Skuteczny marketing internetowy wymaga od właściciela strony tworzenia tekstów wysokiej jakości, merytorycznych i atrakcyjnych w odbiorze. SEO dokłada do tej listy wymagań jeszcze jeden aspekt: znajomość zagadnień, o których chcą czytać odbiorcy. Nie sztuką bowiem jest napisać specjalistyczny artykuł, gdy jest się ekspertem w danej dziedzinie. Sztuką jest stworzyć tekst specjalistyczny i jednocześnie odpowiadający na potrzeby czytelników, poszukiwany przez nich, żywo ich interesujący. W tym miejscu pojawia się ogromna rola Answer The Public – narzędzia SEO, które jako twórca bądź przedsiębiorca działający w internecie powinieneś znać.

Co to jest Answer The Public?
Answer The Public (zapisywane również: AnswerThePublic) to darmowe narzędzie SEO, którego celem jest pomoc w zrozumieniu, jakie pytania i problemy mają użytkownicy internetu w odniesieniu do określonych tematów. Daje wgląd w rzeczywiste zapytania wpisywane przez ludzi w wyszukiwarki, dzięki czemu pozwala na tworzenie treści ściśle dopasowanych do potrzeb czy też zainteresowań odbiorców.
Narzędzie Answer The Public warto traktować jako źródło inspiracji do tworzenia treści wartościowych pod kątem content marketingu i pozycjonowania ogółem. Pozwala na identyfikację mało popularnych, za to nierzadko bardzo precyzyjnych słów kluczowych typu long tail (długiego ogona). Zaletą takich fraz jest niska konkurencyjność, dzięki czemu łatwiej osiągnąć dobre rezultaty SEO i pojawić się na jednym z czołowych miejsc w wyszukiwarce. A ponieważ przy okazji są to frazy ściśle odpowiadające na bardzo sprecyzowany problem, istnieje wysokie prawdopodobieństwo konwersji, czyli kliknięcia Twojego wyniku wyszukiwania przez użytkownika.

Jedną z głównych zalet i zarazem wyróżników AnswerThePublic jest graficzne przedstawienie haseł. Podczas gdy w innych narzędziach SEO najczęściej pojawia się zwykła lista, tutaj ma się do czynienia zarówno z listami, jak i z diagramami.
Dla kogo jest AnswerThePublic?
Narzędzie SEO Answer The Public jest dla Ciebie, jeśli:
- Chcesz lepiej poznać swoich klientów – ich potrzeby, pytania, wątpliwości, zmartwienia, zainteresowania. Nawet gdybyś zrezygnował z celu SEO, dzięki wykorzystaniu AnswerThePublic będziesz w stanie lepiej dopasowywać się do oczekiwań swoich odbiorców, a co za tym idzie dawać im to, czego chcą i potrzebują.
- Chcesz skutecznie pozycjonować stronę – ponieważ AnswerThePublic jest narzędziem SEO, przynosi realną korzyść pozycjonowaniu strony, dostarczając branżowe frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę.
- Chcesz przygotować strategię: czy to słów kluczowych, czy to pozycjonowania strony, czy to marketingową, czy to samego tworzenia artykułów blogowych (content marketingu) – poznając frazy kluczowe żywo interesujące Twoich klientów, możesz opracować plan działania na kolejne tygodnie czy nawet miesiące. Dobrym przykładem jest przygotowanie strategii klastrów blogowych, czyli serii artykułów powiązanych tematycznie, w których jedne odpowiadają na pytania „co”, inne poruszają temat „jak”, a jeszcze inne dotyczą zagadnień „kiedy” lub „dlaczego”. W ten sposób nie tylko pokryjesz zapytania użytkowników z różnych stron, ale również poprawisz strukturę linków na swojej stronie.
- Chcesz zoptymalizować stronę: pod kątem SEO lub marketingowo – może masz plan osiągnięcia lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, a może po prostu chcesz, aby Twoi klienci po wejściu na stronę zobaczyli nagłówek z pytaniem, które żywo ich interesuje, a dzięki temu zostali, by poznać odpowiedź. W obu przypadkach Answer The Public dostarczy Ci gotowe frazy, które możesz wykorzystać.
Jak wykorzystać Answer The Public do pozycjonowania strony internetowej?
Answer The Public można wykorzystać do pozycjonowania strony na dwa sposoby – przede wszystkim do tworzenia (nowych) treści SEO. Ponieważ narzędzie dostępne jest z poziomu przeglądarki i nie trzeba pobierać go na komputer, wystarczy wejść na adres serwisu: answerthepublic.com. Okno do wpisywania fraz znajduje się na stronie głównej. Tutaj umieść słowo związane z tematyką lub branżą, którymi się zajmujesz. Zaznacz opcje Poland i Polish, jeśli nie są zaznaczone, i kliknij „search”.

Tyle wystarczy, by otrzymać listę pytań i fraz, które użytkownicy często wpisują w wyszukiwarki. Zwróć uwagę na podział pytań na wykresie kołowym. Niektóre zaczynają się od „co”, inne od „jak” czy też „kiedy”. Każde pytanie jest pomysłem na osobny artykuł na blogu, sekcję FAQ czy po prostu podstronę. Wybierz te, które są najbardziej istotne dla Twojej strony i uwzględnij je w treści, szczególnie w nagłówkach, title i mniej oczywistych miejscach, np. opisach alternatywnych obrazków ilustrujących artykuł. Dzięki temu zwiększysz szansę na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Niżej – pod wykresem kołowym – znajdziesz frazy kluczowe long tail, które także możesz zastosować jako pytania, ale równie dobrze możesz ich używać w zdaniach oznajmujących, nagłówkach, metadanych, opisach alternatywnych obrazków, linkach itd.

Jak używać Answer The Public do optymalizacji treści SEO na stronie internetowej?
Co ważne, Answer The Public przydaje się nie tylko do pozycjonowania strony za pomocą nowych treści – ma znaczenie również w optymalizacji SEO tekstów, które już istnieją w witrynie.
- Pierwszym sposobem wykorzystania AnswerThePublic jest poprawa (optymalizacja) tych treści, które zostały napisane bez wiedzy o SEO. Być może stworzyłeś dobrej jakości, eksperckie artykuły blogowe, jednak ze względu na brak znajomości słów kluczowych Twój tekst nie trafił na szczyt wyników wyszukiwania. Możesz to zmienić, poprawiając go poprzez nasycenie frazami kluczowymi: pytaniami oraz tradycyjnymi słowami kluczowymi, które znajdziesz w Answer The Public.
- Drugi sposób polega na regularnej aktualizacji treści na podstawie nowych danych z Answer The Public. Takie działanie pozwoli Ci utrzymać aktualność i trafność publikacji, a przy okazji wpisywać się w trendy SEO. Oczywiście nie musisz aktualizować wszystkich treści na stronie – jeśli od kilku lat prowadzisz blog, ciągłe aktualizowanie artykułów pochłaniałoby Ci stanowczo za dużo czasu. Natomiast warto aktualizować te podstrony, które są najistotniejsze z biznesowego punktu widzenia. Ponadto poprawiaj teksty, kiedy zauważysz, że konkurencja dogania Cię lub nawet wyprzedza.

Gdzie użyć fraz z Answer The Public na swojej stronie internetowej?
Podpowiedzi tematów i słów kluczowych z Answer The Public to inspiracje przede wszystkich do tworzenia treści blogowych – artykułów, poradników, porównań, rankingów itd. Jednakże szkoda byłoby zmarnować potencjał narzędzia, widząc w nim tylko pomoc blogową.
W rzeczywistości AnswerThePublic jest pomocne również w tworzeniu i optymalizacji: treści na stronie głównej, tekstów na podstronach ofertowych, opisów usług, kategorii, a nawet produktów, FAQ. Ponadto przy użyciu narzędzia można robić wartościowe marketingowo klastry tematyczne na blogu.
Pytania i słowa kluczowe można i warto wykorzystać w zwykłej treści, nagłówkach Hx, metadanych (pod względem SEO głównie w title, jednak z marketingowego punktu widzenia również w meta description), anchorach linków wewnętrznych, opisach alternatywnych obrazków.
Answer The Public: analiza pytań użytkowników jako klucz do sukcesu w SEO
Jednym z kluczowych elementów sukcesu w SEO jest dostosowanie treści do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Analiza pytań i innych fraz wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników pozwala na tworzenie wartościowych treści, które odpowiadają na konkretne problemy i zainteresowania odbiorców. Warto więc pamiętać, by wykorzystać narzędzie Answer the Public nie tylko do mechanicznego kopiowania gotowych pytań i słów kluczowych, ale także do zaangażowanej analizy – zrozumienia faktycznej intencji użytkowników. Taka analiza może przełożyć się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu na stronie.

Tworzenie strategii słów kluczowych dzięki Answer The Public – krok po kroku
Wspomniana wyżej analiza słów kluczowych w AnswerThePublic pozwala na przygotowanie strategii marketingowej (strategii słów kluczowych). Poświęć czas na następujące działania:
- Przemyśl i zdefiniuj główny temat lub słowo kluczowe, które chcesz zbadać.
- Wyszukaj temat lub frazę w Answer The Public.
- Przejrzyj wygenerowanie pytania, porównania i słowa kluczowe związane z Twoim tematem.
- Podziel wyniki na kategorie pod kątem intencji użytkowników – inną intencją jest pytanie „co”, inną pytanie „jak”, a jeszcze inną porównanie „czy” lub fraza „koszt”.
- Zidentyfikuj trendy w słowach kluczowych, zwracając uwagę na często powtarzające się pytania i frazy. Mogą wskazywać na popularne tematy warte wykorzystania.
- Wybierz najistotniejsze, najlepiej dopasowane do Twojego tematu frazy do dalszej analizy.
- Sprawdź konkurencyjność wybranych słów kluczowych. Jeśli masz dostęp do płatnych narzędzi (np. Senuto, Semstorm), wykorzystaj je. Jeżeli nie, wesprzyj się darmowymi narzędziami (np. Planer słów kluczowych od Google’a).
- Sprawdź również to, w jaki sposób z wybranych fraz korzysta Twoja konkurencja, np. w jakim kontekście umieszcza dane pytania i słowa kluczowe, w jakich miejscach się znajdują, ile razy występują w tekście.
- Stwórz nowy tekst lub zoptymalizuj już obecny na Twojej stronie internetowej przy użyciu wytypowanych słów kluczowych, zgodnie z zasadami SEO.
- Działaj długofalowo – monitoruj wyniki, sprawdzając potencjalny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania oraz pojawianie się treści w odpowiedzi na nowe słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Możesz do tego wykorzystać narzędzia płatne (np. Senuto, Semstorm) lub darmowe (np. Google Search Console). Pamiętaj o dostosowywaniu strategii do bieżących potrzeb na bazie danych analitycznych i trendów obserwowanych w sieci.