Podcast jako wsparcie marketingu i SEO. Czy to się opłaca?

Popularność podcastów internetowych stale rośnie, chociaż w Polsce dopiero od kilku lat zaczęły one powstawać masowo. Rynek wciąż jest nienasycony, co stwarza dobrą okazję dla każdego, kto rozważa tworzenie treści audio. Przekonuje do tego szereg powodów. Podcasty stanowią idealny narzędzie wspierające proces pozycjonowania. Skutecznie budują wizerunek marki i pomagają w generowaniu leadów. Badania pokazują, że słuchający podcastów znacznie bardziej ufają rekomendacjom i ofertom prezentowanym w podcaście, niż w innych mediach. Zobacz, na czym polegają współczesne, nowoczesne podcasty i dlaczego mogą okazać się strzałem w dziesiątkę dla SEO i marketingu!

Wielki boom na podcasty

Podcasty, czyli formy audio zawierające monologi, rozmowy lub wywiady, znane są od lat. Kiedyś były to przede wszystkim audycje radiowe, dziś dobrze znany format zajmuje centralne miejsce, jeśli chodzi o marketing internetowy. Podcast to program audio skupiony na określonym temacie i podzielony na wiele odcinków. To, co wyróżnia podcasty internetowe spośród tradycyjnych audycji radiowych, to fakt, że słuchacze mogą odsłuchiwać odcinków w dowolnym momencie, a ponadto pobierać je lub przesyłać strumieniowo za pośrednictwem preferowanego kanału podcastów, takiego jak Apple Podcasts, Stitcher lub Spotify.

Z miesiąca na miesiąc podcastów internetowych przybywa. Prawdziwy boom na podcasty rozpoczął się w 2022 roku i był związany z epidemią SARS-COV-2. Kiedy większość osób była zmuszona do zmiany swojego codziennego rozkładu dnia, modyfikacji uległy też nasze nawyki i sposób spędzania czasu. Szybko dostrzegły to algorytmy, które właśnie od tego czasu zaczęły masowo promować podcasty. Dotyczy to wszystkich głównych hostingów podcastów, takich jak Google Podcasts, Apple Podcasts i Spotify. Podcasty, które rozpoczęły działalność na przełomie 2021 i 2022 r. zaliczyły wówczas ogromny, nienaturalny skok wyświetleń, a dziś stanowią czołówkę najbardziej znanych programów.

O tym, że podcasting rozwija się w niezwykłym tempie, świadczą liczby. 79% Amerykanów w wieku 12 lat i starszych wie, czym jest podcasting. 62% ankietowanych co najmniej raz słuchało podcastu. Szacuje się, że w 2023 roku było tylko ok. 4 miliony funkcjonujących podcastów internetowych. Dla porównania: blogów internetowych jest ponad 600 milionów. Ta dysproporcja pokazuje, że popularność podcastów rośnie, ale rynek wciąż może nie być nimi nasycony. Chociaż większość podcastów jest w pełni darmowa, nie brakuje także ekskluzywnych propozycji, dostępnych jedynie poprzez subskrypcję.

Google faworyzuje spersonalizowane treści i nowe formaty

Rosnąca popularność podcastów wynika także ze zmian, jakie dokonały się w ostatnich latach w obrębie marketingu internetowego. Google coraz bardziej promuje treści wiarygodne i autorytatywne. Siłą budującą te wartości jest spersonalizowana marka, najczęściej skupiona wokół specjalisty, eksperta w swojej dziedzinie.

Osobną kwestią jest to, że Google stawia coraz chętnie na alternatywne formaty treści. Widać to doskonale po 2023 roku, kiedy sytuacja w SERP na skutek pojawienia się modeli językowych sztucznej inteligencji była dramatyczna. Kolejne aktualizacje antyspamowe przynoszą co najwyżej umiarkowane rezultaty. To wszystko sprawia, że ambitnym twórcom, jak i firmom stawiającym pierwsze kroki w marketingu internetowym, bez większego kapitału po prostu trudno się wybić.

Zgodnie z grafami wiedzy E-E-A-T treści o wysokim poziomie transparentności, autorytatywności i wiarygodności mogą być lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarki. Podcasty idealnie spełniają wszystkie te wytyczne. Dobrze zrealizowany podcast, który prezentuje wartościowe informacje przekazywane w formie rozmowy bądź monologu, staje się idealną pożywką dla algorytmów. Treści takie mogą zresztą stanowić doskonałe uzupełnienie strategii marketingu, jak i SEO.

Przycięty widok dwóch gospodarzy radiowych nagrywających podcast w studiu nadawczym
Podcast jako alternatywny format treści idealnie wpisuje się w założenia grafów wiedzy Google E-E-A-T.

Podcast jako narzędzie SEO

Podcasty są nie tylko samodzielnym medium, ale także zaczynają pełnić rolę narzędzia marketingowego pomagającego w zwiększeniu rozpoznawalności marki. Według statystyk w 2023 roku liczba słuchaczy podcastów na świecie przekroczyła 464,7 miliona osób. Dzięki podcastom możliwe jest dotarcie do nowych grup odbiorców, zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania oraz budowanie silniejszej marki.

Jednocześnie podcasty mogą być wartościowym narzędziem wspierającym proces pozycjonowania. Każdy odcinek podcastu to szereg przydatnych wyszukiwarkom danych: treści, tytułów, nagłówków, opisów itd. Optymalizacja treści podcastu potrafi przynieść zaskakujące wyniki, biorąc pod uwagę to, że każdy kolejny odcinek zwiększa szanse również na wzrost popularności pozostałych.

Doskonałą cechą podcastu jest to, że można z niego zrobić transkrypcje, które mogą służyć nie tylko osobom niesłyszącym. Transkrypcje podcastów umieszczone na stronie internetowej stają się bogatym źródłem naturalnych fraz kluczowych osadzonych w odpowiednim kontekście. To treść, która jest w stanie dodatkowo wpływać na pozycjonowanie strony, zwiększając jej widoczność w wynikach wyszukiwania i szybkość indeksowania. Co więcej, nie trzeba każdego odcinka “spisywać” manualnie. Istnieje szereg programów umożliwiających automatyczne transkrypcje, także w języku polskim, dzięki czemu proces ten może przebiegać w dużym stopniu niezależnie.

Optymalizacja podcastu

Podcasty mogą być znacznie bardziej wdzięcznym medium sprzyjającym procesowi pozycjonowania, niż np. blogi. Raz zautomatyzowany proces produkcji i publikacji podcastu, np. przy pomocy narzędzi typu Zapier czy Make, pozwoli skupić się wyłącznie na nagrywaniu nowej treści. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał SEO w podcastach, warto skupić się na optymalizacji. Każdy odcinek podcastu powinien mieć dokładny, bogaty w słowa kluczowe opis, dzięki któremu nie tylko słuchacze będą wiedzieć, czego się spodziewać, ale również wyszukiwarki lepiej zrozumieją, o czym jest dany odcinek.

Kolejnym aspektem jest proces dystrybucji podcastu. Dobrze zadbać o to, aby był on dostępny w jak największej liczbie katalogów podcastowych, takich jak Apple Podcasts, Spotify czy Google Podcasts. W chwili obecnej najpopularniejszym katalogiem w Stanach Zjednoczonych jest Apple Podcasts, globalnie jednak na prowadzenie wychodzi Spotify. Każdy taki katalog działa jak dodatkowe źródło linków i treści podcastu, co pozytywnie wpływa na SEO. Na tym polu również warto pokusić się o automatyzację. Zamiast przesyłać ręcznie i publikować podcast na powyższych platformach, można skorzystać z takich narzędzi, jak Podbean czy Spreaker, które hostują odcinki podcastu, a następnie przesyłają je do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu platform. Kolejny etap w “łańcuchu” dystrybucji podcastu to także pozytywne przełożenie na SEO – i to de facto zerowym kosztem.

Ostatecznie podcasty mogą być idealne do mediów społecznościowych. W prosty sposób można z nich także wycinać krótsze fragmenty i publikować jako shortsy czy rolki. Odpowiednio zoptymalizowany podcast może znacznie rozszerzyć zakres widoczności stron i skutecznie ją rozpopularyzować.

Narzędzia technologii marketingu cyfrowego umożliwiające zaangażowanie w Internecie
Podcasty doskonale sprawdzają się jako wsparcie lejka sprzedażowego.

Podcast jako skuteczny kanał sprzedażowy

Podcasting to także niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe dla firm, które chcą zwiększyć swój zasięg oraz wzbogacić lejek sprzedażowy. Pomimo rosnącej popularności podcastów Polska wciąż jest jeszcze pod tym względem rynkiem rozwijającym się. Z tego powodu brakuje też twardych danych. W przypadku Stanów Zjednoczonych, gdzie moda na podcasting zaczęła się wcześniej, statystyki mówią same za siebie:

  • 72% słuchaczy, którzy słuchali podcastu przez co najmniej cztery lata, zdecydowało się na zakup produktu / usługi firmy,
  • 69% respondentów twierdzi, że reklamy podcastów zwiększają ich świadomość produktów, marek i usług,
  • 81% ankietowanych zwraca większą uwagę na reklamy w podcastach, niż na reklamy radiowe, telewizyjne, billboardy, a nawet reklamy cyfrowe w mediach społecznościowych,

Prognozuje się, że przychody z reklam z podcastów przekroczą 2 miliardy dolarów w 2024 roku.

Ciekawe badanie na próbie 1000 osób przeprowadził zespół Edison Research w 2021 roku. Analiza weryfikuje preferencje reklamowe osób, które słuchają podcastów co najmniej pięć godzin tygodniowo. W tej grupie osób:

  • 49% uważa, że ​​prowadzący podcasty sami korzystają z produktów i usług, które polecają,
  • 30% stwierdziło, że ograniczenie ekspozycji na reklamy podcastów jest bardzo ważne,
  • 51% stwierdza, że zwraca większą uwagę na reklamy podcastów niż na reklamy z innych mediów,
  • większość osób preferuje słuchać reklam nagranych bezpośrednio przez osobę prowadzącą podcast, a nie materiałów przygotowanych wcześniej przez zewnętrzną firmę.

Jak widać, podcasty nie tylko są popularne i coraz chętniej słuchane, ale także charakteryzują się wyższym poziomem wiarygodności. Inaczej mówiąc, z badań wynika, że ludzie chętniej wierzą w to, co słyszą w swoim ulubionym podcaście, niż audycji radiowej czy reklamie internetowej. To potężny wniosek dla każdej firmy, która szuka alternatywnych metod promocji!

Maksymalizacja SEO - Producent podcastów ulepsza opisy odcinków za pomocą oprogramowania do transkrypcji i kodu metadanych na laptopie
Tworzenie podcastu jest skuteczną, długoterminową strategią marketingową.

Podcast – wsparcie marketingu i SEO. Podsumowanie

Podcastów nie należy traktować jako zbędnej egzotyki. Jest bowiem wprost przeciwnie. Podcast może być doskonałym narzędziem wspierającym proces SEO, zwiększającym widoczność marki w sieci i przyciągającym nowe grupy odbiorców i oraz klientów. Regularne tworzenie treści audio, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, może przełożyć się na szereg korzyści związanych z SEO. Stosowanie transkrypcji pozwoli na jeszcze szersze wykorzystanie już uprzednio przygotowanej treści, wpływając na pozycjonowanie strony.

Z badań wynika, że słuchający podcastów mają znacznie więcej zaufania do prezentowanych treści, niż w przypadku innych mediów. Dla firm może to być kluczowym wskaźnikiem skłaniającym do tworzenia serii, które będą rozbudowywały dotychczasowy lejek sprzedażowy i proces pozyskiwania leadów. Podcasty charakteryzują się wyjątkowym poziomem zaufania, potrafią budować społeczność i wyróżniać się w sieci. Warto już teraz rozważyć włączenie ich do katalogu realizowanych działań marketingowych i SEO.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *