MozRank i MozTrust to wskaźniki opracowane przez firmę Moz – jednego z czołowych twórców narzędzi SEO. Pozwalają na złożoną analizę profilu linków, dzięki czemu odgrywają istotną rolę w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z niniejszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób oba wskaźniki pomagają specjalistom SEO ocenić jakość i autorytet stron internetowych oraz dlaczego są cenione w procesie skutecznego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

Związek MozRank i MozTrust z SEO
➤ MozRank to wskaźnik SEO, którego pierwowzór stanowi PageRank – wskaźnik i zarazem algorytm Google’a służący do klasyfikowania stron internetowych na podstawie linków przychodzących: ich liczby i jakości, niegdyś traktowany jako główny czynnik rankingowy SEO. MozRank oczywiście nie jest ani nigdy nie był czynnikiem rankingowym SEO, natomiast na podobieństwo pierwowzoru mierzy popularność witryn na podstawie prowadzących do nich linków. Jest to istotne narzędzie dla specjalistów SEO, którzy chcą zrozumieć, jak dana strona jest postrzegana przez algorytmy wyszukiwarek.
➤ MozTrust z kolei, jak podpowiada nazwa, mierzy zaufanie (trust), jakie Google przypisuje linkom przychodzącym. Precyzyjnie rzecz biorąc: ocenia jakość i autorytet źródeł, z których pochodzą linki do strony. Linki pozyskiwane z renomowanych i wiarygodnych stron zwiększają wartość MozTrust. I odwrotnie: te przychodzące ze stron nieznanych i o niskiej wiarygodności obniżają wartość wskaźnika. MozTrust staje się szczególnie ważny w kontekście budowania autorytetu strony, ponieważ strony o wysokim poziomie zaufania są lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.

Mimo istotnego znaczenia analitycznego MozRank i MozTrust dla SEO należy pamiętać, że wskaźniki te same w sobie nie są czynnikami rankingowymi (zwłaszcza że nie należą do Google’a), nie przyznają stronom wiążących ocen ani nie wpływają w żaden sposób na pozycjonowanie. Są tylko – i aż! – cennymi wskazówkami, jak wyszukiwarka może oceniać daną witrynę i na jakiej podstawie może ustalać jej pozycję. Wykorzystanie wskaźników MozRank i MozTrust pozwala modyfikować strategię pozycjonowania – przede wszystkim link buildingu – w taki sposób, aby przynosiła jak najlepsze korzyści.
MozRank i MozTrust po 2018 roku – to ważne!Warto mieć na uwadze, że chociaż w branży SEO nadal wykorzystuje się pojęcia MozRank i MozTrust, a także na zewnętrznych stronach dalej można sprawdzić wyniki swojej strony, w rzeczywistości już w 2018 roku ogłoszono, że firma Moz wycofuje te wskaźniki na rzecz zaawansowanych systemów ocen Domain Authority (DA) i Page Authority (PA). Są bardziej zniuansowanie i mają szerszą skalę: 0-100 punktów. Mimo iż obecnie to właśnie je zaleca się brać pod uwagę, MozRank i MozTrust pozostają żywe w pamięci specjalistów. Nic dziwnego – opierają się na czynnikach, które Google cenił i nadal ceni! |
MozRank i MozTrust – wpływ oceny na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania
Wskaźnik MozRank mierzy liczbę i jakość linków prowadzących do strony, wobec czego im więcej wartościowych linków, tym wyższa wartość MozRank. Ocena wyrażana jest w skali od 0 do 10, z dokładnością do miejsc po przecinku. Im bliżej zera, tym mniej wartościowych linków prowadzących do strony. Z kolei im bliżej dziesiątki, tym więcej odnośników i tym są one wartościowsze. Warto jednak zaznaczyć, że MozRank wynoszący 10 pozostaje poza zakresem zwykłych posiadaczy stron, ponieważ mogą go otrzymać tylko zaufani giganci jak Wikipedia. Przeciętna, acz rozwinięta strona internetowa ma od 3 do 5 punktów MozRank.
Na MozRank wpływają m.in.:
|
MozTrust ocenia zaufanie do strony na podstawie jakości źródeł linkujących: im większe zaufanie do strony linkującej (im wyższa wiarygodność tej strony), tym wyższa wartość MozTrust. Zwłaszcza linki ze stron takich jak uniwersytety czy instytucje rządowe podnoszą wartość MozTrust. Wskaźnik ten podobnie do poprzedniego wyrażany jest w skali 0-10, przy czym zdobywanie punktów przychodzi trudniej. Trzeba bowiem pamiętać, że popularność (duży ruch na stronie, dużo linków przychodzących) to nie zaufanie (wiarygodność treści). W efekcie oceny bliskie zera wskazują na brak lub znikome powiązanie z zaufanymi stronami, a noty bliskie dziesiątki są wyrazem bardzo dobrej reputacji.
Na MozTrust wpływają m.in.:
|
Ponieważ wskaźniki MozRank i MozTrust ustalają oceny na bazie tych samych czynników rankingowych, które bierze pod uwagę Google podczas ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania, stanowią wartościowe narzędzie dla posiadaczy stron internetowych. Podpowiadają im, w jakich obszarach powinni wykonać pracę, aby ich witryny były lepiej odbierane przez algorytmy i skuteczniej pozycjonowane w wyszukiwarkach.
Porównanie MozRank i MozTrust: który wskaźnik jest ważniejszy w strategii SEO?
Mimo podobieństwa nazwy, skali ocen, a nawet ocenianego źródła: linków, MozRank i MozTrust pełnią różne funkcje. W efekcie to, który jest ważniejszy dla Ciebie i na którego poprawie powinieneś się skupić, będzie zależało od indywidualnych celów strategii SEO.
- Wyższy wskaźnik MozRank sugeruje, że strona jest bardziej widoczna (popularna) w sieci: ma więcej linków przychodzących i są one wysokiej jakości. Jeśli więc Twoim celem jest zwiększenie widoczności i ruchu na stronie, to właśnie MozRank może okazać się istotniejszy, zwłaszcza na początku.
- Strony z wysokim MozTrust są postrzegane jako posiadające większy autorytet (zaufanie): prowadzą do nich liczne linki z wiarygodnych źródeł. Jeśli zatem Twoim priorytetem jest budowanie autorytetu i zaufania, powinieneś skupić się na MozTrust.
Ostatecznie optymalna strategia pozycjonowania strony powinna uwzględniać oba wskaźniki dla zrównoważonego podejścia do SEO. Jednakże to, na który położyć nacisk na starcie, zależy od indywidualnej sytuacji witryny i oczekiwań jej właściciela.

Strategia SEO i pozycjonowanie z wykorzystaniem MozRank i MozTrust
Pozycjonowanie strony z wykorzystaniem wskaźników MozRank i MozTrust skupia się na link buildingu – akurat w tym kontekście optymalizacja techniczna witryny, rozbudowa treści na stronie czy uzupełnienie metadanych nie przyniosą bezpośrednich rezultatów. MozRank i MozTrust oceniają linki i serwisy źródłowe, więc to im trzeba poświęcić uwagę. Natomiast prawdą jest, iż w ramach strategii link buildingu warto uwzględnić content marketing: copywriting, tworzenie infografik i inne działania.
Zwiększenie wskaźnika MozRank poprzez link building
Jeżeli zależy Ci na poprawie wskaźnika MozRank, możesz podejmować działania takie jak:
- Budowanie wartościowych linków zwrotnych dzięki artykułom sponsorowanym publikowanym na popularnych, dobrej jakości, dopasowanych tematycznie stronach.
- Budowanie wartościowych linków zwrotnych dzięki eksperckim artykułom gościnnym publikowanym na popularnych, cenionych w danej branży, dopasowanych tematycznie stronach.
- Wymiana treści z linkiem z zaprzyjaźnionymi ekspertami, markami, stronami, np. w formie wspomnianych wyżej artykułów gościnnych. Pamiętaj jednak, że nie mogą to być same linki, zwłaszcza osadzane na siłę, a także że nie każda współpraca jest warta podjęcia – zawsze oceniaj jakość strony!
- Tworzenie cennych treści na swojej stronie – np. w ramach wpisów blogowych – a następnie podejmowanie działań, które zachęcą odbiorców do udostępniania. Możesz np. promować swoje treści w serwisie LinkedIn oraz na branżowych forach i w grupach w social media. Pamiętaj jednak, że nie chodzi o osadzanie linku do artykułu w social media – tego typu odnośniki mają małą wartość i z reguły opatrzone są atrybutem nofollow. Celem jest skłonienie czytelników, by wspominali o Twoich artykułach na swoich stronach, przytaczali je, powoływali się na nie, cytowali fragmenty etc. Treści zachęcające do linkowania to m.in. omówienia raportów z badań branżowych, zestawienia narzędzi, infografiki.
- Dywersyfikacja linków, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników z różnych popularnych i dopasowanych tematycznie serwisów, nie zaś ciągle z jednego. Chociaż druga opcja jest kusząca i łatwiejsza, MozRank – i algorytmy Google’a – niestety obniżają ocenę za brak zróżnicowania.
- Analiza profilu linków konkurencji i identyfikacja wartościowych stron, które linkują do Twoich głównych rywali. Jeżeli takie znajdziesz, zastanów się, jakie działania podjąć, aby strony te chciały linkować również do Ciebie – np. poprzez artykuł lepszej jakości, uzupełnienie artykułu na stronie aktualnymi danymi, stworzenie cennej infografiki etc.

Zwiększenie wskaźnika MozTrust poprzez link building
Jeżeli to na wskaźniku MozTrust chcesz się skupić na początku realizacji strategii link buildingu, do dyspozycji masz m.in.:
- Współpracę internetową lub pozainternetową z instytucjami edukacyjnymi bądź rządowymi, dzięki której zyskasz w ich serwisach biogram z linkiem do strony. Przykładowa współpraca to uczestnictwo w konferencjach, webinarach lub panelach branżowych jako prelegent.
- Tworzenie wysokiej jakości, merytorycznych, branżowych treści na portale uniwersyteckie czy też rządowe, w których będziesz mógł umieścić link do swojej strony, np. w sekcji Autor lub w opisie źródła, które cytujesz – wysokiej jakości, merytorycznego artykułu ze swojej strony.
- Chociaż to akurat szczególnie trudne zadanie, możesz próbować tworzyć tak wartościowe, merytoryczne treści na swojej stronie internetowej, by autorzy tekstów na stronach uniwersyteckich i rządowych chcieli sami cytować Cię jako źródło. Opracowywanie raportów, wspieranie kampanii społecznych i publikowanie treści edukacyjnych daje szansę pozyskania cytowań i linków ze stron organizacji non-profit i fundacji.

Dodatkowo w przypadku obu strategii SEO unikaj pozyskiwania linków: masowego, z niskiej jakości źródeł (stron nowych lub mających ocenę niższą od Twojej), ze źródeł uznawanych przez Google’a za niezgodne z wytycznymi (spamerskich, zajmujących się nielegalną działalnością lub wykorzystujących praktyki Black Hat SEO). Regularnie monitoruj profil linków i usuwaj te, które są niskiej jakości. Weryfikuj też aktualnie używane przez firmę Moz wskaźniki Domain Authority i Page Authority, aby w razie potrzeby modyfikować strategię link buildingu.