Rodzaje reklam graficznych: poznaj najważniejsze!

W przestrzeni internetowej na każdym kroku można spotkać reklamy graficzne w różnych formatach i rozmiarach. Cyfrowy świat jest nimi dosłownie zalany. Są one nieodzownym narzędziem w budowaniu wizerunku marki oraz zwiększaniu jej rozpoznawalności. Wpływają na połączenie, jakie firma nawiązuje z odbiorcą. Choć na ogół są mieszanką tekstu, obrazu i video lub wszystkich elementów jednocześnie, łączy je wspólny cel – przyciągnięcie uwagi użytkownika oraz zwiększenie konwersji.  Każdy rodzaj reklamy graficznej ma swoje unikalne cechy i zastosowania, a poszczególne formaty oferują inne możliwości kreatywne i techniczne, co pozwala na dostosowanie przekazu do specyfiki grupy docelowej oraz celów kampanii marketingowej. Poznaj najważniejsze rodzaje reklam graficznych i naucz się skutecznie przyciągać odbiorców.

W życiu każdej marki pojawia się moment, gdy trzeba nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Sprzedaż nie pojawia się znikąd, nawet jeśli mamy do czynienia z produktem niemalże idealnym. Choć nie ocenia się książki po okładce, a człowieka po pierwszym kontakcie, w cyfrowym świecie panują nieco inne zasady. Tutaj pierwsze wrażenie może zarówno przecierać szlak na drodze do sukcesu, jak i przekreślać nasze plany oraz marzenia. Komunikacja wizualna odgrywa kluczową rolę. Wszyscy znamy przykład reklam graficznych, które zapisały się w historii, łącząc kreatywność z innowacyjnym przekazem.  Jedne charakteryzowały się minimalistycznym designem. Siłą innych były dynamiczne zdjęcia czy też zapadające w pamięć, nierzadko motywacyjne, hasła. Jedno jest pewne – reklamy graficzne niezależnie od kształtu, formy i rozmiaru od dziesięcioleci są podstawą kampanii promocyjno-sprzedażowych. Zwiększają świadomość marki, umożliwiają dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej, generują ruch w witrynie, ułatwiają pomiar skuteczności działań reklamowych, a ponadto, a może przede wszystkim, przekładają się na lepsze wyniki przedsiębiorstwa.

Koncepcja marketingu wideo, kobieta patrząca na baner reklamowy podczas oglądania filmów online na tablecie

Reklamy banerowe

Przyciągają wzrok, mają jasne przesłanie i wzywają do działania. Reklamy banerowe znają wszyscy bez wyjątku, gdyż można jest znaleźć praktycznie wszędzie. Trafiamy na nie podczas przeglądania firmowych stron www, czytania bloga, sprawdzania wiadomości na platformach informacyjnych, spędzania czasu w mediach społecznościowych czy też dyskutowania z innymi na forach internetowych. Na ogół są kombinacją tekstu i obrazu. Mogą jednak zawierać dynamiczne elementy i przejścia. Występują w 3 formatach – poziomym, pionowym (tak zwany skyscraper), a także kwadratowym. Reklamy graficzne w formie banera znakomicie sprawdzają się zarówno do budowania tożsamości marki, docierania do określonej grupy wiekowej, jak i generowania leadów czy też pielęgnowania relacji z klientami.

Przykład reklamy banerowej

Infografiki

Przykładowa infografika

Na pierwszy rzut oka niepozorne infografiki mają ogromną moc, jaką jest sympatia użytkowników. Zamieniają suche fakty i nudne liczby w atrakcyjny projekt graficzny z danymi, skutecznie przyciągając uwagę. Pomagają skupić się na najważniejszych informacjach bez przytłaczania zbędnymi szczegółami. Stawiają autora infografiki w pozycji eksperta, zwiększając wiarygodność marki. W naturalny sposób zwiększają ruch w witrynie/na profilu społecznościowym, gdyż użytkownicy są bardziej skłonni do udostępniania treści wizualnych. Infografiki mogą być skutecznym narzędziem do porównywania cech i korzyści różnych produktów.Sprawdzają się we wszystkich kanałach komunikacyjnych.

Plakaty i billboardy

Przykład billboardu z reklamą pizzy

Pisząc o reklamach graficznych, nie można nie wspomnieć o plakatach i billboardach, które od lat stanowią kluczowe narzędzia w marketingu wizualnym. Dzięki swojej dużej powierzchni i atrakcyjnej grafice potrafią szybko przyciągnąć uwagę przechodniów, jasno komunikując konkretne informacje o produkcie, usłudze, wydarzeniu lub marce. Szczególnie wielkoformatowe konstrukcje umieszczone w atrakcyjnej lokalizacji uznawane są za niezwykle skuteczną reklamę outdoorową, która pracuje 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. W przeciwieństwie do reklamy graficznej w Internecie billboardów nie można wyłączyć lub zablokować.  Współczesne technologie umożliwiają tworzenie bardziej dynamicznych i interaktywnych projektów, które przyciągają uwagę przechodniów. Integracja z elementami cyfrowymi, takimi jak kody QR czy NFC, umożliwia łatwe połączenie tradycyjnych form reklamy z kampaniami online. Z kolei wykorzystanie technik anamorfozy i animacji 3D sprawiają, że kreacje są hiperrealistyczne i zdają się wyskakiwać z nośnika. Przegapienie tego typu reklamy jest praktycznie niemożliwe, a dodatkowo ma ona potencjał viralowy.

Interaktywne reklamy graficzne

Reklamy graficzne zawierające elementy interaktywne – animacje, gry, formularze, quizy i wiele innych – znakomicie angażują odbiorców. Stanowią skuteczny sposób wyróżnienia się na tle konkurencji. Choć na ogół są droższe w produkcji niż tradycyjne formy graficzne, zdaniem marketerów mogą generować zwrot z inwestycji w reklamę. Reklamy pozwalające na wyświetlenie dodatkowych treści po kliknięciu w określony element, najechanie kursorem czy też przewinięcie oglądanego materiału sprawdzają się w przypadku produktów lub usług, które nie są powszechne i podkreślenie ich wyjątkowości wymaga większego pochylenia się nad tematem, niż to umożliwia typowy baner. Tego typu rozwiązanie jest również korzystne dla firm, które chcą edukować swoich odbiorców.

Lightbox

Przykładem interaktywnej reklamy graficznej jest opracowana przez Google reklama lightbox. Mimo że format w połowie 2021 roku zniknął z sieci reklamowej Google, warto o nim wspomnieć, by pokazać, jak mogą działać reklamy interaktywne. Wyświetlający się użytkownikowi niewielki baner stawał się aktywny tylko wtedy, gdy najechano na niego kursorem myszy na kilka sekund lub dłużej. Ta cecha pomagała zmniejszyć prawdopodobieństwo, że odbiorca nieumyślnie uruchomił reklamę podczas odwiedzania witryn i interakcji z treściami online.  Zaproponowane przez Google rozwiązanie reklamowe, choć z pozoru przypominało stosowane już wcześniej rozwijane reklamy graficzne, w przypadku których interakcja użytkownika kończyła się wyświetleniem treści na pełnym ekranie, zawierały kombinację wielu elementów, takich jak tekst, animacja, wideo, audio, dzięki czemu zwiększały zaangażowanie klikających.  Zachęcające reklamy graficzne prowadziły do lepszego zapamiętania marki, skuteczniej przekazywały informacje, a ponadto zbierały dane o użytkownikach, dzięki którym marka mogła lepiej zrozumieć zachowania potencjalnych klientów i tworzyć bardziej skuteczne kampanie.  

Chociaż format lightbox jest już przeszłością, reklamy displayowe w Google Ads pozwalają na dodawanie różnych rozszerzeń – np. rozwijanych galerii zdjęć czy elementów interaktywnych – imitujących efekt reklamy sprzed kilku lat.

Rich media

Przykład reklamy Rich media

Ten zaawansowany format cyfrowej reklamy graficznej charakteryzuje się większą interaktywnością niż inne znane typy reklam, jest bardziej perswazyjny, łatwiej zapada w pamięć, a ponadto może poszczycić się większą efektywnością. Jest odpowiedzią na tak zwaną ślepotę banerową, która sprawia, że użytkownicy sieci przechodzą obojętnie wobec wielu statecznym kreacji. Rich media wykorzystują rozmaite środki przekazu, takie jak video, animacje, tekst, dźwięk oraz elementy gier, quizy czy też rozszerzoną rzeczywistość (AR), a wszystko po to, by zwiększyć zaangażowanie użytkowników, a docelowo zwiększyć rozpoznawalność marki i sprzedaż. Reklamy rich media są dynamiczne, a ponadto zmieniają się w zależności od działań użytkownika, dzięki czemu zapewniają spersonalizowane doświadczenia, co czyni je niezwykle atrakcyjnymi.  

Reklamy graficzne z wideo

Nic tak nie przyciąga oczu, jak dynamiczna treść wizualna.  Reklamy graficzne z wideo to połączenie grafiki, tekstu i ruchomego obrazu. Wzmacniają wrażenia wizualne i zachęcają widza do kliknięcia w reklamę.  Z tego typu przekazem reklamowym bardzo często spotykamy się w serwisie YouTube, a także na platformach streamingowych. Reklamy są odtwarzane przed pożądanym przez użytkownika materiałem wideo (filmem, poradnikiem itp.). Charakteryzują się wysoką skutecznością, ponieważ widz musi obejrzeć reklamę, by móc nieodpłatnie oglądać film, który go zainteresował. Co istotne, reklamy graficzne z wideo emitowane w ww. miejscach mogą być kierowane do konkretnych odbiorców. Na przykład rowery i akcesoria możesz reklamować przed wideoblogiem o rowerach czy też filmem z pokazów rowerowych. 

Reklamy graficzne z wideo

Rodzaje reklam graficznych z wideo

  • Wideo in-feed – wyświetlają się jako miniatura filmu wraz z krótkim tekstem. Na ogół pojawiają się w wynikach wyszukiwania, na stronie głównej YouTube, a także w sekcji polecanych filmów. 
  • Wideo w banerach – mają formę tradycyjnego banera graficznego, ale dodatkowo zawierają wideo, które może odtwarzać się automatycznie lub po kliknięciu. 
  • Bumpery reklamowe – to 6-sekundowe reklamy wideo, które wyświetlają się przed, w trakcie lub po filmie na YouTube, a także w aplikacjach. Nie można ich pominąć. Widz musi je obejrzeć w całości.
  • TrueView Discovery – wyświetlają się jakominiatura filmu oraz tekst reklamowy. Aby obejrzeć wideo, użytkownik musi kliknąć w reklamę.
  • In-Stream – ten typ reklamy jest osadzony w strumieniu wideo, co oznacza, że użytkownik ogląda reklamę w sposób naturalny podczas przeglądania treści właściwej. Reklamy In-Stream, które nie mogą zostać pominięte, trwają maksymalnie 15 sekund. Wersja pomijalna (np. po 5 sekundach w serwisie YouTube) może trwać nawet do 3 minut w zależności od platformy.

Reklamy natywne

W naturalny sposób wpasowują się w treść strony internetowej, witryny lub wiadomości e-mail. Można rzec, że zlewają się z otoczeniem niezależnie od tego, czy przybierają formę graficzną, czy pisemną. Reklamy natywne są dużo bardziej subtelne niż pozostałe formy reklamowe, dlatego też w niektórych przypadkach – jest to szczególnie widoczne w mediach społecznościowych – odbiorcy mogą nie być świadomi, że mają do czynienia z reklamą, odbierając to, co widzą jako kolejny element treści.

Przykład reklamy natywnej

Elementem zdradzającym, że mamy do czynienia z reklamą natywną są na ogół etykiety typu sponsorowane lub promowane. Innymi słowy, reklamy natywne są bardziej akceptowane i trudniejsze do zignorowania. Ich celem jest przede wszystkim zwiększenie zaangażowania użytkowników. Cel poboczny to pokazywanie, że kampanie reklamowe mogą być mało inwazyjne, czyli w praktyce nie wiązać się z przerywaniem przeglądania treści.

Przykładem tego typu reklam są zarówno treści z rekomendacjami, promowane posty, artykuły sponsorowane oraz natywne (przypominają zwykły artykuł, ale zawierają subtelnie wplecioną promocję produktu lub marki), lokowanie produktu w filmach/grach, widżety rekomendacyjne, reklamy In-Feed, różnego typu materiały firmowe, sponsorowane wyniki wyszukiwania, linki prowadzące do innych stron witryny, jak również materiały wideo emitowane przed, w trakcie lub po głównym materiale filmowym.

Reklamy typu interstitial

Przykład reklamy typu interstitial

Kolejnym przykładem reklam graficznych są reklamy interstitial, czyli pełnoekranowe banery wyświetlane od kilku do kilkudziesięciu sekund, które wymagają od użytkownika zaangażowania się, by móc wykonać kolejny ruch, czyli w praktyce wrócić do wcześniej wykonywanej czynności.  Można spotkać je zarówno w różnego typu aplikacjach mobilnych, jak i w grach. Wyświetlają się w tak zwanych momentach przejścia, czyli w miejscach, gdzie użytkownik przechodzi do kolejnej sekcji, np. między poziomami gry, po wykonaniu jakiejś akcji w grze, przed uruchomieniem aplikacji lub podczas ładowania nowej strony, tymczasowo przerywając korzystanie z treści. Tego typu reklamy mogą generować wyższe stawki CPC (cost-per-click) niż inne formaty, gdyż ich zaletą jest wręcz niemożliwa do przeoczenia widoczność. Interstitiale sprawdzają się w przypadku promocji, ofert specjalnych, promowania ważnych treści lub też w kampaniach brandigowych, których celem jest zwiększenie świadomości marki.

Pop-up i pop-under

Przykład reklamy pop-up, pop-under

Chociaż uważane są za agresywne i często denerwują użytkowników, nie mogło ich zabraknąć w naszym artykule. Wyskakujące okienka pojawiają się nagle zarówno po otwarciu strony, jak i w trakcie jej przeglądania.  Różnica między pop-up a pop-under jest taka, że pierwsza reklama otwiera się nad aktywnym oknem, czyli na wierzchu, zasłaniając użytkownikowi treść, a druga pod aktywnym oknem, w tle, stając się widoczna dopiero po jego zamknięciu lub zminimalizowaniu (nie przerywa bezpośrednio przeglądania, dlatego też uważana jest za mniej uciążliwą formę reklamy). Obie formy zawierają treść, grafikę i elementy interaktywne. Część użytkowników żywo interesuje się prezentowanymi przez pop-upy komunikatami (dodatkowym rabatem, namową do zapisania się do newslettera, pobrania e-booka, zaproszeniem na szkolenie czy też przypomnieniem o produktach znajdujących się w koszyku), inni natomiast nerwowo szukają krzyżyka do zamknięcia tego typu reklamy lub też od razu opuszczają stronę www/aplikację.

Jako że użytkownicy różnie reagują na pop-upy i pop-undery dobrą praktyką jest umiar. Nie można przesadzać z liczbą wyskakujących okienek i należy zadbać o to, by potencjalny klient miał czas na zapoznanie się z witryną, zanim zostanie zaatakowany komunikatem. Atrakcyjne w formie i dobrze skonfigurowane okienka generują dość wysoki współczynnik konwersji, więc z perspektywy firm są godne uwagi.

Najlepsze praktyki dotyczące reklam graficznych 

Zanim uruchomisz kampanię reklamową z użyciem niżej opisanych materiałów graficznych, upewnij się, że bazujesz na sprawdzonych metodach.

  • Używaj wysokiej jakości obrazów, a ponadto zadbaj o to, by miały odpowiednie wymiary, dostosowane do standardów miejsca, w którym mają zostać wyświetlone.
  • Napisz zrozumiały i wciągający tekst, który szybko przyciągnie uwagę potencjalnych klientów. 
  • Eksperymentuj z wezwaniami do działania (CTA), by dowiedzieć się, które najlepiej działają w przypadku produktów/usług oferowanych przez Twoją markę.
  • Nie traktuj reklam graficznych jako głównego źródła ruchu w witrynie. Uczyń je ważnym elementem wielokanałowego podejścia do marketingu.
  • Nie działaj tak jak wszyscy. W przypadku niektórych branż płynięcie pod prąd może okazać się opłacalne, bo to, co u jednych nie działa, może znakomicie zadziałać u innych.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego rodzaju reklamy graficznej zależy od wielu czynników, takich jak grupa docelowa, budżet czy cel kampanii. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, a grupą docelową osoby starsze, egzamin mogą zdać reklamy banerowe w różnych formatach pojawiające się w artykułach prasowych i na blogach. Chcąc zwiększyć sprzedaż produktów i dotrzeć do młodych odbiorców, warto postawić na reklamy interaktywne w sieciach społecznościowych. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie specyfiki każdego formatu oraz umiejętne ich zastosowanie w strategii marketingowej, co w praktyce oznacza monitowanie wydajności i mierzenie wyników.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *