarówno nowych treści i danych, jak i zmian w dotychczasowych treściach i danych.
- Elementem każdego z wymienionych procesów – jednak bardzo ważnym z punktu widzenia pozycjonowania, dlatego warto wymienić go osobno – jest priorytetyzacja. Podczas odwiedzin Googlebota strony oceniane są pod kątem jakości i istotności na podstawie algorytmów Google’a (aktualnych wytycznych, które ulegają mniejszym lub większym zmianom w trakcie aktualizacji algorytmów). Czynniki takie jak szybkość ładowania strony, responsywność czy też jakość linków wpływają na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Na koniec warto dodać, że Googlebot działa automatycznie według ustalonych przez Google’a algorytmów. Nie jest ręcznie sterowany ani modyfikowany przez pracowników firmy Google, a tym bardziej przez użytkowników wyszukiwarki czy właścicieli stron internetowych.
Jak Googlebot wpływa na pozycjonowanie strony?
Googlebot podczas indeksowania strony gromadzi konkretne dane, z których wiele jest dobrze znanych i rozumianych przez branżę SEO. Mechanizmy Google’a analizują te informacje, aby określić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Ty z kolei mając świadomość, jakie dane są brane pod uwagę, możesz odpowiednio zoptymalizować swoją stronę pod preferencje robota indeksującego, zwiększając tym samym jej szansę na wysoką pozycję. Umiejętne połączenie wieloaspektowej optymalizacji technicznej i treściowej z pozyskiwaniem wartościowych linków zwrotnych znacząco przybliży Cię do sukcesu w wyszukiwarce.
Zapamiętaj: Googlebot a SEOSam Googlebot nie wpływa na pozycjonowanie strony – wpływa jedynie na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. To Twoje działania na podstawie wiedzy o pracy Googlebota wpływają na pozycjonowanie strony. Możesz zoptymalizować witrynę tak, aby była odwiedzana częściej i oceniana lepiej. Możesz też pozyskiwać wartościowe linki prowadzące do Twojej strony, co również pozytywnie wpłynie na SEO. |
Jak pozycjonować stronę, wykorzystując Googlebota?
Wykorzystanie Googlebota, a precyzyjnie: wykorzystanie wiedzy o działaniu Googlebota, to jeden z filarów pozycjonowania strony. (Drugim, o którym nie można zapomnieć w procesie optymalizacji witryny, jest wykorzystanie wiedzy o potrzebach i zachowaniach użytkowników docelowych). Właściciel strony ma do dyspozycji szereg możliwości, takich jak:
- optymalizacja kodu witryny – uporządkowanie i skrócenie, o ile to możliwe i wskazane w danym przypadku,
- optymalizacja struktury linków – a także zadbanie o jakość linków (np. anchory ze słowami kluczowymi), usunięcie uszkodzonych linków (prowadzących donikąd), poprawa atrybutów, poprawa struktury adresów URL (jeśli tego wymaga),
- optymalizacja treści – użycie słów kluczowych, formatowanie (w tym utworzenie lub poprawa struktury nagłówków), opisanie i zoptymalizowanie rozmiaru/wagi zdjęć,
- przygotowanie metadanych – przede wszystkim title, w dalszej kolejności zachęcających do kliknięcia wyniku metaopisów, uwzględniających CTA,
- wdrożenie responsywnego szablonu – w dobie korzystania użytkowników internetu z urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów, zadbanie o responsywność witryny to podstawa nie tylko pozycjonowania, ale także samego funkcjonowania w sieci,
- zadbanie o szybkość ładowania strony – co osiąga się zarówno poprzez wymienione już zoptymalizowanie kodu witryny czy też zmniejszenie rozmiaru i wagi zdjęć, ale także dzięki użyciu pamięci podręcznej i wdrożeniu innych rozwiązań technicznych,
- zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa – zaczynając od zainstalowania certyfikatu SSL (płatnego lub darmowego), którego Google obecnie wymaga.
Zapamiętaj: optymalizacja strony a crawl budgetOptymalizacja techniczna strony to niezwykle ważny element dostrajania witryny do sposobu pracy Googlebota. Trzeba bowiem wiedzieć, że robot indeksujący ma ściśle określony crawl budget – czas, jaki poświęca na przeszukiwanie strony. Po upłynięciu tego czasu wychodzi, a kiedy wraca, znów ma ten sam ograniczony crawl budżet. Jeżeli więc Twoja witryna wczytuje się wolno, serwer odpowiada powoli, elementy ładują się zbyt długo, Googlebot nie zaindeksuje wszystkich podstron, na których Ci zależy. Celem optymalizacji technicznej jest skondensowanie strony do takiej postaci, aby pająk był w stanie przejrzeć wszystko, co chcesz, aby znalazło się w wynikach wyszukiwania. |
Niekończące się działanie Googlebota = niekończące się pozycjonowanie strony
Niektóre działania SEO oparte na wiedzy o pracy Googlebota z założenia są jednorazowe. Dla przykładu: przyjazną strukturę adresów URL tworzy się jednorazowo, SSL zakłada się jednorazowo, responsywny szablon także wdraża się jednorazowo. Jeśli tylko nie dojdzie do usterki, prace te będziesz miał z głowy.
Jednakże większość działań pozycjonujących nie kończy się nigdy – wynika to z faktu, że Googlebot także nigdy nie przestaje zaglądać na stronę. W związku z tym trzeba już zawsze tworzyć treści (wartościowe, zoptymalizowane), poprawiać stare (o niskiej jakości), pozyskiwać linki zwrotne (z dopasowanych stron wysokiej jakości). Mało tego, należy być na bieżąco z aktualizacjami algorytmów oraz analizować dane swojej witryny, aby wiedzieć, czy jest dostosowana do nowych wytycznych algorytmów oraz jak sobie radzi na tle konkurencji.
Jak komunikować się z Googlebotem?
Komunikacja z robotem indeksującym to trochę za dużo powiedziane – można „mówić” do niego jednostronnie, podsuwając mu dodatkowe dane, na które zwraca szczególną uwagę. Pierwszym miejscem do tego typu komunikacji jest plik robots.txt. Za jego pomocą możesz np. wskazać podstrony, które nie powinny zostać zaindeksowane. Należą do nich wszelkie regulaminy, polityki prywatności, panele logowania.
Sposobem kontaktu webmastera z Googlebotem jest także stworzenie i utrzymanie poprawnej mapy strony XML. Taka mapa wskazuje najważniejsze elementy witryny, które pająk powinien odwiedzić w pierwszej kolejności.

Co prawda nie ścisłym poleceniem, ale za to wartą uwagi prośbą/sugestią jest użycie atrybutu nofollow w linkach, za którymi Googlebot nie powinien podążyć. Sugestią są także adresy kanoniczne, wskazujące podstronę istotniejszą dla właściciela od podstron do niej podobnych. Natomiast polecenie stanowi przekierowanie 301, ściśle wskazujące Googlebotowi, którą podstronę należy zaindeksować.
Dalej warto zadbać o dane strukturalne – znaczniki odczytywane przez robota indeksującego i pozwalające tak sklasyfikować zawartość strony, aby lepiej prezentowała się w wynikach wyszukiwania. Znacznikami mogą być opisane treści takie jak: dane kontaktowe, logo, cennik, FAQ, opinie i oceny użytkowników, dni i godziny otwarcia firmy, autor i data publikacji, menu okruszkowe.
I wreszcie można użyć darmowego narzędzia Google Search Console, aby wysłać prośbę o indeksację lub ponowną weryfikację strony bądź podstron. Niekoniecznie zostanie rozpatrzona tak szybko, jak chciałby tego właściciel witryny, jednak zawsze jest to krok zwiększający szansę.


Jak często Googlebot odwiedza witrynę?
Niestety częstotliwość odwiedzin strony internetowej przez robota indeksującego ustalana jest samoistnie. Googlebot bierze pod uwagę popularność strony, regularność dokonywania na niej zmian, częstotliwość występowania i jakość linków prowadzących, szybkość odpowiadania serwera i inne czynniki.
Na szczęście jednocześnie częstotliwość odwiedzin strony internetowej przez robota indeksującego ustalana jest dynamicznie – zmienia się w zależności od okoliczności. Oznacza to, że właściciel jest w stanie zachęcić Googlebota, aby odwiedzał witrynę częściej. Najważniejszymi działaniami są rozbudowa treści na stronie (w tym tworzenie nowych podstron wraz z dbaniem o ich dobre podlinkowanie w obrębie serwisu) i pozyskiwanie linków zwrotnych (z naciskiem na dofollow).

Googlebot a indeksowanie mobilne
Wprowadzenie przez Google’a algorytmu Mobile-First Index znacząco zmieniło sposób, w jaki Googlebot analizuje odwiedzane strony internetowe. Leżąca u podstaw tego algorytmu strategia Mobile-First Indexing polega na przyznawaniu priorytetu mobilnej wersji witryny i używaniu jej jako podstawy indeksowania. Precyzyjnie: Googlebot podzielił się na tego sprawdzającego witrynę mobilną i tego odpowiedzialnego za ocenę wersji desktopowej; pierwszy otrzymał priorytet.
Wcześniej – kiedy najważniejsza była desktopowa wersja strony, czyli ta wyświetlana na komputerze, laptopie – to na nią kładło się nacisk podczas optymalizacji i pozycjonowania. Teraz zaś trudno wyobrazić sobie strategię SEO pomijającą jakość wersji mobilnej. Działania pozycjonujące muszą kłaść nacisk na responsywność szablonu, czas wczytywania, rozmieszczenie elementów, klikalność przycisków i linków, czytelność tekstu, jakość elementów graficznych. Są to bowiem aspekty istotne dla Googlebota działającego w oparciu o Mobile-First Indexing.
Mało tego, mobilna wersja strony musi być kompletna – powinna zawierać te same treści co wersja desktopowa, aby Googlebot mógł je zebrać i wykorzystać do analizy. Może też wymagać poprawy, przystosowania lub innego zorganizowania danych strukturalnych.
Ostatecznie Googlebot stanowi kluczowe narzędzie w procesie organizacji i udostępniania informacji w internecie. Tak samo jak algorytmy staje się coraz bardziej zaawansowany, co pozwala na lepsze zrozumienie kontekstu i intencji użytkowników. Dla właścicieli stron internetowych oznacza to konieczność dbania o optymalizację SEO oraz dostosowywanie treści do wymogów wyszukiwarki. Dzięki podjęciu odpowiednich działań mogą zapewnić sobie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.



