Jak wybrać najlepszą agencję SEO?

Od czasu do czasu poprzez fora lub bezpośrednio dzięki Klientom dowiadujemy się jakie umowy na pozycjonowanie proponują różnorakie Agencje. Czasem jest zabawnie, czasem przechodzi mnie dreszcz, a incydentalnie przychodzi myśl, że ktoś wpadł na dobry pomysł, dzięki któremu udoskonalił swoją umowę. Dlatego też chciałbym dziś usystematyzować kilka informacji na temat umów zawieranych między Klientem, a agencją SEO. Skłonić Was do analizy umów już zawartych lub zawieranych lada moment oraz podpowiedzieć jak wybrać najlepszą agencję SEO.

Określimy jakie zapisy powinny znaleźć się w umowie, w celu zabezpieczenia zarówno Klienta, jak i Agencji. Pominę naturalnie zapisy mniej istotne z punktu widzenia pozycjonowania, okraszone zwykle nieprzystępnym językiem urzędowym, który brzmi jak nowoczesna poezja niemiecka.

§1 – przedmiot umowy z agencją SEO

Usługodawca powinien na wstępie zaserwować Klientowi kilka krótkich definicji słów stosowanych w działaniach SEO, które padają często w umowie. Nie każdy musi wiedzieć czym jest duplicate content, adres url, linkbuilding czy nawet domena.
Następnie specjalista SEO w sposób czytelny powinien objaśnić, co jest przedmiotem umowy. Samo „pozycjonowanie” to trochę oszczędny opis usługi. Krótka definicja także nie zaszkodzi.

W dalszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się jaka domena będzie pozycjonowana, w której wyszukiwarce, w jakiej lokalizacji i w jaki sposób usługa zostanie rozliczona.

Według mnie zapis dotyczący metody przeprowadzania usługi także byłby zabezpieczeniem dla Klienta – nie mam na myśli precyzyjnego opisu działania, lecz zapewnienia, iż usługa będzie wykonywana zgodnie z ustalonymi normami SEO, czyli wytycznymi Google.

Zakończeniem może być założenie osiągnięcia szacowanych efektów w trakcie trwania umowy, ale na pewno nie w formie gwarancji i zapewnień.
Agencja szanująca siebie i Klientów nie może dać gwarancji osiągania danych pozycji w określonym czasie, ponieważ nie może przewidzieć efektów. Zasada działania wyszukiwarki jest tajna i zbyt skomplikowana, aby dało się ją ot co „rozpracować”.

Firmy gwarantujące wyniki w określonym terminie albo nie mają pojęcia o tym co robią albo żerują na niewiedzy Klientów, używając tej informacji jako argumentu sprzedażowego.

Oczywiście, że z racji doświadczenia można bazować na wynikach dotychczasowych zleceń, ale z umiarem.

§2 – Płatności w ramach umowy SEO

Umowa powinna określać kwotę za działania oraz sposób płatności, np. wskazywać czy płatność jest z góry czy nie. Najlepszym typem umowy na działania SEO jest rozliczenie abonamentowe z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia.

§3 – Monitorowanie wyników działań SEO

Usługodawca powinien zobowiązać się do przesyłania comiesięcznych raportów z efektywności usługi lub udostępnić Klientowi narzędzie pozwalające na bieżące monitorowanie pozycji witryny.

§4 – Zabezpieczenia

Paragraf istotny dla obu stron. Swoista ochrona przed nieuczciwym wykonawcą i Klientem, który stara się pomagać na siłę.
Pierwszy punkt dotyczy zobowiązania się Klienta do udostępnienia loginów i haseł do serwera i panelu CMS, w celu zoptymalizowania kodu źródłowego witryny pod kątem wyszukiwarki. Z drugiej jednak strony wykonawca musi zobowiązać się do nierozpowszechniania tych danych i do nieudostępnienia ich osobom trzecim.
Następnie Klient powinien potwierdzić, że przez cały okres trwania umowy, nie stworzy strony www o identycznej lub bardzo podobnej zawartości co strona pozycjonowana. Mogłoby to się skończyć usunięciem jednej z domen z wyszukiwarki.

Na wszelki wypadek warto zabezpieczyć się zapisem dotyczącym konsultacji wszelkich edycji na stronie z wykonawcą.
Na koniec dwie ważne, lecz nie zawsze podejmowane kwestie w umowach – Klient oświadcza, że w trakcie umowy serwis nie przestanie istnieć z powodu nieopłacenia domeny czy hostingu i nie będzie „wspierał” pozycjonowania osobiście lub za pomocą innej firmy. Wyłączność na usługę w trakcie trwania umowy MUSI być zachowana.

§5 – Czas trwania umowy

Sprawa prosta – jasno określony termin wykonywania usługi to podstawa.
W przypadku rozliczania abonamentowego Klient ma prawo zerwać umowę kiedy chce, z miesięcznym okresem wypowiedzenia i jest to opcja jak najbardziej uczciwa.

§6- Reasumując…

Klienci i agencje SEO, jeżeli decydują się na dłuższą współpracę, muszą obdarzyć się wzajemnym zaufaniem. Wobec tego my – specjaliści SEO konstruujmy przejrzyste i precyzyjne umowy. Usługę trzeba jasno określić, im dokładniej tym lepiej.
Klienci – czytajcie umowy z najwyższą uwagą. Naprawdę łatwo w dzisiejszych czasach „wdepnąć” w bardzo niepreferencyjne warunki współpracy. Tym bardziej, że charakter usługi jest na tyle skomplikowany, że łatwo zawoalować najistotniejsze aspekty umowy branżowym żargonem, zupełnie niezrozumiałym dla Klientów. Życzę wam wszystkim współpracy na właściwym poziomie i umów, które można zawrzeć bez konsultacji z radcą prawnym.

Jak więc wybrać najlepszą agencję SEO? Rozmawiając, analizując warunki, czytając umowy i obdarzając się wzajemnym zaufaniem i szacunkiem.