Brzęczą pszczoły…
A pszczoły były trzy w tej wyliczance. Znasz jej dalszy ciąg?
„Maja, Gucio, Klementynka i odpadasz Ty!” Przełóżmy ją teraz na realia biznesowe. Trzy pszczoły to konkurencyjne firmy z Twojej branży. „Maja”, „Gucio” i „Klementynka” to nazwy każdej z tych firm. Co robią, aby ktoś wiedział o ich istnieniu? Brzęczą. Pewnie dużo i głośno, skoro to akurat o nich mowa. Ty nie brzęczysz?
Koniec wyliczanki znasz.
Czym jest owe brzęczenie? W języku angielskim określane jest jako „buzz”. Jeśli dodasz do tego „marketing” (bo to przecież na nim chcesz się skupić) wszystko powinno stać się jasne. Buzz marketing – powszechnie zwany też marketingiem szeptanym – to działania, które mają na celu rekomendację lub sprowokowanie dyskusji na temat Twojego produktu lub usługi wśród potencjalnych klientów.
Marketing szeptany i opinie
Główną przewagą marketingu szeptanego nad tradycyjną reklamą jest sposób przekazu. Obrazek znany nam z telewizji, czy billboardu jest zazwyczaj taki sam: zadowolony osobnik z szerokim uśmiechem na ustach informuje nas, a właściwie zasypuje litanią superlatywów na temat fantastycznej usługi czy produktu, z której korzysta on, cała jego rodzina, a sąsiedzi pozazdrościli i porzucają na jego rzecz, to co mieli wcześniej. Lepszych argumentów nie ma…
Tak właściwie mogłaby to być reklama czegokolwiek – operatora komórkowego, margaryny czy zestawu do grilla – naprawdę, ogranicza nas tylko wyobraźnia. Brak tu miejsca na wiarygodność – fakt, że mamy do czynienia z aktorami jest zbyt namacalny, nie wspominając już o tym, że w trakcie trzydziestosekundowego spotu lub przez plakat nie da się nawiązać jakiejkolwiek interakcji z osobą, która ten produkt pokazuje.
To właśnie możliwość nawiązania dialogu z potencjalnym klientem, która nadaje promowanej w ten sposób marce autentyczność jest w jej promocji kluczowe.
Aż 90% konsumentów przy zakupie produktu kieruje się opiniami innych – dziś praktycznie każdy z nas sprawdza opinie o sklepie, produktach, porównuje ceny w internecie, a decyzję zakupową podejmuje po zapoznaniu się z marką w sieci.
2 skuteczne sposoby promowania marki przez marketing szeptany
Opinie o marce tworzone na forach w ramach marketingu rekomendacji
Pierwszy i najpopularniejszy sposób działania marketingu szeptanego to polecanie produktu lub usługi wśród innych internautów. Fora oraz kategorie i tematy w nich zawarte nie są przypadkowe – rekomendacje powinny pojawiać się wszędzie tam, gdzie toczą się dyskusje związane z tematyką odpowiadającą Twojej firmie.
Firma, która sprzedaje obuwie skórzane nie będzie kojarzona najlepiej, jeśli ktoś będzie zachwalał jakość butów na forum w wątku dla wegan. W przypadku rekomendacji istotne jest również poparcie swojej opinii doświadczeniem. Mało wiarygodnie wygląda ogólnikowa wzmianka, w której internauta stwierdza: „Polecam firmę X – mają świetną ofertę.” Potencjalnemu klientowi niewiele to mówi o firmie, zwłaszcza, że korzystając z forum oczekuje on poniekąd porady i pomocy przy wyborze produktu – trzeba więc za pomocą konkretnych argumentów przekonać go, że to firma X ma dla niego to, czego szuka, ponieważ posiada w swojej ofercie usługę lub funkcję, która wpasowuje się w jego potrzeby.
Dyskusja na forach w ramach marketingu szeptanego
Innym sposobem na marketing wirusowy (to jedno z wielu określeń marketingu szeptanego) jest prowokowanie rozmowy o marce. Sposób ten jest o wiele bezpieczniejszy i na dłuższą metę może przynieść więcej korzyści. Warto wybrać się na „internetowe zwiady” i zapytać forumowiczów o markę, jej ofertę, czy o niej słyszeli i co sądzą na jej temat. Główną zaletą takiego działania jest zasygnalizowanie faktu istnienia marki, zwłaszcza, gdy jeszcze nikt o niej nie słyszał – istnieje duża szansa, że ktoś będzie chciał z ciekawości zapoznać się z jej ofertą bliżej, również po to, by móc powiedzieć co o niej sądzi.
Masz obawy, że w przypadku sprowokowania dyskusji na temat Twojej firmy, ktoś wypowie się o niej negatywnie?
Takie głosy zawsze mogą się pojawić, ale to wbrew pozorom dobry znak. Po pierwsze, marka „konkretyzuje” się w oczach odbiorców, zaczyna budzić wśród nich emocje – przestaje być ona jedną z wielu podobnych ofert. Po drugie – Ty możesz wykorzystać to dla siebie! Dobrze zastanowić się nad tym co jest powodem nieprzychylnych opinii – być może w tym biznesie należy coś poprawić, a może są sytuacje, których należy unikać? Jeśli dobrze wsłuchasz się w potrzeby klientów i z należytą uwagą będziesz traktował ich sugestie, przestaniesz tracić czas na ruchy, które są nieefektywne i generują więcej strat niż zysków.
A co zrobić, gdy Klienci pozostawiają tylko negatywne opinie o firmie np. w wizytówce Google Moja Firma? Sprawdź tutaj – https://funkymedia.pl/jak-usunac-negatywne-opinie-w-google-moja-firma.html
Marketing szeptany w praktyce
Jak wygląda w praktyce marketing szeptany? Wszystkie działania z zakresu marketingu szeptanego można wykonać na kolejne trzy sposoby. Jeden będzie miał odzwierciedlenie w stricte PRowych działaniach, drugi będzie miał wpływ na SEO, a trzeci połączy cele SEO i PR w jednym.
PR i marketing szeptany
Na większości polskich for tematycznych nie można umieszczać linków prowadzących do strony, o której jest mowa. Takie linki są usuwane wraz z całymi postami. Często użytkownicy for niestosujący się do regulaminu są usuwani przez administratora. Czy warto się poddawać? Niekoniecznie, działania PRowe można prowadzić bez umieszczania linków do strony czy mediów społecznościowych, a ich skuteczność można mierzyć za pomocą takiego narzędzia jak Brand24. Budowanie wizerunku marki odbywa się wtedy bez wpływu na widoczność strony. Działania te są bardzo czasochłonne, wymagają stałej aktywności w sieci – obserwacji, analizy i kontaktowania się z Klientami.
Marketing szeptany a SEO
Jeśli jednak zależy Wam na dobrej widoczności w internecie i budowaniu silnej strony, która będzie się często pojawiać w wynikach wyszukiwania, to powinniście ukierunkować swoje działania na marketing szeptany z linkami dofollow. Wtedy każdy tworzony post na forum powinien zawierać link prowadzący do witryny.
Fora, na których dodawane są takie posty, powinny być zadbane, zoptymalizowane, zaktualizowane i przede wszystkim – aktywne. Zaspamowane forum bardziej zaszkodzi widoczności strony, niż pomoże. Posty powinny zawierać słowa kluczowe, ich treść powinna być adekwatne do tematyki linkowanej strony.
Działania SEO PR
SEO PR łączy działania PR z budowaniem widoczności. Działanie to polega na tworzeniu wartościowych pod kątem użytkowników wpisów, tworzenia całych dyskusji o marce/produkcie, w której gdzieniegdzie pojawia się link prowadzący do witryny. W tworzeniu postów istotna jest wiarygodność, autentyczność, popieranie wpisów swoim doświadczeniem z zakupów. Ale miejscem publikacji nie są fora odwiedzane przez unikalnych użytkowników, a fora mające wpływ na widoczność strony.
Poznaj SEO PR w praktyce – skorzystaj z oferty na działania SEO PR realizowane na naszych, zadbanych forach!
Marketing szeptany – na co zwrócić uwagę?
Rozpoczynając działania z zakresu marketingu rekomendacji (to kolejna nazwa marketingu szeptanego, buzz marketingu), należy pamiętać, by najpierw określić swój cel. Czy zależy nam na pobudzeniu użytkowników do dyskusji o naszej firmie, produktach, usługach? Czy wolimy skupić się na budowaniu widoczności strony?
Przed rozpoczęciem działań warto stworzyć swoją listę miejsc w sieci, gdzie możemy zrealizować obraną strategię. W przypadku stron wpływających na widoczność strony, należy pamiętać, by starannie wybierać domeny i badać fora pod kątem ich „bezpieczeństwa”. Linkowanie stron z marnej jakości serwisów www może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.