Ekomarketing, zwany również marketingiem ekologicznym lub zielonym marketingiem, to strategia promowania produktów, usług lub działań, które są przyjazne dla środowiska naturalnego. Przyjmowanie zrównoważonych praktyk pozwala przyciągnąć świadomych ekologicznie konsumentów, budować wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo, a także zwiększyć zyski. Zielony marketing obejmuje różnorodne działania – od promowania przyjaznych dla środowiska opakowań na wspieraniu inicjatyw proekologicznych skończywszy – które w dzisiejszych czasach są już nie tylko trendem, ale koniecznością. Poznaj korzyści płynące z ekologicznego marketingu i przykłady firm, które wiedzą, jak smakuje zielony sukces.

Zielony marketing – główne zalety
Dzisiejsi konsumenci są coraz bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko. Z licznym raportów wynika, że ponad 80% Polaków obawia się zmian klimatu, a za tą obawą podążają zmiany w decyzjach konsumenckich. Zrównoważone inicjatywy, będące odpowiedzią marek na świadomość ekologiczną i towarzyszące temu zjawisku emocje, to sposób na korzyści dla obu stron. Coraz więcej firm nie pyta, czy zapłaciłbyś więcej za produkt, który byłby lepszy dla planety, rozumiejąc, że dawny wybór powoli staje się koniecznością. Poznaj główne zalety ekomarketingu.

Pomaga środowisku
Prawdziwy zielony marketing, który nie przejawia się tylko napisem na etykiecie 100% naturalny, może znacząco spowolnić zmiany klimatu, chroniąc środowisko naturalne.To również sposób propagowania zrównoważonych praktyk wśród konsumentów.
Spełnianie oczekiwań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju
Ecomarketing to sposób na dopasowanie się do preferencji klientów i budowanie długoterminowej lojalności. Między 60% a 73% konsumentów – w zależności od badania (Nielsen, McKinsey & Company, Bain & Company) – jest w stanie zapłacić więcej za produkty, które spełniają kryteria środowiskowe: pochodzą ze źródeł lokalnych, są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, wytwarzane są w łańcuchu dostaw o mniejszym śladzie węglowym itp. Zazwyczaj akceptują oni wzrost cen o 5-10%.
Zwiększanie reputacji marki
W erze wzmożonej świadomości klimatycznej proekologiczne działa pomagają firmom budować pozytywny wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Konsumenci chętniej ufają i wspierają marki, które robią wszystko, by zmniejszyć ślad węglowy czy też wspierać ważne inicjatywy ekologiczne.
Oszczędności w dłuższej perspektywie
Mniejsze zużycie energii, wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu, dawanie drugiego życia przedmiotom czy też zmniejszenie ilości odpadów to praktyki, które nie tylko pozytywnie wpływają na środowisko naturalne, ale i stan konta firmowego. Inwestycja w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju pozwala w dłuższej perspektywie oszczędzić na kosztach operacyjnych nawet do 20%.
Ograniczenie ryzyka kar finansowych i problemów prawnych
Światowe rządy wprowadzają przepisy określające zasady, obowiązki i wymagania wobec podmiotów prowadzących działalność mogącą oddziaływać na otoczenie i środowisko naturalne. Ich nieprzestrzeganie wiąże się z surowymi karami finansowymi. Stosowanie ekomarketingu to nie tylko sposób, by uniknąć kar, ale i metoda pozycjonowania się jako lidera danej branży.
Lepsza współpraca biznesowa, przyciąganie inwestorów
Z raportu Morgan Stanley Sustainable Signals: Individual Investors z 2025 roku wynika, że prawie 90% inwestorów na całym świecie twierdzi, że jest zainteresowanych inwestowaniem w spółki lub fundusze, których celem jest osiągnięcie rynkowych zwrotów finansowych, przy jednoczesnym uwzględnieniu pozytywnych wyników społecznych i/lub środowiskowych. Ponad 80% uważa, że możliwe jest osiągnięcie zysków finansowych przy jednoczesnym skupieniu się na pozytywnych wynikach środowiskowych lub społecznych, a podobny odsetek respondentów twierdzi, że firmy mogą wywierać wpływ bez poświęcania rentowności. Firmy mające silną strategię green marketingu przyciągają inwestorów i tym samym umacniają lub zwiększają swoją pozycję na rynku.
Ekomarketing a tradycyjne metody promocji – poznaj najważniejsze różnice
W porównaniu do tradycyjnych metod promocji ekomarketing stawia na transparentność i zrównoważony rozwój. Jego efektywność mierzy się nie tylko wzrostem sprzedaży, ale także budowaniem pozytywnego wizerunku marki jako odpowiedzialnej społecznie. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty firm dbających o środowisko, co może prowadzić do długoterminowej lojalności klientów. Tradycyjne metody często opierają się na masowych kampaniach reklamowych, które mogą generować znaczne ilości odpadów, np. w postaci ulotek czy bilbordów, przyczyniając się do większego zużycia zasobów naturalnych i emisji CO2. Zielony marketing minimalizuje negatywne oddziaływanie poprzez stosowanie cyfrowych kanałów komunikacji i promowanie ekologicznych opakowań. Często wiąże się z innowacjami technologicznymi i procesowymi, które pozwalają firmom zmniejszać negatywny wpływ na planetę. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej green marketing staje się nie tylko trendem, ale wręcz koniecznością dla wielu przedsiębiorstw pragnących utrzymać konkurencyjność na rynku. Dzięki niemu firmy mogą nie tylko zwiększać swoją atrakcyjność w oczach konsumentów, ale także przyczyniać się do ochrony środowiska naturalnego.
Zielony marketing – przykłady, które Cię zainspirują
Choć zielony marketing wielu osobom kojarzy się z praktykami realizowanymi przez niszowe marki, które w ten sposób chcą się wyróżnić, stając się odpowiedzią na potrzeby pewnej, raczej niewielkiej grupy odbiorców, prawda wygląda zupełnie inaczej. Zrównoważone praktyki realizowane są przez globalne firmy reprezentujące różne branże. Z niektórymi markami spotykasz się na co dzień. Wystarczy wspomnieć tutaj o Starbucksie. Poznaj firmy, które nie tylko rozumieją znaczenie ekomarketingu, ale i podejmują niezbędne kroki w tym kierunku.
Patagonia
Amerykańska firma Patagonia, specjalizująca się w produkcji sprzętu turystycznego, głównie odzieży, to znakomity przykład zielonego marketingu. Jest autentycznie zaangażowana w ratowanie świata, co widać nie tylko w realizowanych przez markę programach, ale i uczciwości względem kupujących. Nigdy nie ukrywała, że powłoki kurtek wykonane są z paliw kopalnych, które nie są w pełni ekologiczne, jednocześnie deklarując, że do 2025 roku odetnie się od tych praktyk. Dla fanów tej marki nie jest zaskoczeniem, że publiczne oświadczenie stało się rzeczywistością. Kurtki Better Sweater® są produkowane z poliestru pochodzącego z recyklingu, aby zaprotestować przeciwko Big Oil. Na uwagę zasługuje fakt, że firma postawiła na biodegradowalne, odnawialne lub nadające się do recyklingu opakowania w 100% wielokrotnego użytku. Używa tuszu z alg, redukuje plastik i stosuje technologię kodów QR, aby zmniejszyć zużycie papieru o 100 000 funtów rocznie.

Program Worn Wear zachęca klientów do naprawy starych ubrań, zamiast ich wyrzucania – marka udostępnia bezpłatne przewodniki napraw online – a takie kampanie jak Don’t buy this jacket zniechęcają do nadmiernej konsumpcji, co w przypadku marki sprzedającej ubrania jest działaniem niespotykanym, pokazującym, że dobro planety jest ważniejsze niż zysk. Patagonia przekazuje 1% swojej sprzedaży na cele związane z ochroną środowiska i dodatkowo wspiera finansowo projekty promujące zrównoważone techniki rolnicze, ochronę zagrożonych gatunków i odnowę lasów. Firma planuje osiągnąć zerową emisję CO2 netto do 2030 roku.
Światowy Fundusz na rzecz Przyrody (WWF)
W naszym minizestawieniu nie mogło zabraknąć WWF, czyli międzynarodowej organizacji pozarządowej, działającej na rzecz ochrony ginących gatunków zwierząt i cennych przyrodniczo miejsc na świecie. Organizacja bardzo poważnie podeszła do kwestii zrównoważonych praktyk, skupiając się na redukcji emisji dwutlenku węgla i promowanie recyklingu. Z powodzeniem wdrożyła ekologiczną inicjatywę zbierania deszczówki, opracowując innowacyjny system. Swoim poradnikiem dzieli się z samorządami. Zmniejszenie liczby lotów pracowniczych to kolejny przykład odpowiedzialnej ekologicznie praktyki biznesowej. Organizacja wyszła z założenia, że przykład zawsze musi iść z góry. Zrównoważona strategia WWF zakłada również zachęcanie innych do podróżowania innymi środkami niż samochody, takimi jak pociągi czy statki.

Starbucks
Papierowe słomki do napojów miały uratować Ziemię przed stosami plastikowych śmieci. Jedni uznali to za świetny pomysł, a inni zaczęli prowadzić dyskusję na temat niesprawiedliwości i hipokryzji rządzących. Starbucks postanowił nie opowiadać się po żadnej ze stron i po prostu wycofać ze sprzedaży słomki. Wprowadził również kubki wielokrotnego użytku, by ograniczyć ilość plastików jednorazowego użytku. Klienci korzystający z programu Wypożycz kubek mogą liczyć na zniżki przy kolejnym zakupie napoju. Marka planuje do 2030 roku zmniejszyć ilość odpadów o 50%. Korzysta z kawy pozyskiwanej w sposób etyczny, zapewniając uczciwe wynagrodzenie rolnikom i ochronę środowiska, pracuje nad tym, aby sklepy były bardziej przyjazne dla środowiska poprzez wykorzystanie energii odnawialnej (program Greener Store realizowany przy współpracy z WWF), a ponadto zachęca ludzi do sadzenia drzew i malowania chodników, by jak najwięcej energii słonecznej odbijało się od powierzchni, pozwalając na ograniczenie miejskiej wyspy ciepła i potrzeby stosowania klimatyzatorów.

Ikea
Firma Ikea opracowała strategię zwaną People and Planet Positive, która wspiera przyjazne dla środowiska praktyki, energię słoneczną i regeneracyjne działania środowiskowe. Marka już od lat ciężko pracuje, aby do 2030 roku stać się firmą o obiegu zamkniętym. Oznacza to, że chce ponownie wykorzystywać i poddawać recyklingowi wszystkie materiały w swoich produktach. W ramach programu Buy Back & Resell (Oddaj i Zyskaj) klienci mogą zwrócić stare meble IKEA (o ile są w dobrym stanie) i otrzymać środki na kartę refundacyjną, które będą do wykorzystania przy kolejnych zakupach. Meble są odsprzedawane, co zmniejsza ilość odpadów. IKEA usunęła ze swoich sklepów i restauracji jednorazowe sztućce i opakowania plastikowe.

Ben & Jerry’s

Marka Ben & Jerry’s wierzy w to, że lody mogą zmienić świat. Ich model biznesowy zakłada walkę o sprawiedliwość gospodarczą i społeczną dla od dawna marginalizowanych społeczności, jak również o ochronę i odbudowę naturalnych zasobów Ziemi. Do produkcji swoich lodów używają wyłącznie składników fair trade, by zapewnić rolnikom uczciwą zapłatę. Skupiają się również na redukcji emisji dwutlenku węgla w swoim łańcuchu dostaw. Marka współpracuje z firmami, które – podobnie jak ona – uważają, że biznes może być źródłem dobra. Często wspiera sprawy społeczne i środowiskowe. W 2023 roku uruchomiła kampanię Save Our Swirled, by zwiększyć świadomość na temat zmian klimatycznych.
Adidas

Firma Adidas w latach 2015-2020 współpracowała z Parley for the Oceans, ekologiczną organizacją non-profit, która koncentruje się na ochronie oceanów. Wyjątkowe partnerstwo przyczyniło się do rozwoju ekoinnowacji na wszystkich szczeblach łańcucha dostaw i stworzyło dzięki sile sportu globalny ruch na rzecz oceanów. Sportowy potentat nie tylko zwiększał świadomość na temat zanieczyszczenia oceanów, organizując bieg Run for the Oceans, interaktywne wystawy i pokazy, ale i korzystał z poddanego recyklingowi plastiku wyłowionego z oceanów, by produkować buty i odzież, pomagając w ten sposób w oczyszczaniu plaż i oceanów. W ciągu 5 lat udało się stworzyć blisko 32 mln par butów (każda para to ok. 11 plastikowych butelek). Odzież z recyklingu nosiły takie drużyny sportowe jak Manchester United, Real Madryt, Arsenal, Bayern Monachium, AC Milan czy National Hockey League.
Nike

Podobnie jak Adidas marka Nike doskonale rozumie, że bez pięknej planety nie byłoby sportu, dlatego należy o nią dbać. W ramach programu Move to Zero Nike firma postawiła sobie za cel zmniejszenie ilości odpadów i swojego śladu środowiskowego. Korzysta w 100% z energii odnawialnej, ponownie wykorzystuje przynajmniej 80% odpadów z łańcucha dostaw, zmniejszyła o 25% ilości czystej wody – na kilogram materiału – wykorzystywanej podczas procesów farbowania i wykańczania, sprzedaje odzież i obuwie wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu (w 50% w przypadku ubrań i 20% w przypadku obuwia), a także pozyskuje zwrócone obuwie w dobrym stanie, dając innym możliwość kupienia używanych butów w niższej cenie.
Too Good To Go
Too Good To Go to firma wpływu społecznego, która inspiruje do wspólnej walki z marnowaniem jedzenia. Stworzyła darmową aplikację, w której można sprawdzić, które sklepy, piekarnie, kawiarnie i restauracje w okolicy mają wysokiej jakości nadwyżki żywności. Paczki niespodzianki w znacznie niższej cenie (za połowę wartości lub mniej) można odebrać w wyznaczonym czasie. Do zielonej inicjatywy przyłączyło się już 175 000 firm. Too Good To Go finansuje wiele inicjatyw ekologicznych, chroniąc peruwiańską Amazonię czy też wzmacniając system energii odnawialnej w Indiach (inicjatywa redukuje emisję CO2e o 659 000 ton rocznie).

Johnson & Johnson

W ramach inicjatywy Race to Zero/Business Ambition for 1.5 firma Johnson & Johnson, amerykański koncern farmaceutyczny i kosmetyczny, planuje w 2025 roku w 100% korzystać z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a do 2030 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2013 roku nie używa w swoich produktach mikrodrobin plastiku, a ponadto wspiera działania promujące gospodarkę niskoemisyjną i łagodzenie zmian klimatycznych na dużą skalę. W 2021 roku marka połączyła siły z liderami branży farmaceutycznej, aby uruchomić Energize, pierwszą w swoim rodzaju inicjatywę mającą na celu pomoc w dekarbonizacji globalnego łańcucha dostaw farmaceutycznych. Program edukuje kluczowych dostawców branży na temat możliwości pozyskiwania energii odnawialnej i pomaga im w przejściu na energię odnawialną. Firma J&J jest znana z tworzenia przyjaznych dla środowiska procedur wewnętrznych, w tym szkolenia personelu w miejscu pracy.