Nowe opcje dla reklamodawców – reklamy w Google TV

Google postanawia uruchomić nową sieć reklamową w obrębie Google Ads – Google TV. Reklamy w telewizji Google dostępne są obecnie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale w przypadku dużego zainteresowania możliwe jest rozszerzenie usługi. Google TV to mocno zapomniany projekt, który jednak liczy sobie już prawie 15 lat. Czy reklamy w sieci TV mogą okazać się dla Google korzystne? Jak działa darmowa telewizja z reklamami od Google?

Google uruchamia reklamy w Google TV

10 czerwca Google potwierdziło uruchomienie nowej sieci reklamowej w Google TV. Nowe opcje są już dostępne dla Stanów Zjednoczonych. Kampanię uruchomimy w menedżerze reklam w Google Ads, gdzie Google TV zostało dodane jako nowy kanał dystrybucji reklam. Wraz z wprowadzeniem nowego formatu reklamy Google wprowadził też kilka szczegółowych ustawień dotyczących miejsca i sposobu wyświetlania reklam w Google TV, co daje wydawcom kontrolę nad jej efektywnością i własnymi celami marketingowymi.

Sieć reklamowa w Google TV może skupiać dobrą grupę docelową. Dostępna jest na telewizorach podłączonych do internetu. Ukierunkowane reklamy mogą być wyświetlane albo na wybranych, albo na wszystkich kanał, w różnych godzinach i ustawieniach czasowych, korzystając z całego wachlarza możliwych konfiguracji Google Ads.

Reklamy w Google TV – dobra opcja dla reklamodawców

Program reklamowy w Google TV staje się pierwszym tak zaawansowanym modułem, jeśli chodzi o telewizję internetową. W obrębie Google TV będą wyświetlane formaty reklamowe, które nie mogą być pomijane oraz 6-sekundowe reklamy bumper. Google zapowiada także, że w przyszłości pojawią się kolejne formaty reklam. Sieć Google TV zapewnia powierzchnię reklamową na ponad 125 darmowych kanałach wbudowanych w Google TV, w tym kanałach na żywo, kanałach sportowych, rozrywkowych i filmowych. Powierzchnia reklamowa jest dostępna do zakupu poprzez Google Ads oraz Display & Video 360, obok rezerwacji na YouTube. Ten ruch pozwala Google monetyzować rosnącą bazę Google TV na urządzeniach marek takich jak Sony, TCL, Hisense oraz na własnych urządzeniach Chromecast.

Według statystyk 60% gospodarstw domowych w USA obecnie ogląda darmowe, wspierane reklamami kanały streamingowe. Statystycznie odbiorcy kanałów Google TV oglądają dostępne kanały średnio przez 75 minut dziennie. To ogromne pole dla potencjalnych reklamodawców, którego – co najważniejsze – cały czas się powiększa. W USA widoczny jest bardzo wyraźny trend rezygnowania z tradycyjnej telewizji na rzecz właśnie telewizji internetowej i chociaż nie brakuje lepszych alternatyw tego typu, żadne z nich nie działają z tak rozbudowanymi systemami reklamowymi, jak Google Ads.

Ewolucja Google TV. Od Android TV do niezależnej warstwy Google

Google TV to platforma typu web smart TV (CTV) opracowana przez firmę Google. Pierwszy raz została zaprezentowana 6 października 2010 roku jako wynik współpracy Google z innymi firmami technologicznymi – Intel, Sony oraz Logitech. Celem Google TV było połączenie tradycyjnej telewizji z internetem, umożliwiając użytkownikom przeglądanie stron internetowych, oglądanie filmów wideo z serwisów streamingowych, takich jak YouTube czy Netflix, a także korzystanie z aplikacji dostępnych w sklepie Google Play.

Początki Google TV są bezpośrednio związane z Androidem. Pierwsza wersja Google TV opierała się na systemie operacyjnym Android i przeglądarce internetowej Google Chrome, co pozwalało na pełne korzystanie z zasobów internetowych. Od początku koncepcja ta była krytykowana za nadmierne wykorzystywanie danych użytkowników i możliwości personalizacji oraz śledzenia. Z drugiej strony podkreślano adaptacyjność i elastyczność, które można przekuć w korzyści w postaci lepszego dostosowania wyświetlanych treści do preferencji odbiorców.

Od strony technologicznej urządzenia wyposażone w Google TV posiadały funkcje wyszukiwania głosowego oraz integrację z innymi usługami Google, jak Gmail czy Google Calendar. Pomimo innowacyjnych funkcji Google TV początkowo spotkała się z mieszanym odbiorem, głównie ze względu na ograniczone wsparcie ze strony producentów telewizorów oraz problemy z użytecznością interfejsu użytkownika.

Logo Android TV na telewizorze
Początki Android TV związane są właśnie z początkami Google TV.

W 2013 roku Google podjęło decyzję o przekształceniu Google TV w nową platformę o nazwie Android TV, która zadebiutowała w czerwcu 2014 roku. Android TV został zaprojektowany z myślą o uproszczeniu interfejsu użytkownika i lepszej integracji z ekosystemem Androida. Rezultat? Lepsze doświadczenia użytkownika i zwiększenie atrakcyjności platformy dla producentów urządzeń. Ostatecznie urządzenia z Android TV znamy już powszechnie i często to właśnie kompatybilność z tym modułem jest jednym z głównym kryterium zakupowych.

Kolejne ważne zmiany odbyły się siedem lat później, w 2020 roku. Wówczas Google niejako postanawia wrócić do korzeni, wprowadzając odświeżoną wersję swojej platformy pod nazwą… Google TV. Nie jest to już jednak osobny OS, ani zupełnie nowa platforma, lecz dedykowana warstwa interfejsu użytkownika pod Android TV. W takim kształcie, z pomniejszymi zmianami, Google TV trwa do dziś.

Robot siedzący przed telewizorem z logiem Google na ekranie
Google TV umożliwia oglądanie 125 kanałów za darmo.

Możliwości sieci Google TV i dostępne kanały

Nowa wersja Google TV umożliwia daleko idącą personalizację treści. Działanie opiera się w dużym stopniu na rekomendacjach powstających z analizy preferencji użytkownika. Mamy też znacznie bardziej zaawansowany system integracji z pozostałymi usługami Google. Najnowsza wersja miała uprościć interakcje i sposób używania Google TV z naciskiem na łatwy dostęp do różnorodnych treści z różnych źródeł.

Google udało się również rozszerzyć katalog programów. Obecnie w Stanach Zjednoczonych można za darmo oglądać 125 kanałów telewizyjnych, wśród których znajdują się m.in.:

  • AccuWeather,
  • BBC Earth,
  • BBC Food,
  • BBC Home & Garden,
  • CBC News & Explore,
  • DOCUMENTARY+,
  • DUST,
  • ION,
  • Love Nature,
  • NBC News,
  • Reuters Now,
  • Top Gear,
  • Universal Crime,
  • Unsolved Mysteries,
  • Xumo Free Movies.

Więcej kontroli dla reklamodawców

Sieć Google TV szybko zwiększa liczbę odbiorców. Dużym atutem dla użytkowników jest połączenie usług Google, technologia premium inventory i zintegrowane zakupy. Google zapowiada rozwój programu reklamowego Google TV, który ma być rozwijany tak, aby zwiększać kontrolę reklamodawców nad sprzedażą bezpośrednią poprzez Google Ad Manager.

Wydawcy mają mieć możliwość precyzyjnego określania, gdzie i kiedy pojawiają się oznaczenia reklam na zarezerwowanej powierzchni reklamowej. Reklamodawcy mogą też ustawiać wyłączanie reklam w konkretnych regionach, np. wybranych stanach USA. System reklamowy w Google TV ma być jeszcze bardziej personalizowany z czasem i będzie rozszerzany także na Europę.

Na nowoczesnym smartfonie wyświetla się logo Google TV, w tle internetowa wersja usługi wideo na żądanie opracowanej przez Google
Google TV rozszerza działalność w Stanach Zjednoczonych. Czy zyska wystarczającą popularność również w Europie?

Reklamy w Google TV – podsumowanie

Google TV ma już prawie 15 lat, a w tym czasie rozwiązanie zapoczątkowane przez Google znaliśmy głównie pod nazwą Android TV. Google nie porzuciło jednak tego projektu, rozwijając go jako warstwę współdziałającą z systemem Android TV. Według statystyk rozwiązanie Google cieszy się sporą popularnością w Stanach Zjednoczonych, dlatego decyzja o stworzeniu spersonalizowanego systemu reklamowego a la reklamy w wynikach wyszukiwania Google nie powinna nikogo dziwić. Kwestią sporną pozostają jednak plany Google. Preferencje Amerykanów mogą być skrajnie różne od preferencji Europejczyków, a Google TV może się u nas po prostu nie przyjąć. Niemniej jednak z pewnością warto dalej śledzić rozwój tego projektu!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *