Z roku na rok rośnie zainteresowanie Polaków kupowaniem online, a pandemia COVID-19 jeszcze to przyśpieszyła. Jak dziś kupują Polacy? Czy internet jest pierwszym wyborem przy dokonywaniu zakupów?
Gdzie Polacy robią zakupy?
Jeszcze w 2019 roku wielu konsumentów w Polsce rozpoczynało poszukiwania produktów w sieci, ale i tak ostatecznie kupowali w sklepie stacjonarnym. Jednak w 2024 roku tak kończy się zaledwie 6% takich poszukiwań. Na plan pierwszy wysunęło się Allegro[1]. Często klienci trafiają na ten serwis aukcyjny w poszukiwaniu danego produktu w najniższej cenie.
Cena najważniejsza
Raport Consumer Journey 2024, autorstwa specjalistów z platformy zakupowej Allegro, wskazuje, że ponad połowa badanych dokonuje bardziej przemyślanych wyborów zakupowych niż jeszcze kilka lat temu. Konsumenci starają się wydawać nieco mniej i oszczędzać. Aż 55%[2] z nich deklaruje, że niska cena to podstawowe kryterium podczas dokonywania zakupów.
Aspekt finansowy jest wskazywany jako najczęstszy czynnik decydujący o zakupie również w raporcie „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów”, opublikowanym przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& (grupa PwC). Promocje i obniżki cen przyciągają dokładnie 47% klientów dokonujących zakupów online[3].
Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki jak:
- Wygoda robienia zakupów online – w regionie Europy Środkowo-Wschodniej taki czynnik brany jest pod uwagę przez 43% kupujących.
- Przyjazność dla środowiska naturalnego – według raportu „Optymizm…” aż 83%[4] nabywców dostrzega zmiany klimatyczne w codziennym życiu i jest gotowych wydać nawet 10% więcej na ekologiczne produkty. Polscy klienci uznają ten czynnik za mało istotny (16% wskazań).
Kanały zakupowe
Wspomniany raport „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena – postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów”, pokazał, gdzie Polacy dokonują zakupów. Klienci preferują kanał bezpośredni, czyli sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Kanały internetowe cieszą się jednak coraz większym zainteresowaniem. Robimy zakupy poprzez[5]:
- urządzenia mobilne – 59% konsumentów,
- komputer – 55%.
Średnie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej wynoszą 50% dla urządzeń mobilnych i 47% dla komputerów.
Jaki odsetek mieszkańców Polski robi zakupy online? Raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w Sieci”, pokazał, że korzysta z tego 88%[6] internautów.
Gdzie kupują Polacy w internecie?
Historyczne badania ścieżek zakupowych pokazują, że w 2023 roku platformy handlowe, czyli marketplace’y[7], były miejscami pierwszego wyboru przy poszukiwaniu produktów.
Na kolejnych miejscach, wśród popularnych miejsc rozpoczynających ścieżkę zakupową polskich internautów, wymienić należy:
- wyszukiwarkę Google – 26% wskazań,
- strony sklepów online – 9%,
- porównywarki cenowe – 4%,
- serwisy ogłoszeniowe – 4%.
Do rekomendowania produktów polscy konsumenci coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję – firma Strategy& podaje, że robi to 45%[8] konsumentów.
Z raportu Atena „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie?” wynika z kolei, że 30% badanych rozpoczyna poszukiwania produktów na najbardziej popularnej platformie sprzedażowej w Polsce – Allegro. Natomiast 18% wykorzystuje w tym celu wyszukiwarkę Google[9].
Platformy handlowe rosną w siłę i stają się dla Polaków ważnym miejscem poszukiwania inspiracji zakupowych, jak Allegro. Mają następujące zalety:
- dostępność szerokiej selekcji produktów,
- wygoda i szybkość zakupów,
- wyjątkowo atrakcyjne ceny.
Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że Polacy cenią sobie także możliwość bezproblemowego zwrotu towaru kupionego na odległość[10].
A co na temat częstotliwości zakupów w sieci mówią polscy internauci?
Co kupujemy w sieci?
Badanie Santander Consumer Banku umożliwia sprawdzenie, jakie grupy towarów są najchętniej kupowane przez internet. Wśród nich[11]:
- odzież i obuwie – 59% wskazań,
- kosmetyki – 35%,
- elektronika – 29%,
- leki i suplementy diety – 23%,
- sprzęt RTV i AGD – 23%,
- biżuteria – 6%.
Zakupy przez internet stały się dla Polaków „chlebem powszednim”, a zjawisko to wydaje się jedynie pogłębiać. Sklepy internetowe i platformy zakupowe wprowadzają coraz to nowe rozwiązania, również te oparte na AI, które ułatwiają dokonywanie zakupów konsumentom.
A co z produktami spożywczymi? Aż 93% badanych woli kupować je stacjonarnie.
Polacy cenią sobie różne kanały dokonywania zakupów – stacjonarnie i przez internet, w tym również w aplikacjach mobilnych. Rzadziej sięgamy po zakupy wysyłkowe z katalogów. Tym, co przekonuje nas do zamówień w sieci jest głównie cena, oraz wygoda dokonywania transakcji.
[1] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024
[2] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024
[3] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html
[4] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html
[5] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html
[6] https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf
[7] https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024
[8] https://www.dlahandlu.pl/raporty-i-analizy/trendy-zakupowe-polski-konsument-2024,147963.html
[9] https://merce.com/blog/jak-i-gdzie-polacy-kupuja-online
[10] https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-88-proc-polakow-robi-zakupy-przez-internet-co-kupujemy-onlin,nId,7385146#crp_state=1
[11] https://www.santanderconsumer.pl/gfx/santander/userfiles/_public/o_banku/raport_ppw_polacy_w_sieci.pdf