Jak dodać stronę do Google?

Po stworzeniu i opublikowaniu nowej strony internetowej powinieneś podjąć działania, za sprawą których zyska widoczność w sieci. Jednym z najważniejszych sposobów docierania do odbiorców jest obecność w wynikach wyszukiwania, przede wszystkim w najpopularniejszej wyszukiwarce: Google. Co zrobić, aby dodać stronę do indeksu? Czy nie wystarczy poczekać, aż roboty Google znajdą Twoją stronę i same przystąpią do indeksowania? Poznaj odpowiedzi!

Czy dodawanie strony do indeksu wyszukiwarki jest konieczne?

Dodawanie strony do wyszukiwarki Google, bądź dowolnej innej, nie jest niezbędne. Można prowadzić serwis, który nie pojawia się w wynikach wyszukiwania – chociażby celowo wyindeksowaną witrynę typu landing page – i promować go na inne sposoby, np. poprzez social media czy linki pozyskiwane z popularnych, chętnie odwiedzanych stron. Jest to jednak wyjątek od reguły, za którym raczej nie powinieneś podążać.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, serwis usługowy, blog, stronę wizytówkową bądź dowolną inną, której celem jest docieranie do jak największej liczby ludzi jak najmniejszym kosztem, z dodania strony do indeksu wyszukiwarki Google zdecydowanie skorzystasz. Dlaczego?

Jak dodać stronę do Google?

Po pierwsze dlatego, że Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Po drugie zaś istota wyszukiwarki opiera się na dostarczaniu użytkownikom odpowiedzi na zapytania. Kiedy wpisują frazy kluczowe, mają intencję znalezienia rozwiązania swojego problemu. Jeżeli na liście wyników wyszukiwania zobaczą Twoją stronę i ocenią ją jako adekwatną, zyskasz realnego potencjalnego klienta.

Czy trzeba samodzielnie dodać stronę do Google?

Samodzielne dodanie strony do Google nie jest konieczne. Roboty wyszukiwarki w każdej sekundzie analizują strony internetowe, indeksując i wyindeksowując wybrane podstrony. Kiedy stworzysz nową stronę, możesz nie robić niczego i czekać, aż w końcu na nią trafią. O ile przypadkowo nie zablokowałeś możliwości indeksowania witryny – np. w pliku robots.txt – prędzej czy później pojawisz się w wynikach wyszukiwania.

Powinieneś jednak wiedzieć, że dodanie strony do indeksu jest bajecznie łatwe. Zachęcamy Cię, byś to zrobił, ponieważ oczekiwanie na chwilę, w której roboty Google znajdą Twoją stronę same, może trochę potrwać. Jeśli nie prowadzą do niej żadne linki zewnętrzne, a w przypadku nowej witryny zazwyczaj właśnie tak jest, odnalezienie serwisu może zająć miesiąc czy nawet dłużej. W tym czasie nie docierasz do potencjalnych klientów, podejmowane przez Ciebie działania SEO zaś nie przynoszą efektu.

Czy trzeba samodzielnie dodać stronę do Google?

Poniżej zaproponowaliśmy kilka sposobów, w jakie możesz dodać stronę do indeksu Google. Oczywiście nie musisz wykorzystywać wszystkich! Wybierz ten, który uważasz za najłatwiejszy. A jeżeli coś pójdzie nie tak i strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania, śmiało do nas napisz – pomożemy. 

Metoda 1: przesłanie mapy strony do indeksu

Prawdopodobnie najczęściej wykorzystywanym sposobem na dodanie strony do Google jest stworzenie i przesłanie mapy witryny (sitemap). Jest to plik zawierający informacje o wszystkich podstronach i plikach obecnych w serwisie, a także związkach pomiędzy nimi. Daje robotom badającym witrynę wskazówki, co się na niej znajduje oraz w jaki sposób należy się z tym obchodzić (jak odczytywać, jak rozumieć, jak postępować).

Mapę strony da się zrobić ręcznie, co jednak dla początkującego właściciela serwisu może być trudne. W internecie istnieje sporo narzędzi i wtyczek do CMS-ów, które wykonają mapę za Ciebie. Znajdź wtyczkę dostosowaną do CMS-a, z którego korzystasz. Przykładowo dla WordPressa jest to m.in. Yoast.

przesłanie mapy strony do indeksu

Jak dodać stronę do Google poprzez przesłanie mapy witryny?

Zadanie wykonasz na jeden z trzech sposobów:

  • Jak instruuje firma Google, możesz w dowolnym miejscu pliku robots.txt wstawić instrukcję ze ścieżką dostępu do mapy strony: Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml*.
  • Aby strona pojawiła się w indeksie, możesz skorzystać z narzędzia do pingowania. W pasku adresów URL przeglądarki wpisz żądanie GET: http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml*.
  • Zaloguj się do panelu Google Search Console i otwórz Raport Mapy Witryn (zakładka „Indeks -> Mapy witryn”). Tutaj możesz dodać pierwszą lub nową mapę strony. W tym miejscu również zweryfikujesz ostatni odczyt mapy przez roboty Google.

* Są to linki przykładowe. Podmień dane dot. domeny i mapy strony na właściwe.

Jak dodać stronę do Google poprzez przesłanie mapy witryny?

Metoda 2: wykorzystanie Google Search Console (indeksowanie pojedynczych podstron)

Narzędzie Google Search Console świetnie sprawdza się nie tylko w sytuacji, w której chcesz dodać stronę do Google w całości, lecz również w celu indeksowania pojedynczych podstron bądź aktualizowania treści. Przykładowo jeśli Twoja strona istnieje długi czas i jest obecna w wynikach wyszukiwania, ale właśnie rozszerzyłeś działalność albo zacząłeś prowadzić blog w tej samej domenie, nową podstronę dodasz do indeksu właśnie w tym narzędziu.

Metoda indeksowania strony jest prosta. Zaloguj się na konto Google Search Console i zobacz, czy nowej podstrony na pewno nie ma w wyszukiwarce. Wklej jej pełny adres URL w górnym oknie i kliknij enter bądź ikonę lupy. Google pobierze dane z indeksu i wyświetli informację o stanie podstrony (czy została zaindeksowana, a jeśli tak – kiedy). W sytuacji, w której otrzymasz informację negatywną, dodaj podstronę poprzez prośbę o zaindeksowanie.

I tyle. Odtąd wystarczy czekać, aż roboty Google odwiedzą nowy element domeny i uwzględnią go w wynikach wyszukiwania. Zgodnie z informacjami podanymi w Google Search Central roboty powinny zaindeksować podstronę w ciągu kilku tygodni.

wykorzystanie Google Search Console

Uwaga! Metoda „Sprawdzenie adresu URL” w Google Search Console dawniej nazywała się „Pobierz jako Google” i wyglądała nieco inaczej. Uległa nieodwracalnej zmianie wraz z aktualizacją narzędzia.

Metoda 3: link prowadzący na nową stronę (lub podstrony)

Nową stronę bądź podstronę możesz dodać do Google w sposób nieco okrężny, mianowicie poprzez link prowadzący do witryny z innego serwisu. Ważne, aby linkująca strona była popularna, często aktualizowana i odwiedzana przez użytkowników. Należy też upewnić się, że link został oznaczony atrybutem dofollow, ponieważ to właśnie on poleca robotom śledzenie adresu URL zawartego w linku.

link prowadzący na nową stronę (lub podstrony)

Szansę na szybkie dodanie strony do Google zapewnisz sobie dzięki pozyskaniu wielu linków dofollow. Nawet jeśli roboty pominą link w jednej witrynie, znajdą go w drugiej lub trzeciej. Przy okazji odnośniki ze stron wysokiej jakości przysłużą się SEO. Nie tylko dodasz stronę do Google, ale również zapewnisz jej wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. (Oczywiście pamiętaj, że pozycjonowanie stanowi proces. Zdobycie kilku linków do zupełnie nowej strony nie sprawi, że momentalnie trafi do TOP 10).

Stary sposób: formularz dodawania strony do indeksu Google

Jak dodać stronę do wyszukiwarki najszybciej i najłatwiej? Dawniej idealnym sposobem było wykorzystanie oficjalnego formularza, który udostępniała sama firma Google. Być może miałeś kiedyś okazję go użyć, a teraz nie możesz sobie przypomnieć adresu URL.

Formularz Google znajdował się pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url. Dzięki niemu wystarczyło zalogować się na konto połączone z nową witryną, wkleić link i kliknąć przycisk. I tyle, właśnie dodałeś stronę do wyszukiwarki Google.

formularz dodawania strony do indeksu Google

Niestety obecnie stary sposób indeksowania stron nie jest dostępny. W oficjalnym poradniku dostępnym w Google Search Central (w polskiej wersji: Centrum wyszukiwarki Google) pozostały dwie metody dodawania strony do wyszukiwarki. W pierwszym należy przesłać mapę strony (indeksowanie wielu podstron jednocześnie, w tym całego serwisu). W drugim zamiast mapy przesyła się konkretne podstrony (np. w przypadku dodania nowej lub zaktualizowania treści na starej). Obie metody opisaliśmy wyżej.

Jak sprawdzić, czy udało się dodać stronę do wyszukiwarki?

Po zrealizowaniu planu na to, jak dodać stronę do Google, odczekaj kilka tygodni. Później sprawdź, czy udało się osiągnąć sukces i strona została dodana do indeksu. Na szczęście weryfikacja indeksacji jest łatwa i szybka. Możesz to zrobić albo bezpośrednio w wyszukiwarce, albo w narzędziu Google Search Console.

Sprawdź, czy dodałeś stronę do Google bezpośrednio w wyszukiwarce

Obecność nowej strony w Google sprawdzisz poprzez wpisanie w okno wyszukiwarki komendy: site:nazwa-domeny.pl. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawiają się podstrony Twojego serwisu, skutecznie dodałeś stronę do indeksu, brawo.

Jak sprawdzić, czy udało się dodać stronę do wyszukiwarki?

Zweryfikuj, czy udało Ci się dodać stronę do Google w narzędziu Search Console

Weryfikacja indeksacji nowych i zmodyfikowanych podstron możliwa jest w Google Search Console (na wzór starej metody „Pobierz jako Google”). W pasku adresów narzędzia wklej URL interesującej Cię podstrony i wyszukaj. Wyświetli Ci się informacja o stanie indeksacji. Jeżeli jest pozytywna, świetnie – udało Ci się dodać stronę do wyszukiwarki Google.

Sprawdzanie adresu URL w Google Search Console

Jeżeli zaś chcesz sprawdzić czy udało się dodać stronę do Google w całości, możesz albo spojrzeć na wykres ruchu organicznego w zakładce „Skuteczność -> Wyniki wyszukiwania”, albo wejść do zakładki „Indeks -> Mapy witryn” i zapoznać się z informacjami.

Płaski wykres i brak fraz kluczowych na liście to sygnały, że coś poszło nie tak. Z kolei metoda z weryfikacją stanu mapy witryny działa jedynie w przypadku braku błędów w mapie.

Mapa strony w Google Search Console

Psst! Wiesz, że możesz sprawdzić, czy udało Ci się dodać stronę do Google, również w narzędziu Analytics? Obserwuj całościowy ruch organiczny bądź zweryfikuj konkretną podstronę.

Jak poprawić indeksowanie strony?

Przesyłanie strony do Google za każdym razem, kiedy stworzysz coś nowego, nie jest konieczne. Jeśli strona została raz zaindeksowana, roboty trafią na nią ponownie same. Warto jednak zadbać o odpowiednie warunki, w których roboty będą odwiedzać witrynę często i indeksować nowości niedługo po ich powstaniu. O jakie warunki chodzi?

Stałe tworzenie treści (content marketing)

Nie wystarczy dodać stronę do Google i oczekiwać wysokich pozycji w indeksie. Trzeba na bieżąco tworzyć i rozbudowywać opisy produktów, usług i kategorii. Dobrze też założyć blog i publikować na nim wysokiej jakości artykuły wyposażające stronę w słowa kluczowe z długiego ogona. Częste aktualizacje treści na stronie to sygnał dla robotów Google, że witryna działa i zawiera świeże informacje. W efekcie algorytm uznaje, że warto pokazać ją użytkownikom wpisującym dopasowane frazy kluczowe w wyszukiwarkę.

Stałe tworzenie treści (content marketing)

Dowiedz się, o czym pisać na blogu firmowym i osobistym.

Poprawna, rozbudowana struktura linków

Na szybką i skuteczną indeksację strony w Google wpływa zastosowana na niej struktura linków. Upewnij się, że do każdej ważnej podstrony w serwisie da się przejść za pomocą linku. Przysłużą Ci się menu, tagi, linki w stopce, spis treści publikowanych na blogu. Jeśli nie chcesz dodać podstrony do Google z uwagi na niską jakość czy duplikację treści (przykłady: polityka prywatności, regulamin), nie musisz uwzględniać jej w strukturze linków. Wykorzystaj wówczas tag noindex bądź blokadę w pliku robots.txt.

Poprawna, rozbudowana struktura linków

Hosting, z którego korzysta witryna

Łatwiej dodać stronę do Google, jeśli korzystasz ze sprawdzonego hostingu. Indeksacji szkodzą darmowe hostingi z licznymi domenami spamerskim, a także awaryjne, odnotowujące chwilowe bądź dłuższe przestoje w działaniu.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google

Im lepiej zoptymalizowana strona oraz w im nowocześniejszym języku napisana, tym lepiej dla indeksacji. Łatwiej dodać stronę do Google i utrzymać na wysokiej pozycji, jeśli szybko się wczytuje, jest responsywna, ma uporządkowany kod HTML, a w pliku robots.txt znajdują się jasne wskazówki dla robotów wyszukiwarki Google odnośnie poruszania się po witrynie i postępowania.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google

Które podstrony wykluczyć z indeksu wyszukiwarki Google?

Mimo iż warto dodać stronę do Google jako całość, niektóre podstrony lepiej wykluczyć poprzez jednorazowy tag noindex bądź blokadę robotów w pliku robots.txt. Chodzi o wszelkie zakładki o treści niskiej jakości, np. skopiowanej z innych stron (regulamin, polityka prywatności), z małą ilością treści (rejestracja, logowanie) bądź bez treści (napisane w języku innym niż HTML, nieczytelnym dla robotów wyszukiwarki), a także o landing page’e.

Jeśli chcesz wyindeksować podstronę z Google jedynie tymczasowo, zrobisz to w Google Search Console w zakładce „Indeks -> Usunięcia”.

Które podstrony wykluczyć z indeksu wyszukiwarki Google?

Jak dodać stronę do Google i rozpocząć pozycjonowanie? Wsparcie agencji SEO

Jeżeli udało Ci się dodać stronę do Google, doskonale – jesteś na początku wspaniałej przygody z SEO. Teraz, aby zyskać dobrą widoczność i docierać do potencjalnych klientów, powinieneś podjąć działania pozycjonerskie zarówno na stronie, jak i poza nią. Tworzenie nowych opisów oferty, prowadzenie bloga, pozyskiwanie linków, śledzenie poczynań konkurencji i rozwijanie serwisu to tylko przykłady.

Nowe strony mogą wymagać działań SEO nawet bardziej niż te, które istnieją od lat, lecz nie były wcześniej pozycjonowane. Dzieje się tak, ponieważ dla robotów wyszukiwarek stanowią czystą kartę. Nie mają historii, nie prowadzą do nich żadne linki, generują niewiele ruchu. Nie wystarczy więc dodać stronę do Google. Trzeba jeszcze udowodnić robotom jej wysoką wartość i przekonać, że warto wyświetlać ją w TOP 1o wyników wyszukiwania.

Jak dodać stronę do Google i rozpocząć pozycjonowanie? Wsparcie agencji SEO

Chętnie wesprzemy Cię w działaniach SEO. Ponadto jeśli po przeczytaniu artykułu nadal nie jesteś pewny, jak dodać stronę do Google, w tym także Ci pomożemy. Napisz do nas i daj znać, czego potrzebujesz. Czekamy na Twoją wiadomość! 🙂