Blog, za sprawą publikowanych na nim treści, może odgrywać kluczową rolę w strategii pozycjonowania strony internetowej. Dzieje się tak m.in. dzięki regularnemu nasycaniu słowami kluczowymi, indeksowaniu nowych podstron zwiększających widoczność czy też możliwości trafiania do odbiorców korzystających z fraz o wysokim stopniu konwersji, np. long tail. Przeczytaj artykuł i poznaj przystępne działania, które sprawią, że publikowanie na blogu przysłuży się pozycjonowaniu Twojej strony!

Blog a SEO – jak prowadzenie bloga wpływa na pozycjonowanie strony?
Regularne i przemyślane publikowanie treści na blogu wiąże się z szeregiem korzyści – przede wszystkim dla omawianego dziś pozycjonowania strony, ale nie tylko, ponieważ na blogowaniu korzystają także rozpoznawalność marki czy jej renoma. Zacznijmy od zalet związanych stricte z SEO, czyli pozycjonowaniem strony.
Pierwszą z zalet jest pozytywny wpływ regularnych i wysokiej jakości publikacji na algorytmy wyszukiwarek, w tym Google’a. Czy wiesz, że algorytmy premiują witryny, które są rozbudowywane wartościowymi treściami? To fakt – wysoka częstotliwość publikacji, z naciskiem na dbanie o ich jakość, przysługuje się indeksowaniu nowych podstron, a co za tym idzie zwiększaniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Nowe podstrony i treści to szansa na użycie nowych słów kluczowych. Jeżeli obecnie jesteś widoczny na ograniczoną, mało satysfakcjonującą liczbę fraz, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania na większą i bardziej zróżnicowaną, musisz rozbudowywać treści na stronie. Możesz to robić poprzez poprawianie już posiadanych tekstów (jest to rozwiązanie wartościowe, ale ma ograniczenia; łatwiej wypozycjonować kilka podstron na jedną czy dwie frazy niż jedną na dwadzieścia) lub tworzenie nowych podstron. I właśnie tutaj z pomocą przychodzi blog – każdy nowy artykuł to pole do wykorzystania nowych słów kluczowych, a co za tym idzie szansa na dotarcie do nowych użytkowników.
Jednakże artykuły nie służą wyłącznie wykorzystywaniu nowych fraz! Jeżeli Twoja strona jest widoczna w Google’u na wartościowe słowa kluczowe, niestety zajmuje niskie pozycji w rankingu witryn, za pomocą bloga możesz zadbać o zwiększenie nasycenia Twojej strony internetowej frazami, które są dla Ciebie najważniejsze. W artykułach warto powtarzać te frazy, na które pozycjonujesz stronę główną, zakładki czy też kategorie produktowe. To pozwoli algorytmom wyszukiwarek zrozumieć, iż cała Twoja witryna poświęcona jest danemu tematowi, dlatego warto ją podpowiadać użytkownikom, którzy szukają związanych z tym tematem treści.

Strona główna i inne najważniejsze podstrony to odpowiednie miejsca do użycia najistotniejszych, najbardziej ogólnych fraz. Niestety najczęściej nie da się już zmieścić na nich fraz o małej liczbie wyszukiwań ani typu long tail, a więc rozbudowanych i często nastawionych na konwersję. To wielka szkoda, ponieważ im bardziej sprecyzowane słowo kluczowe, tym większa motywacja użytkownika, by znaleźć idealnie dopasowaną treść i skorzystać z niej, np. dokonać zakupu w sklepie internetowym. Tutaj po raz kolejny z pomocą przychodzą publikacje na blogu – perfekcyjne podstrony do użycia słów kluczowych, które nie zmieściły się na stronie głównej i w zakładkach.
Im dłuższy i ciekawszy artykuł na blogu, tym dłuższy czas pobytu użytkownika na stronie i tym większe jego zaangażowanie. Jakie ma to znaczenie dla pozycjonowania? Ogromne! Zwłaszcza jeśli użytkownicy przyszli z wyniku organicznego w wyszukiwarce. Zwiększa się średni czas pobytu na stronie, a algorytmy wyszukiwarek uznają treść za właściwe dopasowanie do frazy, którą użytkownik wpisał w oknie wyszukiwarki. Jeżeli stanie się tak wiele razy, Twoja strona będzie miała szansę zmienić pozycję w indeksie na wyższą – szczególnie jeśli w tym samym czasie z artykułów Twojej konkurencji użytkownicy będą wychodzić szybciej, używając strzałki powrotu do wyników wyszukiwania.
I wreszcie każdy nowy artykuł na blogu to nowa szansa na pozyskanie linka zwrotnego. Nie od dziś wiadomo, że wartościowe treści są udostępniane – zarówno w social media (tutaj zwykle linki mają mniej korzystny atrybut nofollow), jak i na zewnętrznych stronach internetowych (te linki mogą już być dofollow, dzięki czemu przekażą Twojej witrynie moc z serwisu zewnętrznego). Warto zatem pisać takie artykuły, które niosą użytkownikom realną korzyść i na które inni mogą się powoływać lub którymi po prostu będą chcieli się dzielić.
Więcej niż SEO – jak blog pomaga marce i przedsiębiorcom?
To tyle, jeśli chodzi o główne korzyści wiążące blog i SEO. Warto jednak mieć na uwadze, że publikacje blogowe to kwestia nie tylko pozycjonowania i zdecydowanie nie tylko dla miejsca w indeksie warto je tworzyć. Zaangażowane, profesjonalne, wysokiej jakości artykuły blogowe pozwalają odbiorcom rozpoznać Ciebie lub Twoją firmę jako ekspertów w danej branży. Nie przekłada się to na pozycjonowanie w sposób bezpośredni, ale za to przekonuje użytkowników do wyboru właśnie Twojego produktu bądź usługi, nie zaś alternatywy oferowanej przez konkurencję. Autorytet ma nieocenioną wartość sprzedażową!
Nie mniej ważną zaletą prowadzenia bloga na stronie firmowej jest rozpoznawalność, z jaką wiąże się dobra widoczność w wynikach wyszukiwania, a także jej skutki. Jeśli Twoja witryna wyświetla się na pierwszej stronie indeksu na daną frazę, użytkownicy nie zawsze ją klikną – czasem wybiorą Twoją konkurencję. Ważne jednak, że zauważą Twój wynik. Im częściej będą się z nim spotykać, tym większa szansa, że go zapamiętają. W przyszłości – świadomie lub nawet nie! – mogą preferować Twoją stronę od innych. Wyda im się „jakaś taka znajoma”, podczas gdy konkurencyjne będą zupełnie nowe, nieznane. Na tej zasadzie opierają się klasyczne reklamy.
Ponadto blog pozwala być w kontakcie z odbiorcami i budować z nimi trwałe relacje. Odpisywanie na komentarze oraz udostępnianie swoich artykułów na profilach w social media to doskonałe sposoby na pozyskiwanie nowych klientów oraz przywiązywanie do marki klientów już zdobytych. Komentarze stanowią również źródło pomysłów na kolejne artykuły – wiesz, czym odbiorcy są realnie zainteresowani. Dodatkowo wymiana zdań w komentarzach zwiększa zaangażowanie użytkowników na stronie i skłania ich do powrotu, by sprawdzić odpowiedź i być może odpowiedzieć ponownie.

Jak publikować na blogu z korzyścią dla SEO i jakie artykuły pisać, by się pozycjonowały?
- Przede wszystkim należy publikować często i zarazem regularnie. Algorytmy Google’a i innych wyszukiwarek cenią strony internetowe, które są świeże i aktualne, czyli rozbudowywane nowymi treściami, podstronami. Najkorzystniej byłoby dodawać jeden artykuł tygodniowo lub nawet więcej. Zdajemy sobie jednak sprawę z realiów prowadzenia firmy, dlatego proponujemy jeden artykuł miesięcznie. Jeśli poświęcisz czas na jego przygotowanie, włożysz w tekst wiedzę i doświadczenie, a przy okazji zadbasz o SEO, działanie Ci się opłaci. A jeśli zupełnie nie masz czasu na pisanie artykułów, zawsze możesz wypróbować content marketing w FunkyMedia. 🙂
- Twoje teksty powinny być wysokiej jakości – merytoryczne i poprawne językowo. Merytoryczność treści przekłada się tak samo na pozycjonowanie, jak i na postrzeganie Ciebie i marki jako ekspertów. Nikt nie chce czytać byle jakich tekstów – artykuły przygotowane na kolanie mogą wręcz zaszkodzić pozycjonowaniu, generując duży odsetek odrzuceń. Z kolei poprawność językowa podkreśla dbałość autora o jakość oraz ułatwia odbiór czytelnikom.
- Odbiór czytelnikom ułatwia również właściwe formatowanie tekstu. Wyobraź sobie niniejszy artykuł bez nagłówków, wytłuszczeń, a nawet podziału na akapity. Jeden blok tekstu, przywodzący na myśl strony powieści. Koszmar, nieprawdaż? Tymczasem takie publikacje naprawdę istnieją! W dobie algorytmów wyszukiwarek wyczulonych na treści niskiej jakości są zakopywane wśród odległych pozycji lub w ogóle wyrzucane z indeksu. Dlatego Ty powinieneś zadbać o formatowanie atrakcyjne dla użytkowników…
- …i robotów wyszukiwarek! Tak, treści SEO nie mogą być wartościowe jedynie dla odbiorców. Chociaż taki cel przyświeca Google’owi, w rzeczywistości nawet bardzo wartościowe teksty nie zawsze docierają do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. Dzieje się tak dlatego, że autorzy nie wiedzą o pozycjonowaniu i nie stosują się do jego zasad. Dlatego pisząc na blog, musisz dopieścić także roboty (algorytmy). Sprzyja temu wspomniane już formatowanie, natomiast szczególnie ważne jest użycie słów kluczowych: ich wybór i liczba, zagęszczenie dopasowane do długości tekstu, naturalne użycie i odmienianie, zastosowanie m.in. w nagłówkach, zwykłej treści i linkach wewnętrznych. Poradniki poświęcone używaniu słów kluczowych znajdziesz wśród publikacji o copywritingu na FunkyMedia.
- Atrakcyjna forma wizualna artykułów ma podwójne znaczenie. Dla użytkowników treść wzbogacona o zdjęcia, infografiki czy wideo jest ciekawsza, ładniejsza i przystępniejsza w odbiorze niż czysty tekst. Roboty zaś mogą odczytać dodatkowe słowa kluczowe umieszczone w opisach alternatywnych obrazków, co bezpośrednio sprzyja pozycjonowaniu podstrony z artykułem.
- Nigdy, przenigdy nie publikuj na stronie tej samej treści kilkukrotnie. Artykuły – inne teksty zresztą też – muszą być niepowtarzalne, oryginalne, unikalne. Nie wolno ich publikować także na innych stronach. Jeśli chcesz się podzielić świetnym, merytorycznym artykułem, wystarczy udostępnić link.
- Na koniec warto wspomnieć o tym, że istnieją różne rodzaje treści. W podstawowym podziale wyróżnia się publikacje evergreen („zawsze zielone”, czyli aktualne przez długie lata; przykładem jest niniejszy artykuł), artykuły sezonowe (stanowią rodzaj treści evergreen, bo choć nie przynoszą ruchu przez cały rok, generują go w pewnych okresach; przykładami mogą być treści świąteczne lub wakacyjne) oraz treści tymczasowe (nawiązujące do aktualnych wydarzeń, sytuacji, trendów). Z perspektywy pozycjonowania najlepsze są te pierwsze, najmniej użyteczne – trzecie. Jednakże warto tworzyć wszystkie trzy. Treści aktualne mogą dać zastrzyk ruchu stronie internetowej tu i teraz, publikacje sezonowe staną się dodatkowymi zastrzykami ruchu w szczególnych okresach, a artykuły evergreen będą odpowiadać za stały, stabilny ruch z wyszukiwarki.
Optymalizacja SEO treści blogowych – porady dla autorów artykułów pozycjonujących
Jeżeli powyższe wskazówki, jak publikować na blogu z korzyścią dla SEO, nieco Cię przeraziły i zniechęciły do podjęcia wyzwania, daj sobie jeszcze jedną szansę i przeczytaj poniższe porady. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez proces tworzenia artykułu blogowego korzystnego dla pozycjonowania strony. Zadbanie o ciekawy temat i merytoryczność treści pozostawiam Tobie jako ekspertowi w swojej branży. 🙂
1 – Wybór słów kluczowych do artykułu blogowego
Zacznij od wyboru słów kluczowych. Zakładam, że nie masz dostępu do profesjonalnych, płatnych narzędzi takich jak Senuto czy Semstorm (jeśli się mylę, koniecznie z nich skorzystaj, to znacznie uprości etap wyboru słów kluczowych). Możesz zatem oprzeć się na intuicji oraz podpowiedziach Google’a.
Jeżeli chcesz napisać tekst o farbowaniu włosów, fraza „farbowanie włosów” będzie Twoją podstawową. Następnie możesz rozbudowywać ją o dodatkowe słowa, np. „farbowanie włosów na czarno” albo „farbowanie długich włosów”.
Aby skorzystać z podpowiedzi Google’a, wpisz jedną z podstawowych fraz w wyszukiwarkę – na dole wyświetli Ci się panel Inni wyszukiwali również. Tutaj znajdziesz kolejne frazy, które możesz wykorzystać. Przydatny może być także panel Więcej pytań – w nim znajdziesz gotowe tematy do poruszenia na blogu.


Ponadto kliknij pięć pierwszych wyników wyszukiwania i sprawdź, jakich słów kluczowych użyła Twoja konkurencja. Na stronach konkurentów warto podpatrzeć także tytuły artykułów. Dzięki temu dowiesz się, jakie tematy mogą się znaleźć także na Twoim blogu.
Ostatnim sposobem jest skorzystanie z Planera słów kluczowych Google Ads. Jeśli kiedykolwiek korzystałeś z płatnych reklam, w taki sam sposób, w jaki zwykle wybierasz frazy do kampanii, znajdź frazy do artykułów.

2 – Formatowanie tekstu, w tym struktura treści w artykule blogowym
O formatowaniu tekstu warto myśleć już podczas pisania. Dzięki temu nie będzie trzeba tracić czasu na wprowadzanie poprawek po zakończeniu tworzenia artykułu. Zacznij od przygotowania listy aspektów, które chcesz poruszyć w tekście – to będą Twoje nagłówki H2.
Jeśli wyszło Ci dużo punktów, możesz je połączyć tematycznie i omówić pod jednym wspólnym nagłówkiem. Możesz też zastosować nagłówki niższego rzędu: H3, H4, H5 itd., jednak pamiętaj, by zawsze używane były w odpowiedniej kolejności: 2 -> 3 -> 4 -> 5 itd. Kiedy będziesz chciał wrócić do „głównego” nagłówka, wystarczy ponownie użyć H2.

W nagłówkach koniecznie użyj słów kluczowych, które wybrałeś w pierwszym kroku. Możesz je odmieniać i korzystać z synonimów, jednak postaraj się, by znalazły się w nagłówkach również w formie nieodmienionej. Najważniejsze słowo kluczowe umieść w tytule artykułu, czyli nagłówku H1. Oczywiście słowa kluczowe wykorzystuj również w zwykłej treści, w akapitach i punktach.
3 – Linkowanie wewnętrzne w artykule blogowym + Call To Action
Artykuły blogowe to doskonałe miejsce do promocji swoich produktów czy usług, a także polecanie innych artykułów dotyczących tego samego lub podobnego tematu. Umieszczenie w tekście linków do swojej oferty pomoże czytelnikom trafić na właściwą podstronę, jeżeli zechcą kupić produkt czy zamówić usługę. Z kolei linki do innych, np. komplementarnych artykułów pozwolą przedłużyć czas spędzany na stronie przez użytkownika, a co za tym idzie poprawią jego zaangażowanie.

A to i tak nie wszystkie zalety! Tworzenie linków wewnętrznych poprawia strukturę strony, czyniąc ją czytelną dla robotów wyszukiwarek. Strony o dobrej strukturze, na których do każdej podstrony da się przejść z wielu innych podstron, są łatwiejsze do pozycjonowania dla algorytmów. Z tego powodu na blogu warto używać kategorii i tagów.
Jednym z ważniejszych linków – tym razem z punktu widzenia konwersji – jest ten umieszczony w CTA (Call To Action). CTA to rodzaj zakończenia, które powinno znaleźć się w artykule nastawionym na sprzedaż lub zatrzymanie użytkownika w witrynie. Podpowiada lub przypomina odbiorcy, co powinien teraz wykonać – dokonać zakupu, zapoznać się z ofertą, a może przeczytać artykuł poświęcony sposobom korzystania z produktu, z którym właśnie się zapoznał. Zawsze zachęcaj odbiorcę do wykonania jakiejś czynności za pomocą CTA i pomóż mu w jej wykonaniu, dając gotowy link.
4 – Dodawanie i optymalizacja obrazów do artykułów blogowych
Pamiętaj o atrakcyjności wizualnej. Jeżeli pozwala na to temat Twojego artykułu, przygotuj infografikę w darmowym narzędziu takim jak Canva. Jeśli nie pozwala lub nie masz czasu, skorzystaj z dopasowanych do treści grafik i zdjęć ze stocka – płatnego lub darmowego. Możesz też osadzić w artykule nagrane przez siebie treści, opublikowane w serwisie YouTube. Jeśli to zrobisz, nie zapomnij wykonać na blogu transkrypcji – to dodatkowy sposób na nasycenie strony wartościowymi treściami.
Zanim wgrasz na serwer infografiki lub zdjęcia, upewnij się, że mają poprawną rozdzielczość i wagę. Zbyt duże i ciężkie pliki niekorzystnie wpłyną na czas ładowania podstrony, a co za tym idzie na pozycjonowanie artykułu. Grafiki możesz zmniejszyć w dowolnym programie, nawet takim jak Paint. Z kolei kompresji z niewielką stratą jakości dokonasz w serwisie Tinypng – kompresowanie w nim jest darmowe.

Opis alt: Zdjęcia do artykułów blogowych a pozycjonowanie stron
Po dodaniu grafik do artykułu blogowego uzupełnij opis alternatywny każdego zdjęcia. Opisując treść obrazka, po raz kolejny użyj słów kluczowych, aby dokarmić algorytm. Skądinąd słowa kluczowe warto zawrzeć również w samej nazwie obrazka (pliku wgrywanego na serwer), jednak koniecznie bez polskich znaków. Dobra nazwa obrazka ilustrującego artykuł o farbowaniu włosów to np. farbowanie-wlosow-blond.jpg, a wartościowy opis alternatywny to np. Farbowanie włosów blond na ciemne u kobiet.
Psst! Jeśli zainteresował Cię artykuł o marce firmowej ukazany na poprzednim zdjęciu, oto droga na skróty do niego: Marka osobista vs. marka firmowa – jak lepiej sprzedawać w internecie?
5 – Uzupełnienie metadanych: title i meta description
Ostatnim istotnym krokiem przed opublikowaniem artykułu korzystnego dla SEO jest dodatnie metadanych, czyli tytułu i metaopisu. Są to te informacje, które użytkownicy z reguły widzą w wynikach wyszukiwania (ale tylko z reguły, ponieważ czasem metaopis wybierany jest przez algorytm w taki sposób, aby zgadzał się z zapytaniem wpisanym w wyszukiwarkę przez użytkownika). Są to także dane, które odczytują roboty indeksujące.

Z punktu widzenia pozycjonowania strony ważny jest wyłącznie title (stanowi czynnik rankingowy SEO), jednakże z uwagi na użytkowników należy uzupełniać także meta description. Powinien być zachęcający do kliknięcia i wybrania właśnie Twojego artykułu, nie zaś treści stworzonej przez konkurencję.

Pilnuj też długości – postaraj się, aby tytuł mieścił się w przedziale 35-65 zzs (znaków ze spacjami), a metaopis miał nie więcej niż 150 zzs. Wówczas będą prezentowały się zgrabnie w wynikach wyszukiwania.
***
To tyle, jeśli chodzi o podstawy tworzenia artykułów blogowych sprzyjających pozycjonowaniu całej strony internetowej. Pamiętaj jednak także o roli analizy danych z darmowych narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Prezentowane w nich raporty pozwolą Ci rozwijać treści blogowe: tworzyć nowe i poprawiać stare, te o niewykorzystanym potencjale. Audyt SEO treści na stronie możesz także zamówić w FunkyMedia, aby pomóc sobie na starcie. Zapraszamy! 🙂