Rola blogów w rozwoju e-commerce

Blogosfera zmieniła postrzeganie komunikacji z klientem i podejście do działań marketingowych. Rozwijająca się od lat sfera blogów, czyli początkowo internetowych pamiętników, a dziś branżowych platform, na których poruszane są przeróżne tematy, niesie za sobą niebagatelny wpływ na rozwój e-commerce. Co może zyskać e-sklep dzięki własnemu blogowi lub nawiązaniu współpracy z blogerami?

Krótka historia blogowania

Pojęcie „weblog” weszło do powszechnego użycia na początku XXI wieku. Powstało ono z połączenia anglojęzycznych terminów – web, czyli „sieć”, oraz log, który przed epoką informatyzacji kojarzony był z dziennikiem okrętowym. Swój ogromny wkład w powstanie blogosfery miał John Barger[1] – amerykański bloger, który w 1998 roku został odznaczony nominacją za „zainspirowanie społeczności Web Log” i uznany za wizjonera zmieniającego oblicze sieci Web w CNET`s Web Innowavtor Awars. To on stworzył jeden z pierwszych dzienników internetowych – Robot Wisdom. Skrócona wersja webloga, czyli blog, ukazała się w 1999 roku za sprawą Petera Marholza[2]. Tak rozpoczęła się „kariera” blogów w tradycyjnym rozumieniu. Obecnie ich rola i funkcje są jednak nieco inne. Pozwalają  na wszechstronną, wielopoziomową promocję e-sklepów.

Blog w e-commerce – jakie funkcje spełnia?

Utworzenie kategorii blog w przypadku sklepu może okazać się korzystne z wielu powodów. Blogowanie niesie za sobą pozytywne skojarzenia – klienci czują, że marka angażuje się w ich sprawy i bezpośrednio się z nimi komunikuje. Stała aktywność w postaci pojawiających się na blogu unikalnych wpisów dodaje wartości stronie internetowej.

Argumenty przemawiające za blogowaniem w witrynie e-commerce

Blogowanie ma duże znaczenie dla handlu internetowego i przynosi liczne korzyści, takie jak:

·     Zwiększenie ruchu na stronie e-sklepu – publikując regularnie i z dużą częstotliwością wpisy na blogu, które są przy tym wartościowe w odczuciu odbiorców, generujesz ruch w witrynie. Firma HubSpot oszacowała, że przeciętna firma blogująca ma nawet o 55 proc. więcej odwiedzających od konkurencji, która tego nie robi[3].

·     Wartość dodana do działań z zakresu SEO – poprawa rankingu SEO e-sklepu jest efektem blogowania. Jedyne, co trzeba zrobić, to zoptymalizować treści pod kątem wybranych słów kluczowych – dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych.

·     Zwiększenie świadomości marki na rynku – jej rozpoznawalności wśród klientów i konkurentów. Nazwa firmy staje się lepiej znana i kojarzona z konkretnym, eksperckim podejściem prezentowanym na blogu firmowym.

·     Budowanie lepszych relacji z klientami – w obszarze wpisów na blogu e-sklepu można odpowiadać na zapytania klientów, budować ich zaufanie do marki, a także dzielić się poradami i swoją wiedzą.

·     Zwiększenie sprzedaży w głównym nurcie działalności – blog w witrynie e-commerce może pomóc w osiągnięciu konkretnych celów sprzedażowych. Może stać się bezpłatną platformą do promocji produktów e-commerce.

Jak założyć blog dla swojego biznesu?

Prowadząc e-sklep, który dobrze funkcjonuje, ale również przy zakładaniu takiego biznesu, można od razu zacząć równolegle tworzyć blog i dodawać systematycznie treści. Jego założenie jest prostym zadaniem, ale kluczową rolę odgrywa dodawanie wpisów i aktualizowanie takich, które są już przestarzałe.

Dobrą praktyką jest samodzielne pisanie tekstów na bloga eksperckiego lub zatrudnienie do tego celu copywritera, który ma dobre rozeznanie w danej tematyce i może śmiało podawać się za specjalistę. Wtedy treści blogowe będą dostarczały wiedzy klientom i angażowały ich do działania. Content powinien być niezmiennie:

·     aktualny,

·     ciekawy – dla odbiorców,

·     wartościowy i praktyczny,

·     unikatowy,

·     zoptymalizowany pod kątem SEO.

Trzeba w pierwszej kolejności zastanowić się, o czym można pisać na blogu firmowym. Nie mają to być aktualności z życia firmy, ale artykuły, których poszukują klienci i które są dla nich wartościowe.

Sprzedający w sieci powinni zwrócić uwagę na rolę „customer journey”[4] i prowadzić klienta przez cały proces – od wyszukania produktu, poprzez zachęcenie go do zakupu, aż po transakcję i obsługę posprzedażową. Blog jest bardzo dobrym narzędziem skłaniającym do nabycia produktu i wzbudzenia w konsumentach chęci jego posiadania.

Blog jest ponadto znakomitym miejscem do linkowania wewnętrznego, które odgrywa ważną rolę pod względem SEO. Linkowanie w ten sposób wzmacnia strony kategorii i karty produktów. Zwiększa widoczność serwisu.

Wartościowe blogi e-sklepów w przykładach

Wiele witryn e-commerce ma blogi, które stanowią centralny punkt ich strategii sprzedażowej, contentowej oraz działań SEO. Oto dobre przykłady takich działań:

·          Leroy Merlin – zakładka „Poradnik” pozwala na uzyskanie wyczerpujących, ciekawych i użytecznych informacji dotyczących m.in. wykańczania wnętrz, budowy domu, urządzania i dekorowania wnętrz, aranżowania ogrodu.

  • IKEA – ma rozbudowaną sekcję blogową na stronie, dostarczającą klientom inspiracji oraz praktycznych pomysłów na wykorzystanie produktów ze sklepów marki.
  • Allegro – platforma e-commerce posiada specjalną podstronę „Allegro Inspiruje”, gdzie pojawiają się ciekawe wpisy, rankingi i porównania różnych kategorii produktów.

Nawiązanie kontaktu z odbiorcami, wzmocnienie marki i zwiększenie sprzedaży są niejako skutkami ubocznymi rzetelnego prowadzenia bloga dla witryny e-commerce. 

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *