Jak e-sklepy mają zadbać o bezpieczny Black Friday?

Black Friday to wielkie święto zakupów przypadające najczęściej na ostatni piątek listopada. Początkowo promocje były organizowane w Stanach Zjednoczonych, ale po latach moda na ogromne przeceny objęła cały świat. Polacy czekają z niecierpliwością na ten dzień. Z najnowszego badania UCE Research i Grupy Offerista wynika, że ponad 64% naszych rodaków zamierza zrobić zakupy przy okazji promocji na Black Friday. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku taką deklarację składało 63,2% ankietowanych. Jednak każdy kupujący powinien zachować zdrowy rozsądek, aby nie dać się oszukać. Jak same e-sklepy mają zadbać o to, aby święto zakupów było bezpieczne dla wszystkich zainteresowanych?

Polacy chętnie korzystają z promocji „Czarnego Piątku”

Z badania firmy PayPo wynika, że zdecydowana większość Polaków kupuje w czasie Black Friday. Aż 61% konsumentów przyznaje, że dołączy do tego wydarzenia, a 55% klientów nawet odkłada zaplanowane zakupy na czas okazji związanych z tym komercyjnym świętem. Pozostałe wyniki badania są następujące:

  • Około 30% badanych Polaków uważa, że wyda więcej pieniędzy w 2024 roku podczas Black Friday niż przed rokiem.
  • 34% Polaków zamierza wydać w czasie piątkowego święta zakupów w granicach od 251 zł do 500 zł.
Wykres - Ile pieniędzy zamierzasz wydać na Black Friday?
Źródło: https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/tyle-wydamy-na-black-friday-jest-badanie/k9zwxtg
  • Do grona najchętniej kupowanych produktów podczas Black Friday należą: odzież i obuwie (76% wskazań), elektronika (54%), akcesoria i produkty do domu (47%) czy kosmetyki (46%).
Wykres - Jakie produkty najczęściej kupujesz na Black Friday?
Źródło: https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/tyle-wydamy-na-black-friday-jest-badanie/k9zwxtg

Z badania SMSAPI wynika, że nieco ponad połowa respondentów chce skorzystać z promocji. Natomiast 38% uzależnia swoją decyzję o dokonaniu zakupu od tego, jakie oferty pojawią się w wybranych sklepach. SMSAPI wskazuje też, że 72% badanych ma już wstępnie upatrzone produkty, które chce kupić na Black Friday.

Poniżej znajduje się grafika wskazująca, ile Polacy zamierzają wydać na produkty i usługi podczas tegorocznego Black Friday:

Źródło: https://www.infor.pl/twoje-pieniadze/zakupy/6771061,najlepsze-promocje-na-black-friday-2024-w-tym-roku-planuje-skorzystac.html

Dyrektywa Omnibus na straży uczciwych promocji

Rok 2023 i ówczesny Black Friday był pierwszym świętem zakupów, kiedy sklepy na terenie całej Unii Europejskiej obejmowały już wytyczne z unijnej dyrektywy Omnibus. Przypomnijmy, że zobowiązuje ona sprzedawców do informowania konsumentów o najniższej cenie danego produktu w ciągu 30 dni przed wprowadzoną obniżką. Omnibus miał przyczynić się do tego, aby nieuczciwi sprzedający nie zawyżali ceny przed takimi dniami, jak Black Friday, tylko po to, aby ją następnie obniżyć i sprzedać produkt z wysokim zyskiem.

Jednak pozostaje duże pole manewru w sterowaniu ceną na dłużej niż 30 dni od planowanego sezonu zakupowego święta. W efekcie promocje na Black Friday występują, ale nie można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że w ten dzień cena każdego produktu ze zniżką jest najniższa w perspektywie 3, 6 czy 12 ostatnich miesięcy.

Cyberzagrożenia w Black Friday i nie tylko

Wzmożone zakupy to nie tylko szansa na skorzystanie z największych zniżek i promocji w sklepach internetowych. To także czas, w którym rosną cyber zagrożenia dla konsumentów. Trzeba być szczególnie czujnym wobec możliwych działań podejmowanych przez hakerów i oszustów.

Do głównych zagrożeń zaliczają się:

  • publikowanie fałszywych stron internetowych podszywających się pod istniejące marki e-commerce,
  • phishing, czyli wykradanie poufnych danych, głównie osobowych,
  • fałszywe maile promocyjne,
  • ataki DDoS powodujące zawieszenie strony sklepu.

Metody ochrony konsumentów przez e-sklepy na Black Friday

Same witryny e-commerce mogą wzmocnić swoje systemy bezpieczeństwa, aby kupowanie na Black Friday było beztroskie i przyjemne, bez ryzyka dla konsumentów. Wśród możliwych metod ochrony, które e-sklepy mogą wykorzystywać, znajdują się:

  • Szyfrowanie https:// – sklepy zabezpieczone za pomocą protokołu HTTPS dbają o prywatność klientów i zabezpieczają ich przed możliwymi cyberatakami. Protokół gwarantuje, że przesyłane pomiędzy komputerem klienta a serwerem sprzedającego dane są szyfrowane i tym samym niedostępne w trakcie transmisji dla osób nieupoważnionych. O szyfrowaniu świadczy https:// przed adresem strony czy ikona kłódki znajdująca się po lewej stronie w pasku adresu strony. To już od dawna standardowe zabezpieczenie,  z którego korzysta około 85% witryn na świecie.
  • Szkolenia pracowników i wyczulanie ich na podejrzane maile, wysyłane z nietypowych adresów, które mogą być elementem strategii phishingowej przestępców.
  • Automatyczna aktualizacja systemu sklepu – sklep może przeprowadzić audyt bezpieczeństwa i sprawdzić, czy istnieją luki, które mogliby wykorzystać cyberprzestępcy.
  • Całodobowy monitoring serwerów – to szczególnie istotne w kontekście ataków DDoS, czyli rozproszonych ataków odmowy usługi, które polegają na wykorzystaniu wielu komputerów czy botów do jednoczesnego zasypywania docelowego serwera czy sieci dużą ilością żądań lub danych[6].
  • Wykorzystywanie infrastruktury certyfikowanych partnerów technologicznych, co pozwala zaoferować klientom, np. bezpieczne systemy płatności.

Nie tylko zagrożenia ze strony przestępców powinny stać w centrum zainteresowania sprzedających. W ramach przygotowania się do nadchodzącego święta zakupów należy zadbać o dostosowanie poziomu zaopatrzenia do potencjalnego popytu. Można przy tym bazować na danych z poprzednich edycji Black Friday. Uwagę warto skierować na optymalizowanie przestrzeni magazynowej i współpracę z dostawcami. Na bieżąco należy monitorować stan zapasów, aby zabezpieczyć je na wypadek nagłego wzrostu zainteresowania. Utrzymanie regularnego kontaktu z dostawcami oraz przygotowanie pracowników obsługi, aby sprostali zwiększonej liczbie zapytań przy zachowaniu najwyższych standardów, pozwolą uzyskać wysokie wskaźniki zadowolenia konsumentów.. Można przygotować chatbota do wsparcia pracowników czy sekcję Q&A z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami na nie.

Sami kupujący również powinni zachować pokłady zdrowego rozsądku i czujność – tylko w ten sposób nie padną ofiarą cyberprzestępców. Warto stosować odpowiednie nawyki związane z bezpieczeństwem zakupów online. Rażąco niskie ceny, nierealne promocje i okazje to oznaki tego, że przeglądana oferta może być po prostu oszustwem.

Źródła:

https://www.bankier.pl/smart/black-friday-cyber-monday-firma

https://www.idosell.com/pl/blog/jak-dobrze-przygotowac-e-sklep-do-black-friday-wskazowki-od-merchantow-idosell-odbierz-darmowy-e-book-1235328248

https://www.ideo.pl/e-commerce/wiedza/jak-przygotowac-swoj-e-commerce-na-black-friday,140.html

https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/tyle-wydamy-na-black-friday-jest-badanie/k9zwxtg

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *