Brave wprowadza reklamy do wyszukiwarki. Czy warto reklamować się w Brave Search Ads?

O tym, że Brave Search szybko się rozwija i staje się coraz konkurencyjniejszą wyszukiwarką względem Google Search, pisaliśmy już wcześniej. Teraz nadeszła kolej na następny etap: Brave oficjalnie potwierdził implementację nowego systemu reklamowego. Brave Search Ads to system, który ma oferować reklamodawcom nowe sposoby dotarcia do kluczowych odbiorców. Pomimo tego, że Brave ma znacznie niższy udział w rynku wyszukiwania, na korzyść systemu przemawia kilka jego zalet. Zobacz, jak działa i czy warto wykupić reklamę w Brave Search Ads!

Brave wprowadza nowe reklamy do swojej wyszukiwarki

Ekosystem Brave, który składa się głównie z przeglądarki Brave i wyszukiwarki Brave Search, właśnie został wzbogacony o kolejny istotny element. Mowa oczywiście o Brave Search Ads – nowym systemie reklamowym, który ma stanowić główną konkurencją dla Google Ads. Czy jednak plany te nie są zbyt ambitne?

Brave, w cieniu gigantów, konsekwentnie rozwija się od lat. Początki projektu wiążą się z uruchomieniem przeglądarki internetowej, której głównym priorytetem była (jest?) ochrona prywatności użytkowników. Brave wyszedł naprzeciw potrzebom tych użytkowników, którzy z biegiem czasu coraz bardziej narzekali na systemy trackingowe i personalizacje Google, ingerujące pośrednio w anonimowość.

Reklamy Brave Search Ads są obecnie dostępne w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Marki muszą spełniać określone wymagania kwalifikacyjne, które Brave określa jako „minimalny próg kwalifikujących się wyświetleń reklam w wybranym regionie”.

Brave Search
Brave rozpoczyna nowy etap w swojej działalności: Brave Search Ads.

Pierwsze sukcesy reklam Brave

Wprowadzenie Brave Search Ads było poprzedzone 18 miesiącami testów. Wśród marek, które testowały Brave Search Ads, znalazły się Amazon Ads Sponsored Products, Dell, Fubo, Insurify, Shutterstock i Thumbtack. Brave przedstawia nowy system reklamowy jako innowacyjny, dodając, że może stanowić sposób na uzupełnienie strategii reklamowych firm i dotarcia do „wysoce wykwalifikowanych, ale inaczej nieosiągalnych odbiorców”.

Brave Search Ads ma mieć za sobą już pierwsze sukcesy. Zgodnie z oficjalnym komunikatem firmy od kwietnia 2024 roku jedna trzecia czołowych reklamodawców wyszukiwarek w USA pod względem wydatków na media albo testuje, albo przeniosła się na płatne kampanie Brave Search Ads. Od początku roku 89% klientów, którzy rozpoczęli kampanie Brave Search Ads, kontynuuje reklamowanie w kolejnych miesiącach.

Jak działa system reklamowy w Brave Search Ads?

Reklamy Brave Search Ads są sprzedawane na podstawie kosztu za kliknięcie (CPC), a stawki ustalane są na stałym poziomie przed uruchomieniem kampanii. To spora różnica w porównaniu do Google Ads, gdzie stawki, w zależności od wielu różnych czynników, mogą się zmieniać.

Nie każdy jednak może korzystać z Brave Ads. Aby zostać zakwalifikowanym do nowego systemu reklamowego, firma musi spełnić określone kryteria. Zaliczają się do nich takie wymogi, jak minimalny próg wyświetleń reklam w danym regionie i rodzaj branży oraz działalności firmy. Podmioty kwalifikujące się do Brave Search Ads otrzymują 14 dni bezpłatnej reklamy na przetestowanie platformy.

grafika - Brave vs Google Chrome
Czy Brave Search jest w stanie konkurować z Google? Przewaga Chrome i Google Search jest ogromna.

Korzyści reklam w Brave

Reklamowanie się w Brave Search ma mieć szereg zalet. Ze względu na to, że program dopiero rusza, nie jesteśmy w stanie podać rezultatów testów empirycznych – możemy jedynie bazować na oficjalnych, a więc przeszytych marketingiem, komunikatach firmy. Zgodnie z nimi największe zalety Brave Search Ads to:

  • Innowacyjny model CPC – reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie ich reklamę, co zapewnia efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego. Stawki są negocjowane z góry, co pozwala na lepsze planowanie kosztów kampanii.
  • Bogate zasoby – Brave to zarówno wyszukiwarka, jak i przeglądarka internetowa, co – podobnie jak w przypadku Google Chrome – może nieść szereg korzyści dla systemu reklamowego.
  • Międzynarodowy zasięg – z przeglądarki i wyszukiwarki Brave korzystają miliony użytkowników. Aktualnie platforma jest dostępna w kilku kluczowych rynkach, co pozwala na testowanie jej skuteczności w różnych regionach. Plany rozbudowy obejmują wprowadzenie reklam na kolejne rynki w przyszłości.
  • 14 dni darmowych testów – na start Brave daje dwutygodniowy, darmowy okres testowy. W oficjalnym komunikacie firma podaje to jako zaletę, choć przecież Google Ads pod tym względem jest wcale nie gorsze.

Brave Search Ads a podejście do prywatności

Bodaj najbardziej kontrowersyjnym aspektem nowego systemu reklamowego jest kwestia prywatności. Efektywność każdego systemu reklam zależy w dużej mierze od sposobu pobierania informacji, zarządzania danymi i metrykami. Brave zaś, w przeciwieństwie do Google, od początku swojego istnienia akcentował prymat prywatności. Poszanowanie prywatności – brak śledzenia, targetowania – to główny argument, który miał przyciągać do Brave nowych użytkowników. Wprowadzenie reklam Brave Search Ads nieco kłóci się z wcześniej obranym modelem biznesowym i komunikacją medialną.

W dobie rosnącej świadomości prywatności w sieci, użytkownicy coraz częściej wybierają rozwiązania, które nie śledzą ich aktywności. Według Brave reklamy w ich wyszukiwarce są zaprojektowane tak, aby nie naruszać prywatności użytkowników. Przeglądarka nie śledzi aktywności użytkowników i nie przechowuje ich danych osobowych, co wciąż ma ją odróżniać od tradycyjnych platform reklamowych, np. Google Ads.

Zachowanie równowagi między skutecznością reklam a ochroną prywatności użytkowników będzie kluczowe. Brave musi zapewnić, że reklamy pozostaną efektywne bez kompromisów w kwestii prywatności. Oczywiste jest jednak, że sprawny system reklamowy wymagać będzie przetwarzania wielu rodzajów danych. Niestety, Brave nie podaje konkretnych argumentów, które pokazywałyby, że ten konflikt między prywatnością użytkowników a funkcjonowaniem systemu reklamowego jest do pogodzenia.

Reklamy Brave z perspektywy reklamodawcy

Głównym atutem Brave Search Ads z perspektywy reklamodawcy będzie z pewnością alternatywny sposób naliczania kosztów. Brave Search Ads ma działać tylko i wyłącznie w modelu kosztu za kliknięcie (CPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą, gdy użytkownik kliknie na ich reklamę. To, oczywiście, żadna nowość. Novum jest natomiast ustalanie stałych i niezmiennych stawek za kampanię “z góry” – jeszcze zanim ją rozpoczniemy. Zmiana czynników zewnętrznych nie ma wpływać na modyfikację kosztorysu w trakcie trwania uruchomionej kampanii.

Wśród potencjalnych zalet korzystania z Brave Search Ads wymienia się także unikatową grupę odbiorców reklam. Argument ten faktycznie ma sens, ponieważ Brave przyciąga do siebie innych użytkowników, niż Google. Często są to użytkownicy bardziej świadomi kwestii prywatności i technologii, co może być kluczowe dla niektórych branż.

Brave Search Ads vs Google Ads – porównanie

Główne zalety Brave Ads związane są ze stałym sposobem naliczania cen za kliknięcie w trakcie trwania kampanii i inną grupą docelową. W porównaniu z Google Ads system ten jednak na tym etapie jest znacznie mniej elastyczny i nie ma potencjału do generowania takiego poziomu konwersji.
Najważniejsze różnicy umieściliśmy w poniższej tabeli – Brave Search Ads vs Google Ads:

KryteriumBrave AdsGoogle Ads
PrywatnośćOchrona prywatności użytkowników, brak śledzenia aktywnościWykorzystuje dane użytkowników do personalizacji reklam, co może budzić obawy o prywatność
ZasięgDostępne w kilku krajach (USA, Kanada, UK, Francja, Niemcy)Globalny zasięg, dociera do szerokiej gamy odbiorców na całym świecie
Model reklamowyModel CPC z ustalonymi z góry stawkami, transparentność kosztówRóżne modele rozliczeń: CPC, CPM, CPA; większa elastyczność, ale bardziej skomplikowane zarządzanie
TargetowanieMniej precyzyjne, bazujące na kontekście i słowach kluczowychZaawansowane opcje targetowania: demograficzne, behawioralne, geograficzne, bardzo precyzyjne docieranie
KosztyKoszty ustalane z góry, przewidywalność budżetu, korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstwKoszty mogą się różnić w zależności od konkurencji i wybranych słów kluczowych; elastyczność może być wyzwaniem
Wydajność i raportowaniePodstawowe narzędzia monitorowania i raportowania, platforma w fazie rozwojuZaawansowane narzędzia analityczne i raportowania, szczegółowe monitorowanie efektywności kampanii

Trudno powiedzieć, czy potencjalnie atrakcyjny dla niektórych firm model reklamowy będzie wystarczający korzyścią. Ze względu na ograniczony zasięg reklamy w Brave Search Ads dotrą do wąskiej grupy odbiorców. Obecnie zasięg ograniczony jest do Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec.

Brave Search
Z Brave Search korzysta wielu użytkowników, których nie ma na Google Search. To może być zaletą z perspektywy reklamodawców.

Brave wprowadza reklamy w wyszukiwaniu – podsumowanie

Brave Search Ads to nowa, innowacyjna platforma reklamowa, która kusi stałym CPC w trakcie trwania kampanii. Zaletą Brave jest to, że dociera do użytkowników specyficznych, którzy często nie korzystają z Google, a co za tym idzie – mają potencjalnie inne nawyki zakupowe. Według Brave w grupie użytkowników korzystających z wyszukiwarki jest więcej specjalistów, a system reklamowy umożliwi efektywne dotarcie do nich.

Kontrowersyjną kwestią jest poszanowanie prywatności, czyli ideologicznego fundamentu, na którym bazuje cały marketing tworzony przez lata przez Brave. Nie jest jasne, czy te dwa człony – efektywny system reklamowy w obrębie wyszukiwarki i zachowanie maksymalnej prywatności użytkowników – mogą iść ze sobą w parze.

To jednak nie wszystko, bo Brave będzie musiał także sprostać wyzwaniu związanym ze skalowalnością swojej platformy reklamowej, zwłaszcza w miarę jej ekspansji na nowe rynki. Wydajność i niezawodność będą kluczowe, aby system reklamowy przetrwał. Chociaż największe firmy, np. Amazon, już zainteresowane są reklamowaniem się w Brave, przyszłość nowego systemu reklamowego jest mocno niepewna, zwłaszcza wtedy, gdy cały świat uważnie przygląda się reklamom w modułach AI (np. Google AI Overview).

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *