Pozycjonowanie stron internetowych zainteresowało Cię jako nowa, skuteczna metoda docierania do potencjalnych klientów? I słusznie! Dziś przedstawimy Ci kolejno etapy pozycjonowania stron oraz wyjaśnimy, jakie działania podejmowanie są na każdym z nich. Dowiesz się, kiedy powstają treści na stronie, kiedy pozyskuje się pierwsze linki, a także kiedy dochodzi do porównania stron www – Twojej i rywali. Zapraszamy na przewodnik procesu pozycjonowania od A do Z!
1: Analiza poprzedzająca pozycjonowanie stron
A – Analiza branży
Przed przystąpieniem do analizy samej strony, a tym bardziej pozycjonowania, niezbędne jest „wybadanie terenu”, a więc przyjrzenie się tematyce witryny. Jeżeli jest to strona e-commerce, mówimy o branży. Zadaniem agencji SEO jest ustalenie celów stron internetowych obracających się w danej tematyce oraz sposobów ich osiągania. Istotne jest również zbadanie potrzeb klienta. Czy chce on jedynie kupować produkty bądź zamawiać usługi, czy może szuka porad, inspiracji, wskazówek.
W trakcie analizy potrzeb klienta powstaje jego profil – opis grupy docelowej. Na podstawie rozpoznania ogólnego, a niekiedy także dzięki materiałom dostarczonym przez właściciela strony internetowej (np. z Google Analytics), zarysowuje się podstawowe cechy potencjalnego klienta: miejsce zamieszkania, wiek, płeć, zainteresowania itd.
B – Analiza konkurencyjnych stron internetowych
Skuteczne pozycjonowanie nie może odbywać się w oderwaniu od stron konkurencji. Głównych rywali może wskazać właściciel witryny, jednak agencja SEO – dzięki dostępowi do płatnych narzędzi – jest w stanie wykonać szerszą analizę. W efekcie otrzymasz wykaz realnej konkurencji, czyli tych stron, które zajmują pożądane przez Ciebie pozycje w wynikach wyszukiwania i są widoczne na korzystne z perspektywy branżowej słowa kluczowe.
Na konkurencyjnych stronach sprawdza się słowa kluczowe, ale nie tylko. Warto także pochylić się w stronę wartościowych linków, które pozyskują Twoi rywale. Co to są za linki? Czy za nie zapłacono, czy pozyskano je za darmo? Z których serwisów uda się uzyskać takie same wartościowe linki dla Twojej witryny? Na te i podobne pytania odpowiada się właśnie na tym etapie.
C – Analiza słów kluczowych
Kiedy agencja SEO dysponuje już słowami kluczowymi, na które widoczni są konkurenci, może dobrać do nich inne frazy, zwłaszcza z długiego ogona. Finalnie powstaje spis wszystkich słów kluczowych, na które trzeba, warto lub można pozycjonować Twoją stronę, abyś osiągnął zamierzone efekty: od zwiększenia ruchu na stronie i sprzedaży po zwiększenie rozpoznawalności w internecie i budowę zaufania (potencjalnych klientów i algorytmu Google) czy autorytetu.
2: Audyt strony internetowej
A – Audyt techniczny na stronie internetowej
Po analizie aspektów zewnętrznych można przejść do głównego obiektu badania: Twojej strony www. Pierwszym i najważniejszym działaniem w tym zakresie jest audyt witryny pod kątem technicznym. W jego trakcie serwis sprawdzany jest pod kątem cech mających na celu ułatwienie i uprzyjemnienie korzystania użytkownikom. Jednocześnie chodzi o analizę czynników rankingowych, na które zwracają uwagę roboty Google i na podstawie których ustalają pozycje w wynikach wyszukiwania. W większości przypadków te aspekty się pokrywają, ponieważ kiedy użytkownicy oceniają daną stronę internetową pozytywnie, roboty Google również.
Agencja SEO w pierwszej kolejności zwraca uwagę na elementy kodu strony i sprawdza, czy są poprawne. Dalej analizuje prędkość wczytywania i działania strony. Jeżeli jest to sklep internetowy, weryfikuje poprawność ścieżki konwersji – na desktopie i urządzeniach mobilnych. Sprawdza przekierowania, błędy 404, metadane i polecenia dla robotów Google, linkowanie wewnętrzne oraz mnóstwo innych technicznych czynników rankingowych.
Jeśli chciałbyś wiedzieć, jak Twoja strona internetowa wypada pod kątem technicznym, możesz sprawdzić jej jakość lub nawet przeprowadzić samodzielny audyt na podstawie następujących poradników:
B – Audyt treści strony internetowej
Wczesne etapy pozycjonowania powinny obejmować audyt treści na stronie internetowej. To bardzo ważne, ponieważ aby wdrożyć na tę stronę słowa kluczowe, tekstów musi być odpowiednio dużo. Frazy należy w nie wplatać naturalnie, bez konieczności upychania jednej za drugą – przesadne nagromadzenie słów kluczowych szkodzi SEO. W trakcie audytu treści zwraca się uwagę na teksty już istniejące i powstające (o ile właściciel witryny publikuje regularnie, np. na blogu). Sprawdza się je pod kątem wykorzystywanych obecnie słów kluczowych, optymalizacji SEO, formatowania pod kątem użytkowników oraz – o ile to możliwe; zależnie od branży – jakości/merytoryki.
Ale treści to nie tylko teksty. Proces pozycjonowania poprzedza również sprawdzenie materiałów audiowizualnych. Należy ocenić, ile ich jest, ile zajmują miejsca, czy spowalniają działanie strony, czy mają opisy alternatywne (inaczej roboty Google potraktują je jako brak treści), czy są poprawnie indeksowane w wynikach wyszukiwania w dziale grafiki.
3: Opracowanie strategii procesu pozycjonowania strony
A – Dobór słów kluczowych – przypisanie frazy do podstrony
Trzy elementy: analiza konkurencyjnych stron pod kątem fraz, stworzenie ogólnej listy słów kluczowych i przeprowadzenie audytu treści witryny, dają podstawę do wejścia na wyższy etap. Dopiero bowiem wiedząc, ile strona internetowa liczy podstron i tekstów w obecnej chwili, wiemy, ile słów kluczowych możemy wykorzystać do jej pozycjonowania. Przykładowo nie da się pozycjonować małej strony liczącej mniej niż dziesięć podstron na sto słów kluczowych. Nie będzie się ich dało w korzystny i bezpieczny sposób zastosować w treści, a tym bardziej powtórzyć odpowiednią liczbę razy.
Jeżeli chciałbyś wiedzieć, na ile słów kluczowych można pozycjonować Twoją witrynę obecnie, zajrzyj do artykułu: Na ile słów kluczowych pozycjonować stronę internetową?
B – Zalecenia optymalizacyjne wpływające na pozycjonowanie strony
H4: B1 – Wskazówki techniczne do optymalizacji strony
Audyt strony w agencji SEO zazwyczaj kończy się sporządzeniem raportu. Dokument obejmuje wskazówki techniczne dotyczące SEO on-site. Jeśli witryna jest zbyt wolna, ma nieklikalne elementy, generuje błędy 404, wymaga przekierowań lub wskazania kanonicznych adresów URL bądź trzeba wykonać inne działania optymalizacyjne, dowiesz się o nich właśnie z raportu SEO.
Jeżeli chciałbyś – lub proponuje to agencja – wykorzystać słowa kluczowe, na które obecnie nie ma miejsca w witrynie, w raporcie zostaniesz powiadomiony o konieczności rozbudowania jej o dodatkowe podstrony. Dzięki nim możesz chociażby poprawić pozycjonowanie lokalne, bo frazy związane z konkretną miejscowością zostaną przypisane nowej podstronie. Zmieścisz też frazy long tail, zwiększając tym samym widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
H4: B2 – Wartościowe treści dla stron. Pozycjonowanie poprzez content
Słowa kluczowe wymagają odpowiedniej liczby podstron, a jeszcze bardziej publikowanych na nich tekstów – sama podstrona bowiem, niezawierająca treści, niewiele wniesie do procesu pozycjonowania. Najczęstszym zaleceniem agencji SEO jest wdrożenie na stronę bloga i regularne publikowanie artykułów (minimum jednego tygodniowo). Ponadto warto tworzyć i rozbudowywać opisy produktów i usług, opisy kategorii czy producentów. Można zastosować sekcje typu najczęściej zadawane pytania (FAQ), które aż się proszą o wykorzystywanie fraz kluczowych long tail. Pozycję strony poprawią także treści generowane przez użytkowników: komentarze, opinie, recenzje.
Każda nowa podstrona musi mieć teksty, każda też wymaga zastosowania metadanych. Teksty potrzebują poprawnego zoptymalizowania pod względem SEO i właściwego sformatowania z myślą o użytkownikach, aby łatwo i szybko znajdowali odpowiedzi na swoje pytania.
C – Strategia pozyskiwania wartościowych linków
Na tym etapie strategia pozycjonowania strony rzadko zawiera konkretne adresy serwisów do pozyskiwania wartościowych linków. Takich adresów szuka się raczej na bieżąco, dobierając frazy najbardziej potrzebujące wsparcia w danej chwili i przypisując im odpowiednie podstrony. Natomiast w raporcie z audytu jak najbardziej może się pojawić wstępne rozeznanie wśród stron do pozyskiwania linków. Przykładowo można tu wskazać te witryny, z których linki otrzymała Twoja konkurencja. Warto też przyjrzeć się stronom, do których rywale sami linkują.
Zanim wejdziemy na kolejne etapy pozycjonowania, poświęćmy jeszcze chwilę linkom. W raporcie jako uwaga względem jakości strony może występować również linkowanie wewnętrzne. Aby proces pozycjonowania przebiegał możliwie szybko i skutecznie, linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne. Umacnia strukturę strony, korzystnie wpływa na nawigację użytkowników i robotów Google, a także wiąże adresy URL podstron z frazami użytymi w anchorach.
4: SEO on-site, czyli optymalizacja strony (wdrożenie wskazówek)
Ten etap pozycjonowania strony bezpośrednio wynika z poprzedniego. Skoro powstał raport ze wskazówkami SEO, czas je wdrożyć. Musisz zadecydować, które działania wykonasz sam, które ma przejąć agencja, których zaś nie akceptujesz (pamiętaj: im więcej odrzuconych wskazówek, tym gorzej dla pozycjonowania strony).
Optymalizacja strony to inaczej SEO on-site lub po prostu SEO (od: Search Engine Optimization). Oznacza techniczne i tekstowe dostosowanie witryny do wytycznych firmy Google. Im lepiej strona internetowa zostanie oceniona przez algorytm, tym większe będzie miała szanse na zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Najczęściej techniczna optymalizacja strony poprzedza link building i tworzenie treści, natomiast jeśli strona wymaga wielu zmian, działania SEO on-site i off-site można prowadzić równolegle. Wszystko zależy od rodzaju tych zmian. Przykładowo trudno o pozyskiwanie wartościowych linków, jeśli nie powstały jeszcze podstrony z nowymi frazami. Za to można równocześnie prowadzić linkowanie zewnętrzne i rozbudowywanie opisów produktów, uzupełnianie metadanych, podmienianie obrazów na mniejsze i lżejsze itp.
5: Proces pozycjonowania stron poprzez treści, czyli content marketing
Istotnym, nieodłącznym elementem strategii SEO jest wykorzystanie content marketingu, czyli marketingu treści. Jak już wspomnieliśmy, by zastosować na stronie wszystkie ustalone z agencją słowa kluczowe i powtórzyć je odpowiednią liczbę razy, strona musi mieć dużo tekstów. Ale to nie jedyna zaleta content marketingu!
Rozbudowę tekstów można oprzeć na tworzeniu, wydłużaniu i optymalizacji opisów produktów i usług, jednak kiedy mówi się o content marketingu, najczęściej ma się na myśli treści blogowe. To właśnie one przynoszą stronie efekty nie do przecenienia. Stanowią idealną przestrzeń do stosowania fraz z długiego ogona, rzadko wyszukiwanych i sformułowanych pytająco. Tutaj można poruszyć zagadnienia poradnikowe. Dzięki nim zwiększasz widoczność strony w wynikach wyszukiwania na nowe frazy. Ponadto utrzymujesz stronę w stanie czynnym, budujesz wizerunek siebie jako specjalisty w danej branży i tworzysz potencjał do oddolnego link buildingu za sprawą udostępnień artykułów – to wzbogaci kolejne etapy pozycjonowania, zwłaszcza płatne pozyskiwanie linków.
Uwaga! Niektóre etapy pozycjonowania nie kończą się nigdy. Należy do nich m.in. tworzenie treści na stronie. Jeżeli chcesz, by roboty Google odwiedzały stronę często, szybko indeksowały nowości i utrzymywały dobre pozycje w wyszukiwarce, z content marketingu nie powinieneś rezygnować aż do zamknięcia strony.
Propozycje tematyczne dla osób zainteresowanych spróbowaniem sił w content marketingu blogowym wskazaliśmy tutaj:
6: Pozycjonowanie stron off-site, czyli link building
Czas na kolejny etap zwiększania widoczności strony – pozycjonowanie poprzez pozyskiwanie wartościowych linków. Aby Twoja witryna została uznana za wartościową przez algorytmy wyszukiwarek, powinny wspominać o niej inne strony internetowe. Takie wspominanie w teorii ma być świadectwem zaufania, jakim właściciel zewnętrznego serwisu obdarza Twój. Za sprawą linku z atrybutem dofollow do Twojej witryny zostaje przekazana część mocy strony źródłowej. Ponadto wykorzystana w anchorze fraza wskazuje robotom Google i innych wyszukiwarek internetowych, że dana podstrona dotyczy tego konkretnego zagadnienia, więc kiedy użytkownicy będą go poszukiwać, warto w wynikach wyświetlić właśnie Twoją stronę.
Każda strona internetowa w trakcie procesu pozycjonowania powinna zdobywać linki po pierwsze regularnie, po drugie zróżnicowane. Link building wymaga stałości – to działanie niemające końca, zupełnie jak content marketing. Póki trwa pozycjonowanie strony, póty potrzebne jest pozyskiwanie linków. Jeśli zaś chodzi o zróżnicowanie, podstawą SEO off-site jest dbałość o naturalny profil linków. Powinny w nim występować odnośniki dofollow i nofollow, odmienne anchory, zdywersyfikowane podstrony. Ważne jest też korzystanie ze wsparcia różnych stron internetowych. Pozyskiwanie linków wciąż z tych samych sprawi, że Twoja witryna będzie otrzymywała coraz mniej mocy, aż w końcu nie będzie dostawała jej wcale (uwaga: każdy kolejny link z tej samej strony przekazuje coraz mniej mocy SEO).
Ciekawostka: niekiedy przez pozycjonowanie strony rozumie się SEO off-site (działania zewnętrzne), podczas gdy SEO on-site to optymalizacja strony (działania wewnętrzne).
Różne etapy pozycjonowania a pozyskiwanie wartościowych linków – porady
Warto wiedzieć, że różne etapy pozycjonowania strony wymagają różnych sposobów linkowania. Przykładowo dla stron nowych, dopiero założonych, najbezpieczniejsze jest pozyskiwanie linków ostrożne, bezpłatne. Działania agresywne, np. kupowanie setek linków na start, mogą przynieść efekty odwrotne do tych, na które liczysz – nawet w postaci nałożenia na stronę kary. Samodzielnie możesz zacząć od udostępniania artykułów blogowych w social media, na forach lub w komentarzach. W większości będą to odnośniki nofollow, natomiast stanowią one niezbędny element naturalnego profilu linków.
Im bardziej zaawansowany proces pozycjonowania, tym więcej linków możesz pozyskiwać i tym więcej metod masz do dyspozycji. Popularny sposób na pozycjonowanie strony w serwisach zewnętrznych to kupowanie artykułów sponsorowanych. Jeśli Twoje treści blogowe będą wartościowe dla użytkowników, część niewątpliwie zostanie udostępniona w mediach społecznościowych, na forach i stronach należących do tych użytkowników. Wówczas możesz liczyć również na pozyskanie wartościowych linków dofollow.
Jak przysłużyć się pozycjonowaniu stron za pomocą linków na różnych etapach? Oto nasze podpowiedzi:
- Marketing szeptany w internecie – czym jest i jak go prowadzić?
- Skuteczne sposoby pozyskiwania linków (SEO link building)
- Czym są artykuł gościnny i artykuł sponsorowany? Link building (SEO)
- Zaplecze SEO – co to jest i jakie daje korzyści?
- Skuteczny sposób na pozyskiwanie linków? Link baiting!
- Naturalne linkowanie stron. Jak zdobywać naturalne linki?
- Co to są nienaturalne linki przychodzące?
- Czym jest agresywna strategia linkowania i dlaczego szkodzi SEO?
7: Analiza pozycji strony w wynikach wyszukiwania na bieżąco – ocena dalszych działań
Skuteczne pozycjonowanie stron zakłada ciągłą analizę wyników. Kiedy przejdziesz przez zaprezentowane dotychczas etapy pozycjonowania i minie odpowiedni czas*, będziesz w stanie ocenić, czy obrany kierunek jest właściwy: czy masz więcej ruchu na stronie, czy Twój sklep internetowy bądź inna strona z branży e-commerce sprzedaje więcej produktów/usług itd. Jeżeli nie możesz wypracować takich pozycji strony w wyszukiwarce Google, na których Ci zależy, albo mimo wypracowania ich nie odnotowujesz większej konwersji, zmodyfikuj strategię pozycjonowania we współpracy z agencją SEO.
Zaglądanie do narzędzi bezpłatnych (np. Google Search Console, Google Analytics) i płatnych (np. Senuto, Majestic) sprzyja pozycjonowaniu stron, ponieważ pozwala kierować działania SEO na te aspekty, które są w danej chwili najistotniejsze. Przykładowo w Google Search Console, Senuto lub Semstormie zobaczysz, czy widoczność strony w wyszukiwarce Google wzrasta, czy spada. Jeśli tracisz istotne słowa kluczowe, możesz w danym miesiącu położyć nacisk właśnie na nie, chociażby wykorzystując je w artykułach na blogu i zdobywając linki zwrotne. Z kolei słowa, na które strona jest widoczna na wysokich pozycjach, możesz rozbudowywać o kolejne wyrazy, aby pozyskać więcej fraz z długiego ogona.
* Co dokładnie oznacza „odpowiedni czas”, który musi minąć, aby dało się zweryfikować efekty pozycjonowania? Jak długo trwa proces pozycjonowania i ile trzeba czekać na pierwsze rezultaty w wynikach wyszukiwarki Google? Na te pytania odpowiedzieliśmy w artykule: Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!
8: Wspierające działania marketingu internetowego
A – Pozyskiwanie ruchu na stronie z social media
Etapy pozycjonowania sensu stricto nie obejmują ani nie wymagają korzystania z mediów społecznościowych. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że dzięki obecności w popularnych social media dochodzi do nawiązania lepszych relacji z obecnymi klientami, pozyskania sympatii potencjalnych klientów i zwiększenia ruchu na stronie. Im zaś większy ruch i im lepiej strona internetowa oceniana jest przez użytkowników, tym korzystniejsze wskaźniki UX wchodzące w skład czynników rankingowych Google. Innymi słowy: działania podejmowanie na Facebooku, Instagramie bądź innych, preferowanych portalach społecznościowych pośrednio sprzyjają SEO.
Udostępnianie treści z bloga czy popularnych produktów/usług w branży e-commerce to również sposób na pozyskiwanie linków, o czym już wspomnieliśmy. Zazwyczaj są to odnośniki z atrybutem nofollow, za sprawą których witrynie nie zostanie przekazana moc, natomiast zostaną wliczone do profilu linków i korzystnie wpłyną na jego naturalność i wiarygodność.
Sporo ruchu na stronie możesz wygenerować m.in. dzięki wykorzystaniu marketingu internetowego w czasie rzeczywistym. Czym jest i w jaki sposób go prowadzić? Wyjaśnienie i popularne przykłady największych światowych i polskich marek znajdziesz tutaj: Czym jest real-time marketing?
B – Obecność w płatnych wynikach wyszukiwarki Google
Działania SEO sprawiają, że strona jest widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli bezpłatnych. Wypracowanie wysokich pozycji zajmuje sporo czasu – dla fraz o niewielkiej konkurencyjności może to być kilka tygodni, jednak dla popularnych słów kluczowych nawet pół roku i więcej. Jeśli zależy Ci na szybkiej konwersji i zarabianiu tu i teraz, strategię pozycjonowania możesz wesprzeć kampanią reklamową w Google Ads. Pamiętaj jednak, że reklamy nie sprawiają, iż strona jest widoczna w sposób organiczny lepiej. Google Ads nie przekładają się na SEO… a przynajmniej nie w sposób bezpośredni, o czym napisaliśmy w artykule: Google Ads vs. SEO – wpływ reklam na pozycjonowanie.
Reklamy w wynikach wyszukiwarki Google możesz potraktować w ten sam sposób i wykorzystać w tym samym celu co obecność w social media, czyli do zwiększania ruchu na stronie. W Google Ads promuje się przede wszystkim te produkty i usługi, które już mają popyt. Na Facebooku czy Instagramie zaś można śmiało promować ofertę nową, nieznaną użytkownikom. Chwytliwy przekaz marketingowy po pierwsze zapozna potencjalnych klientów z nowościami, po drugie wywoła w nich potrzebę zakupową.
Wybór agencji SEO – etap 0 pozycjonowania strony
Na koniec artykułu, przekornie, zostawiliśmy działanie, które trzeba wykonać na samym początku. Chodzi oczywiście o wybór agencji SEO, poprzedzający opisane wyżej etapy pozycjonowania. Chyba że planujesz wziąć SEO on-site i off-site w swoje ręce, wtedy etap zerowy możesz pominąć. W takiej sytuacji polecamy zaglądać na nasz blog, ponieważ regularnie publikujemy na nim artykuły pełne porad dotyczących marketingu internetowego w różnych odsłonach. Na pewno znajdziesz coś, czego jeszcze nie wiesz, a dzięki czemu Twoja strona internetowa będzie lepsza i korzystniej oceniana przez algorytmy wyszukiwarek internetowych.
W kwestii wyboru agencji rekomendujemy oczywiście naszą – FunkyMedia. Prowadzimy szereg działań marketingowych, w tym wykonywanie audytów SEO i SEO/SEM, tworzenie treści na strony, pozycjonowanie poprzez linkowanie. Mamy w ofercie również działania wspierające: prowadzenie kampanii Google Ads i Facebook Ads. Zamów usługę kompleksową bądź tylko wybrane czynności – jak wolisz. Przeczytaj referencje klientów, którzy korzystają z naszych usług i cieszą się efektami. Do usłyszenia!