Data Hub Google Ads miał swoją premierę już w 2017 roku, ale należy do usług cały czas rozwijanych przez Google. Jako narzędzie umożliwiające spersonalizowaną analizę celów reklamowych dostarcza wielu przydatnych danych, które mogą być używane zarówno do kampanii, jak i SEO. Centrum danych umożliwia przeprowadzanie niestandardowych analiz przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności użytkowników. Zobacz, jak korzystać z Data Hub Google Ads, do czego może się przydać i jak wyglądała ewolucja tej usługi?
Do czego służy Google Ads Data Hub?
Google Ads Data Hub, czyli Centrum danych Google Ads, to zintegrowana z systemem reklamowym platforma oparta na Google Cloud. Umożliwia ona reklamodawcom integrację i analizę danych z Google Ads oraz innych źródeł, zapewniając więcej możliwości analitycznych z jednoczesnym poszanowaniem prywatności danych. Można powiedzieć, że Data Hub to scentralizowane repozytorium wszystkich danych marketingowych wykorzystywanych przez usługi Google przypisane do konta. Centrum danych integruje bowiem informacje z wielu źródeł, w tym m.in. z:
- Google Ads,
- Google Analytics,
- powiązanych systemów CRM,
- danych z konta Google.
Utarło się, że z Data Hub korzystają zwykle użytkownicy bardziej zaawansowani. Czynności te jednak wcale nie są tak trudne, jak mogą się wydawać. Dzięki możliwości operowania na zagregowanych danych analizy z wykorzystaniem Data Hub mogą przynosić znacznie bardziej wiarygodne informacje, które pozwolą na wyciąganie wniosków zarówno w kontekście planowania, jak i modernizowania dotychczasowych kampanii reklamowych. Niewątpliwą zaletą Google Ads Data Hub jest to, że można przesłać własne dane własne do usługi BigQuery i połączyć je z danymi kampanii reklamowych na poziomie zdarzeń Google. Łączenie danych z danymi Google o zdarzeniach umożliwia generowanie bardziej szczegółowych statysty dotyczących skuteczności reklam oraz efektywniejsze optymalizowanie kampanii reklamowych.
Jeśli zaś chodzi o kwestie bezpieczeństwa, Data Hub agreguje wszystkie wszystkie danych z tych źródeł, włącznie z wynikami zapytań, aby zapobiec identyfikacji poszczególnych użytkowników w zbiorze danych. Ustalone są minimalne progi agregacji, aby uniknąć przypadkowego ujawnienia informacji umożliwiających identyfikację osób.
Przykładowe zastosowania Data Hub
Nadrzędnym zastosowaniem Centrum Danych Google Ads jest analiza historii różnych metryk w obrębie wielu kanałów. Dzięki Data Hub możemy między innymi zidentyfikować osoby porzucające koszyki zakupowe, sprawdzać szczegółowe kanały marketingowe i grupy odbiorców. Te informacje mogą być następnie wykorzystywane do optymalizacji treści reklam, jak i stron docelowych – także w kontekście SEO.
Data Hub Google Ads umożliwia pomiar zachowań użytkowników w obrębie YouTube i Google Display Network. To również nieocenione źródła informacji o zachowaniach naszej grupy odbiorców. Dokładne metryki mogą dostarczyć odpowiedzi na pytania związane z poziomem zaangażowania użytkowników, klikalnością i potencjałem konwersji. Korzystanie z Centrum Danych może wpływać na poprawę wyników kampanii. Dobrym przykładem może być analiza interakcji z reklamami, dzięki której zidentyfikujemy użytkowników zagrożonych odejściem. W dalszych krokach możemy stworzyć listy osób, które miały wcześniejszy kontakt z reklamami, a następnie skierować do nich spersonalizowane kampanie remarketingowe. M
Centrum danych Google Ads pozwala również analizować segmenty użytkowników według regionów. Szczególnie dobrze sprawdza się to w sytuacji, gdy dodatkowo posiadamy własne dane, które przesyłamy do chmury i sprawdzamy dzięki temu różne korelacje. Narzędzie będzie też nieocenionym wsparciem w procesie optymalizacji retargetingu, tworzeniu zaawansowanych list wykluczeń dla użytkowników, którzy już dokonali konwersji lub intensywnie angażowali się w kampanię i nie tylko.
Ciekawym zastosowaniem Data Hub jest śledzenie nowych zapisów w obrębie CRM po ekspozycji na reklamy. Dzięki temu możemy znacznie lepiej zarządzać dotychczasowymi grupami odbiorców i klientami. Przeanalizujemy zachowania nowych użytkowników i ocenimy skuteczność kampanii reklamowych w zwiększaniu liczby zapisów do CRM.
Centrum danych Google Ads – ewolucja usługi
Google Ads Data Hub to przez lata zapowiadana usługa, która finalnie została uruchomiona dopiero w 2017 roku. Od początku było to narzędzie ściśle związane z innymi usługami Google, umożliwiające poszerzoną analizę danych reklamowych. Centrum danych Google Ads niejako zastąpiło wcześniejszą funkcję DoubleClick Data Transfer, zapewniając reklamodawcom dostęp do danych kampanii bez bezpośredniego eksportu surowych danych. W momencie premiery Data Hub oferował wyłącznie analizy na poziomie konkretnej kampanii ze wsparciem BigQuery do przetwarzania danych. W późniejszym okresie spektrum możliwych do wykonania analiz zostało znacznie rozszerzone.
W 2018 r. Google wprowadza wsparcie dla danych pochodzących z Google Marketing Platform. Dzięki temu można analizować dane kampanii z wykorzystaniem dodatkowych danych. W 2020 roku Data Hub przechodzi największe zmiany w swojej historii, jednak nie dotyczące zakresu możliwości narzędzia, a bezpieczeństwa danych. To okres, kiedy Google wprowadza bardziej rygorystyczne regulacje prywatności, RODO i CCPA, a także zaawansowane funkcje anonimizacji danych. Użytkownicy mogli analizować dane tylko w zbiorczych formach, co uniemożliwiało identyfikację poszczególnych użytkowników.
W 2021 roku Centrum danych Google Ads zyskało nowe funkcje, które ułatwiły integrację z narzędziami do modelowania danych oraz analizy atrybucji. Zmiany te wpływają na skuteczność śledzenia konwersji – także przy niespecyficznych, manualnie ustawionych celach konwersji kampanii. Od 2022 r. do teraz Google Data Hub staje się coraz bardziej zintegrowane z pozostałymi usługami Google. Jest w pełni kompatybilne z Google Cloud, a od momentu wprowadzenia publicznej wersji Gemini Google zaczyna wprowadzać też proste funkcje A.I. Dalszy rozwój usługi prawdopodobnie będzie właśnie spod znaku rozwoju sztucznej inteligencji.
Google Ads Data Hub – podsumowanie
Centrum danych Google Ads to potężne narzędzie dla reklamodawców, którzy pragną optymalizować kampanie na podstawie szczegółowych danych z różnych źródeł. Dane są zintegrowane z różnych źródeł, nie tylko z Google Ads i Analytics, ale także z powiązanych systemów CRM, danych z konta Google oraz pozostałych danych, które możemy przesłać samodzielnie poprzez BigQuery. Informacje te można łatwo porównywać w trybie obserwowania zdarzeń.
Od optymalizacji kampanii po niestandardowe modelowanie atrybucji Centrum danych Google Ads umożliwia zupełnie spersonalizowane podejście do każdej kampanii. Usługa jest rozwijana od 2017 roku i pozostaje mieć tylko nadzieję, że stanie się bardziej przystępna dla każdego użytkownika bez ograniczania dostępnych funkcji i opcji.