Numer GTIN. Konieczne zmiany w kampaniach produktowych

Google zacznie egzekwować podawanie numerów GTIN

Od 14 lutego 2017 r. konieczne będzie podawanie w pliku produktowym importowanym do Google Merchant Center numerów GTIN o produktach kierowanych na wszystkie rynki, gdzie Zakupy Google są dostępne.

Co to jest numer GTIN?

gtin

GTIN to Globalny Numer Jednostki Handlowej (z ang. Global Trade Item Number, GTIN) to unikatowy i powszechnie akceptowalny identyfikator produktu.

Rodzaje numerów GTIN

Długość numeru GTIN zależy od typu produktu i miejsca jego sprzedaży. Oto kilka różnych numerów GTIN, z jakimi możesz się spotkać:

UPC (w Ameryce Północnej/GTIN-12): numer składający się z 12 cyfr (8-cyfrowe kody UPC-E należy skonwertować do 12-cyfrowego formatu UPC-A)
EAN (w Europie/GTIN-13): numer składający się z 13 cyfr
JAN (w Japonii /GTIN-13): numer składający się z 8 lub 13 cyfr
ISBN (książki): numer składający się z 13 cyfr (wartości ISBN-10 należy skonwertować do formatu ISBN-13)
ITF-14 (opakowania zbiorcze/GTIN-14): numer składający się z 14 cyfr

Jak znaleźć numer GTIN?

W celu znalezienia numeru GTIN:

  • sprawdź kod kreskowy na opakowaniu produktu lub na okładce książki.
  • jeśli nie możesz znaleźć numeru GTIN, skontaktuj się z producentem produktu i poproś o jego podanie
  • wyszukaj produkt w Zakupach Google. Gdy szukasz produktu, w niektórych krajach reklama produktowa udostępnia link do porównania cen. Kliknij ten link, a potem wyszukaj numer GTIN w sekcji Szczegóły
  • Sprawdź na stronie ISBNdb.com lub w Książkach Google. Informacje o numerze ISBN możesz znaleźć w jednej z tych witryn.

Przykładowe kody

UPC

Ten rodzaj numeru GTIN można znaleźć na produktach sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. To 12-cyfrowy numer, który znajduje się pod kodem kreskowym:

upc

EAN, JAN lub ISBN

Ten rodzaj numeru GTIN można znaleźć na produktach sprzedawanych w Europie i Japonii, a także na książkach sprzedawanych na całym świecie. To 13-cyfrowy numer, który znajduje się pod kodem kreskowym:

ean

Co oznaczają te zmiany dla właścicieli sklepów?

Oznacza to, że właściciele sklepów muszą:

  1. Uaktualnij dane produktów, podając numery GTIN – wskazane jest uzupełnienie tych informacji zarówno w panelu administracyjnym sklepu jak również w pliku wysyłanym do Google Merchant Center. Oprócz numeru GTIN warto uzupełnić pole marki.
  2. Utworzyć i wygenerować nowy plik produktowy
  3. Zaktualizować plik w Google Merchant Center

Jeżeli te działania nie zostaną przeprowadzone od 14 lutego 2017 r. Google zaczniemy egzekwować stosowanie się do nowych wymagań. Na karcie Diagnostyka na poziomie produktu zaczną pojawiać się odrzucenia produktów, które nie spełniają wymagań. Po tym dniu musisz spełniać wymagania dotyczące numeru GTIN, aby reklamy Twoich produktów nadal były wyświetlane.

Dlaczego Google wprowadza obowiązek podawania numerów GTIN?

Podawanie numerów GTIN pomaga Google lepiej rozpoznać produkty i zapewnić konsumentom większą wygodę w dopasowaniu wyników wyszukiwania. Google zaobserwowało, że podawanie numerów GTIN może zwiększyć skuteczność i poprawić wyniki reklam poprzez:

  • Zwiększenie widoczności: podanie prawidłowym numerom GTIN pozwoli na dodarcie do większego grona potencjalnych klientów. Oferty dopasowane do katalogu produktów Zakupów Google mogą uzyskać do 40% więcej kliknięć niż oferty, które nie są do niego dopasowane.
  • Poprawienie kierowania: dzięki numerom GTIN reklamy produktów mogą wyświetlać się odpowiednim konsumentom zainteresowanym ofertą, a to z kolei przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji. Z analizy danych dotyczących zeszłorocznego wprowadzenia obowiązkowych numerów GTIN dla 50 marek wynika, że sprzedawcy, którzy podadzą prawidłowe numery GTIN w danych produktów, obserwują zwiększenie współczynnika konwersji nawet o 20%.
  • Więcej formatów reklam: poza korzyściami związanymi z reklamami produktowymi Google numery GTIN umożliwiają też poprawę jakości informacji o produktach wyświetlanych w Google.com i innych formatach, takich jak Zakupy w YouTube, oraz znajdowanie produktów na urządzeniach mobilnych.

Wyjątki – Produkty bez numeru GTIN

W przypadku kiedy nasz produkt nie zawiera przypisanego numeru GTIN wskazane jest przesłanie atrybutów:

  • brand [marka]
  • mpn [mpn] – Manufacturer Part Number, używany na całym świecie, ciąg liter i cyfr (o różnej długości), unikalny numer, który służy producentowi do identyfikowania produktu.
  • Oto przykłady produktów, które mogą nie mieć przypisanego numeru GTIN:
  • produkty sprzedawane pod marką sklepu;
  • części zamienne;
  • części producenta oryginalnego sprzętu (OEM) lub zamienniki części producenta oryginalnego sprzętu;
  • produkty robione na zamówienie (w tym koszulki, dzieła sztuki i wyroby rękodzieła);
  • książki wydane przed zatwierdzeniem w roku 1970 numeru ISBN jako standardu ISO;
  • zabytki i antyki;

Dla produktów bez numeru GTIN i marki lub numeru MPN i marki prześlij atrybut identifier_exists [z_identyfikatorem].

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji lub pomocy przy aktualizacji pliku skontaktuj się z nami.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *