Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics Universal przestało zbierać dane. Od tej pory można już korzystać wyłącznie z nowej wersji analityki – Google Analytics 4. Właściciele m.in. sklepów WWW musieli podjąć decyzję, czy wdrożyć GA4 czy też skorzystać z innych narzędzi analitycznych. Na co zdecydowały się polskie e-sklepy? Sprawdziła to firma Sempai, która przygotowała „Raport o stanie wdrożenia GA4 przez polskie e-commerce`y”.

Koniec z analizą danych w usługach Universal Analytics
Jak polskie sklepy internetowe poradziły sobie ze zmianami zaimplementowanymi przez Google? Odpowiedź znajdziemy w raporcie o stanie wdrożenia GA4 przez polskie e-commerce’y. Sempai współpracowało przy jego opracowywaniu z pięcioma polskimi silnikami e-commerce:
- AtomStore,
- Comarch,
- IdoSell,
- Selly,
- Shoper.
Właściciele stron internetowych mogli wdrożyć GA albo wybrać inne rozwiązanie. Biorąc pod uwagę popularność systemu od Google, decyzja o zmianie analityki mogła być bardzo trudna. Korzysta z niej ponad 80% serwisów.

Do czego wykorzystywane są narzędzia Google Analytics 4?
Analiza danych analitycznych odgrywa kluczową rolę w przypadku serwisów e-commerce. Na tej podstawie można wyciągać wnioski dotyczące optymalizacji witryny, wprowadzania w niej zmian, dzięki którym można zwiększyć sprzedaż lub poprawić widoczność witryny w Google.
Google Analytics 4 ma wiele zastosowań. Jednym z nich jest raportowanie zachowań użytkowników w witrynie e-commerce. W narzędziu tym znalazły się raporty i funkcje, które stworzono specjalnie z myślą o handlu internetowym.
Jak zmiany wprowadziło GA4?
Google Analytics 4 zapewnia wiele ważnych funkcji, w tym możliwość monitorowania ruchu na stronie i śledzenia zachowania potencjalnych klientów na różnych etapach transakcji. Na ich podstawie można łatwiej identyfikować problemy pojawiające się w procesie realizacji zamówień i natychmiast podjąć ukierunkowane działania.
W nowej wersji GA4 pojawiły się narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. To z kolei pozwala ustalać trendy w przyszłości i dostosowywać do nich obraną strategię marketingową.
Rozszerzone narzędzia Google Analytics 4 przynoszą korzyści dla osób zarządzających witrynami e-commerce. Dają one dostęp do wielu danych, takich jak akcje podejmowane przez użytkowników w sklepie internetowym. W Google Analytics 4 można śledzić wiele wskaźników e-commerce, np.:
- ogólne przychody,
- liczbę zakupów,
- średnią wartość zamówienia,
- zdarzenia dodawania do koszyka.
Dzięki nim możliwe są:
- śledzenie sprzedaży i przychodów,
- optymalizacja konwersji,
- odkrycie kluczowych wskaźników efektywności firmy.
Jak śledzić zachowania klienta i drogę do zakupu w GA4?
To ciekawa dla posiadaczy e-sklepów funkcja, która zapewnia dostęp do wielu danych. Dotyczą one zachowań użytkowników w sklepie internetowym. Można śledzić wyniki sprzedażowe i zbierać dane analityczne dla poszczególnych produktów. Konieczne jest przy tym skonfigurowanie tagu śledzenia – za pomocą globalnego tagu witryny albo z użyciem narzędzia Google Tag Manager. W sklepach internetowych potrzebne są dodatkowe kody tzw. warstwy danych zakupu zbierających dane o sprzedaży i konwersjach oraz warstwy danych widoku produktu zbierające informacje o wyświetleniach danej strony produktowej.
Najważniejsze funkcje GA4
Raporty Google Analytics 4 dostarczają wielu wartościowych danych. Warto zwrócić uwagę na następujące:
- Raport czasu rzeczywistego – pokazuje, ilu użytkowników w danym momencie znajduje się w e-sklepie i wchodzi z witryną w interakcje. Prezentuje, kto jest w witrynie, skąd pochodzi, w jaki sposób na nią trafił, a nawet jakie strony aktywnie przegląda. Wirtualna mapa daje wizualne odzwierciedlenie zgromadzonych danych.

- Raport o pozyskiwaniu – dostarcza informacji o tym, skąd pochodzą użytkownicy. Pozwala także na śledzenie konwersji. W sekcji „Pozyskanie” dostępne są właściwie trzy aporty, istotne dla e-commerce:
- przegląd pozyskiwania z podsumowaniem działań generujących ruch,
- raport pozyskiwania użytkowników – dzieli nowych użytkowników poszczególnych kanałów w określonym przedziale czasowym,
- raport pozyskiwania ruchu – podobny do poprzedniego, tyle że prezentuje nowych i powracających użytkowników.

- Raport zaangażowania – pomaga w ulepszeniu witryny e-commerce poprzez analizę interakcji użytkowników z jej poszczególnymi podstronami. Dane można filtrować, sortować i porównywać.

- Raport Zakupy e-commerce – w sekcji Generowanie przychodów to jeden z najbardziej użytecznych narzędzi dostępnych w GA4. Z raportu można dowiedzieć się, jakie produkty kupują internauci.

- Raport Utrzymanie dla e-commerce – pozwala na analizowanie drogi, jaką przebył klient do dokonania zakupu.

GA4 a polskie e-sklepy – jak radzą sobie z wdrożeniem nowych narzędzi?
Wspomniany raport GA4 Sempai dotyczy stanu wdrożenia Google Analytics 4 przez polskie e-commerce’y. Powstał na próbie 1265 sklepów internetowych za pośrednictwem badania ex-ante i ex-post. Okazało się, że polska branża e-commerce dokonała po części wdrożenia nowych narzędzi analitycznych. Wnioski z raportu są następujące:
- 33,12 proc. polskich e-sklepów na koniec III kw. 2023 roku korzystało z Google Analytics 4, a wcześniej używało Universal Analytics.
- Najszybciej do GA4 migrują mniejsze e-sklepy, zatrudniające do 10 osób, które mają niższe przychody.
- Duże e-sklepy rozciągają w czasie wdrożenie nowych rozwiązań i realizację procesu migracji na GA4 z uwagi na wyższe koszty i większy stopień skomplikowania.
- Najszybsze tempo migracji na GA4 notowane jest w e-sklepach działających w branży „dom i ogród”, „elektronika” oraz „moda”.
- 36% witryn e-commerce nie korzysta w ogóle z analityki.
Wysoka konkurencja w branży motywuje e-sklepy do szybszego wprowadzenia nowych rozwiązań. Upatrują w tym szansę na zwiększenie sprzedaży i ogólną poprawę efektywności marketingu.
Na uwagę zasługuje, że 1 lipca 2024 roku Universal Analytics zostało całkowicie wyłączone, a wszystkie zgromadzone w nim dane – usunięte.
Źródła:
https://nowymarketing.pl/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-raport/
https://sempai.pl/raport-ga4/?utm_source=raport_ga4_sempai_informacjaprasowa&utm_medium=referral
https://widoczni.com/blog/google-analytics-4-e-commerce/
https://sempai.pl/blog/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-poznaj-wyniki-raportu-przygotowanego-przez-sempai/
https://www.iab.org.pl/aktualnosci/jak-polskie-e-sklepy-radza-sobie-z-ga4-poznaj-wyniki-raportu-przygotowanego-przez-sempai/
https://widoczni.com/blog/google-analytics-4-e-commerce/