Jak kupują Polacy – w sieci i poza nią?

Z roku na rok rośnie zainteresowanie Polaków kupowaniem online, a pandemia COVID-19 jeszcze to przyśpieszyła. Jak dziś kupują Polacy? Czy internet jest pierwszym wyborem przy dokonywaniu zakupów?

Gdzie Polacy robią zakupy?

Jeszcze w 2019 roku wielu konsumentów w Polsce rozpoczynało poszukiwania produktów w sieci, ale i tak ostatecznie kupowali w sklepie stacjonarnym. Jednak w 2024 roku tak kończy się zaledwie 6% takich poszukiwań. Na plan pierwszy wysunęło się Allegro[1]. Często klienci trafiają na ten serwis aukcyjny w poszukiwaniu danego produktu w najniższej cenie.

Customer Journey 2024 - ankieta - gdzie ostatecznie kupiłeś lub zamierzasz kupić ten produkt?

Cena najważniejsza

Raport Consumer Journey 2024, autorstwa specjalistów z platformy zakupowej Allegro, wskazuje, że ponad połowa badanych dokonuje bardziej przemyślanych wyborów zakupowych niż jeszcze kilka lat temu. Konsumenci starają się wydawać nieco mniej i oszczędzać. Aż 55%[2] z nich deklaruje, że niska cena to podstawowe kryterium podczas dokonywania zakupów.

Aspekt finansowy jest wskazywany jako najczęstszy czynnik decydujący o zakupie również w raporcie „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów”, opublikowanym przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& (grupa PwC). Promocje i obniżki cen przyciągają dokładnie 47% klientów dokonujących zakupów online[3].

Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki jak:

  • Wygoda robienia zakupów online – w regionie Europy Środkowo-Wschodniej taki czynnik brany jest pod uwagę przez 43% kupujących.
  • Przyjazność dla środowiska naturalnego – według raportu „Optymizm…” aż 83%[4] nabywców dostrzega zmiany klimatyczne w codziennym życiu i jest gotowych wydać nawet 10% więcej na ekologiczne produkty. Polscy klienci uznają ten czynnik za mało istotny (16% wskazań).

Kanały zakupowe

Wspomniany raport „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów”, pokazał, gdzie Polacy dokonują zakupów. Klienci preferują kanał bezpośredni, czyli sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Kanały internetowe cieszą się jednak coraz większym zainteresowaniem. Robimy zakupy poprzez[5]:

  • urządzenia mobilne – 59% konsumentów,
  • komputer – 55%.

Średnie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej wynoszą 50% dla urządzeń mobilnych i 47% dla komputerów.

Jaki odsetek mieszkańców Polski robi zakupy online? Raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w Sieci”, pokazał, że korzysta z tego 88%[6] internautów.

Gdzie kupują Polacy w internecie?

Historyczne badania ścieżek zakupowych pokazują, że w 2023 roku platformy handlowe, czyli marketplace’y[7], były miejscami pierwszego wyboru przy poszukiwaniu produktów.

Customer Journey 2024 - ankieta - gdzie kupują Polacy w internecie?
Źródło: https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024

Na kolejnych miejscach, wśród popularnych miejsc rozpoczynających ścieżkę zakupową polskich internautów, wymienić należy:

  • wyszukiwarkę Google – 26% wskazań,
  • strony sklepów online – 9%,
  • porównywarki cenowe – 4%,
  • serwisy ogłoszeniowe – 4%.

Do rekomendowania produktów polscy konsumenci coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję – firma Strategy& podaje, że robi to 45%[8] konsumentów.

Z raportu Atena „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie?” wynika z kolei, że 30% badanych rozpoczyna poszukiwania produktów na najbardziej popularnej platformie sprzedażowej w Polsce – Allegro. Natomiast 18% wykorzystuje w tym celu wyszukiwarkę Google[9].

Platformy handlowe rosną w siłę i stają się dla Polaków ważnym miejscem poszukiwania inspiracji zakupowych, jak Allegro.   Mają następujące zalety:

  • dostępność szerokiej selekcji produktów,
  • wygoda i szybkość zakupów,
  • wyjątkowo atrakcyjne ceny.

Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że Polacy cenią sobie także możliwość bezproblemowego zwrotu towaru kupionego na odległość[10].

A co na temat częstotliwości zakupów w sieci mówią polscy internauci?

Santander Consumer - ankieta - Czy w ciągu ostatniego roku zauważył/a Pan/i, że robi zakupy online częściej niż w poprzednich latach?
Źródło: https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf

Co kupujemy w sieci?

Badanie Santander Consumer Banku umożliwia sprawdzenie, jakie grupy towarów są najchętniej kupowane przez internet. Wśród nich[11]:

  • odzież i obuwie – 59% wskazań,
  • kosmetyki – 35%,
  • elektronika – 29%,
  • leki i suplementy diety – 23%,
  • sprzęt RTV i AGD – 23%,
  • biżuteria – 6%.

Zakupy przez internet stały się dla Polaków „chlebem powszednim”, a zjawisko to wydaje się jedynie pogłębiać. Sklepy internetowe i platformy zakupowe wprowadzają coraz to nowe rozwiązania, również te oparte na AI, które ułatwiają dokonywanie zakupów konsumentom.

Santander Consumer - ankieta - Produkty z jakich kategorii najczęściej kupuje Pan/i w sieci?
Źródło: https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf

A co z produktami spożywczymi? Aż 93% badanych woli kupować je stacjonarnie.

Polacy cenią sobie różne kanały dokonywania zakupów – stacjonarnie i przez internet, w tym również w aplikacjach mobilnych. Rzadziej sięgamy po zakupy wysyłkowe z katalogów. Tym, co przekonuje nas do zamówień w sieci jest głównie cena, oraz wygoda dokonywania transakcji.


[1] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024

[2] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024

[3] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html

[4] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html

[5] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html

[6] https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf

[7] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024

[8] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html

[9] https://merce.com/blog/jak-i-gdzie-polacy-kupuja-online

[10] https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-88-proc-polakow-robi-zakupy-przez-internet-co-kupujemy-onlin,nId,7385146#crp_state=1

[11] https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *