Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych. Za ich pomocą nie tylko dzwonimy i wysyłamy wiadomości, ale również przeglądamy internet. Ale to nie wszystko! Grupa użytkowników urządzeń mobilnych ma inne wymagania niż tradycyjni internauci. By do nich dotrzeć, musisz dysponować stroną wyświetlaną poprawnie na dowolnym urządzeniu. W tym miejscu staniesz przed wyborem: strona responsywna czy witryna w mobilnej wersji? Poznaj różnice i wybierz lepszą!
Strona internetowa wyświetlana na komputerze i smartfonie
Po co w ogóle przygotowywać strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych? Czy nie wystarczy jedna wersja witryny, która sprawdza się od wielu lat i jak dotąd przynosiła Ci konwersję? Skoro zainteresował Cię niniejszy artykuł, zapewne wiesz bądź czujesz, że nie – nie wystarczy. Być może sprzedajesz coraz mniej produktów lub odnotowujesz coraz mniejszy ruch na stronie internetowej. A może wskaźniki wcale nie maleją, za to ani trochę nie rosną, Ty zaś przeczuwasz, że jeśli tylko coś poprawisz, możesz zmienić tendencję.
Strona dostosowana do urządzeń mobilnych – a także innych, np. telewizorów i ekranów zewnętrznych – to współczesny must-have. Dzięki jej wprowadzeniu witryna będzie czytelniejsza, funkcjonalniejsza, estetyczniejsza i lepiej odbierana przez użytkowników. Koniec końców to właśnie oni są Twoimi klientami. Ponadto od ich doświadczenia na stronie – wyrażonego za pomocą złożonego wskaźnika user experience – w dużej mierze zależy ocena robotów Google. Jeżeli zwiedziesz odbiorców i algorytm, nie pojawisz się bądź spadniesz w wynikach wyszukiwania.
Powody do wdrożenia strony www mobile friendly
Oto kilka powodów, dla których powinieneś wykonać nową wersję strony internetowej. Taką, która spełni oczekiwania osób wyświetlających ją na różnych sprzętach:
- użytkownicy otrzymują różny widok strony internetowej z uwagi na odmienne rozdzielczości ekranów. Jedni widzą więcej w pierwszym widoku, drudzy mniej,
- posiadacze urządzeń mobilnych, telewizorów i innych sprzętów korzystają ze stron internetowych na odmienne sposoby,
- mają oni również inne możliwości użytkowania. Przykładowo do obsługi smartfonów używa się palca, tabletów – palca lub piórka, laptopów – myszki z precyzyjnym kursorem,
- odmienne są oczekiwania odbiorców. Z mobilnych urządzeń korzysta się „na szybko”, dlatego strony responsywne i mobilne muszą być proste, szybkie i intuicyjne w obsłudze.
Ile osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych?
Stwierdzenie, iż urządzenia mobilne odrywają użytkowników internetu od laptopów i komputerów, nie jest wyssane z palca. Potwierdzają je coroczne badania wykonywane we współpracy przez We Are Social i Hootsuite. Wskazują tendencje i kierunki, w których zmierza cały świat.
Z najnowszego raportu „Digital 2021” wynika, że w 2020 roku 58,5% ruchu w sieci wygenerowano na urządzeniach mobilnych (55,7% jest udziałem smartfonów, 2,8% zaś tabletów). Tradycyjnie wyświetlane strony internetowe dotarły zaledwie do 41,4%. Pozostałe urządzenia osiągnęły marginalną wartość 0,07%.
Wzrost korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych na przestrzeni lat
Aby zrozumieć tendencję wzrostową, a tym bardziej jej niebywałą prędkość, należy zestawić tegoroczne dane z poprzednimi. Dowiadujemy się, iż:
- w 2020 roku strony mobilne i responsywne na smartfonach wyświetlano w 55,7% przypadków, a w 2019 roku w 53,3%. Przyrost od grudnia do grudnia wyniósł 4,6%. Z kolei przyrost między 2018 a 2019 rokiem osiągnął 8,6%,
- 2020 rok był mniej korzystny dla strony internetowej wyświetlanej na komputerze i laptopie, ponieważ tradycyjne korzystanie z internetu dotarło do wartości zaledwie 41,4%. Jest to spadek w wysokości 5,8% względem poprzedniego roku. Wówczas praktykowanie surfowania po internecie na laptopach i komputerach wynosiło 44%, co z kolei stanowi spadek w wysokości 6,8% względem 2018 roku.
Jeżeli chcesz przeanalizować inne zmiany, zestaw dane z raportu „Digital 2021” z danymi z raportu „Digital 2020”.
Korzyści dostosowania strony do urządzeń mobilnych
Strona mobilna czy responsywna w obecnych, wciąż zmieniających się warunkach przyniesie Ci wymierne korzyści w postaci wejść na stronę, lepszej pozycji w wynikach Google, zadowolenia odbiorców, konwersji. Poniżej przedstawiliśmy trzy istotne korzyści-powody, dla których zmiana strony internetowej na dostosowaną do urządzeń mobilnych jest kluczowa.
Jedna z najważniejszych wytycznych SEO: Mobile First Index (Google)
Już w 2016 roku stało się wiadome, że Google przystępuje do porządnej analizy stron internetowych wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Poinformował o pracy nad algorytmem Mobile First Index. Dzięki niemu mobilne i responsywne strony internetowe miały być oceniane znacząco lepiej od stron internetowych, które na telefonach wyglądają dokładnie tak samo jak na desktopie.
Zmiany mogliśmy już zaobserwować – dziś Mobile First Index analizuje większość witryn z ugruntowaną historią, a także serwisy nowo powstałe. W marcu 2021 roku ma objąć wszystkie. Oznacza to, że nie uchroni się nikt. Responsywne i mobilne strony wygrają z przestarzałymi, niedostosowanymi do smartfonów stronami statycznymi.
Koniecznie sprawdź, czy Twoja strona internetowa jest dostosowana do smartfonów i tabletów!
Mobilna czy responsywna strona internetowa pozwalają być tam, gdzie klient
Na podstawie danych zaprezentowanych w omówionym wyżej raporcie „Digital 2021” – i jego poprzedniej wersji – łatwo wyciągnąć wniosek, że użytkownicy internetu preferują nowy sposób korzystania z sieci. Chcą to robić szybko, wygodnie i wtedy, kiedy mają czas i ochotę, nie zaś wyłącznie podczas spędzania czasu w domu. Jeśli chcesz do nich dotrzeć i znaleźć wśród nich klientów, nie możesz zastawiać sieci i czekać, aż sami w nie wpadną. Kiedy na jednej szali leży Twoja strona internetowa, na przeciwległej znajduje się wiele – w zależności od branży nawet miliony – konkurencyjnych stron www.
Nie bez powodu współczesny rynek nazywany jest rynkiem klienta. Aby go pozyskać, musisz wyruszyć za nim. Być wszędzie tam, gdzie on – w jego smartfonie. Do tego służą mobilna i responsywna strona internetowa. Dostarczają nowoczesnym internautom te same treści, które widoczne są na stronie desktopowej, za to w przystępniejszej formie. Pozwalają dokonać zakupów podczas jazdy tramwajem, spaceru z psem czy delektowania się kawą w kawiarni.
Pozyskanie klientów vs. strata bądź pozostanie w cieniu – trzeba wybrać
Warto sobie uświadomić, co oznacza zmiana zachowania internautów – dla Ciebie i Twojej strony internetowej. Kto zaneguje wagę stron mobilnych i responsywnych, tego czeka co najmniej jedna z dwóch wersji przyszłości:
- niedostosowana do współczesnych wymogów strona www straci ruch z uwagi na obniżenie jakości pod kątem UX i SEO,
- ze względu na brak wyświetlania w wynikach wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych statyczna strona desktopowa nigdy nie zyska ruchu.
Czym jest strona mobilna?
Do tej pory wymienialiśmy obie formy stron internetowych dostosowanych do telefonów i tabletów obok siebie. Warto jednak wiedzieć, że strona mobilna i responsywna nie są jednakowe. Co prawda obie wyglądają dobrze na smartfonie, jednak różnią się kluczowymi elementami: od sposobu tworzenia, przez prowadzenie, po odbiór użytkowników urządzeń mobilnych i ich zadowolenie (UX).
Stronę mobilną nazywa się zamiennie stroną „mobile” bądź „lajt”. Jest wcześniejsza od responsywnej, dlatego zagarnęła termin wskazujący na użytkowanie na smartfonie. Przygotowuje się ją wyłącznie na urządzenia mobilne, co sprawia, że wyświetlana na desktopie wygląda źle – jest zupełnie niedostosowana do rozdzielczości komputera i laptopa.
Stanowi dodatek do tradycyjnej, desktopowej strony www. Jest od niej lżejsza i prostsza. Zawiera jedynie najważniejsze informacje, których na odpowiedniku desktopowym znajduje się więcej. Często ma okrojoną grafikę. Podczas jej projektowania rezygnuje się z elementów obciążających witrynę takich jak filmy, animacje czy widgety. Stawia się na minimalizm, by użytkownik błyskawicznie odnajdywał to, czego szuka. Dzięki poprawnej optymalizacji i „odchudzeniu” pobiera małe ilości danych. W efekcie wyświetla się odbiorcom szybko.
W wersji mobilnej strona www ma zmieniony adres URL. Domenę poprzedzają słowa „mobile” lub „lajt”, a także częściej spotykana litera „m”. Dobrym przykładem jest Facebook, który w wersji desktopowej ma URL https://www.facebook.com/, w mobilnej zaś https://www.m.facebook.com/.
Podczas korzystania ze strony mobilnej użytkownik może przełączyć się na pełny widok. Służy do tego odnośnik znajdujący się w treści witryny, często w stopce.
Czym jest responsywna strona internetowa?
Strony responsywne są nowocześniejsze względem mobilnych i preferowane przez Google. Ich nazwa bierze się od wyjątkowego sposobu projektowania – Responsive Web Design (RWD). Podczas gdy mobilna wyświetla się poprawnie tylko na smartfonach i tabletach, strona responsywna automatycznie dostosowuje się do dowolnego urządzenia. Wszystko dzięki temu, że jest to jedna wersja strony, po prostu „elastyczna” i na bieżąco dostrajana do rozdzielczości urządzenia. Ponadto wygląda atrakcyjnie i jest funkcjonalna niezależnie od przeglądarki internetowej preferowanej przez użytkownika.
Ponieważ w przypadku responsywnej strony www mamy do czynienia z jedną wersją, nie zachodzi potrzeba stosowania różnych adresów URL. Podobnie do mobilnej jest lżejsza od desktopowej, jednak wcale nie dlatego, że pozbawiono ją jakichś elementów. Wręcz przeciwnie – strona RWD zawiera 100% treści strony wyświetlanej na laptopie (przy czym są przeorganizowane; mają inny układ). O lekkości decyduje sam projekt strony, który jest lżejszy od starego typu i lepiej dostosowany do wymogów współczesności.
Warto zauważyć, że kiedy tworzy się responsywną stronę internetową, często większą uwagę przykłada się do satysfakcji posiadacza urządzeń przenośnych. Nic dziwnego, w końcu to urządzenia mobilne generują większość ruchu w internecie. W efekcie dopiero później patrzy się na user experience odbiorcy desktopowego.
Ponieważ strona responsywna jest witryną przeznaczoną i na desktop, i na sprzęty innego rodzaju, nie da się przełączyć widoku na pełny. Podczas przeglądania sieci na telefonie zawsze zobaczysz tylko projekcję „mobilną”, na desktopie – desktopową.
Zalety obu wersji strony internetowej
Każda strona internetowa dostosowana do sprzętów przenośnych ma zalety, choć dla każdej są one inne. Poniżej zestawiliśmy plusy witryny responsywnej i mobilnej, abyś mógł ocenić, które bardziej do Ciebie przemawiają.
Plusy strony mobilnej
- Strony mobilne są tańsze od responsywnych, ponieważ wykonuje się je wyłącznie na sprzęt przenośny.
- Strony mobilne są lżejsze od desktopowych, a często również od responsywnych. Zawierają mniej treści tekstowych, graficznych, audiowizualnych i innych.
- Wersję mobilną wyróżnia błyskawiczny dostęp do podstron. Z uwagi na lekkość witryna wczytuje się bardzo szybko.
- Szybka jest także realizacja strony mobilnej, ponieważ projekt zajmuje mniej czasu niż ma to miejsce w przypadku wersji responsywnej.
- Plusem stron mobilnych są łatwość i intuicyjność użytkowania, m.in. dzięki skromnemu menu.
- Strona mobilna często jest dostępna w wersji gotowej, np. dla posiadaczy WordPressa.
- Projektanci biorą pod uwagę fakt, że strona mobilna nie jest uniwersalna jak responsywna. Sprawia to, że rezygnują z potencjalnie problematycznych elementów szablonu i rozwiązań.
Plusy witryny RWD
- Responsywna strona jest pojedyncza, a więc przeznaczona na komputery, laptopy, smartfony, tablety, telewizory i inne sprzęty.
- Pojedynczość sprawia, że responsywne strony są łatwe do zarządzania. Aktualizacji dokonuje się w jednym wspólnym panelu, podobnie jak zmian w serwisie.
- Responsywna strona www ma tylko jeden adres URL. Dzięki temu wygodnie się ją udostępnia. Nie trzeba pamiętać o usunięciu litery „m” z URL-a, kiedy przesyła się link znajomym korzystającym z internetu na laptopie.
- Stronę responsywną taniej utrzymać, bo płaci się za zmiany tylko raz. (W przypadku podziału na desktopową i mobilną właściciel płaci podwójnie). Poza tym zmian dokonuje się szybciej.
- Responsywna strona internetowa sprzyja działaniom SEO, ponieważ jest lepiej postrzegana przez roboty.
- Jeden adres URL sprawia, że statystyki użytkowania dotyczą całej strony i są dostępne w jednym panelu.
- Strony responsywne są dedykowane, a podczas ich tworzenia bierze się pod uwagę więcej rodzajów urządzeń – nie tylko przenośne – niż w przypadku stron mobilnych.
- Strony responsywne zapewniają bogatszy, pełniejszy user experience względem mobilnych, jako że zawierają 100% treści stron desktopowych.
- Podstawowa responsywność jest możliwa do wdrożenia za pomocą wtyczki w wybranych CMS-ach, np. WordPressie.
Jakie wady mają strony mobilne i responsywne?
Niestety oba rodzaje stron internetowych mają wady, których nie można pominąć. Poniżej zaprezentowaliśmy przykłady najważniejszych.
Minusy mobilnej wersji
- Widok strony mobilnej dostosowany jest wyłącznie do urządzeń przenośnych. Kiedy wyświetlisz ją na desktopie, otrzymasz nieatrakcyjny i niefunkcjonalny wygląd.
- Posiadając stronę mobilną i desktopową osobno, musisz posługiwać się dwoma adresami.
- Konieczne staje się zwrócenie szczególnej uwagi na strukturę linków. Wersja mobilna musi linkować do adresów z literą „m” przed domeną, a desktopowa – do zwykłych.
- Należy też zwracać uwagę na udostępnianie witryny, np. w mediach społecznościowych. Skopiowanie adresu z lub bez litery „m” zaważy na tym, jak zobaczą ją odbiorcy.
- Nowa wersja strony zazwyczaj wymaga odrębnego panelu CMS do zarządzania treścią.
- Odrębny jest także panel danych statystycznych. Osobno badani są użytkownicy mający smartfony i tablety, osobno posiadacze komputerów i laptopów.
- Witrynę mobilną można dostosować do mniejszej liczby sprzętów niż responsywną. Problem występuje zwłaszcza przy wersjach gotowych do pobrania (np. w WordPressie).
- Mobilną stronę internetową trudniej się pozycjonuje i jest gorzej postrzegana przez roboty.
- W przypadku osobnych stron desktopowej i mobilnej zmiany zajmują więcej czasu, a także są droższe, ponieważ dla każdej wersji wykonuje się je oddzielnie.
- Skromniejszy design daje mniejsze możliwości użytkownikowi. W efekcie UX jest uboższy.
Minusy responsywnej strony
- Strona responsywna jest droższa od mobilnej, a wykonanie jej zajmuje więcej czasu.
- Mimo iż „odchudzona”, responsywna strona internetowa jest cięższa od mobilnej. Faktowi temu towarzyszą wolniejsze wczytywanie elementów i ładowanie strony.
- Ponieważ projektanci zakładają, że potrafi się automatycznie dostosować do różnych rozdzielczości, korzystają z potencjalnie problematycznych elementów i rozwiązań (których unikają projektanci stron mobilnych). W efekcie na niektórych urządzeniach responsywna strona www wyświetla się z błędami.
- Responsywność wdrożona za pomocą wtyczki jest uboga. Stanowi jedynie namiastkę prawdziwej responsywności, którą osiąga się podczas projektowania szablonu od zera.
Czym jest aplikacja mobilna?
Dwa typy witryny omówione do tej pory nie zamykają możliwości, jakie dają smartfony i tablety. W niektórych przypadkach lepsze okaże się wykorzystanie aplikacji. W przeciwieństwie do poprzedniczek nie jest wyświetlana w oknie przeglądarki na telefonie, tylko ściągana i zapisywana w pamięci urządzenia. Dobrymi przykładami aplikacji są Facebook, Messenger, JakDojade, Instagram czy YouTube.
Z reguły każda aplikacja ma swój odpowiednik w postaci strony internetowej, którą można wyświetlić również w przeglądarce – czy to na telefonie, czy na desktopie. Wykorzystywanie aplikacji jest jednak wygodniejsze, szybsze i nierzadko bezpieczniejsze niż używanie wersji mobilnej/responsywnej podczas korzystania z telefonu. Zresztą kiedy wpiszesz adres serwisu dysponującego aplikacją, zostanie Ci wyświetlony komunikat o możliwości darmowego pobrania jej w sklepie.
Kiedy warto korzystać z aplikacji mobilnej?
Aplikacja jest rozwiązaniem drogim i czasochłonnym, toteż nie nadaje się dla każdego. Warto ją wybrać jako dodatek do strony internetowej, np. responsywnej, kiedy prowadzi się serwis e-commerce. Jeżeli Twoja witryna wymaga rejestracji, logowania bądź podawania danych osobowych, aplikacja może spełnić swoje zadanie. Również generowanie prośby o uzyskanie dostępu do kamery, mikrofonu bądź listy kontaktów jest powodem do rozważenia wykorzystania aplikacji. Ponadto aplikacja stanowi dedykowane rozwiązanie dla właścicieli serwisów oferujących szybkie płatności.
Pamiętaj, że wykorzystanie aplikacji to nie tylko jednorazowy koszt jej stworzenia. Aby dowiedzieli się o niej Twoi użytkownicy i potencjalni przyszli klienci, musisz ją stale promować.
Poznaj niebanalne sposoby darmowej promocji w internecie: Growth hacking: co to jest i jak wykorzystać go w marketingu?
Jak wygląda pozycjonowanie stron responsywnych i mobilnych?
Jak już wspomnieliśmy, w przypadku strony responsywnej działania pozycjonujące są łatwiejsze. Wynika to m.in. z faktu, iż ma prostszą strukturę linków, bez dywersyfikacji na nazwadomeny i m.nazwadomeny. Dzięki temu nie trzeba martwić się o przekierowania. Poza tym duplikacja adresów wewnątrz strony mobilnej rozcieńcza moc SEO.
Strategię linkowania strony responsywnej przygotowuje się szybciej i bez zbędnych komplikacji. Nie mniejsze znaczenie ma fakt, że pojedyncza wersja strony nie wiąże się z duplikacją contentu, co ma miejsce w przypadku strony mobilnej.
Czy strona mobilna, czy responsywna – obie można pozycjonować. Zresztą ta druga również nie jest doskonała. Wczytuje się wolniej, a większa liczba elementów sprawia, że łatwiej o błędy w kodzie HTML i niepoprawne wyświetlanie obrazów, nieklikalność linków czy inne problemy. Należy jednak pamiętać, że mimo drobnych wad to responsywność jest premiowana przez Google. Niewykluczone, iż w przyszłości bardziej ograniczone strony mobilne podzielą los desktopowych.
W obliczu dylematów i pytań związanych z docieraniem do klientów jedno jest pewne: pozycjonować się warto. Strona responsywna bądź mobilna umożliwią Ci pozostanie widocznym dla obecnych użytkowników wyszukiwarek, a także pozyskanie nowych sympatyków.
Dotrzyj do użytkowników Google z FunkyMedia!
Responsywna strona internetowa przekonała Cię bardziej? A może jednak prostsza i szybsza strona mobilna? Napisz do nas i pozycjonuj tę, którą wolisz. Nasi specjaliści przeprowadzą audyt, by sprawdzić, które elementy wymagają poprawy, co warto zmienić, a co korzystnie byłoby wdrożyć. Rozpiszemy słowa kluczowe i przygotujemy strategię linkowania. Pozycjonuj się w FunkyMedia!
Zachęcamy też do przeczytania innych artykułów na blogu FunkyMedia. Dzięki nim Ty staniesz się mistrzem marketingu internetowego, Twoja strona internetowa zaś będzie z każdym dniem coraz lepsza. Zamiast iść ramię w ramię z konkurencją, zostawisz rywali daleko w tyle – tam, gdzie ich miejsce! 😉