Od lipca jasno jest, że dni klasycznego centrum dla sprzedawców w Google, Merchant Center, są policzone. Wiemy już, że migracja kont sprzedawców odbędzie się lada moment. Nowa usługa, Google Merchant Center Next, ma rozwiązywać szereg dotychczasowych problemów przekładających się na jakość sprzedaży i optymalizację. Z okazji uaktualnienia platformy Google udostępnia użytkownikom nowe narzędzia, m.in. Product Studio. Zobacz, kiedy zostanie uruchomiona usługa Merchant Center Next i co najbardziej ją odróżnia od “starego” Merchant Center!
Google zapowiada wprowadzenie Merchant Center Next
Google właśnie potwierdza wprowadzenie nowej usługi, Google Merchant Center Next, która zastąpi dotychczasową platformę Merchant Center. Pierwsze doniesienia o zmianie usług pojawiły się w lipcu. Teraz mamy informacje oficjalne. Jak informuje Google, Merchant Center Next ma być w pełni wdrożone do września bieżącego roku.
W oficjalnym komunikacie czytamy: „Z przyjemnością ogłaszamy pełne wdrożenie Merchant Center Next, zastępującego klasyczną usługę Merchant Center. Do września konta wszystkich sprzedawców zostaną uaktualnione do usługi Merchant Center Next. Platforma obejmuje nowe raporty analityczne, narzędzia do generowania obrazów przy użyciu sztucznej inteligencji oraz bardziej intuicyjny interfejs„. Dla sprzedających, którzy korzystają z tych kanałów Google, okres ten może być sporym wyzwaniem ze względu na konieczność przystosowania się do nowego interfejsu i dodatkowych funkcji.
Google argumentuje również, dlaczego zdecydowano się na zmianę dotychczasowej platformy. Główną przyczyną ma być ułatwienie sposobu zarządzania sprzedawanymi produktami. Jak czytamy w oświadczeniu, “w zeszłym roku wprowadziliśmy Merchant Center Next, naszą uproszczoną platformę dla firm do zarządzania sposobem wyświetlania ich produktów w Google. Merchant Center Next jest jeszcze łatwiejszy w użytkowaniu, pozwala kontrolować sposób wyświetlania produktów w całym ekosystemie Google i dostarcza cennych informacji na temat Twojej firmy, produktów i rynku”.
Google Merchant Center Next – nowe funkcje
Merchant Center Next określany jest częściej jako aktualizacja, niż zupełnie nowa platforma. Pomimo tego od strony funkcjonalności narzędzie prezentuje się znacznie lepiej – przynajmniej “na papierze”. Czego możemy spodziewać się po nowej aktualizacji? Porównanie najważniejszych funkcji klasycznego Merchant Center z nowym Merchant Center Next prezentuje poniższa tabela:
Funkcja | Klasyczne Merchant Center | Merchant Center Next |
---|---|---|
Interfejs użytkownika | Tradycyjny, mniej intuicyjny | Nowoczesny, przyjazny dla użytkownika |
Przesyłanie danych produktów | Ręczne przesyłanie | Automatyczne przesyłanie |
Proces onboarding | Złożony, wymagający wielu kroków | Uproszczony z przewodnikiem krok po kroku |
Kontrola nad listingami | Tak | Tak |
Raportowanie i analizy | Ograniczone | Wykonalne wnioski i szczegółowe raporty |
Edycja obrazów | Nie | Tak (Product Studio) |
Diagnostyka | Szczegółowy przegląd | Zwięzły przegląd, brak osi czasu historycznego |
Zakładka feed | Dostępna | Niedostępna, brak możliwości przeglądania feedu produktów |
Feed uzupełniający | Tak | Brak możliwości tworzenia feedów uzupełniających |
Wprowadzanie reguł do feedów | Dostępne | Zapowiedziane |
Google duży nacisk kładzie na zwiększenie funkcjonalności oraz ułatwienia dostępu tak, aby z usługi mógł korzystać każdy, niezależnie od posiadanej wiedzy i umiejętności. Najważniejsze cechy nowego Merchant Center Next to:
- uproszczony i intuicyjny interfejs użytkownika, ułatwiający nawigację i zarządzanie produktami,
- funkcja automatycznego przesyłanie danych produktowych i wyeliminowanie konieczności ręcznego uploadu,
- jeszcze bardziej rozbudowane raporty i analizy, dostarczające informacji na temat produktów, konkurencji i trendów rynkowych,
- prostszy proces weryfikacji strony internetowej firmy i wstępnego wypełniania informacji o produktach,
- zwiększona dostępność sugestii na stronie głównej, które mają pomagać w optymalizacji,
- możliwość dostosowania Merchant Center Next poprzez dodawanie wybranych przez siebie funkcjonalności, np. narzędzi przeznaczonych dla programów lojalnościowych.
Product Studio – narzędzie do tworzenia treści
Największą nowością Merchant Center Next ma być Product Studio – narzędzie do tworzenia treści. Product Studio ma pomagać zarówno w generowaniu samej treści, jak i modyfikowaniu obrazów wykorzystywanych w kampaniach. Narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania unikalnych obrazów produktowych. Jego wprowadzenie ma ułatwić tworzenie treści i contentu graficznego, ograniczając koszty profesjonalnych sesji produktowych.
Najważniejsze możliwości Product Studio to:
- tworzenie treści marketingowych na potrzeby kampanii produktowych ze wsparciem sztucznej inteligencji,
- generowanie scen produktowych na podstawie opisowych podpowiedzi tekstowych,
- tworzenie wizualizacji produktów w różnych wariantach,
- usuwanie rozpraszającego tła z obrazów produktowych,
- poprawianie rozdzielczości i ostrości obrazów niskiej jakości.
Ograniczenia Merchant Center Next
Poza Product Studio trudno znaleźć w udostępnionej specyfikacji jakiekolwiek innowacje technologiczne. W praktyce nowa wersja Merchant Center będzie de facto znacznie odciążona, lżejsza, mniej skomplikowana, a co za tym idzie – bardziej ograniczona funkcjonalnie. Co to wszystko oznacza i gdzie widać największe cięcia?
Zmiany dostrzeżemy między innymi w ograniczonej elastyczności w zakresie optymalizacji feedów. W Google Merchant Center Next wprowadzono automatyczne importowanie danych, co przekłada się na łatwiejszy proces zarządzania produktami. Jednak o ile system może być dokładny, zawsze istnieje ryzyko powstania błędów. Jeśli tak się stanie, konieczne jest manualne edytowanie danych produktowych, co w przypadku Merchant Center Next może wiązać się z ogromem pracy. Wygląda na to, jakby platforma została zaprojektowana tak, by jak najbardziej ograniczyć wykorzystywanie bardziej wymagających funkcji przez użytkowników.
Kolejne cięcia widać na przykładzie feedów. Google Merchant Center Next pozbawione będzie feedów uzupełniających i reguł feedów. Obie funkcjonalności są niezbędne do optymalizacji danych. Google zapowiedziało wprowadzenie reguł, nie wiadomo za to na ten moment, jak będzie z uzupełnianiem feedów.
Z perspektywy bardziej zaawansowanych użytkowników mankamentem nowej platformy będzie uproszczona diagnostyka. Klasyczne Merchant Center oferowało szczegółowe informacje dotyczące produktów, feedów oraz konta. Klasyczna platforma pozwalała na analizę problemów związanych z kwalifikowalnością produktów, zarządzanie ostrzeżeniami czy rozwiązywanie problemów z jakością danych. Sekcja „Wymaga uwagi” w Merchant Center Next jest znacznie bardziej uproszczona. Brak osi czasu historycznej w nowej wersji oznacza, że użytkownicy nie mają możliwości śledzenia, jak jakość feedu danych poprawiała się w określonym okresie.
Następne ograniczenia dotyczą możliwości raportowania i analityki. Chociaż na plus jest to, że użytkownicy zyskają dostęp do nowych metryk, np. Click Potential, bardziej zintegrowane możliwości raportowania oznaczają ograniczenie możliwych działań. Analiza danych produktowych w Merchant Center Next będzie prostsza, łączna liczba analizowanych metryk zmniejszy się, a użytkownicy będą mieli dostęp do bardziej zwięzłego, a nie szczegółowego przeglądu.
Nowe Merchant Center Next – podsumowanie
Nowa wersja Google Merchant Center Next umożliwia lepsze zarządzanie kontem i sprzedażą. Użytkownicy mają zyskać dostęp do analityki biznesowej w jednym miejscu, która teraz będzie bogatsza o nowe dane i funkcjonalności. Nie zabraknie możliwości integrowania dodatkowych programów.
Cechą Merchant Center Next, którą Google najbardziej podkreśla w przekazie marketingowym, jest łatwiejsza nawigacja po platformie. Całość ma być prostsza i bardziej intuicyjna – opracowana z myślą również o tych użytkownikach, których doświadczenie nie pozwala na sprawne poruszanie się po bardziej zaawansowanej platformie.
Niestety, główny cel aktualizacji, czyli zwiększenie dostępności platformy i komfortu użytkowania, wiąże się z oczywistymi ograniczeniami. Google Merchant Center Next będzie do bólu prostsze, co nie spodoba się użytkownikom zaawansowanym. Platforma nie będzie oferować feedów uzupełniających i reguł feedów. Użytkownicy otrzymają jedynie uproszczoną diagnostykę i raportowanie. Jedyną faktycznie wzbogacającą zmianą jest wprowadzenie Product Studio – narzędzia, dzięki któremu ze wsparciem A.I. stworzymy potrzebne treści marketingowe za darmo.