Jak polskie e-sklepy radzą sobie ze Google Analytics 4?

Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics Universal przestało zbierać dane. Od tej pory można już korzystać wyłącznie z nowej wersji analityki – Google Analytics 4. Właściciele m.in. sklepów WWW musieli podjąć decyzję, czy wdrożyć GA4 czy też skorzystać z innych narzędzi analitycznych. Na co zdecydowały się polskie e-sklepy? Sprawdziła to firma Sempai, która przygotowała „Raport o stanie wdrożenia GA4 przez polskie e-commerce`y”.

Koniec z analizą danych w usługach Universal Analytics

Jak polskie sklepy internetowe poradziły sobie ze zmianami zaimplementowanymi przez Google? Odpowiedź znajdziemy w raporcie o stanie wdrożenia GA4 przez polskie e-commerce’y. Sempai współpracowało przy jego opracowywaniu z pięcioma polskimi silnikami e-commerce:

  • AtomStore,
  • Comarch,
  • IdoSell,
  • Selly,
  • Shoper.

Właściciele stron internetowych mogli wdrożyć GA albo wybrać inne rozwiązanie. Biorąc pod uwagę popularność systemu od Google, decyzja o zmianie analityki mogła być bardzo trudna. Korzysta z niej ponad 80% serwisów.

Metody analityki na stronach internetowych - statystyki
Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/traffic_analysis

Do czego wykorzystywane są narzędzia Google Analytics 4?

Analiza danych analitycznych odgrywa kluczową rolę w przypadku serwisów e-commerce. Na tej podstawie można wyciągać wnioski dotyczące optymalizacji witryny, wprowadzania w niej zmian, dzięki którym można zwiększyć sprzedaż lub poprawić widoczność witryny w Google.  

Google Analytics 4 ma wiele zastosowań. Jednym z nich jest raportowanie zachowań użytkowników w witrynie e-commerce. W narzędziu tym znalazły się raporty i funkcje, które stworzono specjalnie z myślą o handlu internetowym.

Jak zmiany wprowadziło GA4?

Google Analytics 4 zapewnia wiele ważnych funkcji, w tym możliwość monitorowania ruchu na stronie i śledzenia zachowania potencjalnych klientów na różnych etapach transakcji. Na ich podstawie można łatwiej identyfikować problemy pojawiające się w procesie realizacji zamówień i natychmiast podjąć ukierunkowane działania.

W nowej wersji GA4 pojawiły się narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. To z kolei pozwala ustalać trendy w przyszłości i dostosowywać do nich obraną strategię marketingową.

Rozszerzone narzędzia Google Analytics 4 przynoszą korzyści dla osób zarządzających witrynami e-commerce. Dają one dostęp do wielu danych, takich jak akcje podejmowane przez użytkowników w sklepie internetowym. W Google Analytics 4 można śledzić wiele wskaźników e-commerce, np.:

  • ogólne przychody,
  • liczbę zakupów,
  • średnią wartość zamówienia,
  • zdarzenia dodawania do koszyka.

Dzięki nim możliwe są:

  • śledzenie sprzedaży i przychodów,
  • optymalizacja konwersji,
  • odkrycie kluczowych wskaźników efektywności firmy.

Jak śledzić zachowania klienta i drogę do zakupu w GA4?

To ciekawa dla posiadaczy e-sklepów funkcja, która zapewnia dostęp do wielu danych. Dotyczą one zachowań użytkowników w sklepie internetowym. Można śledzić wyniki sprzedażowe i zbierać dane analityczne dla poszczególnych produktów. Konieczne jest przy tym skonfigurowanie tagu śledzenia – za pomocą globalnego tagu witryny albo z użyciem narzędzia Google Tag Manager. W sklepach internetowych potrzebne są dodatkowe kody tzw. warstwy danych zakupu zbierających dane o sprzedaży i konwersjach oraz warstwy danych widoku produktu zbierające informacje o wyświetleniach danej strony produktowej.

Najważniejsze funkcje GA4

Raporty Google Analytics 4 dostarczają wielu wartościowych danych. Warto zwrócić uwagę na następujące:

  • Raport czasu rzeczywistego – pokazuje, ilu użytkowników w danym momencie znajduje się w e-sklepie i wchodzi z witryną w interakcje. Prezentuje, kto jest w witrynie, skąd pochodzi, w jaki sposób na nią trafił, a nawet jakie strony aktywnie przegląda. Wirtualna mapa daje wizualne odzwierciedlenie zgromadzonych danych.
Panel Google Analytics 4, czas rzeczywisty
  • Raport o pozyskiwaniu – dostarcza informacji o tym, skąd pochodzą użytkownicy. Pozwala także na śledzenie konwersji. W sekcji „Pozyskanie” dostępne są właściwie trzy aporty, istotne dla e-commerce:
    • przegląd pozyskiwania z podsumowaniem działań generujących ruch,
    • raport pozyskiwania użytkowników – dzieli nowych użytkowników poszczególnych kanałów w określonym przedziale czasowym,
    • raport pozyskiwania ruchu – podobny do poprzedniego, tyle że prezentuje nowych i powracających użytkowników.
Panel Google Analytics 4, raport o pozyskiwaniu
  • Raport zaangażowania – pomaga w ulepszeniu witryny e-commerce poprzez analizę interakcji użytkowników z jej poszczególnymi podstronami. Dane można filtrować, sortować i porównywać.
Panel Google Analytics 4, raport zaangażowania
  • Raport Zakupy e-commerce – w sekcji Generowanie przychodów to jeden z najbardziej użytecznych narzędzi dostępnych w GA4. Z raportu można dowiedzieć się, jakie produkty kupują internauci.
Panel Google Analytics 4, raport zakupy e-commerce
  • Raport Utrzymanie dla e-commerce – pozwala na analizowanie drogi, jaką przebył klient do dokonania zakupu.
Panel Google Analytics 4, raport utrzymanie dla e-commerce

GA4 a polskie e-sklepy – jak radzą sobie z wdrożeniem nowych narzędzi?

Wspomniany raport GA4 Sempai dotyczy stanu wdrożenia Google Analytics 4 przez polskie e-commerce’y. Powstał na próbie 1265 sklepów internetowych za pośrednictwem badania ex-ante i ex-post. Okazało się, że polska branża e-commerce dokonała po części wdrożenia nowych narzędzi analitycznych. Wnioski z raportu są następujące:

  • 33,12 proc. polskich e-sklepów na koniec III kw. 2023 roku korzystało z Google Analytics 4, a wcześniej używało Universal Analytics.
  • Najszybciej do GA4 migrują mniejsze e-sklepy, zatrudniające do 10 osób, które mają niższe przychody.
  • Duże e-sklepy rozciągają w czasie wdrożenie nowych rozwiązań i realizację procesu migracji na GA4 z uwagi na wyższe koszty i większy stopień skomplikowania.
  • Najszybsze tempo migracji na GA4 notowane jest w e-sklepach działających w branży „dom i ogród”, „elektronika” oraz „moda”.
  • 36% witryn e-commerce nie korzysta w ogóle z analityki.

Wysoka konkurencja w branży motywuje e-sklepy do szybszego wprowadzenia nowych rozwiązań. Upatrują w tym szansę na zwiększenie sprzedaży i ogólną poprawę efektywności marketingu.

Na uwagę zasługuje, że 1 lipca 2024 roku Universal Analytics zostało całkowicie wyłączone, a wszystkie zgromadzone w nim dane – usunięte.

Źródła:
https://nowymarketing.pl/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-raport/
https://sempai.pl/raport-ga4/?utm_source=raport_ga4_sempai_informacjaprasowa&utm_medium=referral
https://widoczni.com/blog/google-analytics-4-e-commerce/
https://sempai.pl/blog/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-poznaj-wyniki-raportu-przygotowanego-przez-sempai/
https://www.iab.org.pl/aktualnosci/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-poznaj-wyniki-raportu-przygotowanego-przez-sempai/
https://widoczni.com/blog/google-analytics-4-e-commerce/

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *