Google Ads Data Hub – jak działa Centrum danych Google i co umożliwia?

Data Hub Google Ads miał swoją premierę już w 2017 roku, ale należy do usług cały czas rozwijanych przez Google. Jako narzędzie umożliwiające spersonalizowaną analizę celów reklamowych dostarcza wielu przydatnych danych, które mogą być używane zarówno do kampanii, jak i SEO. Centrum danych umożliwia przeprowadzanie niestandardowych analiz przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności użytkowników. Zobacz, jak korzystać z Data Hub Google Ads, do czego może się przydać i jak wyglądała ewolucja tej usługi?

Do czego służy Google Ads Data Hub?

Google Ads Data Hub, czyli Centrum danych Google Ads, to zintegrowana z systemem reklamowym platforma oparta na Google Cloud. Umożliwia ona reklamodawcom integrację i analizę danych z Google Ads oraz innych źródeł, zapewniając więcej możliwości analitycznych z jednoczesnym poszanowaniem prywatności danych. Można powiedzieć, że Data Hub to scentralizowane repozytorium wszystkich danych marketingowych wykorzystywanych przez usługi Google przypisane do konta. Centrum danych integruje bowiem informacje z wielu źródeł, w tym m.in. z:

  • Google Ads,
  • Google Analytics,
  • powiązanych systemów CRM,
  • danych z konta Google.

Utarło się, że z Data Hub korzystają zwykle użytkownicy bardziej zaawansowani. Czynności te jednak wcale nie są tak trudne, jak mogą się wydawać. Dzięki możliwości operowania na zagregowanych danych analizy z wykorzystaniem Data Hub mogą przynosić znacznie bardziej wiarygodne informacje, które pozwolą na wyciąganie wniosków zarówno w kontekście planowania, jak i modernizowania dotychczasowych kampanii reklamowych. Niewątpliwą zaletą Google Ads Data Hub jest to, że można przesłać własne dane własne do usługi BigQuery i połączyć je z danymi kampanii reklamowych na poziomie zdarzeń Google. Łączenie danych z danymi Google o zdarzeniach umożliwia generowanie bardziej szczegółowych statysty dotyczących skuteczności reklam oraz efektywniejsze optymalizowanie kampanii reklamowych.

Jeśli zaś chodzi o kwestie bezpieczeństwa, Data Hub agreguje wszystkie wszystkie danych z tych źródeł, włącznie z wynikami zapytań, aby zapobiec identyfikacji poszczególnych użytkowników w zbiorze danych. Ustalone są minimalne progi agregacji, aby uniknąć przypadkowego ujawnienia informacji umożliwiających identyfikację osób.

Przykładowe zastosowania Data Hub

Nadrzędnym zastosowaniem Centrum Danych Google Ads jest analiza historii różnych metryk w obrębie wielu kanałów. Dzięki Data Hub możemy między innymi zidentyfikować osoby porzucające koszyki zakupowe, sprawdzać szczegółowe kanały marketingowe i grupy odbiorców. Te informacje mogą być następnie wykorzystywane do optymalizacji treści reklam, jak i stron docelowych – także w kontekście SEO.

Data Hub Google Ads umożliwia pomiar zachowań użytkowników w obrębie YouTube i Google Display Network. To również nieocenione źródła informacji o zachowaniach naszej grupy odbiorców. Dokładne metryki mogą dostarczyć odpowiedzi na pytania związane z poziomem zaangażowania użytkowników, klikalnością i potencjałem konwersji. Korzystanie z Centrum Danych może wpływać na poprawę wyników kampanii. Dobrym przykładem może być analiza interakcji z reklamami, dzięki której zidentyfikujemy użytkowników zagrożonych odejściem. W dalszych krokach możemy stworzyć listy osób, które miały wcześniejszy kontakt z reklamami, a następnie skierować do nich spersonalizowane kampanie remarketingowe. M

Centrum danych Google Ads pozwala również analizować segmenty użytkowników według regionów. Szczególnie dobrze sprawdza się to w sytuacji, gdy dodatkowo posiadamy własne dane, które przesyłamy do chmury i sprawdzamy dzięki temu różne korelacje. Narzędzie będzie też nieocenionym wsparciem w procesie optymalizacji retargetingu, tworzeniu zaawansowanych list wykluczeń dla użytkowników, którzy już dokonali konwersji lub intensywnie angażowali się w kampanię i nie tylko.

Ciekawym zastosowaniem Data Hub jest śledzenie nowych zapisów w obrębie CRM po ekspozycji na reklamy. Dzięki temu możemy znacznie lepiej zarządzać dotychczasowymi grupami odbiorców i klientami. Przeanalizujemy zachowania nowych użytkowników i ocenimy skuteczność kampanii reklamowych w zwiększaniu liczby zapisów do CRM.

schemat, analityka, baza danych
Świetną opcją Data Hub jest możliwość przesyłania danych przy pomocy BigQuery.

Centrum danych Google Ads – ewolucja usługi

Google Ads Data Hub to przez lata zapowiadana usługa, która finalnie została uruchomiona dopiero w 2017 roku. Od początku było to narzędzie ściśle związane z innymi usługami Google, umożliwiające poszerzoną analizę danych reklamowych. Centrum danych Google Ads niejako zastąpiło wcześniejszą funkcję DoubleClick Data Transfer, zapewniając reklamodawcom dostęp do danych kampanii bez bezpośredniego eksportu surowych danych. W momencie premiery Data Hub oferował wyłącznie analizy na poziomie konkretnej kampanii ze wsparciem BigQuery do przetwarzania danych. W późniejszym okresie spektrum możliwych do wykonania analiz zostało znacznie rozszerzone.

W 2018 r. Google wprowadza wsparcie dla danych pochodzących z Google Marketing Platform. Dzięki temu można analizować dane kampanii z wykorzystaniem dodatkowych danych. W 2020 roku Data Hub przechodzi największe zmiany w swojej historii, jednak nie dotyczące zakresu możliwości narzędzia, a bezpieczeństwa danych. To okres, kiedy Google wprowadza bardziej rygorystyczne regulacje prywatności, RODO i CCPA, a także zaawansowane funkcje anonimizacji danych. Użytkownicy mogli analizować dane tylko w zbiorczych formach, co uniemożliwiało identyfikację poszczególnych użytkowników.

W 2021 roku Centrum danych Google Ads zyskało nowe funkcje, które ułatwiły integrację z narzędziami do modelowania danych oraz analizy atrybucji. Zmiany te wpływają na skuteczność śledzenia konwersji – także przy niespecyficznych, manualnie ustawionych celach konwersji kampanii. Od 2022 r. do teraz Google Data Hub staje się coraz bardziej zintegrowane z pozostałymi usługami Google. Jest w pełni kompatybilne z Google Cloud, a od momentu wprowadzenia publicznej wersji Gemini Google zaczyna wprowadzać też proste funkcje A.I. Dalszy rozwój usługi prawdopodobnie będzie właśnie spod znaku rozwoju sztucznej inteligencji.

schemat, baza danych, pliki, wykresy
Google Ads Data Hub to usługa systematycznie rozwijana od 2017 roku.

Google Ads Data Hub – podsumowanie

Centrum danych Google Ads to potężne narzędzie dla reklamodawców, którzy pragną optymalizować kampanie na podstawie szczegółowych danych z różnych źródeł. Dane są zintegrowane z różnych źródeł, nie tylko z Google Ads i Analytics, ale także z powiązanych systemów CRM, danych z konta Google oraz pozostałych danych, które możemy przesłać samodzielnie poprzez BigQuery. Informacje te można łatwo porównywać w trybie obserwowania zdarzeń.

Od optymalizacji kampanii po niestandardowe modelowanie atrybucji Centrum danych Google Ads umożliwia zupełnie spersonalizowane podejście do każdej kampanii. Usługa jest rozwijana od 2017 roku i pozostaje mieć tylko nadzieję, że stanie się bardziej przystępna dla każdego użytkownika bez ograniczania dostępnych funkcji i opcji.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *