Tworzenie niestandardowych wymiarów w Google Analytics 4 to jedna z nowszych funkcji zaimplementowanych przez Google, która umożliwia efektywniejsze zbieranie danych. Skuteczność każdej kampanii reklamowej zależy od jej optymalizacji, a ta możliwa jest właśnie dzięki gromadzeniu i analizowaniu danych. Implementacja wymiarów w GA4 nie jest trudnym zadaniem, ale trzeba uważać na kilka aspektów. Zobacz, jak prawidłowo konfigurować niestandardowe wymiary w Google Analytics 4!

Czym są niestandardowe wymiary w Google Analytics 4?
Google Analytics przeszło długą drogę ewolucji, aby w najnowszej wersji, GA4 z końca 2020 roku, oferować znacznie więcej możliwości konfiguracyjnych. Przekładają się one na zdolności analizy danych w różnych obszarach i ustawienia kampanii reklamowych podług indywidualnych potrzeb, m.in. za pomocą własnych targetów reklamowych, indywidualnie przygotowanych celów konwersyjnych i reklam wielokierunkowych. Zrozumienie wszystkich funkcji Google Analytics 4 jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania tego narzędzia.Jedną z funkcji są właśnie niestandardowe wymiary, które nie były dostępne w poprzednich wersjach. Na czym polegają?
Niestandardowe wymiary (custom dimensions) w GA4 umożliwiają spersonalizowaną i bardziej szczegółową analizę danych. Google definiuje wymiar jako pewnego rodzaju atrybut danych. Co ważne, atrybut opisuje dane zazwyczaj w formie tekstowej, a nie liczbowej. Przykładem wymiaru może być nazwa zdarzenia, która pokazuje różne zdarzenia zachodzące na stronie internetowej oraz sposób, w jaki użytkownik z nimi interaguje. W trakcie tworzenia konta Google Analytics narzędzie automatycznie konfiguruje szeroką listę wymiarów domyślnych. Jeśli jednak te wymiary nie są wystarczające do analizy strategii, możliwe jest tworzenie niestandardowych wymiarów.

Niestandardowe wymiary GA4 – zdarzenia i parametry zdarzeń
Skuteczne wykorzystywanie niestandardowych wymiarów w GA4 wiąże się ze zdarzeniami i parametrami zdarzeń. Zdarzenia to pewnego rodzaju metryki, które umożliwiają dokonywanie pomiaru konkretnych interakcji użytkowników na stronie internetowej. Będą to więc między innymi takie czynności, jak ładowanie strony, kliknięcie w link, odsłonięcie danych kontaktowych czy wypełnienie formularza. Parametry zdarzeń są dodatkowymi informacjami o tych zdarzeniach, które uzupełniają podstawowe dane.
W Google Analytics 4 możemy wyróżnić dwa główne rodzaje parametrów zdarzeń w zależności od tego, w jaki sposób są one rejestrowane:
- parametry zautomatyzowane – to automatycznie zbierane parametry zdarzeń, które są prekonfigurowane przez GA4. Google udostępnia listę wszystkich tych parametrów zdarzeń tworzonych automatycznie lub w ramach zaawansowanego pomiaru. Zdarzenia są rejestrowane automatycznie. Przykłady to:
- page_location,
- page_referrer,
- page_title.
- niestandardowe parametry – pozwalają zbierać informacji, które nie są rejestrowane domyślnie przez GA4. Dotyczy to zarówno zalecanych zdarzeń, jak i zdarzeń niestandardowych, gdzie wymagane są ustawienia niestandardowe.
Niestandardowe wymiary to atrybuty, które pozwalają opisywać i zbierać dane w sposób dostosowany do potrzeb. Dzięki temu mogą być znacznie bardziej przydatne w dokładnie planowanych i zoptymalizowanych kampaniach reklamowych. Pomimo tego, że są to parametry, które nie są śledzone automatycznie przez konsolę, ich zastosowanie może być bardzo korzystne.
Rodzaje niestandardowych wymiarów w GA4
W zależności od informacji, które chce się zebrać, można tworzyć różne rodzaje niestandardowych wymiarów. Google dzieli je na trzy główne rodzaje ze względu na to, czego dotyczy obserwacja:
- niestandardowe wymiary dotyczące użytkowników – pozwalają analizować atrybuty użytkowników, takie jak wiek, język czy kraj.
- niestandardowe wymiary dotyczące zdarzeń na stronie – odnoszą się do interakcji na stronie internetowej, mogą to być dowolne parametry zdarzeń utworzone dla zalecanych zdarzeń lub zdarzeń niestandardowych, takie jak generate_lead czy login.
- niestandardowe wymiary dla produktów – stosowane głównie na stronach e-commerce lub w aplikacjach, pozwalają na głębszą analizę informacji związanych z przedmiotami, takie jak add_to_cart czy purchase.
Każda z tych grup ustawień może być stosowana w różnych kampaniach, ale nie zawsze się sprawdzi. Wszystko zależy od tego, jaki jest cel kampanii i jakie rezultaty chcemy uzyskać. Niestandardowe wymiary dotyczące użytkowników najlepiej sprawdzają się w kampaniach, które koncentrują się na segmentacji i zrozumieniu różnych grup demograficznych odwiedzających witrynę. To również narzędzia umożliwiające dokładne targetowanie, sprzyjające personalizacji i niezbędne w przypadku kampanii, które ukierunkowane są na użytkowników selekcjonowanych np. ze względu na wiek, język czy kraj lub region zamieszkania. Wymiary te są również niezwykle przydatne w analizie lojalności użytkowników oraz w badaniu ich zachowań w dłuższej perspektywie czasowej.
Zupełnie inne zastosowanie dotyczy wymiarów niestandardowych monitorujących zdarzenia onsite. Tego typu wymiary najprzydatniejsze okażą się w sytuacji, kiedy zależy nam na optymalizacji ścieżki użytkownika oraz mierzeniu skuteczności konkretnych interakcji na stronie. Dobrym przykładem zastosowania będą kampanie mające na celu zwiększenie konwersji poprzez optymalizację kluczowych zdarzeń, takich jak generowanie leadów, logowania czy kliknięcia w określone linki. Wymiary niestandardowe dotyczące zdarzeń na stronie umożliwiają także szczegółowe śledzenie zachowań użytkowników na różnych etapach ścieżki zakupowej, co z pewnością przyda się, kiedy wdrażamy strategie reklamowe bazujące na danych i testach UX.
Czy stosowanie niestandardowych wymiarów się opłaca?
Niestandardowe wymiary są bardzo przydatne, ale w uzasadnionych przypadkach. W przypadku prostych i ogólnych kampaniach, gdzie nie mamy dokładniejszego targetowania, lepiej stosować się do brzytwy Ockhama i nie komplikować spraw bardziej, niż to potrzebne. Kiedy zatem szczególnie warto rozważyć konfigurację niestandardowych wymiarów?
Ustawienie niestandardowych wymiarów warto rozważyć zwłaszcza w tych sytuacjach, w których występuje potrzeba dokładniejszej analizy zachowań użytkowników lub zdarzeń. Jeśli więc prowadzimy targetowaną kampanię, ustawienia wykraczające poza domyślny monitoring GA4 będą przydatne. Idąc dalej, niestandardowe wymiary sprawdzą się także wtedy, gdy strategia marketingowa wymaga precyzyjnego targetowania na podstawie demograficznych danych użytkowników takich jak wiek czy język.
Jak skonfigurować niestandardowe wymiary w GA4?
Przed tworzeniem niestandardowych wymiarów w celu dokładniejszej analizy danych, warto sprawdzić, czy interesujące nas atrybuty już istnieją jako automatyczne zdarzenia predefiniowane przez GA4, albo jako opcje w ramach zdarzeń zaawansowanego pomiaru. W GA4 znajdziemy pełną listę zdarzeń zbieranych automatycznie, więc łatwo to zweryfikować.
Weryfikacja monitoringu poszczególnych atrybutów wymaga wejścia do zakładki Strumienie danych → Zdarzenia → Zaawansowany pomiar. Jeśli chcemy utworzyć nowy pomiar w postaci niestandardowego wymiaru, trzeba skorzystać z pomocy Google Tag Managera. Na początku trzeba się oczywiście upewnić, że obydwa konta – GA4 i Google Tag Manager – są prawidłowo skonfigurowane i połączone.
Następnym krokiem, który należy wykonać, jest utworzenie parametru zdarzenia, który ma być niestandardowym wymiarem. Przykładowo, aby analizować URL filmu odtwarzanego przez użytkownika na stronie, można utworzyć parametr zdarzenia wideo w Google Tag Manager. Dalej trzeba to ustawienie jeszcze zweryfikować bezpośrednio w GA4, ponieważ manualnie konfigurowane parametry w GTM będą widoczne tylko w GTM. W tym celu należy przejść do GA4: Admin → Wyświetlanie danych → Definicje niestandardowe.
Ile niestandardowych wymiarów można skonfigurować na koncie?
Liczba niestandardowych wymiarów, które użytkownik może utworzyć, jest ograniczona, choć rzadko osiąga się ten limit. Aby upewnić się, że ustawiane są tylko najbardziej przydatne wymiary, na początku warto zdefiniuj priorytetowe wskaźniki KPI dla swojej witryny lub aplikacji. Warto dodać, że atrybuty predefiniowane mogą być przecież monitorowane równolegle z wymiarami niestandardowymi, dzięki czemu można uzyskać ogromną pulę danych i metryk.

Ustawienie niestandardowych wymiarów w GA4 – podsumowanie
Niestandardowe wymiary to jedna z najważniejszych funkcjonalności Google Analytics 4. Dostarczają one wielu przydatnych informacji i danych, i stają się niezastąpione zawsze wtedy, gdy tworzymy rozległą, wielopoziomowo targetowaną kampanię reklamową. Informacje te można analizować w GA4, korzystając z tych samych raportów, które narzędzie oferuje w sposób dostosowany, zarówno w panelu ruchu, jak i zdarzeń.
Sam proces konfiguracji niestandardowych wymiarów w GA4 nie jest trudny, a najczęstszym źródłem problemów jest prawidłowa konfiguracja Google Tag Managera, z którym każdy ma wiele problemów. Bez niego jednak nie uda nam się prawidłowo ustawić rozszerzonego monitoringu. GTM musi być skonfigurowany oddzielnie, a następnie w GA4 w sekcji Definicje niestandardowe należy dodać wprowadzone ustawienia z GTM.
Na koniec warto dodać, że w związku z zapowiedzią uruchomienia reklam Gogole w nowym module AI Overview, ustawienie niestandardowych wymiarów może okazać się jeszcze przydatniejsze. Jeśli Google odpowiednio zaktualizuje funkcje GTM w kontekście AI Overview, reklamodawcy będą mogli zyskać znacznie więcej ciekawych danych do wykorzystania.