Sprzedaż cross-border – aplikacje mobilne w centrum zainteresowania

Aż 93% populacji Europy Zachodniej to użytkownicy internetu, a 78% – klienci e-commerce. Dla porównania aż 88% Polaków korzysta z sieci, a 73% dokonuje zakupów online. Średnia unijna wynosi odpowiednio 92 oraz 76%[1]. Rynek europejski jest atrakcyjny dla polskich sklepów internetowych, dlatego wiele z nich nosi się z zamiarem wejścia ze swoimi produktami lub usługami do nowych krajów. W sprzedaży cross-border szczególną rolę odgrywają aplikacje mobilne. W jaki sposób?

Czym jest cross-border w e-commerce?

Pojęcie cross-border, w kontekście rynku e-commerce, dotyczy sprzedaży produktów i usług za granicą i rozwijania działalności sklepów internetowych poza granicami rodzimego kraju. Mówimy o e-handlu transgranicznym. Cross-border e-commerce (w skrócie CBEC) określa się również jako cyfrową sprzedaż transgraniczną czy międzynarodowy handel elektroniczny.

Przykładem największych graczy na tym rynku są eBay, Amazon czy Alibaba, wraz z całą listą wielojęzycznych stron internetowych poszczególnych marek lub sprzedawców detalicznych.

Z uwagi na to, że e-commerce w Unii Europejskiej utrzymuje trendy wzrostowe, wejście na rynki zagraniczne przez rodzime e-sklepy może być korzystne. Aż 91% obywateli Unii w wieku od 16 do 74 lat aktywnie używa Internetu, a 75% przynajmniej raz w 2022 roku dokonało zakupu towarów online[2].

Dzięki CBEC rynki zbytu rozszerzają się i pojawiają się możliwości pozyskania zupełnie nowych klientów. Rośnie potencjał sprzedaży i cała firma może rozwijać się szybciej i w bardziej wszechstronny sposób. Analitycy z DataHorrizon Research przewidują, że CBEC w latach 2022-2032, czyli na przestrzeni dekady, może osiągnąć średnią roczną stopę wzrostu na poziomie 15,6%[3]. Tak dynamicznie rozwijający się kanał sprzedaży bazuje na wielu różnych narzędziach, w tym aplikacjach mobilnych.

Przykładem niech będzie aplikacje Shein czy Temu.

Dlaczego e-sprzedawcy w Polsce decydują się na cross-border?

Raport e-Izby „Cross-border e-Commerce. Marka bez granic”[4] z 2024 roku pokazał, że cross-border e-commerce jest bardziej opłacalny niż krajowa sprzedaż w kanale cyfrowym – daje większą stabilność przychodów.

Właściciele e-sklepów mogą wybrać różne kanały dystrybucji swoich produktów i usług. Najpopularniejsze są przy tym marketplace’y, choć działanie całkowicie samodzielnie na takiej platformie może być wyzwaniem. Sprzedaż za granicą można realizować przez własny e-commerce, co pozwala sprawować lepszą kontrolę nad marką i budować jej pozytywny wizerunek. Z drugiej strony aż 54%[5] przedsiębiorców deklaruje, że ma problemy podczas wdrażania sprzedaży cross-border w taki sposób.

Na wzór firm z Chin można jednak rozpocząć sprzedaż transgraniczną w sieci za pomocą technologii mobilnych. Rada Rozwoju Handlu Hongkongu wskazuje, że firmy azjatyckie powinny zwrócić uwagę na to, że aż 80%[6] konsumentów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej woli robić zakupy za pośrednictwem aplikacji. Chociażby z tego względu warto brać pod uwagę technologie mobilne w cross-border e-commerce.

Jakie zalety ma wykorzystywanie aplikacji mobilnych w cross-border e-commerce?

Komercyjne aplikacje mobilne pozwalają użytkownikom dokonywać zakupów zawsze wtedy, gdy mają na to ochotę – z dowolnego miejsca na świecie i o każdej porze dnia i nocy. Mogą one dostarczać spersonalizowanych treści, co ceni sobie szeroka rzesza klientów. Z perspektywy graczy rynkowych możliwość wykorzystywania takich treści w aplikacjach mobilnych to kluczowy element prowadzenia strategii marketingowej. Wśród przykładów takiego działania można wymienić:

  • Spersonalizowane oferty – profilowane według gromadzonych danych o klientach, takich jak ich aktualna lokalizacja, historia zakupów czy preferencje zakupowe.
  • Rekomendacje zakupowe – na podstawie analizy zachowania klientów, takich jak wcześniej przeglądane karty produktów, dokonywane zakupy i przyznawane oceny, aplikacje mogą dostarczać spersonalizowane rekomendacje, łącznie z oferowaniem produktów komplementarnych, np. przy kupowaniu zmywarki, aplikacja sugeruje zakup tabletek do zmywania.
  • Personalizowane treści wewnętrzne – obok rekomendacji produktów, aplikacje mobilne mogą dostarczać treści, które interesują użytkownika, takie jak: artykuły, publikacje czy filmy.
  • Powiadomienia PUSH – pozwalają na dostarczenie dopasowanych indywidualnie wiadomości dotyczących promocji, nowych produktów czy ciekawych wydarzeń, zgodnych z zainteresowaniami użytkownika.

Daleko posunięta personalizacja jest największą korzyścią, jaką w cross-border e-commerce dostarczają aplikacje mobilne.

Integrują one ponadto różne kanały zakupowe, czyli wykorzystują trend omnichannel. Są wygodne w użyciu, także w kontekście dokonywania płatności za zamówione produkty i usługi. Likwidują też wiele problemów, których doświadczają przedsiębiorcy, chcący wejść na rynek cross-border e-commerce, tj. długi proces budowania marki, niewystarczający budżet na ten cel czy trudności w dostosowaniu komunikatów reklamowych do lokalnych odbiorców[7].

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie. 2024” opracowany przez Mobile Institute[8] potwierdza to, że polscy internauci korzystają z różnych „miejsc” i narzędzi zakupu w sieci:

  • sklepy internetowe marek/ sklepy branżowe – 38%,
  • platformy zakupowe – 32%,
  • aplikacje zakupowe – 24%,
  • kluby zakupowe – 19%,
  • serwisy zakupów grupowych – 9%.
Raport Izby Gospodarki Elektronicznej "Omni-commerce. Kupuję wygodnie. 2024" - wykres - miejsca i narzędzia, z których polscy internauci korzystają do zakupów w sieci

Źródło: https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024.pdf

Z wykresu wynika, że właściwie od 2021 roku systematycznie rośnie zainteresowanie polskich internautów robieniem zakupów za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Z tego samego raportu można wysnuć wnioski dotyczące zalet aplikacji mobilnych w rozwoju e-commerce. Kupujący mobilnie doceniają[9]:

  • uproszczone i szybsze płatności aplikacją – 27% wskazań,
  • posiadanie funkcjonalności niedostępnych na stronie internetowej – 24%,
  • dostęp do dedykowanych ofert i rabatów – 24%,
  • bezpieczeństwo – 21%,
  • szybkość działania – 19%,
  • możliwość zapisania danych i preferencji użytkownika – 16%.

Aż 91% m-klientów, czyli użytkowników zakupowych aplikacji mobilnych, deklaruje, że często ich używa. To duży wzrost w stosunku rok do roku – o 17 punktów procentowych[10].

Dlatego wykorzystanie technologii mobilnych w trakcie rozwoju firmy w kierunku ekspansji zagranicznej na rynku e-commerce pod wieloma względami może być właściwą drogą dla e-biznesu.

Źródła

https://www.ideo.pl/firma/o-nas/nasze-publikacje/jak-aplikacje-mobilne-wspieraja-sprzedaz-w-sklepach-internetowych-,202.html
https://merce.com/blog/aplikacja-mobilna-to-skuteczne-narzedzie-sprzedazy-cross-border-dlaczego-ten-trend-bedzie-zyskiwal-na-znaczeniu
https://inpost.pl/aktualnosci-sprzedaz-cross-border-jako-szansa-w-obliczu-lokalnego-spowolnienia-gospodarczego
https://cross-border.pl/jak-zaczac/fulfillment-w-cross-border-e-commerce/
https://www.egospodarka.pl/188775,Cross-border-napedza-polski-e-commerce,1,39,1.html
https://ecommercenews.pl/e-commerce-w-polsce-2024-najnowsze-trendy-i-wskazniki-raport-izby-gospodarki-elektronicznej/
https://www.trade.gov.pl/wiedza/poznaj-swiat-e-commerce/

[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2024/2024-08-21-prognozy-strategyand-polski-rynek-e-commerce-bedzie-wart-192-mld-zl-w-2028-roku.html

[2] https://inpost.pl/aktualnosci-sprzedaz-cross-border-jako-szansa-w-obliczu-lokalnego-spowolnienia-gospodarczego

[3] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/01/Raport-e-Izby_Cross-border_e-Commerce_Marka_bez_granic_2024_skrot.pdf

[4] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/01/Raport-e-Izby_Cross-border_e-Commerce_Marka_bez_granic_2024_skrot.pdf

[5] https://merce.com/blog/aplikacja-mobilna-to-skuteczne-narzedzie-sprzedazy-cross-border-dlaczego-ten-trend-bedzie-zyskiwal-na-znaczeniu

[6] https://merce.com/blog/aplikacja-mobilna-to-skuteczne-narzedzie-sprzedazy-cross-border-dlaczego-ten-trend-bedzie-zyskiwal-na-znaczeniu

[7] https://merce.com/blog/aplikacja-mobilna-to-skuteczne-narzedzie-sprzedazy-cross-border-dlaczego-ten-trend-bedzie-zyskiwal-na-znaczeniu

[8] https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024.pdf

[9] https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024.pdf

[10] https://ecommercenews.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024.pdf

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *