Jak Polacy korzystają z internetu? – analiza i prognoza na nadchodzące lata

Fakt, iż w 2024 roku miażdżąca większość Polaków (niemal 90%) korzysta z internetu, prawdopodobnie nikogo nie zaskakuje ani nie fascynuje. Jednakże sposoby, w jakie nasz naród lubi używać internetu do swoich celów – czy to prywatnych, czy to biznesowych – wydają się już bardzo interesujące. I właśnie dlatego zajęłam się nimi w dzisiejszej publikacji. Przeanalizowałam aktualne dane dotyczące lat 2024 i 2023, a także porównałam je z poprzednimi wynikami. Co robimy w sieci? Dokąd zmierzamy z naszymi wirtualnymi potrzebami i preferencjami? Zapraszam w podróż po danych z dostępnych raportów!

Polacy korzystają z internetu… mniej?!

Na początku 2024 roku z internetu korzystało 88,1% Polaków. Ciekawostkę jednak stanowi fakt, że dokładnie rok wcześniej wynik był lepszy – wynosił 88,4%. Spadek w odniesieniu do rosnącej populacji był równy 2,2%, podczas gdy rok wcześniej odnotowano wzrost o 8,5%. Do tej pory liczba polskich użytkowników internetu wyłącznie rosła. Mniej lub bardziej, ale jednak. Największy wzrost odnotowano właśnie między latami 2022 i 2023 (8,5%), a wcześniej między latami 2015 i 2016 (7,6%). Natomiast w 2024 roku zwiększyła się liczba użytkowników mediów społecznościowych: z 66,3% (27,5 milionów Polaków) zrobiło się 68,8% (27,9 milionów Polaków).

Meltwater - Daily time spent with media

W 2023 roku w grupie Polaków w wieku 16-64 lata przeciętny czas spędzania czasu w internecie wynosił 6 godzin 42 minuty dziennie, co stanowiło przyrost o 2 minuty względem 2022 roku. Za to już w 2024 roku czas ten zmalał do 6 godzin 17 minut. Natomiast jak wynika z innego badania, jeśli chodzi o czas wolny, jest to wartość mniejsza: 1-2 godziny (39%) i 3-4 godziny (36%). Dodatkowo w 2024 roku Polacy mniej niż rok wcześniej korzystali z social mediów (2 godziny 2 minuty vs. 1 godzina 54 minuty) oraz odrobinę mniej słuchali muzyki ze streamingów internetowych (-6 minut) i podcastów online (-2 minuty).

Santander - statystyka ile czasu ludzie dziennie spędzają w swoim czasie wolny

Mimo iż w 2024 roku więcej osób względem 2023 roku zaczęło przeglądać sieć przez urządzenie mobilne (96,1% vs. 93,6%), zmalał czas poświęcany temu zajęciu – z 3 godzin 17 minut do 3 godzin 5 minut. Polacy deklarują, iż cenią internet mobilny m.in. za wygodę (57%) i dostęp nawet poza domem (51%). Do korzystania z niego w czasie wolnym, czyli do celów prywatnych, przyznaje się 84% badanych (ciekawostka: tyle samo osób deklaruje korzystanie z Messengera, a o jeden procent mniej z Facebooka).

Ogólnie obecnie z internetu najczęściej korzysta się w grupach wiekowych 15-29 lat i 30-44 lata (po 94%), a następnie 45-59 lat (85%) i 60+ lat (36%). Kobiety mają lekką przewagę nad mężczyznami (75% vs. 73%). Ponadto więcej użytkowników internetu znajduje się wśród osób z wykształceniem wyższym (97%) niż średnim (86%), zawodowym (52%) i podstawowym (48%). Natomiast najpopularniejszymi prędkościami internetu, z jakich korzystają Polacy, są 100-299 Mb/s (27%) i 300-599 Mb/s (26%), przy czym aż 23% badanych nie wie, jaką prędkością dysponuje.

statystyki korzystania z internetu przez różne grupy społeczne

Podobne dane uzyskano w innym badaniu, w którym jednak w grupie wiekowej 18-24 lata korzystanie z internetu zadeklarowało… 100% osób. Ponadto z grupy najstarszych użytkowników sieci wyodrębniono podgrupy. Okazało iż, iż wśród ludzi w wieku 65-74 lata internetu używa 49%, a powyżej 75 roku życia już tylko 30%.

Statystyki - odsetki korzystających z internetu wśród osób w różnym wieku

A dlaczego niektórzy Polacy NIE korzystają z internetu (wcale lub w domu)? Wskazują m.in. następujące powody: nie potrzebują (62%), nie potrafią (50%), nie mają odpowiedniego sprzętu (21%), brakuje im pieniędzy na usługę internetową (17%).

Co Polacy robią w internecie?

Z roku na rok szukamy w internecie coraz więcej informacji, to zresztą główna internetowa działalność Polaków (robiło to ponad 70% badanych w latach 2023 i 2024). W 2024 roku częściej niż rok wcześniej sprawdzamy marki i produkty, za to – o dziwo – nieco rzadziej utrzymujemy wirtualny kontakt ze znajomymi i rodziną (60,8% w 2023 roku vs. 59,3% w 2024 roku). Dodatkowo w innym badaniu w samym czasie wolnym rozmawianie z rodziną lub znajomymi zadeklarowało już tylko 40% badanych. Kolejną ciekawostkę stanowi fakt, iż częściej wypełniamy przeglądaniem internetu wolny czas – z 54,7% zrobiło się 57,3%. Skoro jednak ogólnie spędzamy w sieci mniej czasu, być może po prostu mamy mniej wolnego czasu, który wykorzystujemy gorzej (oczywiście przy założeniu, że przeglądanie internetu jest gorsze od innych aktywności).

Meltwater - main reasons for using the internet

W 2024 roku filmy, programy internetowe i ogólnie wideo oglądamy w podobnym stopniu co rok wcześniej, za to rzadziej słuchamy muzyki (spadek z 50,1% do 48,9%). Nieco mniej gramy przez internet, korzystamy z wirtualnych materiałów edukacyjnych, zarządzamy finansami w bankowości internetowej, planujemy podróże z wykorzystaniem sieci.

Nieco inaczej wygląda rozkład zajęć w stosunku do internetu, z którego korzysta się za pomocą telefonu. Co prawda tutaj także prym wiedzie wyszukiwanie informacji (80%), jednak za nim stoją korzystanie z poczty elektronicznej (75%), komunikatorów (71%), bankowości (69%), mediów społecznościowych (67%), przeglądanie stron internetowych (63%). Warto jednak mieć na uwadze, że jest to inne badanie, więc zostały zadane inne pytania.

statystyki celu korzystania z internetu

Ciekawą perspektywę na spędzanie przez Polaków czasu w internecie pokazują odpowiedzi na pytanie, na ile badani cały czas są online – np. z uwagi na włączone powiadomienia z social media – a na ile logują się do sieci tylko wtedy, kiedy potrzebują. Pod tym względem bowiem od kilku lat Polacy są podzieleni niemal na pół. Mało kto (1%) nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Natomiast znaczące różnice są już widoczne z uwzględnieniem przedziałów wiekowych. Wśród osób w wieku 18-24 lata aż 67% deklaruje stałe przebywanie w sieci. W wieku 25-34 lata jest to już 61%. Dalej kolejno 48% (35-44 lata), 46% (45-54 lata) i poniżej 40%.

Statystyki - który z opisów najlepiej pasuje do Pana(i) sposobu korzystania z internetu w celach niezwiązanych z pracą zawodową?

W jednym z badań zapytano nie o sposoby korzystania z internetu ogółem, lecz stricte o czas wolny. Najwięcej respondentów (64%) zadeklarowało sprawdzanie wiadomości z Polski i ze świata. Więcej niż 50% przyznało się do korzystania z rozrywki – w tym oglądania filmów i słuchania muzyki – oraz korzystania z bankowości internetowej. Następnie 49% zadeklarowało używanie mediów społecznościowych, a 47% robienie zakupów online.

Santander - Na jakich czynnościach spędza Pan/i w sieci najwięcej czasu w swoim czasie wolnym?

Z jakich urządzeń do przeglądania internetu korzystają Polacy?

W 2024 roku Polacy częściej niż w 2023 roku do przeglądania internetu używają telefonów (96,1% vs. 93,6%) i komputerów bądź laptopów (84,3% vs. 84%), jednak rzadziej zarówno prywatnych komputerów/laptopów (79% vs. 81%), jak i urządzeń pracowniczych (19% vs. 22,8%), a także tabletów (25,8% vs. 27,4%).

Meltwater - devices used to access the internet

Jednakże z roku na rok coraz więcej ruchu w przeglądarkach internetowych odbywa się za sprawą telefonów (przyrost o 18,1% względem 2022 roku i kolejny przyrost o 11,6% względem 2023 roku), a coraz mniej za sprawą komputerów bądź laptopów (spadek 18,3% względem 2022 roku i nawet większy spadek 20,3% względem 2023 roku). Tutaj ciekawostkę stanowi fakt, iż chociaż wykorzystanie tabletów do korzystania z sieci spada, używanie ich do wyświetlania stron w przeglądarkach internetowych wzrosło z roku 2023 na rok 2024, i to sporo. Przyrost wyniósł aż 55% (choć warto zauważyć, że ogólny wynik dla tego urządzenia jest marny: aktualnie wynosi 0,62%).

Najwięcej mobilnych użytkowników internetu znajduje się w grupach wiekowych 15-29 lat i 30-44 lata, po równo 98%. W grupie wiekowej 45-59 lat z sieci za pośrednictwem telefonu korzysta 86%, a w najstarszej przebadanej grupie, czyli 60+ lat, 42%. Co interesujące, z internetu przez urządzenie mobilne korzysta więcej kobiet niż mężczyzn (80% vs. 77%). Dodatkowo więcej osób z wykształceniem wyższym niż ze średnim. Za to wśród osób z wykształceniem zawodowym i podstawowym korzysta podobny procent: kolejno 57% i 58%.

Statystyki - Czy korzysta Pan(i) z Internetu w telefonie?

Jeszcze inne badanie ukazuje rozkład wykorzystania konkretnych urządzeń (komputerów, telefonów, tabletów) do przeglądania sieci z uwzględnieniem różnic pokoleniowych. Wnioski nie są zaskakujące – im młodszy użytkownik, tym częściej do korzystania z internetu sięga po telefon. Dane z lat 2023 i 2024 są niemal identyczne. Z sieci mobilnej chętniej też korzystają kobiety (79% w 2023 roku i 78% w 2024 roku) niż mężczyźni (72% w obu latach).

Statystyki - urządzenie wykorzystywane do połączenia z internetem według pokoleń

Czy „przyklejenie” młodzieży do telefonu i ciągłe przebywanie w sieci kogokolwiek dziwi? Nie powinno. Natomiast zatrważające – przynajmniej dla mnie – są deklaracje osób w wieku 15-20 lat, jakoby były w stanie funkcjonować bez telefonu… maksymalnie 1 godzinę dziennie. Uważa tak co dziesiąta osoba. Z kolei 35% pytanych odpowiedziało, iż dałoby radę przeżyć bez telefonu bez żadnego problemu „aż” pół dnia. Dodatkowo co dziesiąty przedstawiciel polskiej młodzieży w tym przedziale wiekowym spogląda na ekran telefonu przez więcej niż 10 godzin dziennie (najkrótszy deklarowany czas to mniej niż 1 godzina, tę opcję wybrało zaledwie 4%, czyli mniej niż przedstawiciele jakiejkolwiek innej przebadanej grupy wiekowej). Nie jest to co prawda jednoznaczne z przebywaniem w internecie, bo na telefonie można wykonywać też inne czynności, jednakże obecnie miażdżąca większość używanych funkcji telefonu wiąże się z podłączeniem do internetu.

Statystyki - czas patrzenia na ekran smartfona

Jakie są ulubione strony Polaków?

Tendencje co do korzystania z przeglądarek internetowych w ostatnich latach pozostają niezmienne – Polacy najczęściej korzystają z Chrome’a (przyrost), Opery (przyrost) i Safari (przyrost). Spada zaś udział Firefoxa i Edge.

Jeżeli zaś chodzi o ulubione strony Polaków, najczęściej przez nas wyświetlane, są to kolejno:

  1. Google (com) – niezmiennie (dane z Similarweb, Semrush),
  2. YouTube – niezmiennie (dane z Similarweb, Semrush),
  3. Facebook – niezmiennie (dane z Similarweb, Semrush),
  4. WP – niezmiennie (Similarweb) lub Jbzd – niezmiennie (Semrush),
  5. Onet – niezmiennie (Similarweb) lub WP – niezmiennie (Semrush),
  6. Allegro – niezmiennie (Similarweb) lub Onet – niezmiennie (Semrush),
  7. Interia – niezmiennie (Similarweb) lub Allegro – w 2023 roku Wykop (Semrush),
  8. Google (pl) – niezmiennie (Similarweb) lub Pornhub – w 2023 roku Interia (Semrush),
  9. Olx – w 2023 roku Wikipedia (Similarweb) lub Interia – w 2023 roku Pornhub (Semrush),
  10. Wikipedia – w 2023 roku Olx (Similarweb) lub Google (pl) – w 2023 roku Allegro (Semrush.
Meltwater - top websites - Semrush ranking

Ulubioną wyszukiwarką Polaków pozostaje Google – w 2023 roku korzystało z niej 95,68%, a w 2024 roku już 96,7% badanych. Jeżeli zaś chodzi o najczęściej wpisywane hasła w wyszukiwarkę, są to: pogoda, wp, olx, onet, google, librus, facebook, warszawa, allegro, interia. Podobnie było w 2023 roku, choć miejscami zamieniły się olx i onet oraz librus i google, natomiast w zestawieniu w ogóle nie było frazy warszawa, za to na dziesiątym miejscu uplasowało się hasło youtube.

W jednym z badań zapytano też o usługi e-administracji, z których korzystają Polacy. Okazało się, że 30% używa serwisu obywatel.gov.pl lub aplikacji mObywatel, po 26% portali ePUAP.gov.pl i pacjent.gov.pl, a 17% pue.zus.pl. Co ważne, do przeglądania stron instytucji publicznych w miażdżącej większości używa się komputerów i laptopów (ok. 70%), rzadziej zaś telefonów i tabletów (ok. 30%). Odwrotna zależność widoczna jest w przypadku serwisów ogłoszeniowych, streamingów, handlu, usług i społeczności. Tutaj udział komputerów i telefonów wynosi kolejno ok. 33%, ok. 30% i poniżej (dla społeczności to już poniżej 10%).

Statystyki - Z jakich usług e-administracji Pan(i) kiedykolwiek korzystał(a)?

To tyle, jeśli chodzi o pojedyncze strony. Jednakże część serwisów w rzeczywistości wchodzi w skład większych organizacji. Przykładowo Pudelek (16 miejsce w kategorii popularności wśród polskich użytkowników w rankingu Similarweb w 2024 roku) i o2 (12 miejsce w tym samym rankingu) należą do WP. A zatem jak wygląda popularność całych organizacji wśród polskich użytkowników internetu? Na pierwszym miejscu stoi Google, następnie Meta Platforms, Wirtualna Polska, Polsat-Interia, RAS Polska, Allegro, Agora, Olx, Polska Press i inne. Oznacza to awans względem 2023 roku dla Wirtualnej Polski kosztem RAS Polska i Olxa kosztem Polska Press.

Jak Polacy będą korzystać z internetu w 2025 roku?

W 2015 roku w Polsce z internetu korzystało 67% osób i spędzało w nim 4 godziny 51 minut (użytkownicy komputerów i tabletów) bądź 1 godzinę 49 minut (użytkownicy telefonów). W kolejnych latach użytkowników tylko przybywało, a czas ulegał drobnym fluktuacjom z ogólną tendencją do zwiększania się. W 2019 roku już 79% Polaków korzystało z sieci i robiło to przez średnio 6 godzin 2 minuty dziennie, niezależnie od urządzenia (desktop/mobile), w 2022 roku zaś przez średnio 6 godzin 39 minut dziennie.

Mimo iż w 2024 roku odnotowano spadek zarówno liczby użytkowników internetu w Polsce (o 2,2%), jak i czasu poświęcanego internetowi (o 24 minuty), przypuszczam iż jest to chwilowa anomalia i w 2025 roku liczby ponownie wzrosną. Sugerują to wyniki badań uwzględniających podział na grupy wiekowe oraz poświęconych stricte osobom młodym, przede wszystkim pokoleniu Z. Widać w nich, że młodzi korzystają z internetu często i najchętniej wybierają wersję mobilną, która jest z nimi zawsze i wszędzie – w komórkach, z którymi się nie rozstają.

Otwarte pozostaje pytanie, czy model korzystania z internetu polegający na stałym byciu online to po prostu współczesny model, który powoli przenika wszystkie grupy wiekowe, czy jednak domena najmłodszych pokoleń, które mają więcej czasu wolnego do spożytkowania niż starsze osoby pracujące i urodziły się już w świecie, w którym internet stanowił codzienność, oczywistość i coś zupełnie naturalnego.

Polskie społeczeństwo się starzeje, toteż ciekawie będzie obserwować rozwój wydarzeń. Czy za kilkadziesiąt lat na porządku dziennym będzie to, iż grupa wiekowa 60+ lat korzysta z internetu tyle samo co osoby 20- lub 40-letnie, a może nawet młodsze? Czy jednak obserwowany w 2024 roku spadek zainteresowania internetem wróży coś przeciwnego – ograniczenie przebywania w sieci? Chociaż, jak wspomniałam, bliżej mi do wersji z jednorazową anomalią, jestem otwarta na zaskoczenie się raportami z kolejnych lat.

Gdzie szukać danych o sposobach korzystania Polaków z internetu w latach 2023-2024?

Do przygotowania niniejszego artykułu wykorzystałam następujące raporty:

  • Raport „Digital 2023: Poland” zbierający dane z początku (stycznia) 2023 roku, opublikowany w serwisie DataReportal,
  • Raport „Digital 2024: Poland” zbierający dane z początku (stycznia) 2024 roku, opublikowany przez DataReportal,
  • Raport „Badanie konsumenckie klientów indywidualnych przeprowadzone w 2023 r.” zbierający dane z całego 2023 roku, opublikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej,
  • Raport „Korzystanie z internetu w 2023 roku” z badania przeprowadzonego w pierwszej połowie 2023 roku, opublikowany przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS),
  • Raport „Polaków Portfel Własny. Polacy w sieci” z badania przeprowadzonego na początku (w lutym) 2024 roku, opublikowany przez Santander Consumer Bank,
  • Raport „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” z badania przeprowadzonego w pierwszej połowie 2023 roku, opublikowany przez Future Mind,
  • Raport „Polski internet w Q4 2023” zbierający dane z czwartego kwartału 2023 roku, opublikowany przez Polskie Badania Internetu,
  • Raport „Polski internet w Q1 2024” zbierający dane z pierwszego kwartału 2024 roku, opublikowany przez Polskie Badania Internetu.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *