Millenialsi? Kto to taki?
Millenialsi – to pojęcie określające nowe pokolenie, nazywane też pokoleniem Y. Pojęcie to obejmuje ludzi urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem, z których najmłodsi wchodzą właśnie w pełnoletność. Obecnie jest to grupa licząca w Polsce ok. 9 mln osób i to właśnie przez nich następuje pewnego rodzaju rewolucja produktowa – oni kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra.
Rewolucja czy ewolucja?
Millenialsi wpływają bezpośrednio na rynek dóbr konsumenckich – wszystko weryfikują i mają wyższe oczekiwania od swoich rodziców. Wszystko sprawdzą, wszystko „wygooglują”. To, co wyróżnia ich od poprzednich pokoleń to status ekonomiczny. Millenialsi to osoby mocno stąpające po ziemi, mające solidne podstawy finansowe. Dlatego o ich uwagę walczą największe globalne marki.
Rozmowa o markach jest stałym elementem ich życia – nie kupują bez zastanowienia, poszukują informacji o produktach, zadają pytania. Siła recenzji, wystawionej opinii jest dla nich niejednokrotnie ważniejsza niż cena. Ich relacja z marką opiera się na utożsamieniu się z nią – w pierwszym kroku istotna jest dla nich reputacja marki czy rekomendacje znajomych (tych na Facebooku, Instagramie czy blogach), a następnie możliwość osobistej personalizacji pod względem preferencji i pożądanych korzyści. Wybierając się do restauracji na niedzielny obiad, najpierw sprawdzą opinie na popularnych serwisach, nim wykonają telefon z rezerwacją.
Tradycja kontra digitalizacja
Nie działają na nich tradycyjne formy reklamy. Nie są one im bliskie. Firmy w swoim przekazie muszą być kreatywne, nuda i przewidywalność od razu odsuwa Millenialsów na inne tory. Reklama tradycyjna nie jest już skuteczna, a więc nie wystarczy stworzyć reklamę telewizyjną, w której zatrudni się znanego i lubianego aktora, który odegra swą rolę. Millenialsów to po prostu nie interesuje. Coraz częściej duże marki sięgają po młodych influenserów – osoby, które są celebrytami nowoczesnego życia. Dzięki nim marki zyskują bardziej ludzką twarz. Przykładem jest kampania Red Lipstick dla L’Oréal, Maffashion dla Coca-Coli, Radka Kotarskiego – twórcy naukowego kanału „Polimaty” dla banku Millenium.
To, co w dużej mierze determinuje sukces firmy to digitalizacja. Millenialsi to pokolenie sieci. Dużą cześć dnia, a nawet nocy, przebywają w świecie wirtualnym. Aż 80% z nich śpi ze smartfonami! Bardzo szybko przyswajają nowe technologie, szybciej też uczą się obsługi rozmaitych narzędzi czy aplikacji. Większość z nich nie wyobraża sobie wyjścia z domu bez telefonu bardziej niż portfela. Wartym podkreślenia jest fakt, że nowoczesne formy reklamy, internetowe i mobilne, są zdecydowanie bardziej skuteczne niż tradycyjne.
Jak tą wiedzę wykorzystać?
Sukces marek przestał być łączony z wydatkami na reklamę. Obecnie osiągnąć go można poprzez działania marketingowe, ściśle powiązane z emocjami, na przykład wykorzystując najnowsze koncepcje lovemarks. Budowanie relacji z klientem poprzez personalizowanie produktów i usług, zmysłowe docieranie do odbiorców to najnowsze strategie reklamowe, które podążają za zmianami postępowania Millenialsów. Kolejnym narzędziem, o którym sporo ostatnio piszemy, jest coraz szerzej omawiany storytelling – strategia znana od dawien dawna, bowiem opiera się na opowiadaniu historii, strategia odwołująca się do naszych pierwotnych potrzeb i pragnień. Pojawiające się metody marketingowe, odwołują się do zmian społecznych zachodzących współcześnie w świecie.
Bycie na czasie to dziś podstawa sprzedaży produktów i usług. Dlatego polecamy uwadze zapoznanie się z najnowszymi trendami marketingowymi, które powstają pod wpływem nowoczesnych potrzeb Millenialsów.
Źródła:
- Jak sprzedawać tym, którzy nie mają potrzeby posiadania?
- Władzę przejmują młodzi. Jak kupuje pokolenie Y i Z