Google ogłosiło właśnie wprowadzenie nowej funkcjonalności do swojego systemu reklamowego. Mowa o rekomendacjach marek (Brand Recommendations), czyli nowych, spersonalizowanych sugestii dotyczących firm. Ich celem jest polepszenie zdolności do optymalizacji zwłaszcza tych kampanii, których cele związane są z rozszerzeniem świadomości związanej z marką i wzrostem zainteresowania. Funkcje te w dużym stopniu mają wykorzystywać sztuczną inteligencję. Zobacz, na czym polegają rekomendacje marek w Google Ads i w jaki sposób ustawić je w swojej kampanii!
Nowa funkcja w Google Ads: rekomendacja marki
Rekomendacje marki, czyli nowe, spersonalizowane sugestie oparte na A.I., już działają. 6 czerwca Google oficjalnie potwierdził wprowadzenie nowego rozwiązania, które ma pomóc reklamodawcom zoptymalizować kampanie reklamowe nastawione na budowanie świadomości użytkowników i wzrost zainteresowania marką.
Nowy zestaw rekomendacji marek w Google Ads ma przydać się również wtedy, gdy firma planuje rozbudowę zasięgów w taki sposób, aby osią popularności były hasła bezpośrednio związane z daną marką. Nie trzeba jednocześnie ograniczać się jedynie do jednego słowa kluczowego, a operacjonalizacja marki i kontekstów daje duże pole do działania.
Spersonalizowane rekomendacje marki w Google Ads obejmują teraz kampanie budujące świadomość i zainteresowanie, które działają albo w klasycznym modelu licytacji za tysiąc wyświetleń (CPM), albo kosztu za jedno wyświetlenie (CPV). Nowe narzędzia uzupełniają istniejące rekomendacje dotyczące wydajności kampanii z licytacją kosztu za działanie (CPA), dając reklamodawcom pełen wachlarz opcji optymalizacji.
Podział nowych rekomendacji marek
Rekomendacje marek Google możemy dostosować na szereg różnych sposobów. Google podaje 5 głównych kategorii, które są do tego przeznaczone:
- Reklamy i zasoby – m.in. dodawanie reklam bumperowych, uwzględnianie idealnych proporcji wideo,
- Licytowanie i budżety – dostosowywanie stawek PM/CPV i budżetów dla kampanii reklamowych z harmonogramami,
- Słowa kluczowe i targetowanie – włączanie rozszerzonych grup odbiorców, ustawianie targetowania kontekstowego itp.,
- Pomiary – konfigurowanie i łączenie kont reklamowych z pozostałymi usługami, np. kontem YouTube w celu uzyskania dostępu do większej liczby raportów,
- Ustawienia lejka – konfiguracja lejków, w tym np. opcja funnel up dla kampanii marki.
Rekomendacje są spersonalizowane dla każdego reklamodawcy i regularnie aktualizowane, gdy systemy Google odkrywają nowe możliwości optymalizacji w tym zakresie. Mechanizm działania nowych rekomendacji marek pod tym względem ma być w dużym stopniu zależny od procesów zarządzanych przez sztuczną inteligencję. Potencjalnie ma to swoje zalety i wady, a skuteczność kampanii prowadzonych z użyciem nowej funkcji na pewno w jakimś stopniu będzie zależna od budżetu przeznaczonych na kampanię.
Kiedy warto stosować nowe rekomendacje marek w Google Ads?
Rekomendacje marki analizują historię reklam Google, ustawienia kampanii oraz trendy w branży reklamodawcy, aby automatycznie znaleźć sposoby na poprawę wydajności i skuteczności kampanii. Najnowsza funkcjonalność wykorzystuje też sztuczną inteligencję Google. Służy ona do analizowania konkretnych sytuacji reklamodawców i sugerowania odpowiednich sposobów ulepszenia marketingu marki w usługach Google. Należy się więc spodziewać nowych powiadomień związanych z propozycjami ulepszenia skuteczności wybranych kampanii w Google Ads.
Google podkreśla w komunikacie, że “stosowanie strategii rekomendacji marki to najlepszy sposób na to, aby zmaksymalizować szanse na sukces kampanii zorientowanej na wzroście popularności i świadomości marki”. Dla marketerów, którzy zajmują się promocją ukierunkowaną na zdobycie nie tyle nowych leadów, ale właśnie wzrost popularności, korzystanie z nowego narzędzia może być strzałem w dziesiątkę. Co więcej, rekomendacje marek w dużym stopniu działają w sposób zautomatyzowany, dzięki czemu nie są wymagane żadne zaawansowane umiejętności do ich obsługi i prowadzenia.
Zmiany w profilach firmowych Google
Najnowsza aktualizacja Google Ads zbiega się w czasie, kiedy reklamodawcy przechodzą bieżące trudności spowodowane błędami z wizytówkami firmowymi. Od kilku dni pojawia się wiele skarg dotyczących braku możliwości wyświetlania pytań i odpowiedzi (Q&A) na profilach firmowych Google. Chociaż niektórzy mogą zobaczyć część tych sekcji, nie wszyscy mają dostęp do wszystkich zamieszczonych wcześniej pytań i odpowiedzi na tych profilach w wyszukiwarce Google. Problem dotyczy przede wszystkim użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, ale kierowane są także zgłoszenia z Polski.
Problemy techniczne omawiane są szczegółowo m.in. na w kilku oficjalnych wątkach pomocy Google Business Profile, a także na platformach Threads i X (dawniej: Twitter). Najczęściej podawana przyczyna to błędy przetwarzania danych w przypadku kont utworzonych niedawno. Jednak problem dotyczy również wizytówek Google działających od lat. Użytkownicy ci zgłaszają, że nie są w stanie zobaczyć wcześniej zamieszczonych pytań i odpowiedzi na swoich profilach firmowych Google. Symptomem problemu może być także wyświetlenie opcji “Obecnie brak dostępnych pytań” w sytuacji, gdy będąc zalogowanym na koncie Google przypisanym do profilu, wchodzi się w sekcja pytań i odpowiedzi.
Rekomendacje marki w Google Ads – podsumowanie
Wprowadzenie przez Google nowych rekomendacji marek zasilanych sztuczną inteligencją w Google Ads zwiększy skuteczność kampanii związanych z budowanie świadomości i zasięgów. Nowa funkcja ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania kampaniami zwiększającymi świadomość marki, np. w przypadku popularyzacji nowej firmy i sklepu internetowego, jak i w przypadku kampanii konsolidujących zainteresowanie dotychczasowych odbiorców. Nowe rekomendacje marek w Google Ads mogą być używane w kampaniach typowo produktowych, jak i tych zupełnie ogólnych i wielokanałowych. Z pewnością też nie trzeba ograniczać się wyłącznie do reklamy w wynikach wyszukiwania, ani żadnego innego, pojedynczego kanału.
Warto przetestować to narzędzie już teraz, integrując je z istniejącymi kampaniami Google Ads. Bez problemu można dostosować te rekomendacje do całego lejka marketingowego. Zastosowań jest mnóstwo, począwszy od budowania wstępnej świadomości marki, poprzez utrzymywanie danego poziomu zainteresowania, na napędzaniu konkretnych działań konsumenckich i zakupowych skończywszy.
Rekomendacje marek obejmują szerokie spektrum Adsów, w tym formaty reklam i zasoby, strategie licytacji, alokacje budżetu oraz dostosowania celowania do odbiorców. To kolejny już feature Google Ads, który bazuje w pełni na sztucznej inteligencji. Chociaż określenie to jest zazwyczaj nadużywane i nadinterpretowane, w praktyce przede wszystkim oznacza wysoki stopień automatyzacji. Oznacza to, że o ile można manualnie skonfigurować poszczególne aspekty działania rekomendacji marek, o tyle skuteczność tych elementów w dużym stopniu uzależniona jest od algorytmów.