Końcówka roku mocno mogła nas zaskoczyć. Jeszcze niedawno pisaliśmy podsumowująco kończący się rok o aktualizacji rdzeniowej z listopada – November Core Update. Tymczasem Google, ku zaskoczeniu całej branży, obdarował nas kolejnym, nowym update’m. 12 grudnia pojawiła się czwarta aktualizacja rdzeniowe, December Core Update, której wdrożenie zakończyło się niespełna tydzień później, 18 grudnia. Czy tak krótko implementowana aktualizacja przyniosła jakiekolwiek znaczące zmiany? Co nam mówią wskaźniki zmienności SERP? I ostatecznie: w jaki sposób użytkownicy oceniają December Core Update? Sprawdzamy!
December Core Update – Google zaskakuje nową aktualizacją
Kiedy wszyscy myśleli, że 2024 rok zakończy się trzema głównymi aktualizacjami rdzeniowymi, Google zrobiło nie lada niespodziankę. December Core Update to czwarta i – już chyba naprawdę – ostatnia aktualizacja rdzeniowa w tym roku. Została wprowdzona bez zbędnych komunikatów i ostrzeżeń, niespodziewania w 12 grudnia. Proces wdrażania aktualizacji trwał zaledwie tydzień, bo w środę, 18 grudnia, Google poinformowało już o jego zakończeniu.
Z reguły aktualizacje rdzeniowe przynoszą najwięcej zmian w sposobie rankingowania stron internetowych, ponieważ modyfikacji ulegają czynniki algorytmiczne. Stąd też zresztą sama nazwa: aktualizacja rdzeniowa, gdyż zmiany dotyczą właśnie rdzenia systemu rankingowego Google. Jednak właściwie wszystkie aktualizacje 2024 roku, poza pierwszą, March Core Update, niejako zmniejszały wagę tego typu zmian. Ostatnie dwie aktualizacje nie przyniosły wielu zmian i poza skokami zmienności SERP, który mogliśmy obserwować m.in. za pomocą narzędzia Semrush, trudno było dostrzec jakiekolwiek poważniejsze zmiany w praktyce. Czy historia się powtarza i teraz również nie doświadczymy większych zawirowań? A może jednak Google przygotowało na koniec roku coś specjalnego?
Nietypowe okoliczności December Core Update
Aktualizacja grudniowa 2024 została wprowadzona 12 grudnia 2024 roku o godzinie 10:46 czasu wschodniego. Proces wdrażania zajął zaledwie 6 dni, kończąc się 18 grudnia 2024 roku. Jest to szczególnie interesujące, ponieważ Google początkowo zapowiadało, że proces potrwa około dwóch tygodni.
To, co najbardziej zaskakuje (poza oczywistym faktem, że Google nie informowało wcześniej o zamiarze przeprowadzenia jeszcze jednego update’u rdzenia), to czas implementacji. Przypomnijmy, że zaczęła się ona zaledwie tydzień po zakończeniu poprzedniej aktualizacji z listopada 2024 roku (November Core Update). To odstępstwo od typowego harmonogramu Google, które zazwyczaj zachowuje dłuższe przerwy między kolejnymi aktualizacjami głównymi. Może to również świadczyć o tym, że tak naprawdę jest to aktualizacja poprawkowa, które nie wnosi wiele nowego, ale w jej ramach Google uzupełnia poprzednie modyfikacje.
Po rozpoczęciu wdrażania grudniowej aktualizacji Google wydało oficjalne oświadczenie, w którym wyjaśniło, że „aktualizacja podstawowa z grudnia 2024 jest w trakcie wdrażania i przewidujemy, że zostanie ukończona w ciągu dwóch tygodni. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego wprowadzamy aktualizację podstawową tak krótko po poprzedniej, wyjaśniamy, że stale pracujemy nad usprawnianiem różnych systemów podstawowych”. Jak się później okazało, December Core Update zakończyło się po tygodniu, a nie jak przewidywano – po dwóch tygodniach.
Aktualizacja mała, ale ważna?
Według opinii zagranicznego środowiska SEO i danych z narzędzi monitorujących, grudniowa aktualizacja może być istotniejsza od swojej poprzedniczki. Pomimo nietypowych okoliczności jej przeprowadzenia i niezwykle krótkiego okresu wdrażania, narzędzia śledzące zmiany w wynikach wyszukiwania pokazały wyjątkowo wysoką zmienność w SERP. Z reguły poziom zmienności SERP koresponduje z zakresem wprowadzanych modyfikacji. Im wyższa zmienność, tym więcej zmian Google wprowadza lub też wprowadza zmiany, które bardziej ingerują w główne systemy rankingowe Google.
Zmiany związane z aktualizacją, które możemy zaobserwować (stan na 19 grudnia) to m.in.:
- znacznie wyższa zmienność wyników wyszukiwania (obrazowano przez Semrush Volatility Index), w szczególności w okresie 15-18 grudnia,
- największe zmiany standardowo widoczne są dla rynku amerykańskiego i brytyjskiego,
- strony oparte na domenach rozszerzonych tracą pozycje w wynikach wyszukiwania,
- strony, które ucierpiały w trakcie Helpful Content z września 2023 r. i March Core Update z marca 2024 r. również teraz tracą pozycje w wynikach wyszukiwania.
Walka o lepszą jakość wyników wyszukiwania
Chociaż Google nie ujawnia szczegółowych informacji na temat wprowadzanych modyfikacji w algorytmie, szacuje się, że December Core Update wprowadza zmiany mające na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez kontynuację walki ze stronami spamerskimi. Tak, jak pisaliśmy w omówieniu poprzedniej aktualizacji Google, walka ze spamem w wynikach wyszukiwania stała się celem przewodnim Google w 2024 roku.
Jak zazwyczaj, kluczowe aspekty, jakie zdaniem Google powinni przeanalizować webmasterzy, to:
- jakość i użyteczność treści,
- zgodność z wytycznymi Google dotyczącymi tworzenia treści przyjaznych użytkownikom,
- koncentracja na tworzeniu wartościowych materiałów dla odbiorców, nie dla algorytmów,
Według analizy SISTRIX December Core Update spowodował zauważalne wzrosty, jak i spadki w rankingach dla witryn e-commerce oraz informacyjnych stron internetowych. Według analizy poprawiła się znacznie widoczność większości sklepów e-commerce w Wielkiej Brytanii. Amerykańskie agencje newsowe również wyświetlane są wyżej, niż wcześniej. Przed pochopnym wnioskowaniem warto jednak się wstrzymać, bo nie jest jasne, na ile może to być zbieg okoliczności, a na ile efekt wdrożenia December Core Update. Wydaje się natomiast, że aktualizacja może wpływać na różne sektory w odmienny sposób.
Grudniowa aktualizacja niczym patch – podsumowanie
Publikacja czwartej aktualizacji rdzeniowej w 2024 r. jest nie lada niespodzianką. W praktyce jednak aktualizacja ta nie wprowadza żadnych nowości, a przynajmniej wciąż nic o tym nie wiadomo. Wydaje się więc, że ma ona na celu jedynie “podrasowanie” zmian, które miała wprowadzać poprzednia aktualizacji, November Core Update. Pomimo tego kolejne operacje Google na silniku rankingowym również zaowocowały doskonale znanymi nam już skokami poziomu zmienności wyników wyszukiwania. Chaos w SERP najbardziej dotkliwy był od 15 grudnia.
Pojawienie się grudniowej aktualizacji rdzenia może być kolejną przesłanką dowodzącą tego, że Google stopniowo zaczyna zmieniać swój kalendarz aktualizacji. Z pewnymi wyjątkami do marca 2024 r. aktualizacje rdzeniowe były naprawdę obszerne i bogate w zmiany, które przekładały się na ewidentne spadki lub wzrosty (częściej jednak spadki) pozycji stron w SERP. Tym razem w zasadzie tak nie jest, a mianem aktualizacji rdzeniowej oznaczony został update, który tak naprawdę jest jedynie “patchem” poprzedniej aktualizacji.
Warto jednak pamiętać o zapowiedziach CEO Google, Sundara Pichai. Jego zdaniem 2025 r. ma otworzyć zupełnie nowy rozdział w historii Google Search, głównie za sprawą pełnej implementacji modułu AI/SGE w postaci AI Overviews. Więcej o zapowiedziach szefa Google pisaliśmy w artykule pt. “Wyszukiwarka Search znacznie się zmieni w 2025 r. – wywiad z Sundarem Pichai, CEO Google”.