GEO pozycjonowanie – optymalizacja pod moduły sztucznej inteligencji.

Wraz z popularyzacją modułów A.I. firmy nie powinny poprzestawać wyłącznie na tradycyjnym pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Coraz większe znaczenie będzie miało pojawienie się w wynikach proponowanych przez chatboty, np. w formie linku bądź treści zaczerpniętej przez ChatGPT, Gemini czy Perplexity. To wszystko sprawia, że właśnie zaczęto mówić o nowej formule pozycjonowania – nie w wyszukiwarce, ale pod kątem silników generatywnej sztucznej inteligencji. Zobacz, na czym polega GEO, czyli optymalizacja pod moduły A.I.!

Sztuczna inteligencja zmienia sposób korzystania z wyszukiwarek

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że sposób wyszukiwania informacji i korzystania ze stron zaczął ulegać zmianom. Przez ostatnie ponad dwadzieścia lat poruszanie się po SERP, korzystanie z wyszukiwarki, takiej jak Google Search, podlegały jedynie pomniejszym zmianom z perspektywy użytkownika. Jednak wprowadzenie chatbotów A.I. do użytku publicznego (premiera ChatGPT Open AI przypada na koniec 2022 r.) zrewolucjonizowało sposób, w jaki ludzie wyszukują informacje w sieci i jakich interakcji się podejmują.

Badania ankietowe wskazują, że coraz więcej użytkowników zaczyna korzystać z chatbotów A.I. tak, jak z wyszukiwarek internetowych. Po tym, gdy Open AI wprowadził możliwość przeglądania zasobów sieciowych w czasie rzeczywistym także dla kont darmowych, proces ten jeszcze przyspieszył. Po co wyszukiwać w Google, przebijać się przez X stron internetowych, akceptować bądź nie akceptować ciasteczek, zamykać powiadomienia skoro można to wszystko zrobić przy pomocy A.I.? Google Gemini, Perplexity czy ChatGPT przepisze najważniejsze informacje z danych stron, a całość zajmie kilka sekund.

Grafika, ręka robota cyfrowego wskazująca na ścianę holograficznego ekranu strumienia danych
GEO to optymalizacja pod wyniki prezentowane przez moduły sztucznej inteligencji.

Co to jest GEO?

W obliczu zmian w sposobie wyszukiwania informacji ze strony właścicieli stron internetowych i agencji zaczyna zachodzić potrzeba nowego pozycjonowania. Pozycjonowania zmierzającego do tego, aby informacje z naszej strony były wyświetlane przez chatboty A.I., takie jak np. ChatGPT. I tutaj pojawia się nowe pojęcie – GEO (ang. Generative Engine Optimization), czyli optymalizacja silników generatywnych. Na czym polega?

GEO jest odpowiedzią na problem związany z tym, że same wyszukiwarki powoli stają się bardziej “wyświetlaczami” treści w SERP. W przypadku Google Search przykładem może być Direct Answers. Dużo zamieszania wprowadza też nowy moduł sztucznej inteligencji inkorporowany do wyszukiwarki – AI Overview, który z pewnością będzie coraz istotniejszy dla Alphabetu.

GEO to proces optymalizacji treści na stronie internetowej w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach napędzanych sztuczną inteligencją, takich jak ChatGPT, Perplexity, Google Gemini, Microsoft Copilot czy moduł AI Overviews. Działania w obrębie GEO nastawione są na pozycjonowanie marki tak, aby pojawiała się w wynikach generowanych przez sztuczną inteligencję, np. gdy użytkownicy wyszukują zapytania związane z produktami czy usługami. Ostatecznie celem działań GEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej, przyciągnięcie bardziej ukierunkowanego ruchu i zwiększenie popularności strony. Częstsze pojawianie się strony w modułach A.I. to także spora dawka prestiżu i autorytetu, co może przekładać się na zaufanie do marki i wzrost liczby klientów.

Od SEO do GEO – główne podobieństwa

Chociaż nikt nie twierdzi, że SEO odchodzi do lamusa, to jednak rola klasycznego pozycjonowania stron ulega dewaluacji. Jeżeli coraz większy udział w wyszukiwaniu informacji będą miały rozwiązania A.I., to siłą rzeczy koszyk budżetów kampanijnych będzie trzeba rozszerzać. O ile klasyczne SEO pomaga w widoczności w wynikach wyszukiwania, o tyle optymalizacja GEO ma zwiększyć szanse na pojawienie się strony właśnie w modułach A.I. Wydaje się więc, że procesy te są bardzo podobne, gdyż mają praktycznie taki sam cel. Różni się jedynie medium, na które próbujemy oddziaływać: silnik wyszukiwarki bądź moduł A.I.

W istocie podobieństw między SEO a GEO jest bez liku. Obydwa działania mają wiele wspólnych celów i korzystają z podobnych narzędzi. Do najważniejszych podobieństw zaliczamy:

  • Cele dotyczące widoczności – obie techniki dążą do zwiększenia widoczności treści i dotarcia do docelowej grupy odbiorców,
  • Strategia słów kluczowych – SEO i GEO obejmują strategiczne wykorzystanie słów kluczowych i treści w celu zwiększenia trafności i szansy na pojawienie się w module A.I. / SERP; obie techniki kładą nacisk na wysokiej jakości treści, które spełniają potrzeby użytkowników i są zgodne z zasadami E-E-A-T (doświadczenie, ekspertyza, autorytatywność i zaufanie),
  • Dane, analityka i optymalizacja techniczna – w jednym i drugim przypadku konieczna jest analiza danych, aby móc poznać grupę docelową, a także konkurencję wyświetlaną w module / SERP; jeżeli chodzi o jakość strony, zawsze istotne są aspekty techniczne, takie jak szybkość ładowania i przyjazność dla urządzeń mobilnych, brak problemów z indeksacją i dostępność dla crawlerów,
  • Ciągła adaptacja – w każdym przypadku mamy do czynienia z dynamicznym, zmieniającym się środowiskiem, czy to przez aktualizacje algorytmów wyszukiwania, czy algorytmów modułów sztucznej inteligencji.
Grafika, LLM (model dużego języka) reprezentowany jako mózg robota mechatronicznego
Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji GEO może stać się ważniejsze od tradycyjnego SEO.

Najistotniejsze różnice między pozycjonowaniem a GEO

O ile jednak SEO głównie koncentruje się na tradycyjnych wyszukiwarkach, takich jak Google, GEO jest zespołem technik opracowanych do wpływania na algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji i silników odpowiedzi. Te ostatnie używają stosują różne algorytmy do zbierania i prezentowania informacji w sposób kontekstowy, co oznacza, że do ich optymalizacji potrzebne są inne techniki, niż do SEO.

Najważniejsze różnice między GEO a SEO to:

  • Generowanie odpowiedzi – podczas gdy SEO to optymalizacja pod kątem tradycyjnych wyszukiwarek i SERP, w ramach optymalizuje się treści pod kątem systemów A,I., które syntetyzują i priorytetyzują informacje, generując szybkie i kompleksowe odpowiedzi,
  • Kontekstualizacja treści – meta tagi, atrybuty schema i słowa kluczowe mogą być mniej istotne w GEO, ponieważ w tym procesie najważniejsze jest, aby treści były jasne i pasowały do używanych przez silnik kontekstów znaczeniowych,
  • Synteza informacji – SEO ma na celu poprawę rankingu pojedynczych stron, a GEO koncentruje się na tym, jak A.I. integruje i syntetyzuje treści z różnych źródeł, aby dostarczyć kompleksowe odpowiedzi; optymalizacja GEO może być procesem wychodzącym poza tylko jedną stronę,
  • Trudności w zrozumieniu intencji użytkownika – w SEO mamy dopasowane słowa kluczowe do zapytań użytkowników, które możemy zweryfikować przy pomocy narzędzi. Obecnie silniki modeli A.I. nie udostępniają szczegółowych danych dotyczących wykorzystania,
  • Kreatywność a użytkowość treści – optymalizacja treści onsite w ramach SEO ma oddziaływać na użytkowników i wyszukiwarkę, a same treści mogą być oryginalne, kreatywne itd.; w ramach GEO tworzy się treści, które mogą być przede wszystkim łatwo przetwarzane i indeksowane przez crawlery A.I., są schematyczne, wyczerpujące merytorycznie, wiarygodne i napisane prostym językiem.
  • Śledzenie wydajności – obydwa procesy mają zupełnie inaczej rozumianą wydajność; podczas gdy w ramach SEO śledzi się słowa kluczowe, rankingi i inne metryki wyszukiwania organicznego, dla GEO najistotniejszy jest tzw. ruch referencyjny z silników A.I., cytowane źródła i struktury odpowiedzi.

Dlaczego GEO jest tak istotne?

GEO staje się coraz ważniejszym polem, na które powinni zacząć zwracać uwagę właściciele stron i agencje marketingowe. Od strony społecznej warto zwrócić uwagę na to, że pierwsze kontrowersje, wątpliwości co do natury rozwoju A.I., a także sceptycyzm, w ostatnich miesiącach ustąpiły miejsca  stabilizacji i konsolidacji zaufania publicznego wobec nowych technologii. Szacuje się, że w przeciągu kilku lat ze sztucznej inteligencji będą korzystali wszyscy. Już teraz z miesiąca na miesiąc ChatGPT bije rekordy, jeśli chodzi o liczbę indywidualnych sesji. Tylko w czerwcu z narzędzia Open AI skorzystało ponad 3 miliardy ludzi, czyli ok. 1/3 wszystkich mieszkańców naszej planety.

Rozwój A.I. ma też ogromny wpływ na wyszukiwanie organiczne. Gartner przewiduje znaczny spadek tradycyjnej liczby wyszukiwań o 25% do 2026 roku, przy czym ruch organiczny ma zmniejszyć się o ponad 50%, gdy konsumenci zaczną korzystać z wyszukiwania wspomaganego A.I. Co więcej, 79% konsumentów ma korzystać z wyszukiwania wzbogaconego o funkcję sztucznej inteligencji w ciągu najbliższego roku, a 70% ankietowanych już teraz ufa wynikom wyszukiwania generatywnej A.I.

Świat się zmienia. Tradycyjne SEO niedługo zacznie już nie wystarczać. Firmy powinny szukać sposobów na dostosowanie się do zmieniających się warunków globalnych, integrując strategie GEO obok klasycznego pozycjonowania stron w wyszukiwarce. GEO jest niezbędne, ponieważ wyszukiwanie informacji w chatbotach A.I. zmieniło i dalej zmienia sposób, w jaki ludzie znajdują i konsumują informacje.

Techniki GEO i korzyści

Opublikowane pod koniec 2023 roku badanie naukowców z Uniwersytetu Princeton, Georgia Tech, The Allen Institute of AI oraz IIT Delhi (Aggarwal et al., 2023), rzuca nowe światło dotyczące tego, jaki potencjał ma optymalizacja pod generatywne silniki modułów A.I. W badaniu przeanalizowano 10 000 zapytań w celu zidentyfikowania kluczowych czynników wpływających na skuteczność GEO i dostarczenie praktycznych wskazówek dla twórców treści.

Badanie analizowało różne taktyki specjalnie zaprojektowane tak, aby zwiększyć szansę widoczności treści w modułach A.I. Za skuteczne techniki GEO uznano:

  • udoskonalanie słów kluczowych – naturalne integrowanie odpowiednich słów kluczowych w treści,
  • cytowanie źródeł – zwiększenie wiarygodności poprzez linkowanie do wiarygodnych źródeł,
  • dodawanie statystyk – wspieranie argumentów danymi ilościowymi,
  • uwzględnianie cytatów – wykorzystanie cytatów ekspertów w celu nadania głębi i autorytetu,
  • uproszczenie języka – ułatwianie zrozumienia złożonych koncepcji,
  • optymalizacja płynności – zapewnienie płynnego i wolnego od błędów tekstu,
  • używanie unikalnych słów – wzbogacenie treści specyficznym słownictwem,
  • włączanie terminów technicznych – demonstrowanie ekspertyzy w niszowych zapytaniach,
  • autorytatywne treści – używanie przekonującego języka w celu budowania wiarygodności.

Badanie wykazało również, że powyższe taktyki przyczyniają się do zwiększenia widoczności treści w wynikach wyszukiwania generowanych przez A.I. Przykłady takich działań pokazują, jak GEO może być skutecznie wdrażane zarówno przez właścicieli stron i twórców treści, jak i agencje.

GEO, czyli optymalizacja pod A.I. – podsumowanie

Generative engine optimization, GEO, staje się obowiązkowym elementem współczesnych wydatków związanych z widocznością strony. Chatboty stają się coraz lepsze i zyskują gigantyczną popularność. Większość użytkowników ufa prezentowanym przez nie wynikom, a coraz większy odsetek zastępuje nimi tradycyjne wyszukiwanie w wyszukiwarce.

Techniki GEO mogą być podobne do technik SEO, są pewne różnice. Przygotowując strony do tego, aby była wyższa szansa na to, że znajdą i wyświetlą ją algorytmy A.I., trzeba wziąć pod uwagę kontekstualizację treści i trudności w interpretacji intencji. Chatboty są wysoce skontekstualizowane, potrzebuję treści wyczerpujących tematów, o odpowiednich proporcjach, prostym, przejrzystym stylu i wiarygodności. To czasem pokrywa się z wymaganiami SEO, a czasem zupełnie od nich odbiega.

Termin GEO jest zupełnie nowatorski. Wraz z upływem czasu z pewnością powstanie jeszcze więcej materiałów dotyczących tego, jak optymalizować strony z myślą o pojawieniu się ich w modułach sztucznej inteligencji.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *