W dobie dynamicznego rozwoju internetu i stale rosnącej konkurencji w sieci organizacja treści na stronie internetowej staje się nieodłącznym elementem strategii marketingowych. Jednym z wartościowych podejść do strukturyzacji treści jest koncepcja pillar page, która zyskuje na popularności dzięki efektywności w poprawie widoczności stron w wyszukiwarkach i doświadczenia użytkowników. Czym jest? Jak pillar page wpływa na SEO i UX? I wreszcie jak organizować treści na stronie za pomocą pillar page? O tym wszystkim dziś.

Co to jest pillar page?
Pillar page (strona filarowa) to centralna podstrona tematyczna, omawiająca podstawy danego zagadnienia i łącząca się ze szczegółowymi, bardziej pogłębionymi artykułami, zwanymi content/topic clusters. O pillar page można myśleć jako o trzonie danego tematu, od którego odchodzą liczne odgałęzienia (topic clusters).
Pillar page może być zarówno statyczną podstroną ofertową, umieszczoną w menu witryny, jak i artykułem na blogu. Mało tego! O pillar page można mówić również w kontekście sklepu internetowego, gdzie podstroną filarową staje się np. kategoria produktowa, a jej content clusters to podkategorie i/lub produkty. Jest to jednak rzadsze użycie terminu pillar page – w pierwszej kolejności mowa o treściach pisanych, nie o kategoriach i produktach.
Pillar page to:
- statyczna podstrona
- artykuł na blogu
- kategoria tematyczna na blogu
- kategoria produktowa w sklepie internetowym
Jaki cel ma pillar page?
Jeżeli chcesz omówić na swojej stronie jakiś temat, zrobić to dobrze, dogłębnie i merytorycznie, a przy okazji wykorzystać cenne słowa kluczowe, właściwym wyborem będzie właśnie pillar page – filarowa podstrona poświęcona konkretnemu zagadnieniu. Jednakże nawet w obszernym artykule nie uda Ci się poruszyć wszystkiego. Do każdego tematu można zadać wiele pytań i na każdy temat można spojrzeć z wielu stron. I właśnie dlatego pillar page staje się trzonem dla dodatkowych treści: pogłębiających, uzupełniających, odpowiadających na pytania, przedstawiających inne punkty widzenia. Mowa o content clusters.
Główne cele pillar page to:
- satysfakcja użytkowników: zadbanie o to, aby każdy użytkownik znalazł na Twojej stronie odpowiedź na postawione przez siebie pytanie – nie na podobne, tylko na dokładnie takie samo,
- przewaga nad konkurencją: użytkownicy nie muszą szukać odpowiedzi na stronach Twoich rywali branżowych, skoro wszystkie znajdują na Twojej,
- bardzo dobra nawigacja: podzielenie obszernego tematu na „stronę główną” omawiającą najważniejsze aspekty zagadnienia oraz „strony podrzędne” uzupełniające wiedzę, a następnie właściwe powiązanie ich linkami czyni poruszanie się po witrynie bardzo łatwym, co ma znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek,
- renoma Twoja i/lub marki: poruszając dany temat z wielu stron, budujesz obraz siebie jako specjalisty godnego zaufania. Warto wiedzieć, że dotyczy to nie tylko żywych odbiorców, ale także robotów wyszukiwarek. Poświęcanie wielu publikacji jednemu tematowi buduje topical authority strony, czyli autorytet w danym temacie,
- zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania: podczas gdy pillar page to idealne miejsce do użycia popularnych słów kluczowych, topic clusters uzupełniają je za pomocą mniej popularnych, za to bardziej konwersyjnych fraz kluczowych z długiego ogona,
- zwiększenie ruchu na stronie: większa widoczność w wynikach wyszukiwania dzięki rankowaniu na wiele słów kluczowych to szansa na większy ruch organiczny,
- zwiększona sprzedaż: jeżeli Twoje produkty są atrakcyjne, dzięki zwiększonej widoczności w indeksie wyszukiwarki pozna i zakupi je więcej internautów.

Jak pillar page wpływa na SEO?
Pillar page – w połączeniu z content clusters – ma duży i bezpośredni wpływ na SEO, czyli pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim nasyca stronę cennymi słowami kluczowymi. W przypadku pillar page mogą to być słowa często wyszukiwane przez użytkowników. Poświęcenie wielu publikacji jednemu tematowi daje szansę na widoczność nawet na bardzo konkurencyjne frazy.
Nasycenie słowami kluczowymi strony dzięki pillar page i topic clusters sprawia również, że owa strona jest bardziej widoczna w wyszukiwarce, czyli wyświetla się użytkownikom w odpowiedzi na różnorodne zapytania – sformułowane na różne sposoby oraz dotyczące różnych aspektów danego tematu (co, jak, dlaczego, po co, kiedy, ile itd.).
Przy okazji pillar page porządkuje treści na stronie tak, aby nie występował problem kanibalizacji. Każdy aspekt danego zagadnienia otrzymuje swoją publikację i swoje słowa kluczowe, więc nie konkuruje z innymi treściami w obrębie tej samej witryny.
Uzupełnianie pillar page za pomocą topic clusters sprawia, że struktura linków na stronie jest przejrzysta. To korzyść zarówno dla użytkowników, ponieważ łatwiej im dokonać konwersji, jak dla robotów, gdyż mają bezpośrednie ścieżki do innych treści na stronie i są w stanie zaindeksować dużo podstron w czasie jednego skanowania. Witryny z dobrą strukturą linków są lepiej oceniane przez Google’a niż te o ubogim linkowaniu wewnętrznym.
Warto też zwrócić uwagę na topical authority, czyli jeden z czynników rankingowych Google’a. Wyraża stopień specjalizacji strony w danej tematyce, a co za tym idzie poziom jej autorytetu w odniesieniu do danego zagadnienia. Już tworząc pillar page, dajesz się poznać jako ekspert w danej dziedzinie. Następnie za pomocą content clusters umacniasz taki odbiór. Mam na myśli roboty Google’a, ale dotyczy to również żywych użytkowników.
Jak pillar page wpływa na SXO?
Wprowadzenie na stronę pillar page pozwala na stworzenie spójnej i logicznej architektury informacji, która odpowiada na potrzeby zarówno użytkowników poszukujących wartościowych treści, jak i algorytmów wyszukiwarek oceniających jakość strony. W ten sposób pillar page wspiera jednocześnie SEO (optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek) i UX (doświadczenie użytkownika na stronie). Połączenie tych dwóch pól daje SXO: Search Experience Optimization, czyli optymalizację strony jednocześnie pod wyszukiwarkę i użytkowników.
Wpływ pillar page na SXO to przede wszystkim:
- pokrycie danego tematu z wielu stron – użytkownicy otrzymują dokładnie taką treść, jakiej poszukują, roboty wyszukiwarek natomiast indeksują witrynę na dużo różnych słów kluczowych, zwiększając tym samym jej widoczność,
- rozbudowana struktura linków – nawigacja jest przyjazna dla użytkowników oraz ułatwia im dokonywanie konwersji (np. zakupu), a robotom wyszukiwarek umożliwia szybkie poruszanie się po stronie celem zaindeksowania dużej liczby podstron podczas jednego skanowania (roboty mają określony crawl budget, czyli z góry ustalone czas i moc obliczeniową, jakie jednorazowo poświęcają danej stronie).

Jak zbudować pillar page?
- Zacznij od wyboru tematu. Postaw na zagadnienie, które jest istotne dla Twojej branży i interesujące dla odbiorców. Powinno być na tyle obszerne, by można je było podzielić na mniejsze podtematy. Pillar page ma największą wartość wtedy, kiedy powiązana jest z content clusters.
- Sprawdź słowa kluczowe. Przeprowadź dokładne badanie słów kluczowych, by zidentyfikować te związane z wybranym tematem. Nie zapomnij o frazach z długim ogonem, które pomogą w pozycjonowaniu. Część z nich przyda się od razu (frazy ogólne), część zaś podczas tworzenia topic clusters (długi ogon).
- Dobrze przemyśl strukturę treści. Struktura pillar page powinna składać się z głównych sekcji i podsekcji. Każda z nich musi odpowiadać na konkretne pytanie lub rozwijać określony aspekt tematu. Nie mieszaj informacji pomiędzy sekcjami. Ponadto zadbaj o właściwą kolejność treści. Struktura pillar page powinna przeprowadzić czytelnika przez treść w sposób logiczny – odbiorca ma trafić najpierw na wstęp wprowadzający do tematu, następnie na odpowiedzi ogólne i podstawowe dla danego zagadnienia, później na rozwinięcie wątków, na końcu zaś musi otrzymać podsumowanie i klarowne CTA (Call To Action) – wezwanie do działania, np. dokonania zakupu, przejścia na inną podstronę czy skontaktowania się z Tobą.
- Stwórz treści na pillar page. Napisz wyczerpujący i wartościowy tekst do każdej ustalonej wcześniej sekcji. Używaj jasnego języka, unikaj żargonu. Zadbaj o to, by treść była angażująca i łatwa do zrozumienia.
- Zoptymalizuj treści pod kątem SEO. Właściwie zoptymalizowane treści są przyjazne zarówno dla robotów wyszukiwarek (łatwa indeksacja), jak i dla użytkowników (czytelność). Użyj nagłówków Hx, pamiętając o ich odpowiedniej strukturze: tylko jeden nagłówek H1 (tytuł), główne nagłówki w treści to H2, bezpośrednio po H2 można dać wyłącznie kolejne H2 lub H3, a zagnieżdżanie wymaga przejścia zawsze tylko o jeden stopień H2 -> H3 -> H4 -> H5 itd. Uzupełnij metadane (tytuł, metaopis). Stwórz opisy alternatywne obrazków. Upewnij się, że podstrona jest responsywna i szybko się ładuje.
- Stwórz spis treści, koniecznie interaktywny. To bardzo poprawia doświadczenie użytkowników, zwłaszcza jeśli są zainteresowani tylko wybranymi sekcjami i nie chcą przewijać całej długiej treści.
- Uzupełnij tekst elementami wizualnymi. Wykorzystaj grafiki, np. obrazki, zdjęcia, schematy czy infografiki, a także audio lub wideo, aby uatrakcyjnić pillar page i ułatwić użytkownikom przyswajanie informacji. Pamiętaj jednak o weryfikacji czasu wczytywania strony. Zbyt wiele wideo może poważnie spowolnić ładowanie treści. Ponadto nie zapomnij o wspomnianych wyżej opisach alternatywnych grafiki.
- Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym, czyli podstawowym sensie istnienia pillar page. Dodaj linki wewnętrzne do powiązanych artykułów lub innych podstron w obrębie swojej witryny. Mało tego – linkuj również z tych podstron (topic clusters) z powrotem do pillar page! Innym elementem linkowania wewnętrznego jest prawidłowa struktura okruszków (nawigacja okruszkowa). Wszystko to pomaga w budowaniu struktury informacji i poprawia doświadczenie użytkownika.
- Ostatnim krokiem jest analiza UX. Zanim opublikujesz pillar page, przeprowadź testy jej użyteczności. Upewnij się, że jest intuicyjna w obsłudze i potencjalnie spełnia oczekiwania użytkowników – zarówno tych posługujących się komputerem, jak tych korzystających z telefonu. Poklikaj w linki, użyj spisu treści, włącz kilka wideo i zweryfikuj kolejność nagłówków Hx.
Tworzenie pillar page – na to uważaj
- Tematyka poruszona na pillar page nie powinna być zbyt szeroka – pamiętaj, by szczegółowe zagadnienia pozostawić na content clusters.
- Nie duplikuj tematów ani słów kluczowych – każda podstrona musi mieć swoje, unikalne.
- Bardzo dobrze przemyśl strukturę linków – w końcu to ona jest istotą istnienia pillar page!
- Bardzo dobrze przemyśl strukturę treści – bez prawidłowego podziału na sekcje i wykorzystania nagłówków pillar page nie będzie tak funkcjonalna, jak powinna.
To tyle, jeśli chodzi o zbudowanie pillar page. Jednakże nie jest to koniec pracy związanej z jej optymalizacją. Pozostają Ci dwa zadania, które powinieneś wykonywać bezterminowo. Pierwsze to monitorowanie wyników. Regularnie analizuj wyniki pillar page oraz całej strony za pomocą narzędzi analitycznych (do darmowych należy Google Analytics). Sprawdzaj ruch organiczny oraz zaangażowanie użytkowników.
Drugie zadanie to oczywiście aktualizacja treści. Niestety pillar page rzadko tworzy się jednorazowo, raczej jest to proces. Kiedy pojawią się nowe informacje, powinieneś uzupełnić pillar page. Jeżeli są to informacje dotyczące głównych wątków, uzupełniaj treści bezpośrednio na pillar page. Jeśli zaś informacje wydają się poboczne, opublikuj artykuł typu content cluster i umieść do niego link na pillar page. Ponadto zawsze aktualizuj treści w związku z trendami branżowymi oraz aktualizacjami algorytmów Google’a. Pamiętaj, że aktualizacja treści polega zarówno na dopisywaniu, jak i na poprawianiu tego, co się zdezaktualizowało.
Jak organizować treści na stronie dzięki pillar page?
Organizacja treści na stronie za pomocą pillar page: I sposób – długi i rozbudowany pillar page
Z poprzedniego punktu dowiedziałeś się, jak stworzyć pillar page. To jednocześnie pierwsza odpowiedź na pytanie, jak organizować treści na stronie za pomocą pillar page – pierwszy sposób organizacji treści. Może być właściwym podejściem dla osoby, która jeszcze nie prowadzi bloga i/lub nie ma na stronie zbyt dużej ilości treści.

Natomiast istnieją również inne sposoby na organizację treści dzięki pillar page. Mogą być lepszym wyborem dla osób, które posiadają już cenne publikacje na stronie, ale nigdy nie korzystały z pillar page. Wyglądają następująco:
Organizacja treści na stronie za pomocą pillar page: II sposób – skrócony pillar page z rozwinięciem w linkach
II sposób organizacji treści za pomocą pillar page: Jeżeli masz już artykuły ukazujące jedno zagadnienie z różnych stron (jak, dlaczego, czy, kiedy itd.), możesz stworzyć pillar page na ich bazie. Pierwszym sposobem jest utworzenie jeszcze jednego artykułu i omówienie w nim owego tematu w sposób podstawowy, ogólny (np. co to jest). Umieść w artykule również sekcje odpowiadające pogłębionym artykułom, ale w ich przypadku stwórz jedynie kilka zdań wprowadzających do zagadnienia. Zamiast rozwinięcia tematu osadź link do artykułu poruszającego zagadnienie, aby osoby zainteresowane konkretną odpowiedzią wiedziały, gdzie ją znaleźć.

Główna zaleta tego rozwiązania to: krótkość i zwięzłość pillar page – nie odstraszy użytkownika długością.
Organizacja treści na stronie za pomocą pillar page: III sposób – kategoria na blogu
III sposób organizacji treści za pomocą pillar page: Jeśli chwilowo nie masz czasu na tworzenie treści na pillar page bądź interesuje Cię wizualne zaprezentowanie content clusters, utwór pillar page w formie kategorii nadrzędnej. Dla przykładu: jeśli Twoje pogłębione artykuły odpowiadają na pytania co, jak, dlaczego, czy, kiedy itd. dotyczące tematu x, stwórz pillar page o nazwie x i za pomocą kafelków graficznych (np. miniatur głównych obrazków artykułów) zaprezentuj wszystkie te artykuły.

Główna zaleta tego rozwiązania to: organizacja treści poprzez wskazanie zagadnień, które zostały poruszone na stronie – chociaż na pillar page użytkownik nie znajdzie żadnych treści pisanych bądź znajdzie ich niewiele, w szybki i przejrzysty sposób dowie się, jakie zagadnienia dotyczące interesującego go tematu zostały omówione w witrynie.
Organizacja treści na Twojej stronie – wypróbuj pillar page już dziś
Współcześnie podstrona typu pillar page jest kluczowym elementem strategii organizacji treści na stronie internetowej zgodnie z zasadami zarówno SEO, jak i UX, co razem daje SXO. Tego rodzaju strona łączy różnorodne treści związane z danym tematem, co nie tylko poprawia strukturę witryny, ale także zwiększa jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Niewielkim nakładem pracy – zwłaszcza jeśli na początek zdecydujesz się na pillar page w postaci kategorii na blogu – możesz docierać do większej liczby internautów.
Dzięki dobrze zaprojektowanej pillar page użytkownicy są w stanie łatwo znaleźć kompleksowe informacje na interesujący ich temat, co przekłada się na ich lepsze doświadczenie na stronie. Kluczowe jest jednak, by treści w obrębie pillar page i topic clusters były logicznie powiązane i wzajemnie się uzupełniały, co sprzyja zarówno optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, jak i satysfakcji odwiedzających. W efekcie zastosowanie pillar pages może prowadzić do zwiększenia ruchu na stronie oraz poprawy wskaźników zaangażowania użytkowników.