- Czy można usunąć negatywne opinie z wizytówki Google?
- W jakich przypadkach Google może usunąć z firmowego profilu opinię?
- Jak dbać o swój wizerunek w sieci?
Czym jest wizytówka Google Moja Firma? Zobacz krótką reklamę bezpłatnej usługi Google:
Wizytówka Google to doskonałe miejsce na budowanie wizerunku firmy i pielęgnowanie relacji z Klientami. O tym, jak istotne są opinie dodawane przez użytkowników pod wizytówką Twojej firmy i dlaczego warto na nie reagować pisaliśmy w artykule Opinie w Google Moja Firma.
Co jednak zrobić, gdy wcześniej nie zajmowaliśmy się naszą wizytówką i nagle odkrywamy, że opinie nie należą do przychylnych?
Czy można usunąć wizytówkę Google i pozbyć się ocen?
Informacje na temat firmy są danymi publicznymi i Google nie ma obowiązku prawnego, by usuwać wizytówki na życzenie. Wiele firm posiada wizytówki w Mapach Google, nawet o tym nie wiedząc. Firmowe profile tworzone są często automatycznie na podstawie danych z CEIDG. Fakt ten nie jest żadnym argumentem, który mógłby przekonać Google do usunięcia wizytówki. W takiej sytuacji najlepiej zgłosić się jako właściciel firmy (i tym samym praw do wizytówki) i przejść proces weryfikacji.
Właściciel firmy może zarządzać profilem w Google Moja Firma, edytować informacje oraz odpowiadać na komentarze i pytania Klientów, jednak nie może usunąć profilu.
A gdyby tak założyć nowe konto Google Moja Firma…
i zacząć od początku, z pięknym czystym profilem, nieskażonym żadną negatywną opinią? Myślisz, że nikt tego nie próbował? Google ma sposób i na takie przebiegłe sposoby. Gdy tylko system zauważy pojawienie się nowej wizytówki firmy i powiąże ją z istniejącą, opinie z poprzedniej wizytówki Google w przeciągu kilku godzin zostaną przeniesione na nowe konto. Podobnie sytuacja wygląda w momencie edycji wszystkich informacji w Google Moja Firma. Jeżeli nie stworzymy nowej wizytówki, a jedynie zmienimy lokalizację firmy w istniejącej już wizytówce, wówczas opinie także pozostaną na koncie.
Jak stworzyć nową wizytówkę w Google Maps?
Jedyną opcję oczyszczenia swojego profilu z opinii użytkowników mają właściciele firm, którzy rzeczywiście zmieniają lokalizację biznesu. Przeprowadzka firmy to jedyny sposób, by zacząć prowadzenie profilu bez wcześniejszych opinii i pod nowym adresem. Żeby ta akcja zakończyła się powodzeniem trzeba zamknąć starą wizytówkę, a następnie założyć nową. Jak to zrobić? W momencie przeprowadzki firmy należy zgłosić profil firmy do usunięcia: menu -> informacje -> oznacz jako zamkniętą na stałe.
Zgłoszenie weryfikowane jest pracowników Google. Jeżeli nasz wniosek zostanie rozpatrzony, to stara wizytówka firmy będzie wciąż widoczna w mapach Google, lecz z informacją, że jest „zamknięta na stałe”. Taka wizytówka „zamkniętej” firmy stopniowo będzie coraz mniej widoczna w wynikach wyszukiwania.
Opcja usuń ją w panelu dotyczy usunięcia wizytówki z konta Google (gmail), a nie usunięcia z wyszukiwarki.
Czy można pozbyć się negatywnych komentarzy z wizytówki Google?
Zamiast szukać skutecznego sposobu na usunięcie wszystkich opinii z profilu Google Moja Firma, lepiej zająć się poszczególnymi komentarzami – szczególnie tymi negatywnymi. Część z opinii możesz zgłosić do pomocy Google, jako treści zabronione i naruszające zasady. Pracownicy Google pomogą nam w walce z negatywnymi opiniami w momencie, gdy:
- zawierają fałszywe informacje,
- szerzą nienawiść lub zawierają groźby,
- mają charakter jednoznacznie seksualny,
- naruszają prawa autorskie,
- są reklamą innych usług lub firmy,
- zostały napisane przed osobę podszywającą się pod autora komentarza.
Zgłoszona do pomocy Google opinia powinna zniknąć po 4 dniach od jej zgłoszenia. Jeżeli jednak tak się nie stało, oznacza to, że wniosek o jej usunięcie został odrzucony. Wciąż uważasz, że dana opinia powinna zostać usunięta? Możesz odwołać się od decyzji Google, kontaktując się z działem obsługi Google Moja Firma telefonicznie, mailowo lub na czacie. Argumentując swoje zgłoszenie, koniecznie odwołaj się do zasad Google!
Co z negatywnymi opiniami, które nie naruszają zasad Google, ale nie wyglądają zbyt reprezentatywnie na firmowym profilu? Jedynym sposobem, jest odpisywanie na każdą z nieprzychylnych opinii – i to najlepiej na bieżąco. Przede wszystkim Twoje odpowiedzi będą sygnałem dla innych Klientów, że zależy Ci na ich zaufaniu. Odpowiadając na negatywne komentarze, możesz wyjaśnić zaistniałą sytuację – z jakiego dokładnie powodu Klient był niezadowolony? Może warto coś poprawić w oferowanych usługach lub produktach? Warto porozmawiać z Klientem. To dobry moment do refleksji i ulepszenia firmy.
Zauważyłeś, że niektóre opinie zniknęły z Twojej wizytówki – i to bez Twojej ingerencji? Prawdopodobnie specjalnie do tego skonstruowany algorytm Google zidentyfikował je jako spam i usunął. Takie działania Google mają na celu poprawę doświadczeń użytkowników i pozostawienie tylko autentycznych i pomocnych informacji.
Dlaczego oceny w Google Moja firma są takie ważne?
Gdy przeglądasz profil sklepu, w którym zamierzasz zrobić zakupy, to z pewnością zainteresują Cię znacznie bardziej negatywne opinie niż pochwały. To zrozumiałe, że użytkownicy chcą wiedzieć, jak firma zachowa się w kryzysowej sytuacji, w przypadku zwrotu czy reklamacji. Dlatego zamiast walczyć z opiniami, trzeba po prostu nauczyć się je ujarzmiać i wyciągać z nich wnioski.