Czym jest konwersja, jak ją mierzyć i dlaczego jest taka ważna?

  • Czym dokładnie jest konwersja?
  • Jak mierzyć konwersję?
  • Jak analizować wyniki konwersji?

W marketingu konwersja oznacza interakcje użytkowników z naszą stroną, których efektem są działania. To miara sukcesu działań e-marketingowych. Konwersja pokazuje, czy osiągamy założone cele.

Konwersją może być m.in.:

  • zapisanie się do newslettera,
  • pobranie pliku .pdf,
  • finalizacja zakupów w sklepie internetowym lub zakupy na daną kwotę,
  • rejestracja nowego użytkownika,
  • obejrzenie video na stronie,
  • przejście na stronę docelową,
  • wysłanie formularza lub zapytania,
  • spędzenie przez użytkownika określonego czasu na stronie.

Konwersja nie zawsze musi dotyczyć bezpośrednio akcji sprzedażowych. Każda konwersja to zrealizowany cel. Konwersję możemy mierzyć nie tylko dla sklepu internetowego, ale także dla bloga. W przypadku artykułu sponsorowanego celem może być np. kliknięcie przez użytkownika w link do produktu, co ostatecznie może skłonić Klienta do zakupu.

Jak obliczyć wskaźnik konwersji?

Wskaźnik konwersji pokazuje nam stosunek liczby konwersji do ilości wszystkich odwiedzin na stronie. Obliczając wskaźnik konwersji, możemy uzyskać więcej informacji na temat efektywności naszych działań marketingowych czy przejrzystości naszej strony. Wzór na obliczenie wskaźnika konwersji wygląda następująco:

WSKAŹNIK KONWERSJI = ilość konwersji/ ilość unikalnych odwiedzin użytkowników x 100%.

Dzięki obliczeniu wskaźnika konwersji dowiadujemy się, jaki procent odwiedzających naszą stronę, wykonało określoną czynność – czyli cel. Najlepszym sposobem na mierzenie konwersji na stronie, blogu czy sklepie internetowym jest wykorzystanie do tego celu odpowiedniego narzędzia. W tym przypadku warto skorzystać z Google Analytics, dzięki któremu wyznaczymy określone cele i zmierzymy efektywność naszych działań.

Mierzenie konwersji w Google Analytics

Żeby mierzyć skuteczność strony konieczne jest ustalenie celu w Google Analytics. GA umożliwia ustawienie celów retroaktywnych, które pozwalają na zbadanie dotychczasowej konwersji.

Zastanów się, jakie interakcje użytkowników z Twoją stroną chciałbyś obserwować? Czy chcesz dowiedzieć się, ilu odwiedzających dokonuje zakupu, czy może jaki procent odwiedzających zapisuje się do newslettera? Zaloguj się na koncie Google Analytics i kliknij w menu:

Administracja => Cele

Możesz wybrać jeden z dostępnych szablonów lub stworzyć własny cel. W GA do dyspozycji jest kilka parametrów, ułatwiających pomiar konwersji:

  • miejsce docelowe – przejście na konkretną stronę,
  • czas trwania – użytkownik musi spędzić na stronie ustaloną minimalną ilość czasu,
  • strony/ekrany na sesję – przejście przez konkretną liczbę stron w czasie jednej sesji,
  • zdarzenie – wykonanie przez użytkownika konkretnej akcji na stronie (odtworzenie video, pobranie pliku itd.)

Po wypełnieniu pól określających cel, zatwierdź ustawienia klikając „Utwórz cel”. W niektórych przypadkach konieczne jest połączenie z Google Tag Manager – szczególnie, gdy chcemy zmierzyć konwersję w przypadku przejścia na inną stronę docelową.

Gdy odpowiednio skonfigurujemy wszystkie elementy, pozostaje nam tylko czekać na wyniki, a następnie dokonać ich analizy.

Analiza raportów celów w Google Analytics

Zebrane dane dostępne są w postaci raportów – wygodnych do odczytania wykresów i diagramów. Możecie się z nimi zapoznać, klikając w Raportowanie => Konwersje => Cele. Dzięki raportom wiemy, na ile skuteczne są nasze działania e-marketingowe.

W raportach celów znajdziesz następujące zakładki, które dostarczą dodatkowych informacji:

  • adresy URL celów – w tym raporcie znajdują się informacje na temat tego, z jakich adresów URL została dokonana konwersja.
  • odwrotna ścieżka do celu – to jeden z bardziej przydatnych raportów, którego dogłębna analiza może przełożyć się na wyniki firmy. Pokazuje, jaką drogę pokonali użytkownicy, by zrealizować wyznaczony cel. Analiza tego raportu może być krokiem do rozwiązania problemu z porzuconymi koszykami i niedokończonymi transakcjami.
  • wizualizacja ścieżek  – te raporty przedstawiają dokładnie wszystkie ścieżki prowadzące do celów.
  • przepływ celów – ten rodzaj raportu pokazuje czy użytkownicy poruszają się po witrynie zgodnie z oczekiwaniami właściciela witryny, czy występują jakieś zapętlenia lub problemy w poruszaniu się po stronie.

Systematyczna analiza raportów pozwala na wyeliminowanie „pustego ruchu” – czyli odwiedzin użytkowników, które nie kończą się żadną interakcją. Często zjawisko „pustego ruchu” jest konsekwencją źle dobranych słów kluczowych, nieprawidłowo kierowanej kampanii, niewłaściwej konstrukcji strony lub nieodpowiedniego rozmieszczenia przycisków aktywnych i banerów. Wprowadzając poprawki i analizując dane z kolejnych raportów, można poprawić efektywność strony, a co za tym idzie – konwersję.

Pamiętajcie, żeby rozwijać swoją firmę i osiągnąć sukces, konieczna jest analiza zachowań Klientów. Wychodząc na przeciw ich potrzebom nawiążemy trwałe relacje i wzmocnimy pozycję firmy na rynku.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *