Zarówno trendy biznesowe, jak i marketingowe są wypadkową takich czynników jak zachowania konsumentów, wahania gospodarcze, postęp technologiczny, wydarzenia polityczne czy nowe regulacje. Ich znajomość i wdrożenie nie tylko wpływają na priorytety firmy, jej możliwości i osiągane wyniki, ale i pozwalają szybko reagować na zagrożenia i dostosowywać się do zmieniającego się otoczenia. Poznaj najważniejsze trendy biznesowo-marketingowe, które mogą zdefiniować przyszły sukces Twojej firmy.
Najważniejsze trendy biznesowe w 2025 roku
Współcześni giganci wśród marek nieustannie poszukują innowacyjnych strategii rozwoju biznesu, aby utrzymać swoją pozycję na rynku i zwiększać przepaść między nimi a konkurencją. W świecie szybkich przemian adaptacja do technologii i preferencji konsumentów jest nie tylko możliwością, ale i koniecznością. W 2025 roku kluczowym elementem staną się takie trendy jak wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji, zrównoważony rozwój czy też zaawansowana personalizacja.
Generatywna sztuczna inteligencja – booster wydajności i kreatywności
Sztuczna inteligencja polaryzuje społeczeństwo równie mocno, jak polityka. Choć nie jest to jeszcze powód do kłótni w rodzinnym gronie, jedno jest pewne – zawodowo musicie się polubić. Debata już nie toczy się o to, czy AI ukradnie Twoją pracę, lecz jak bardzo Twoja praca zmieni się pod wpływem generatywnej sztucznej inteligencji. Rok 2025 to czas, w którym włączenie sztucznej inteligencji w strategię biznesową stanie się trendem, a w niektórych przypadkach wręcz koniecznością. AI znacząco poprawi wydajność istniejących procesów lub też całkowicie je zmieni, by jak najlepiej pracować na rzecz Twojej firmy. Technologiczną metamorfozę przejdzie także oblicze marketingu, w szczególności reklamy online, strumieniowe przesyłanie multimediów oraz sprzedaż detaliczna, ale o tym więcej w dalszej części artykułu.
Zrównoważony biznes
Zrównoważony rozwój firm to temat, który już od kilku lat pojawia się w przestrzeni publicznej. Jedne firmy z pełną odpowiedzialnością oparły swoje działanie na trzech podstawowych filarach – społecznym, ekonomicznym i środowiskowych – a inne patrzą na tę kwestię z przymrużeniem oka. To jednak będzie musiało się zmienić w 2025 roku. Bardziej zrównoważone praktyki biznesowe, a zatem takie, które pozwalają zarówno firmom, jak i społeczeństwu rozwijać się z poszanowaniem środowiska, gospodarki i ludzi, staną się kluczowym czynnikiem zmian, pozwalając przedsiębiorstwom rosnąć w siłę i osiągać zyski. Ma to związek zarówno z regulacjami unijnymi, jak i oczekiwaniami konsumentów, którzy kładą duży nacisk na ekologię, czyniąc z niej kluczowy czynnik przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Przykładem zrównoważonych praktyk może być gospodarka o zamkniętym obiegu, w której nacisk kładzie się na ponowne wykorzystanie materiałów i recykling zasobów (projekt, produkcja, konsumowanie), by zmniejszyć ilość odpadów i ich wpływ na środowisko, a także zmaksymalizować wydajność. Ważną kwestią jest spełnianie standardów środowiskowych, odpowiednie etykietowanie produktów i niepopełnianie grzechu łgarstwa, tj. greenwashingu, czyli celowego ukrywania informacji na temat szkodliwych aspektów danego produktu, bazowania na wprowadzających w błąd deklaracjach zgodności produktu z zasadami ochrony środowiska. Tak zwane zielone mydlenie oczu nie zawsze ma związek ze złą wolą firmy i może być przykładem nierzetelności dostawców błędnie opisujących swoją ofertę i stąd potrzeba przyjrzenia się działaniom partnerów, a także formie komunikacji z klientami. Należy sprawdzić, czy jest ona wystarczająco precyzyjna, czy może prezentuje tylko fragment cyklu życia produktu, nie ukazując całości wpływów środowiskowych w związku z produkcją, użytkowaniem i pozbywaniem się odpadów.
Doświadczenie klienta szyte na miarę
Tak jak artysta nie funkcjonuje bez fanów, tak firma nie istnieje bez klientów – tych stałych i tych potencjalnych. Znane zarówno z produkcji filmowych, jak i skeczu kabaretowego powiedzenie „klient nasz pan” w 2025 roku stanie się zapowiedzią działań postrzeganych jako kluczowy wyróżnik pomiędzy konkurencyjnymi dostawcami towarów i usług. Firmy, które postawią doświadczenia klienta (CX) na piedestale, bez wątpienia odniosą sukces. Z pomocną dłonią przyjdą nie tylko systemy CRM, służące do zarządzania relacjami z klientami i interakcjami sprzedażowymi, ale i sztuczna inteligencja. Pozwala ona na dogłębną analizę danych w czasie rzeczywistym, by stworzyć mapę preferencji i zachowań klientów, umożliwiając markom nie tyle personalizację, a wręcz hiperpersonalizację na dużą skalę. Klienci, których potrzeby zostaną zaspokojone (świetnej jakości produkt, dogodny sposób płatności i dostawy, otwartość na niecodzienne oczekiwania), a dzięki interakcji z firmą poczują się odpowiednio zaopiekowani, odwdzięczą się dużą lojalnością, czego efektem będzie większa powtarzalność zakupów.
Inteligentne przedsiębiorstwo
Inteligentne przedsiębiorstwo inicjuje zmiany, pierwsze wkracza na nową ścieżkę, nie czekając, aż inni wydepczą szlak, by móc bezpiecznie po nim podążać. Firmy, które połączą siły ludzkie (kreatywność swoich pracowników, ich doświadczenie) ze sztuczną inteligencją i automatyzacją procesów, by identyfikować wyzwania, przewidywać popyt, dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku i zachowań klientów z pewnością osiągną sukces w 2025 roku. Wybranie odpowiedniej technologii, która umożliwi transformację wszystkich działów, by mogły elastycznie i niezwykle sprawie reagować na zmiany zachodzące w środowisku biznesowym, a także działać dynamiczne niezależnie od warunków to przepis na szybkie wypłynięcie na wielką wodę i odkrycie nowego lądu. Należy zaznaczyć, że stanie się inteligentnym przedsiębiorstwem to bardzo indywidualna podróż, która zależy zarówno od specyfiki branży, jej wymagań, jak i wielu procesów o różnym charakterze.
Wciągające technologie
Według raportu Nowoczesne technologie w przedsiębiorstwach przed, w trakcie i po pandemii COVID-19″, opublikowanego w 2020 roku przez Polski Instytut Ekonomiczny, pandemia przysłużyła się wykorzystaniu nowinek technologicznych w polskich firmach, usprawniając ich funkcjonowanie, optymalizując koszty działalności, a także promując produkty i usługi w sposób najbardziej atrakcyjny dla klienta. Zmiany, które zaszły w krajobrazie biznesowym na przestrzeni kilku ostatnich lat, zaowocowały uznaniem inwestowania w cyfrową transformację za jeden z biznesowych trendów 2025 roku, który pomoże firmom w podejmowaniu ważnych decyzji i osiągnięciu przewagi konkurencyjnej. Rzeczywistość rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) mogą stać się nieocenionym wsparciem zarówno w opracowywaniu produktów (np. modelowanie 3D do prototypowania), kampaniach marketingowych (zwiększających atrakcyjność prezentacji produktów/usług), jak i szkoleniu pracowników. Wirtualne przymierzalnie czy planery pomieszczeń wpłyną na satysfakcję klientów, minimalizując liczbę porzucanych koszyków, a także obniżając liczbę zwrotów.
Co-branding
Z pewnością słyszałeś o współpracy Ubera i Spotify, Lego i Stranger Things, GoPro i Red Bull czy też BMW i Louis Vuitton. To właśnie niezwykle udane przykłady partnerstwa marek, zwanego również co-brandingiem. O tym biznesowym zjawisku mówimy wtedy, gdy firmy łączą siły z marką uzupełniającą, aby oferować klientom wyjątkowe doświadczenia, wywołać zainteresowanie nowymi produktami/usługami, a ponadto poprawiać wizerunek marki i zwiększyć jej zasięg. Ten innowacyjny sposób docierania do klientów w 2025 roku przybierze na sile. Oczywiście, aby mówić o sytuacji typu win-win, firmy muszą szukać marek, które nie tylko podzielają podobne wartości lub cele biznesowe, ale i nie konkurują bezpośredniego ze sobą o klientów. Co-branding może obejmować zarówno współpracę z dużymi, znanymi markami, jak i mikroinfluencerami. Celem jest dotarcie do mniejszych rynków niszowych.
Model subskrypcyjny
Wygoda i elastyczność to właśnie te dwa słowa stoją za kolejnym biznesowym trendem, który w 2025 roku zyska drugie życie. Model subskrypcyjny, bo o nim mowa, pozwala firmom generować powtarzalne i przewidywalne przychody, wspierając przy tym długoterminowe relacje ze swoimi klientami. Więcej o tym trendzie przeczytasz w jednym z naszych artykułów.
7 trendów marketingowych w 2025 roku
Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji, wzrost popularności krótkich treści wideo czy też nacisk na lepszą obsługę klienta to tylko niektóre trendy mające wpływ na krajobraz marketingowy. W 2025 roku firmy muszą być nie tylko zorientowane na klienta, ale i innowacyjne, a ponadto stale dostosowywać swoje strategie marketingowe do kierunku, w którym zmierza wirtualny świat.
Wysokiej jakości treści
Z każdym rokiem w przestrzeni cyfrowej robi się coraz tłoczniej. Aby przebić się przez tłum i dotrzeć do potencjalnego klienta, trzeba przemawiać do niego wysokiej jakości treściami, które nie tylko informują, czy też wyróżniają się wnikliwym podejściem do tematu, ale i angażują odbiorców, wzmacniając ich lojalność wobec marki. Niezależnie od tego, jakie treści preferujesz, tj. blogi, posty, materiały video, podcasty itp., musisz zadbać o to, by ich jakość nie budziła żadnych wątpliwości. Nacisk na jakość wiąże się z rezygnacją z udziału w wyścigu na ilość. Rzadsze publikowanie wysokiej jakości contentu może być korzystniejsze dla Twojej marki, bo to nie ilość buduje zaangażowaną społeczność.
Autentyczność nadal w cenie
Wymagania klientów rosną, a wraz z nimi rośnie ich świadomość. Czasy przywdziewania masek i kopiowania innych minęły. W 2025 roku będzie liczyć się autentyczność. Stanie się ona kluczowym elementem budowania zaufania między marką a klientem. Jeśli Twoje treści będą oferować prawdziwą wartość, które stanie się nieoceniona dla klientów, Twoja marka będzie miała szansę wyróżnić się na tle konkurencji. Co istotne, autentyczność rozmija się z dążeniem do perfekcji. To, co nieidealne może być nawet znacznie bardziej angażujące, ponieważ bliżej mu do rzeczywistych doświadczeń konsumentów.
Wzrost liczby partnerstw z nano- i mikroinfluencerami
Według raportu The State of Influencer Marketing Benchmark Report 2024 aż 44% marek preferuje współpracę z nanoinfluencerami, co stanowi wzrost z 39%, a blisko 26% marek wybiera mikroinfluencerów do swoich kampanii. W roku 2025 będziemy świadkami wzrostu zainteresowania tą formą reklamy, będącej częścią większego zwrotu w stronę personalizacji. Mniejsi influencerzy mają bardziej oddanych obserwatorów, mogą pochwalić się wyższymi wskaźnikami zainteresowania oraz zaufania, czego efektem są bardziej wpływowe i tym samym bardziej skuteczne rekomendacje.
Krótkie formaty wideo i transmisja na żywo na topie
Filmy cały czas dzierżą palmę pierwszeństwa w marketingu cyfrowym, z każdym dniem coraz wyżej wspinając się po drabinie czynników rankingowych. Biorąc pod uwagę preferencje młodszych pokoleń, którym takie platformy społecznościowe jak TikTok czy YouTube zaczęły zastępować wyszukiwarkę Google, skuteczność krótkich filmów w zdobywaniu i utrzymaniu zainteresowania odbiorców jest nie do przecenienia. Atrakcyjne treści wideo (unikalny content podkreślający misję marki, treści UGC generowane przez użytkowników, filmy w ramach współpracy z influencerami) nie tylko angażują, ale i zachęcają do interakcji, dlatego też firmy, które chcą osiągnąć sukces, będą musiały w 2025 roku zintensyfikować działania na platformach opartych na wideo. Wzrost popularności zanotują także transmisje na żywo, gdyż umożliwiają bardziej spersonalizowane interakcję poprzez pytania i odpowiedzi.
Udostępniona publicznie w grudniu 2024 roku Sora (dla użytkowników ChatGPT Plus i ChatGPT Pro), czyli opracowany przez OpenAI model zamiany tekstu na wideo zaoferuje markom innowacyjny sposób na przyciągnięcie nowych użytkowników. Umożliwi tworzenie wysokiej, niezwykle angażujących treści wideo z niespotykaną dotąd szybkością i na ogromną skalę, na nowo definiując strategie dotyczące contentu.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Na podstawie analizy ogromnej ilości danych sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) będą identyfikować wzorce i trendy, przewidywać preferencje i zachowania klientów, by wdrożone przez firmy strategie targetowania i segmentacji były jeszcze bardziej skuteczne. Duet AI i ML zaoferuje personalizację na dużą skalę, dostosowując rekomendacje produktów, treści i komunikaty marketingowe do poszczególnych użytkowników. Odegra też ważną rolę w automatyzacji i optymalizacji e-mail marketingu, a także pozostałych działaniach cyfrowych. Wystarczy wspomnieć o katalogu Meta Advantage, Performance+ (marketing wydajnościowy na Pintereście) czy Smart Performance Campaign (zwiększa wydajność działań reklamowych na TikToku). Oparte na sztucznej inteligencji (NLP i ML) chatboty poprawią jakość obsługi klienta, umożliwiając markom interakcję z klientami na bardziej osobistym poziomie. Przewiduje się, że już w 2025 roku w branży e-commerce pojawią się wirtualne modele, wygenerowane przez AI, prezentujące produkty na zdjęciach i filmach.
Spersonalizowany marketing mobilny
Z badania opublikowanego przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że w prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,5%). Z kolei dane zebrane przez Datareportal Global Overview ujawniają, że aż 97,6% internautów w wieku od 16 do 24 lat korzysta ze smartfonu. Tak wysokie wskaźniki, szczególnie wśród młodych internautów, podkreślają kluczowe znaczenie technologii mobilnej w dostarczaniu spersonalizowanych treści i reklam, pozwalając na bardziej ukierunkowane i skuteczne działania marketingowe. Nowy trend bazuje na analizie danych i sztucznej inteligencji, by angażować potencjalnych klientów za pomocą spersonalizowanych ofert i rekomendacji. W 2025 roku znacząco wzrośnie wykorzystanie usług opartych na lokalizacji (SMS-y, aplikacje), by zwiększyć zaangażowanie konsumentów.
Marketing eventowy
Aby przebić się przez cyfrowy szum i dostarczyć konsumentom zapadające w pamięć doświadczenia, marki powinny zacząć łączyć strategie cyfrowe i fizyczne, czerpiąc z wzajemnego przenikania się wpływów. W 2025 roku marketing eventowy stanie się ważną częścią ogólnej kampanii marketingowej. Potwierdza to raport Accor, z którego wynika, że globalna branża spotkań i eventów doświadcza znaczących zmian, które będę rozwijane w kolejnych latach. Raport wskazuje również, że na rozwój branży w najbliższych latach będą mieć wpływ takie trendy jak: wartość relacji międzyludzkich i poczucie przynależności w biznesie, tworzenie niezapomnianych doświadczeń dla uczestników czy wykorzystanie technologii w organizacji i uczestnictwie w wydarzeniach.
Podsumowanie
Choć może wydawać się, że sztuczna inteligencja już tak mocno rozpycha się łokciami, że marketerom nie pozostaje nic innego, jak przyglądanie się jej możliwościom z bocznego toru, rzeczywistość nie jest dwukolorowa. AI zmienia zasady gry, ale to jedynie wsparcie, a nie rozwiązanie. W cenie nadal będzie kreatywność, w której prym wiodą ludzie. Firmy będą stawiać na innowacyjność i niecodzienność, by wywoływać u swoich odbiorców emocje. Kluczem do sukcesu jest wyprzedzanie trendów i nieustanne stawianie klienta w centrum uwagi.
Źródła:
https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report/
https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report
https://press.accor.com/accor-reveals-key-trends-for-the-global-meetings-and-events-sector/?la
https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2020/06/PIE-Raport_Nowoczesne_technologie.pdf