Kanibalizacja fraz kluczowych jest problemem, przez który strony internetowe z dużym potencjałem osiągają mało satysfakcjonujące efekty pozycjonowania. Na czym polega ten problem i z czego w ogóle wynika kanibalizacja słów kluczowych? Co zrobić, żeby jej uniknąć, a co nawet ważniejsze, jakie działania podjąć, aby się jej pozbyć? Przeczytaj poradnik i zadbaj o to, aby Twoja strona miała lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania – bez ryzyka utraty cennych podstron w procesie kanibalizacji.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Na czym polega?
Kanibalizacja słów kluczowych – znana także jako kanibalizacja fraz kluczowych, rzadziej nazywana kanibalizacją treści lub kanibalizacją podstron – to sytuacja, w której kilka podstron jednej witryny walczy ze sobą nawzajem o miejsce w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak wtedy, kiedy na owych podstronach pojawiają się te same słowa kluczowe bądź owe podstrony poruszają ten sam temat.
Weźmy na przykład witrynę salonu fryzjerskiego i usługę farbowania włosów. Optymalnym działaniem jest pozycjonowanie tylko jednej podstrony na frazy związane z farbowaniem, takie jak farbowanie włosów blond, farbowanie włosów brązowych, farbowanie włosów czarnych. Jeżeli właściciel witryny będzie umieszczał te same słowa kluczowe na kilku podstronach, algorytmy wyszukiwarek mogą mieć problem z rozpoznaniem, którą podstronę powinny wyświetlić użytkownikowi wpisującemu w oknie wyszukiwarki hasło „farbowanie włosów”. Z braku klarownych danych wyświetli którąkolwiek – wcale niekoniecznie tę, na której zależy przedsiębiorcy. Przykładowo: może wyświetlić artykuł blogowy o samodzielnym farbowaniu włosów w domu, a nie podstronę z opisem usługi salonu fryzjerskiego. Tak oto firma straci klienta, który uzna, że może faktycznie warto spróbować samemu.
Kanibalizacja słów kluczowych jest rezultatem błędnej optymalizacji strony internetowej, wynikającej m.in. z nieznajomości zasad SEO, nieumiejętności korzystania z fraz kluczowych, błędnego przypisania słów kluczowych do podstron, a także przedobrzenia z używaniem fraz. Na szczęście jeśli napotkałeś problem kanibalizacji słów kluczowych, nie musisz się martwić – wszystko jest do odwrócenia, i to wcale nie ogromnym nakładem pracy.
Dlaczego kanibalizacja słów kluczowych jest szkodliwa dla widoczności strony w wyszukiwarce?
O pierwszym problemie związanym z kanibalizacją słów kluczowych wspomniałam wyżej – jest nim brak kontroli nad wynikiem, który pokaże się w wyszukiwarce. Pozycjonowanie kilku podstron na te same frazy sprawia, że to algorytm wybiera podstronę, którą wyświetli użytkownikowi wyszukiwarki, nie zaś Ty. To z kolei ogranicza Twoje pole do prezentacji swoich produktów czy usług.
Jednakże drugim, znacznie większym problemem jest znaczące ograniczenie widoczności w wynikach wyszukiwania, jakie powoduje kanibalizacja podstron. Skoro kilka albo nawet kilkanaście podstron pozycjonowanych jest na te same słowa kluczowe, a Google wybiera do wyświetlenia w indeksie tylko jedną, co się dzieje z pozostałymi? Cóż, nic. Pozostają bezwartościowe z punktu widzenia SEO. Albo w ogóle nie zostają zaindeksowane w wyszukiwarce, albo zostają zaindeksowane na mało ważne słowa kluczowe i/lub na odległych pozycjach – pięćdziesiątej czy dalszej. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że użytkownicy nie zaglądają tak daleko.
Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?
Jeśli dopiero założyłeś stronę internetową lub podchodzisz do pozycjonowania witryny po raz pierwszy, musisz wykonać kilka kroków, aby uniknąć szkodliwej kanibalizacji fraz kluczowych.
- Pierwszym krokiem jest wybór słów kluczowych do pozycjonowania strony, póki co całej. Pozostając przy przykładzie salonu fryzjerskiego, zlokalizowanego np. w Łodzi, możesz posłużyć się słowami kluczowymi:
- wybranymi intuicyjnie: zastanów się, co sam wpisałbyś w wyszukiwarkę, gdybyś szukał takich usług, jakie świadczy Twój salon. Pewnie byłoby to coś w rodzaju: fryzjer łódź, fryzjer w łodzi, farbowanie włosów, ścinanie włosów, podcinanie włosów, modelowanie włosów, pasemka na włosach itd. To będą Twoje słowa kluczowe,
- podpowiedzianymi przez Google’a: wpisz w wyszukiwarkę słowa kluczowe, których wydaje Ci się, że używają Twoi potencjalni klienci, a więc np. fryzjer łódź czy farbowanie włosów. W wynikach wyszukiwania znajdziesz dwie cenne sekcje: „Więcej pytań” (pod górnymi wynikami wyszukiwania) i „Inni wyszukiwali również” (na dole wyników wyszukiwania). To mogą być Twoje dodatkowe słowa kluczowe,
- podpatrzonymi u konkurencji: na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania na daną frazę kluczową, np. fryzjer łódź, pojawiają się te strony internetowe, które według algorytmu są najlepiej dopasowane do zapytania. A skoro tak, oznacza to, że ich treści zostały ocenione przez Google’a pozytywnie. Zapewne zawierają cenne słowa kluczowe, więc koniecznie je przeczytaj, aby poznać wartościowe frazy,
- pozyskanymi z darmowego narzędzia: możesz posłużyć się bezpłatnymi narzędziami, takimi jak Planer słów kluczowych Google, Ubersuggest czy podobnymi, aby znaleźć podpowiedzi słów kluczowych oraz poznać ich przybliżoną miesięczną liczbę wyszukiwań. Tutaj warto wspomnieć, że na najważniejszych podstronach – stronie głównej i opisach usług – nie warto posługiwać się słowami kluczowymi mającymi znikomą liczbę wyszukiwań, np. 10 miesięcznie (chyba że używa się ich dodatkowo, a nie przede wszystkim),
- pozyskanymi z płatnego narzędzia: chociaż na początku przygody z pozycjonowaniem strony internetowej raczej nie będziesz chciał wydawać pieniędzy na płatne narzędzia ani uczyć się ich obsługi, na wszelki wypadek zaznaczam, iż takie istnieją i są bardzo przydatne. Do popularnych należą Semstorm, Senuto,
- przygotowanymi przez agencję marketingową: FunkyMedia w ramach audytu strony internetowej lub usługi pozycjonowania może przygotować dla Ciebie pełny zestaw słów kluczowych, dopasowanych do Twojej branży i mających potencjał zarówno SEO, jak i sprzedażowy. Korzystamy z płatnych narzędzi, za które Ty nie musisz płacić dodatkowo.
- Drugim krokiem jest dobór słów kluczowych do podstron. Jest to najważniejszy krok, bezpośrednio przekładający się na ryzyko kanibalizacji fraz kluczowych bądź jego brak. Pamiętaj, że każde z przygotowanych w punkcie pierwszym słów kluczowych możesz przypisać do tylko jednej podstrony. Przykładowo: fryzjer łódź i salon fryzjerski łódź do strony głównej, farbowanie włosów do zakładki z opisem usługi farbowania, a ścinanie włosów i podcinanie włosów do zakładki z opisem usługi cięcia.
- Trzeci krok to oczywiście właściwe i optymalne zastosowanie słów kluczowych na podstronach. Frazy nie mogą być używane zbyt nachalnie (wszędzie i często), ale też nie mogą być wymienione tylko raz (to stanowczo za mało, jeśli celem jest pozycjonowanie podstrony na daną frazę). Ponadto trzeba ich użyć w korzystnych miejscach, takich jak title, nagłówek H1, część nagłówków H2, zwykła treść, opisy alternatywne obrazków. Uff, sporo tego! Artykuły o używaniu słów kluczowych na stronie znajdziesz w naszych artykułach o marketingu, szczególnie w działach SEO i copywriting. Oczywiście w tym kroku chętnie Ci pomożemy, więc sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron.
- Ostatni, czwarty krok to bieżące działania na stronie, szczególnie tworzenie nowych treści. Jest to krok, który nigdy się nie kończy, ponieważ aby skutecznie pozycjonować stronę, powinieneś już zawsze dodawać nowe podstrony i teksty. Świetnym sposobem na rozbudowywanie witryny w ten sposób jest prowadzenie bloga, któremu poświęciłam osobny artykuł – koniecznie się z nim zapoznaj. Bieżące działania na stronie wymagają ciągłego pamiętania, by nie powielać słów kluczowych ani tematów. Jeśli chcesz napisać jeszcze raz np. o farbowaniu włosów blond na czarno, ponieważ zmieniła się technika lub dowiedziałeś się na ten temat czegoś wartościowego, lepiej będzie, jeśli uzupełnisz, rozbudujesz lub poprawisz stary artykuł – zwłaszcza jeśli jest już dobrze wypozycjonowany w Google’u – niż napiszesz nowy, ryzykując kanibalizację słów kluczowych i utratę potencjału widoczności w wynikach wyszukiwania.
Jak rozwiązać problem kanibalizacji słów kluczowych?
Problem kanibalizacji podstron w wynikach wyszukiwania ze względu na użycie tych samych słów kluczowych może mieć dwie przyczyny. Pierwsza to zaniedbanie co najmniej jednego z działań przedstawionych w krokach 1-3 (głównie 1-2) w poprzednim punkcie. Jest to ogólnie pojęty problem braku wstępnej optymalizacji strony internetowej pod kątem pozycjonowania. Natomiast drugą przyczyną jest zaniedbanie kroku 4, czyli popełnienie błędów podczas bieżącego prowadzenia strony – rozbudowywania treści w opisach usług, kategorii, produktów itd., tworzenia artykułów, tworzenia innych podstron z tekstem.
Niezależnie od przyczyny wystąpienia kanibalizacji słów kluczowych czekają Cię następujące działania:
Przede wszystkim audyt SEO. Jeżeli nie zaczniesz od przeprowadzenia audytu treści i zdiagnozowania, które podstrony są pozycjonowane na które słowa kluczowe, prawdopodobnie będziesz działał na ślepo (znowu!). Takie działanie może pogorszyć sytuację i jeszcze bardziej ograniczyć widoczność Twojej strony w wyszukiwarce, wyindeksowując obecnie wyświetlające się podstrony bez jednoczesnej indeksacji innych, tych właściwych.
Audyt SEO możesz przeprowadzić sam, przeglądając wszystkie podstrony swojej witryny – z artykułami blogowymi włącznie – i wypisując słowa kluczowe, na które są pozycjonowane, a następnie szukając podstron, których słowa kluczowe ze sobą kolidują. Pomocne mogą być narzędzia darmowe takie jak Google Search Console, choć większą wartość mają narzędzia płatne, takie jak Ahrefs czy Senuto. Możesz też skorzystać z naszego wsparcia – przeprowadzimy audyt treści na stronie, by wskazać Ci podstrony konieczne do naprawy.

Po zdiagnozowaniu podstron koniecznych do poprawy możesz:
- rozdzielić słowa kluczowe pomiędzy podstronami – jeżeli chcesz (i jeśli ma to sens!), aby w wynikach wyszukiwania pojawiały się wszystkie te podstrony, powinieneś rozdzielić słowa kluczowe, które obecnie się na nich znajdują. Popraw treści w taki sposób, aby jedna z podstron zawierała tylko część fraz, a druga pozostałą część. Następnie zgłoś obie podstrony do ponownej indeksacji w Google Search Console (co prawda nie musisz tego robić, bo działanie nie ma 100% efektywności, ale warto),
- skonsolidować treści – być może wszystkie kanibalizujące się podstrony poruszają ten sam temat, ale od nieco innej strony. Jeżeli tak, zdecyduj się na połączenie treści. Umieść je na podstronie, którą Google wybrał jako najlepszą i wyświetla w indeksie, pozostałe zaś usuń (jeśli nie zostały zaindeksowane) bądź stwórz na nich przekierowanie 301 (jeśli zostały zaindeksowane),
- użyć przekierowań 301 – to dobry wybór w sytuacji, w której konsolidacja treści nie jest możliwa lub nie jest warta zachodu, np. ze względu na niską jakość treści znajdujących się na podstronach kolidujących z tą, którą preferujesz. Wówczas na tych niechcianych użyj przekierowań 301 – dzięki temu nawet jeśli użytkownicy klikną wynik prezentujący mało wartościową treść, wyświetli im się inna podstrona, ta, którą preferujesz. Również roboty będą odczytywać tylko tę lepszą, co sprawi, że w końcu Google podmieni obecny wynik wyszukiwania na ten, który wolisz. Pamiętaj jednak, że przekierowań 301 nie należy używać na podstronach, które chcesz zachować i wyświetlać użytkownikom oraz robotom.
Niekiedy jako rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych wskazuje się także ustawienie adresów kanonicznych, zablokowanie indeksacji na podstronach z problemem kanibalizacji oraz umieszczenie linków wewnętrznych na podstronach z problemem kanibalizacji. Nie są to jednak kroki, które faktycznie warto podjąć. Ustawienie adresów kanonicznych stanowi jedynie sugestię dla robotów, nie zaś polecenie. Jeśli Google uważa podstronę A za najbardziej wartościową, nie będzie się liczył z faktem, iż Ty wolisz, aby zaindeksował podstronę B. Zablokowanie indeksacji z kolei prowadzi do istnienia w witrynie podstron bez jakiegokolwiek potencjału SEO. Takie działanie warto, a wręcz należy podjąć na podstronach typu regulamin sklepu, polityka prywatności czy panel użytkownika po zalogowaniu, ale nie na podstronach z treściami, które są ważne dla pozycjonowania. I wreszcie umieszczenie linków wewnętrznych na mniej wartościowych podstronach, prowadzących do tej w Twojej ocenie najlepszej, ma wartość porównywalną lub nawet mniejszą niż wskazywanie adresu kanonicznego.
Pamiętaj, że ze wszystkim możemy Ci pomóc. Jeżeli utknąłeś w jednym z kroków i potrzebujesz wsparcia w wykonaniu bądź dokończeniu go albo jeśli nie masz czasu lub ochoty samodzielnie rozprawić się z kanibalizacją treści na stronie internetowej, zgłoś się do nas. Doradzimy Ci, które rozwiązanie sprawdzi się najlepiej w Twojej sytuacji, a następnie poradzimy, jak przeprowadzić daną operację lub przeprowadzimy ją za Ciebie. Do usłyszenia!