Stoisz na początku długiego, muzealnego korytarza. Wzdłuż ścian stoją pokaźne gabloty, w panującym półcieniu niewiele widzisz. W oddali słychać charakterystyczny głos przewodnika, opowiadający o ostatnim modelu PC wykorzystywanym do celów rozrywkowych. Przyglądasz się gablotom wystawowym – we wszystkich znajdują się desktopy. Idziesz przed siebie korytarzem, wchodzisz do oświetlonej sali, w której wieloosobowa grupa turystów słucha w skupieniu wykładu o zabytkach techniki. Zaraz, zaraz, a gdzie przewodnik? Przybrał mobilną postać i teraz spokojnie przemawia z głośniczka smartfonu.
Zdaję sobie sprawę, że powyższy fragment może brzmieć jak wycinek ze scenariusza since-fiction, jednak ta wizja może stać się rzeczywistością szybciej, niż będziemy się tego spodziewać. Już w kilku poprzednich tekstach poruszaliśmy niektóre z zagadnień mobilnej strony Internetu, ale dziś opowiemy co nieco o migracjach w sieci. Jeżeli osobiście korzystasz z Facebook’a przez komputer, to oznacza że jesteś wymierającym gatunkiem. Najnowsze badania wskazują, że aż 83% użytkowników tej popularnej społecznościówki przegląda ją na smartfonach. Sporo, prawda? Tak właśnie objawiają się nowe trendy w social media.
Specjaliści od marketingu internetowego i pięknych wykresów od kilku lat zapewniają, że każdy kolejny rok będzie tym szczególnym, MOBILNYM. Tymczasem okazuje się, iż troszkę zaspali i rok mobilny zaskoczył ich jak zima drogowców. Znaczna migracja użytkowników na mobilne wersje dotychczas desktopowych portali social media oraz dynamiczny i zauważalny rozwój portali dostępnych tylko poprzez urządzenia mobilne to znak dzisiejszych czasów. Ludzie przemieszczają się tam, gdzie im lepiej, więc nie wypada zostawać w tyle.
Insta Reality – trendy w social media
Jednym z poważniejszych graczy na rynku mobilnych social mediów jest Instagram. Co prawda w statystykach wciąż króluje Facebook, lecz młodszy kolega stale wznosi się w górę. Czym jest Instagram? To mobilna platforma, na której użytkownicy mogą udostępniać swoje zdjęcia, opisując je #tagami i oznaczając swoją lokalizację. Korzystają z niego mobilni internauci, ale i wiele – mniej lub bardziej – znanych marek. Czym różni się Instagram od pozostałych portali? Zdecydowanie poziomem aktywności, ponieważ Instagramerowcy są 15 razy bardziej zaangażowani, niż społeczność na Facebooku. Z perspektywy przedsiębiorcy, właściciela marki, powinien zainteresować Cię także fakt, iż 70% użytkowników obserwuje na Instagramie profile firm i większość z nich robi to z czystej sympatii jaką darzy markę. Społeczność Insta z lubością startuje we wszelkich konkursach, lajkuje zdjęcia i oznacza je #tagiem związanym z brandem. Mało to, gro fanów będzie czuło się wyróżnione, gdy ich ulubiona marka polubi jakieś z ich zdjęć! Jeżeli będziemy umiejętnie zarządzać profilem firmy, uzyskamy naturalne zainteresowanie naszych fanów, jeszcze skuteczniej zmniejszymy dystans między klientem a firmą i nawiążemy wręcz indywidualną relację z fanami. Gdyby organiczny ruch nie był zadowalający, od niedawna istnieje możliwość stworzenia kampanii reklamowej.
Pojawienie się takich portali jak Instagram czy Snapchat (który zasługuje na odrębne omówienie), udowadnia, że wirtualne społeczności nie pozostają w jednym miejscu, a zmiany mają charakter wręcz lawinowy. Nowe portale nie tylko przeniosły użytkowników do mobilnego świata, ale i mają realny wpływ na istniejące social media, które zmieniają niektóre z funkcji z myślą o nowym, zmienionym użytkowniku. Możesz albo stawiać opór i nic nie zmienić w swojej dotychczasowej strategii w social media, albo znaleźć inne formy działania, atrakcyjne dla Twoich nowoczesnych odbiorców. Głupio będzie zostać na końcu ciemnego, muzealnego korytarza, pomiędzy okazami starej technologii. Przecież nie marzysz o miejscu w gablocie, z podpisem: Homo Desktopus.